Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@20:33:57 GMT

مذاکرات وین| درخواست روسیه از طرف های برجامی

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۵۲۵۹

مذاکرات وین| درخواست روسیه از طرف های برجامی

 «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خواستار پرهیز از مشخص کردن ضرب‌الاجل‌های ساختگی در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین شده است.

ساعاتی قبل‌تر نماینده‌های سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای علی‌رغم ادعای اینکه برای مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین «ضرب‌الاجل مصنوعی» تعیین نمی‌کنند تصریح کردند برای رسیدن به توافق، «چند هفته» زمان باقی مانده نه «چند ماه».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میخائیل اولیانوف در مصاحبه‌ای با نشریه فارن‌پالیسی ایجاد «احساس اضطرار» از سوی طرف‌های غربی در مذاکرات را مورد انتقاد قرار داده است.

او گفت: «این احساس اضطرار، قدری غلو‌شده است. بله، مسئله فوریت دارد اما باید محتاط باشیم و نباید ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین کنیم.»

هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم عصر دیروز (به وقت وین) با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر شد. در این نشست همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.

گفتنی است، وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود.

نخستین دور این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور جدید ایران از هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر از سر گرفته شد.

نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز شد و جمعه ۲۶ آذر با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.

علی باقری بعد از این نشست اعلام کرد که «در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که این‌ها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهد بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در وین برگزار می‌شود».

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در این مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

طرف‌های غربی از زمان آغاز این مذاکرات بارها با تعیین ضرب‌الاجل برای توافق، تلاش کرده‌اند تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند.

طرف‌های غربی در توجیه چنین بازی‌هایی با عنصر زمان می‌گویند چنانچه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند برجام، در بردارنده همان منافع «منع اشاعه‌ای» که در سال ۲۰۱۵ این توافق برای طرف غربی ایجاد می‌کرد نخواهد بود.

برخی از تحلیلگران این موضع طرف‌های غربی درباره کاسته شدن از منافع «منع اشاعه‌ای» را دیدگاهی یکجانبه می‌دانند.

به گفته این تحلیلگران، جمهوری اسلامی ایران نیز از زمان اجرایی شدن برجام به هیچ یک از منافع اقتصادی وعده‌داده شده در این توافق دست پیدا نکرده و این آمریکا است که با توجه به خروج از برجام باید با بازگشت به توافق، زمینه‌های ایجاد توازن دوجانبه در توافق را فراهم کند./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات وین ضرب الاجل های مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما قطعاً در جام جهانی همه را شگفت‌زده خواهیم کرد | درخواست ویژه ستاره تیم ملی

به گزارش همشهری آنلاین،‌کاروان تیم ملی فوتسال ایران پس از قهرمانی در رقابت‌های جام ملت های فوتسال آسیا، امروز از طریق فردوگاه امام به ایران بازگشت.

محمدرضا سنگ سفیدی بازیکن تیم ملی فوتسال در خصوص قهرمانی ایران در این رقابت‌ها گفت: طعم شیرین قهرمانی ما این است که توانستیم خنده را روی لب مردم ایران بیاوریم و آنها را خوشحال کنیم. ما یک تیم ۳۰ نفره بودیم یک سری از بازیکن‌ها با ما در تایلند نبودند اما جزئی از تیم بودند و این قهرمانی حاصل کار این ۳۰ نفر بود. سطح بازی‌ها بسیار بالا بود و آسیا پیشرفت کرده است.

وی در خصوص بازی با تیم ملی ازبکستان در دیدار نیمه نهایی گفت: به هر حال نیمه نهایی آسیا است. وقتی تیمی میزبانی جام جهانی را در اختیار می‌گیرد قطعاً پیشرفت کرده است و خود را برای جام جهانی آماده می‌کند. ازبکستان بهترین مربی دنیا را دارد و طبیعی است که این بازی کمی سخت شود.

سنگ سفیدی در خصوص دیدار با تایلند در فینال گفت: بازیکنان ما جلوی ۲۰ هزار تماشاگر تایلندی نشان دادند که همچنان آقای فوتسال آسیا هستند.

وی در خصوص سرمربی تیم ملی گفت: کار با وحید شمسایی سخت اما لذت بخش است.

این بازیکن در خصوص ادامه راه تیم ملی برای آماده سازی در جام جهانی گفت: ما قطعاً در جام جهانی همه را شگفت‌زده خواهیم کرد و در جام جهانی هدیه بزرگی به همه مردم خواهیم داد. مسئولان باید الان به تیم توجه کنند و اگر بخواهند در آستانه جام جهانی به فکر بیفتند کار درستی نخواهد بود.

وی در خصوص حضور وزیر ورزش و جوانان در دیدار نهایی گفت: کیومرث هاشمی تنها وزیری است که شخصاً سر تمرینات تیم ملی آمدند و گفتند اگر به فینال برویم برای تماشای بازی خواهند آمد که همین اتفاق هم افتاد. مهدی تاج و احسان اصولی از تیم حمایت کردند و امیدوارم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد چون در جام جهانی می‌توانیم شگفتی‌ساز شویم.

او در خصوص بازیکنان جوانی که به تیم دعوت شده بودند گفت: جوان‌های تیم سنگ‌تمام گذاشتند و نشان دادند که کاملاً باتجربه هستند.

او در خصوص سالار آقاپور گفت: سالار یک پسر خوب، مودب، حزب اللهی و امام حسینی است.

کد خبر 848159 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها فوتسال و فوتبال ساحلی ویژه ورزشی

دیگر خبرها

  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • فدراسیون فوتبال دوباره درخواست حواله خودرو داد
  • دانشگاه کلمبیا: با رهبران دانشجویان درباره اعتراضات به اسراییل به توافق نرسیدیم
  • ما قطعاً در جام جهانی همه را شگفت‌زده خواهیم کرد | درخواست ویژه ستاره تیم ملی
  • درخواست ویژه ستاره تیم ملی ایران قبل از جام جهانی
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟