Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی شش ماهه نخست سال 1400 در حالی بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور را 3.3 درصد اعلام کرده است، مرکز آمار رشد اقتصادی این مدت را 5.9 درصد برآورد کرده است که 2.6 واحد درصد تفاوت در آمار رشد اقتصادی مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد.

به گزارش برنا، در حالی که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال را 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 درصدی اعلام کرده بود، بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی 3.3 درصدی  را برای این مدت اعلام کرده است. همچنین رشد اقتصادی غیرنفتی نیز براساس آمارهای اعلامی مرکز آمار 4.1 درصد بوده، اما براساس آمار بانک مرکزی مثبت 2.4 درصد محاسبه شده است.

بر اساسا گزارش مر کز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی GDP به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به رقم ۳,۶۶۰ هزار میلیارد ریال با نفت و ۳,۱۳۶ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است .در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳,۴۵۶ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۳,۰۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۵,۹ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۴,۱ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ دارد.

همچنین براساس آمارهای بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال 1395) در سه ماهه دوم سال 1400 به رقم 4054.6 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال 1399، رشد 1.0 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل 0.5 درصد بوده است. رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های "خدمات" و "نفت" به ترتیب معادل 4.2 و 7.4 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال 1395 در نیمه نخست سال 1400 به رقم 7530.5 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان 3.3 درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این دوره به قیمت‌های ثابت 1395 از رشد 2.4 درصدی برخوردار بوده است. رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری در نتیجه تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های "خدمات" و "نفت" به ترتیب معادل 5.7 و 15.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل می‌باشد. به طوری که گروه‌های مزبور به ترتیب سهم 3.0 و 1.1 واحد درصدی در رشد اقتصادی شش ماهه اول سال جاری داشته‌اند. با این وجود رشد ارزش افزوده گروه‌های "کشاورزی" و "صنایع و معادن" در شش ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل 2.0- و 1.9- درصد بوده است.

با این حال آمار هر دو مرجع تاییدکننده خروج اقتصاد ایران از رکود در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ است و بر اساس آمار بانک مرکزی، بخش غیرنفتی هم در 6 ماه نخست سال جاری از رکود خارج شده و داده‌های مرکز آمار ایران نیز همچنان استمرار رشد در این بخش را نشان می‌دهد.

به طور کلی آمارهای مرکز آمار ایران خوشبینانه‌تر از آمارهای بانک مرکزی بوده است. براساس آمار بانک مرکزی، در نیمه نخست سال 1400 ،در بخش تولید ناخالص داخلی به تفکیک عوامل تولید، تمامی اجزا به استثنای گروه "کشاورزی" و "صنایع و معادن" که رشد ارزش افزوده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل منفی 2.0 و منفی 1.9 درصدی را تجربه کرده، سایر عوامل با رشد مثبت ارزش افزوده همراه بوده‌اند: گروه خدمات رشد5.7 درصدی و گروه نفت رشد 15.1 درصدی را ثبت کرده است.

این در حالی است که براساس آمارهای مرکزآمار ایران رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی منفی 4.3 درصد، رشد گروه نفت 18.3 درصد که در مقایسه با آمار بانک مرکزی تفاوت بسیاری داشته است، رشد گروه صنایع و معادن مثبت 9.5 درصد و رشد گروه خدمات نیز4.8 درصد بوده است.

همچنین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در 6 ماهه خست سال‌جاری منفی 8.9 درصد است. رشد تشکیل سرمایه در فصل اول، منفی 3.8 درصد و در فصل دوم منفی13.1 ‌درصد بوده است. به عبارت دیگر تشکیل سرمایه ثابت در کشور با سرعت بالایی کاهش پیدا کرده که به معنای کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مرکز آمار ایران بانک مرکزی رشد رشد اقتصادی نفت اقتصاد ایران ایران کشاورزی صنایع و معادن سرمایه اقتصاد ایران بانک مرکزی رشد اقتصادی سرمایه نفت نسبت به دوره مشابه سال قبل تولید ناخالص داخلی هزار میلیارد ریال ارزش افزوده گروه آمار بانک مرکزی ترتیب معادل درصد بوده ماهه اول سال براساس آمار رشد اقتصادی آمار ایران مرکز آمار بدون نفت سال جاری نخست سال شش ماهه سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۵۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید امیدی پیش از ظهر سه‌شنبه در جشنواره امتنان استان مرکزی اظهار کرد: مراسم هفته کارگر امسال از چندین هفته قبل با فراخوان جشنواره امتنان آغاز شده و از ۱۰ مهر تا یکم آذر سال گذشته ۴۴۰ کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد از استان مرکزی در این سامانه ثبت نام کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به انجام ۱۰۸ بازدید میدانی توسط کمیته ارزیابی تصریح کرد: ارزیابی ها منجر به انتخاب ۸ واحد نمونه، ۳ کارگر نمونه و ۲ گروه کار نمونه شد که این افراد تجلیل می شوند همچنین امسال برای نخستین بار یک کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شد.

وی مهمترین شاخص‌های مورد ارزیابی در جشنواره امتنان را، اختراع و نوآوری، ارزآوری، بهره‌وری، میزان اشتغال، مسایل زیست محیطی و انتقال تکنولوژی و بومی سازی، عنوان کرد.

نرخ بیکاری مرکزی ۸ درصد کاهش یافته است

امیدی بیان کرد: نرخ بیکاری استان از ۷.۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷ درصد در سال گذشته رسیده که ۸ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال زایی رتبه اول و دوم را دارد، گفت: سال ۹۶ شاغلان استان ۴۲۵ هزار نفر بوده که تا سال ۹۹ روند نزولی داشته و ۵۱ هزار فرصت شغلی در این بازه زمانی از دست رفته است.

امیدی گفت: از سال ۱۴۰۰ روند فرصت شغلی صعودی بوده تا سال گذشته که ۱۵ هزار و ۷۲۰ شاغل اضافه شده است.

امیدی بیان کرد: ضریب پوشش بیمه تامین اجتماعی استان ۶.۵۶ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است.

بازنشستگی ۱۰ هزار نفر از بیمه شدگان مرکزی

وی تاکید کرد: شمار بیمه شدگان اجباری نیز در مایان بهمن سال قبل نسبت به پایان بهمن سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷.۱۷ درصد افزایش داشته است همچنین در این مدت ۱۰ هزار نفر نیز بازنشسته شده اند.

امیدی تاکید کرد: شمار کارگاه های فعال در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به پایان بهمن ۱۴۰۱ به میزان ۶ و ۲۵ صدم درصد معادل هزار و ۴۸۲ کارگاه افزایش یافته است. تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نسبت به سال ۹۹، شاهد افزایش هشت درصدی است.

امیدی تاکید کرد: سال ۱۳۹۹ به میزان ۴ هزار و ۵۶۵ نفر بیمه بیکاری دریافت می کرده اند که پایان سال گذشته به ۲ هزار و ۹۴۲ نفر رسیده است.

وی ییان کرد: بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۴۰۲، استان مرکزی با پنج و ۱۷ دهم درصد مقام اول را کسب کرد و استان‌های زنجان و آذربایجان غربی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تعداد مجوزهای صادر شده مشاغل خانگی این استان در سال گذشته به چهار هزار و ۵۸۷ مورد رسید.

کد خبر 6092891

دیگر خبرها

  • رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • سکه‌های مرکز مبادله کاملا استاندارد است
  • سکه‌های حراج شده از استاندارد‌های بانک مرکزی برخوردارند
  • سکه‌های حراج مرکز مبادله کاملا استاندارد بانک مرکزی است
  • سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد