Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی سالهای اخیر و با گسترش ابزار نوین ارتباط جمعی در سراسر دنیا ، انفجاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف که قدمت آن‌ها بسیار کمتر از فرهنگ چندین و چند ساله ما ایرانیان است، ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ فرهنگ غنی و تمدن کهن و پربار ما ایرانیان در همه جای دنیا زبانزد همگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگی ارزشمند که میراثی گرانبها از گذشتگان و دانشمندان پر آوازه و مشهور ما محسوب می‌شود و متاسفانه آنطور که باید قدر آن را تا به امروز ندانسته‌ایم.

طی سالهای اخیر و با گسترش ابزار نوین ارتباط جمعی در سراسر دنیا ، انفجاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف که قدمت آن‌ها بسیار کمتر از فرهنگ چندین و چند ساله ما ایرانیان است، ایجاد شده و نسل نوجوان و جوان کشور را با یک سردرگمی و چند گانگی مواجه کرده است.

فعالیت افراد در فضای مجازی بیش از پیش فضا را برای تقلید از فرهنگ بیگانه‌ای که نوجوانان و جوانان کمتر چیزی از آن نمی‌دانند هم از جمله علل مهم بیگانه ماندن نسل امروز جامعه با فرهنگ غنی و پربار ایران است.

 

تبادل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی؟

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: ما از دوران باستان با غرب در ارتباط متقابل و دو طرفه بودیم و در کنار جنگها موضوعی به نام تبادل فرهنگی هم مطرح بود که با موضوع تهاجم فرهنگی متفاوت بوده است.

وی تصریح کرد:یکی از ویژگی های جنگ، تبادل فرهنگی است که اتفاق می‌افتد و در شرایط وقوع جنگ، فرهنگ ایرانی‌ها مثل سایر فرهنگها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این جامعه شناس اضافه کرد: قصد فرهنگ غرب این است که همه مردم دنیا را بر اساس تئوری که فرهنگ سازان غربی دارند به سمت و سوی فرهنگ غربی سوق بدهند.

قرائی مقدم تاکید کرد: غربی‌ها با نگرشی خاص که در جامعه شناسی به آن تکامل خطی می‌گوییم، میخواهند همه مردم دنیا در کشورهای مختلف مثل ایران، پاکستان، هندوستان، چین و ... را به سمت فرهنگ غربی هدایت کنند و به آن شکل در بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: اصولا هدف غربی‌ها این است که تمام فرهنگها و خرده فرهنگهای دنیا را به فرهنگ غربی شبیه کنند و از یک برهه به بعد وارد ارتباطات جمعی شدند.

 

"کودکستان" نقطه آغاز بیگانگی کودک با فرهنگ ملی است

این جامعه شناس همچنین اضافه کرد: بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان آغاز می‌شود و من ۳۲ سال قبل با مقالات مختلف درباره بیگانه شدن مردم با فرهنگ ملی و میهنی هشدار دادم.

قرائی مقدم تصریح کرد: هر مجسمه یک کلاس درس است و غربی‌ها هر آدم کوچکی را بزرگ می‌کنند و مجسمه وی را در سطح شهر قرار می‌دهند اما ما به اندازه کافی و آنطور که باید به میراث فرهنگی و تمدن ایران اهمیت نمی‌دهیم.

وی یادآور شد: نتیجه آموزش و پرورش بیمار این بیگانگی نسل نوجوان و جوان با فرهنگ ملی است و مسئله اینجا است که ما به همیت ملی خودمان توجه نکرده‌ایم و باید جبران کنیم.

این جامعه شناس همچنین اضافه کرد: بسیاری از دانشمندان صدر اسلام ایرانی بودند و ما توجه کافی به تمدن و تاریخ ایران باستان نداشتیم و جوان و نوجوان ایرانی با دیدن وضعیت فعلی و فرهنگ تو خالی که به او عرضه می‌شود توجهی نمی‌کند و به فرهنگ غربی پناه می‌برد.

قرائی مقدم در ادامه تصریح کرد: کوتاهی از ما بزرگترهای فرهنگ و رسانه است و جوانان با توجهی ما نسبت به فرهنگ ایرانی، به دنبال فرهنگ غربی رفتند و در این شرایط نمیتوان به آن‌ها خرده گرفت.

وی یادآور شد: وقتی جوانان فرهنگ ملی را تهی دیدند، به دنبال فرهنگ غربی رفته و کارهایی چون لباس پاره پوشیدن را الگوی خود قرار دادند و باید به ارزشها و میراث فرهنگی خودمان بازگردیم و آن‌ها را قدر بدانیم و بزرگ کنیم.

این جامعه شناس تصریح کرد: کسانی که به فرهنگ و تمدن کهن ایرانی بی توجهی می‌کنند مورد لعن و نفرین آیندگان واقع می‌شوند و باید ادبیات، فرهنگ غنی و مجسمه‌های بزرگان و مشاهیر خودمان را در تمام ایران گسترش داده و نوجوانان و جوانان را ایرانی بار بیاوریم.

در فهرست نام آوران و مشاهیر بزرگ ایرانی نام و نشان افراد زیادی می‌درخشد و حیف است اگر در کنار نام و یاد آن‌ها، منش و رفتار آن‌ها در زندگی روزمره خود را برای نسل بی پناه امروز که در هجمه فرهنگ پوچ و توخالی غرب گرفتار مانده است بازگویی نکنیم.

آشنایی با مشاهیر و رسم و رسومات دیگر کشورها در جایی خوب است که فرزندان این مرز و بوم با فرهنگ غنی و پربار کشور خود تا حد قابل قبولی آشنا شده باشند و در صورت نیاز بتوانند نام چند تن از این افتخار آفرینان را به لب بیاورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کریسمس مسیحیت فرهنگ ایرانی جامعه شناس فرهنگ ملی فرهنگ غنی قرائی مقدم فرهنگ غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۵۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جنتی: معلمان مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) این شورا ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره) اظهار داشت: برای معلمان عزیز که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم.

وی سپس در خصوص شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتا سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ماست، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.

دبیر شورای نگهبان افزود: ویژگی ممتاز شهید مطهری (ره) نیازشناسی علمی و فرهنگی جامعه بود و، چون حرکت خود را براساس این نیازشناسی دقیق ساماندهی کرد در بیداری جامعه نقش تاثیرگذار داشت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری معلم طراز انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: محتوای آثار شهید مطهری سرمایه‌ای عظیم برای مقابله با شبهات دشمنان امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی همچنین تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کامل‌تر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.

امام صادق (ع)؛ جهادگر بزرگ فرهنگی

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: ایشان در روزگاری که جهان اسلام با نفوذ افکار بیگانگان و همچنین تحریف معارف اسلامی مواجه بود، با تعیین درست اولویت‌ها، دست به جهاد بزرگ فرهنگی زدند.

وی بیان کرد: ثمرات ارزشمند آن جهاد بزرگ فرهنگی از سرمایه‌های ماندگار امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی این نکته را هم یادآور شد که امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمان‌ها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیک‌تر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • امروز فرصت مناسبی است که اساتید ماهیت واقعی تمدن غرب را برای جوانان تبیین کنند
  • آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است
  • آیت‌الله جنتی: معلمان مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود