Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@14:39:43 GMT

تکه‌ای سنگ برای مردن متری چند؟

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۵۹۴۰

تکه‌ای سنگ برای مردن متری چند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در این روز‌ها اگر راهی آرامستان‌های سطح شهر و کشور شویم شاهد سنگ‌های گران قیمت بر سر مزار متوفیان هستیم که هر کدام از این سنگ‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند.

مسأله خرید قبر نیز یکی از هزینه‌های مراسم خاکسپاری است و هنوز هم هستند کسانی که حاضرند مبالغ چند میلیونی را برای خرید یک تکه سنگ برای مقبره عزیزشان پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی راهی بهشت متقین بیرجند می‌شویم سنگ قبر‌های زیادی از دور در میان این آرامستان خودنمایی می‌کنند، اما سوال اینجاست هزینه این سنگ قبر‌ها چقدر است و چقدر برای مردم اهمیت دارد که چه نوع سنگی بر سر مزار تازه درگذشته شان کار شود؟

خرید سنگ قبر بستگی به جیب شما دارد

حالا چشم و هم چشمی‌ها در میان مردم به جایی رسیده است که مردم ارادت به متوفی را در انتخاب سنگ گران برای سنگ قبر متوفی شان می‌دانند.

در اطراف آرامستان بیرجند سنگ فروشی‌های زیادی وجود دارد و جلوی درب هر کدام از این مغازه‌ها سنگ‌هایی با نما‌ها و شکل‌های مختلف بر دیوار تکیه زده اند و از دور خودنمایی می‌کنند.

علی نژاد یکی از سنگ فروشان این آرامستان به خبرنگار ما می‌گوید: سال هاست که با پسرعموهایم در حال فروش سنگ برای قبر مردگان هستیم، در این سال‌ها با افراد زیادی روبرو شده ایم؛ کسانی که به دنبال پایین‌ترین قیمت سنگ بودند و افرادی که به دنبال سنگ قبر‌هایی با آخرین مد روز و گران قیمت‌ترین آن بودند؛ اینجا همه نوع سنگ وجود دارد.

گویا برای برخی از مردم مهم است که سنگ خاصی برای رفتگان شان سفارش دهند و انگار که می‌خواهند با این کار نوعی ادای احترام یا ادای دین به آن فرد داشته باشند.

اینجا قیمت سنگ قبر‌ها متفاوت است؛ از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۵ میلیون تومان هم سنگ قبربه فروش می‌رسد.

علی نژاد گفت: حداقل هر ماه چندین نفر به ما مراجعه می‌کنند که به دنبال سنگ قبر ۱۵ میلیون تومانی هستند و حتی طرح سنگ قبرشان نیز سفارشی است و این قیمت سنگ را بالاتر می‌برد و شاید ساخت آن هم یک ماه طول بکشد.

یکی دیگر از سنگ فروشان بهشت متقین بیرجند گفت: در حال حاضر گران قیمت‌ترین سنگ قبر، سنگ قبر سفید افغانستان است که جنس آن نانو است؛ در این بین کیفیت سنگ‌ها چندان با هم تفاوتی ندارد و تنها سایز و نازکی سنگ‌ها اهمیت دارد و با هم متفاوت است و همان، معیار گرانی سنگ است.

تعویض نمای خانه ابدی در هر چند سال

در این بین هم عده‌ای هستند که هر چند سال، سنگ قبر متوفیان شان را عوض می‌کنند که علت زیادی از این تعویض‌ها به دلیل جای گذاری سنگ قبر‌های زیباتر و جدیدتر است.

یکی از فروشندگان سنگ‌های قبر می‌گوید: مشتریانی  داریم که هر چند سالی تصمیم به تعویض سنگ قبر عزیزشان می‌گیرند و شاید دلیل اصلی این تعویض ها، استفاده از سنگ قبری شیک‌تر و بهتر برای مزار متوفی شان است.

خانه ابدی در بیرجند چقدر قیمت دارد؟

در آرامستان بیرجند به سراغ رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری رفتیم تا ببینیم برای چند وجب خاک آن هم برای مردن چقدر باید هزینه کنیم.

قبر‌ها هم، مانند سنگ‌های قبر قیمت‌های متفاوتی داشتند.

بیشتر بخوانید

واگذاری نمایشگاه سنگ آرامستان بیرجند به متقاضیان خانه ابدی در بیرجند چقدر قیمت دارد؟ برگزاری یادواره شهدای عملیات کربلای 4 و 5 شهرستان فردوس

کدخدا رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: در حال حاضر قیمت پیش فروش قبر در حاشیه پارکینگ بزرگ آرامستان از ۲ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان است.

اما تنها هزینه قبر در این بین در میان نیست، بلکه باید افراد برای دیگر خدماتی که از سازمان آرامستان‌ها دریافت می‌کنند هزینه‌ای پرداخت کنند.

او گفت: هزینه کفن و غسل و خدمات دیگر نیز ۲۵٠ هزار تومان است و اگر فرد فوت شده را در محل عمومی دفن کنند هزینه قبر بین ۶٠٠ تا۷٠٠ هزار تومان تمام می‌شود.

کدخدا گفت: اگر وابستگان متوفی تمایل به نصب سایه بان در محل مزار فرد فوت شده داشته باشند هزینه آن نیز ۷٠٠ هزار تومان و همچنین هزینه انجام حاشیه‌های سنگ قبر ۱۵٠ هزار تومان است.

با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که برای برگزاری یک مراسم خاکسپاری ساده باید چند میلیونی پرداخت کرد، اما در این بین این سوال پیش می‌آید تکلیف افرادی که پول آنچنانی ندارند برای انجام این امور چیست؟

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: اگر فرد فوت شده وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد و یا تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی باشد می‌توانند بازماندگان وی به این ادارات مراجعه کنند و با آوردن نامه ای، تخفیف ۵۰ درصدی برای پرداخت این هزینه‌ها بگیرند و با این حساب با هزینه ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزار تومان، تمامی مراسم کفن و دفن و خرید قبر برای فرد فوت شده انجام می‌شود.

کدخدا گفت: ماهانه بین ۳٠ تا ۴٠ مورد متوفی داریم که خدمات کفن و دفنشان با ۵٠ درصد تخفیف انجام می‌شود و در این بین در هر ماه تعدادی هم هستند که به علت نداشتن خانواده و وابستگان بدون هیچ هزینه‌ای و کاملاً رایگان در آرامستان بیرجند دفن می‌شوند.

توشه خانه اخرت اعمال است نه سنگ‌های گران قیمت

این روز‌ها چشم و هم چشمی به خرید سنگ‌های گران قیمت هم رسیده و مردن هیچ شباهتی به گذشته ندارد و ظاهرا برای انتخاب سنگ قبر اموات نیز با مد روز پیش می‌روند.

حال آنچه در گذر از آرامستان ما را به تفکر وا می‌دارد این است که توشه خانه آخرتمان تنها اعمال خوب است و گرنه خانه آخرت و سنگ لوح‌های گران قیمت هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سنگ قبر مراسم عزاداری آرامستان بیرجند گران قیمت آرامستان ها فرد فوت شده هزار تومان سنگ قبر ها سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم| آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

دیگر خبرها

  • ببینید | اولین تصویر از آتش‌سوزی شدید یک کارگاه ۲ هزار متری در جنوب تهران
  • فیلم| آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • قیمت جالب خانه‌های شرق تهران/ با ۳ میلیارد تومان خانه بخرید + جدول قیمت
  • اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها
  • امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال