Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:29:05 GMT

پیامدهای منفی و مثبت کرونا در تعاملات اجتماعی

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۶۲۱۲

پیامدهای منفی و مثبت کرونا در تعاملات اجتماعی

به گزارش خبرنگار ایرنا در دو سالی که جهان درگیر یک پاندمی دردناک شده بود، تغییرات متعددی از حوزه زیست محیطی گرفته تا تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری روی داد. تغییرات که بعضا بسیار مفید و حیاتی بودند (نفس کشیدن زمین و حیوانات و کاهش آلاینده‌ها و ...)، بعضا اجتناب ناپذیر بودند (تغییر، دگرگونی و حذف برخی از مشاغل و کسب و کارها) و بعضا بسیار دردناک بودند (آدم‌هایی که از دنیا رفتند و جامعه را از داشته‌ها، اندوخته‌ها و سرمایه‌های خویش محروم کردند).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحبت از آورده‌های کرونا و اندیشیدن در باب خلاءهای ناشی از آن یکی از موضوعاتی است که به ویژه امروز که بیش از همیشه به دوران گذار از این پاندمی نزدیک شده‌ایم، مهم به نظر می رسد زیرا نیاز است در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.

محمدعلی الستی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا و در توضیح پیامدهای مثبت و منفی کرونا بر تعاملات اجتماعی و جامعه تصریح کرد: کرونا فی النفسه پدیده ای منفی بود زیرا خلاء زیادی را بر جامعه جهانی به سبب آدم ها و سرمایه های اجتماعی که از دست رفتند وارد ساخت و کسی نمی تواند منکر منفی بودن این رویداد شود.

وی ادامه داد: در کنار این اما جامعه جهانی رهیافت های تازه ای را پیدا کرد که شاید اگر کرونا رخ نمی داد این رهیافت ها هرگز روی نمی دادند یا زمانی طولانی تر برای شکل گیری آنان سپری می شد. مثال آن ارتباط از راه دور، ارتباط آنلاین یا برخط و معاملات دیجتال بود.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اهمیت آورده‌هایی که کرونا در تعاملات اجتماعی داشت، تصریح کرد: آموزش برخط در کشور ما بسیار کند پیش می رفت و زیرساخت های آن بسیار ضعیف بود. چون در دوران کرونا مدارس و دانشگاه ها مجبور شدند که کلاس های خود را به صورت مجازی و برخط برگزار کنند، به سرعت این زیرساخت شکل گرفت و هم معلمان و هم استادان و از سوی دیگر دانش آموزان و دانشجویان با این موضوع به گونه ای آشناتر و مانوس تر شدند و مهارت این ارتباط را یاد گرفته و تقویت کردند و این گامی بسیار بزرگ در جهت توسعه ارتباطات دیجیتال بود.

الستی افزود: در سایر عرصه‌ها و تجارت الکترونیک هم این تغییرات رخ داد و اتفاقی میمون و مبارک در کنار خلاء و کاستی های این جریان بود.

کرونا اهمیت نهاد خانواده را تقویت کرد

این استاد دانشگاه با اشاره به آنچه کرونا در کیفیت روابط خانوادگی ایجاد کرد، توضیح داد: در دوران قرنطینه یکی از مهمترین نکات مثبتی که در مورد خانواده رخ داد اهمیت یافتن این نهاد اجتماعی بود. طی پاندمی کرونا کسانی که سالها اهمیت در کنار خانواده بودن را درک و تجربه نکرده بودند این موضوع را تجربه کردند.

وی افزود: در حقیقت پیش از این افراد به دلیل مشاغل و مشغله بسیار زندگی اجتماعی امروز اعضای خانواده را نمی دیدند و با هم نبودند. مطالعات نشان می دهد که در این دوران خانواده ها کتابخوانی با هم، فیلم دیدن و گفت وگو کردن درباره آنها و موضوعاتی از این دست را تجربه کردند و قدم مثبت فرهنگی هم در این عرصه برداشته شد.

تغییرات سبک زندگی منتج از کرونا بازگشت ناپذیر است

این جامعه شناس با اشاره به تغییرات که کرونا در شکل زندگی و رفتارهای اجتماعی انسان برجاگذاشته است، تصریح کرد: از سوی دیگر آن چیزی که به نظر می رسد در جهان تغییر شکلی جدی در زندگی انسان ها ایجاد کرده، مسئله سبک زندگی (life style) است که در عرصه های مختلفی تغییر کرده است؛ از رعایت بهداشت عمومی و تغذیه گرفته تا بحث تجارت برخط (که دیگر معاملات و روابط را از صرف روابط فیزیکی و چهره به چهره برداشته) سبک‌هایی است که در این دوران شکل گرفته و تقویت شده اند چنانچه دورکاری دیگر به عنوان شکل پذیرفته ای از شیوه کارکردن پذیرفته شده است.

وی اظهار داشت: اینها اتفاقاتی هستند که به رغم رخ دادن در زمانی کوتاه در سبک زندگی فردی و اجتماعی ریشه پیدا کرده و به نظر نمی رسند دیگر مانند گذشته جریان داشته باشند و احتمالا دیگر کاملا به شکل قبل خود بازنمی گردند.

الستی تاکید کرد: مثلا مدارس (که امیدوارم هرچه زودتر به حالت قبل بازمی گردند) گرچه بازخواهند شد و به سیاق سابق خویش ادامه حیات خواهند داد اما آموزش های آنلاین دیگر تعطیلی نخواهند داشت و به صورت موازی در کنار آموزش های حضوری ادامه خواهند یافت.

خسران‌های ناشی از کرونا دردناک بود

این استاد دانشگاه در توضیح خسران‌هایی که کرونا به جامعه و اجتماع انسانی وارد ساخت، گفت: در جریان شیوع کرونا عده زیادی از افراد را از دست دادیم، این انسان ها و جانهایشان بزرگترین سرمایه برای هر جامعه بودند و این موضوع بسیار فقدان بزرگی بود. به خصوص فقدان افراد برای بازماندگانشان (کودکان، والدین و ...) عوارض و تبعات متعددی را برای آن به همراه دارد.

وی افزود: از مباحث سلامت روان گرفته تا بحث معیشتی موضوعات منفی پاندمی کرونا است که باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان اجتماعی قرار گیرد.

الستی اظهار داشت: از سوی دیگر در این دوران دانشمندان، صاحبنظران، هنرمندان و چهره هایی را از دست دادیم که اینها بعضا در تخصص خود وزنه ای بودند که از دست رفتن آنان برای جامعه مساوی با خسران و سرمایه های اجتماعی غیرقابل بازگشتی بود.

وی تصریح کرد: در نهایت می توان به شکلی از رکود و وقفه و حتی از بین رفتن برخی از مشاغل و کسب و کارها اشاره کرد که ضربه هایی را به درآمد افراد، مشاغل، کسبه و حتی درآمد ملی وارد ساخت.

برچسب‌ها کرونا اختصاصی ایرنا جامعه شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا اختصاصی ایرنا جامعه شناسی کرونا اختصاصی ایرنا جامعه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند

به گزارش جام جم‌آنلاین، با اینکه برخی دیدگاه‌ها در این‌باره دچار غرض ورزی و ضدیت با احکام دینی بود، اما بخش دیگری از نقدها با هدف کارآیی بیشتر چنین طرح‌هایی مطرح شد که باید به آنها توجه داشت.

با این همه، واقعیت اینست که موافقان و مخالفان طرح نور یک واقعیت را نمی‌توانند نادیده بگیرند و آن اینکه مطالبات مردمی درخصوص رسیدگی به وضعیت بی حجابی ، ناهنجاریهای اجتماعی وبرهنگی در برخی مناطق و بعضا هدایت شده در یک سال اخیر جدی است.

مردم انتظار ندارند خیابانهای ایران در معرض گناهی آشکار و سبک زندگی مفایر با فرهنگ ایرانی و احکام اسلامی باشد.

حمایت قوای سه گانه و دستگاههای حاکمیتی از اجرای طرح نور و وحدت نظر در این زمینه با هدف جلوگیری از تضعیف فراجا ، پاسخی به مطالبه پشتیبانی های لازم قانونی، مادی و معنوی برای کمک به ارتقاء و موثر بودن سطح عمل فراجا در برخورد با بی حجابی است.

با وجود تلاشها برای درگیر کردم طرح نور با حواشی، این طرح با اجماع نظر کامل سیاستگذاران در حال اجراست.

نکته مهم این حمایتها، ضرورت اقتدار نیروهای انتظامی کشور در انجام وظایف قانونی در مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی و درخواست برای هوشمند سازی، حرفه ای سازی و توجه به عمل هنرمندانه در مواجه با مردم و موضوعات فرهنگی اجتماعی است.

روشن است که انتظار از پلیس برای رعایت ظرافتهای یک طرح فرهنگی بالاست اما این انتظارات نباید اصل طرح را دچار حاشیه کند.

باید توجه داشت که آنچه باعث شده پلیس به موضوع حجاب ورود کند، کم‌کاری سایر دستگاه‌هاست. شرح وظایف دستگاه‌های 32‌ گانه متولی عفاف وحجاب برای ایفای وظایف مربوطه روشن است اما متاسفانه هر یک به دلایلی، کارآمدی کافی در رعایت این وظایف را ندارند.

شاید تصویب و عملیاتی کردن قانون جامع عفاف وحجاب در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و تصریح شفاف وظایف دستگاه‌های متولی می‌تواند هناهنگی اجرایی در عمل به قانون حجاب را افزایش دهد.

واقعیت اینست که باوجود ضرورت تلاش برای اجرای هرچه بهتر طرح نور و پرهیز از اقداماتی که موجب حاشیه‌سازی در این رابطه شود، نقش دشمن در ایجاد و گسترش بی حجابی و ناهنجاریهای اجتماعی ضدفرهنگ ایرانی ، اسلامی پررنگ است.

بازخوانی برخی پرونده های فساد و آثار شوم آن بر خانواده و جامعه و توجه دست های پنهان آن حکایت از آن دارد که مقوله حجاب در این موضوعی امنیتی است که نمی‌توان برای حفظ آرامش اجتماعی به آن بی تفاوت بود.

هرچه هست، جامعه، انتظار پاکسازی جامعه از انحرافات را دارد و در این مسیر هرگز نباید تحت تاثیر تبلیغات پرحجم در فضای مجازی قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی
  • رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته
  • رشد بخش مسکن از منفی ۱۳.۸ در سال ۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال ۱۴۰۲
  • پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند