به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، گردهمایی وحدت آفرین و باشکوهی به مناسبت سفر حجت الاسلام و المسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران به اهتمام حزب «مجلس وحدت مسلمین» در شهر اسلامآباد و با حضور شخصیتهای نام آشنای شیعه و اهل تسنن در شهر اسلامآباد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علامه «ناصر عباس جعفری» دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین و میزبان برنامه از حضور هیات کشورمان و دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی قدردانی و سفر هیات ایرانی به پاکستان را ابتکاری سازنده و قدمی مبارک در مسیر هم افزایی علمای اسلام و تحکیم امر وحدت عنوان کرد.
حجت الاسلام شهریاری به عنوان مهمان ویژه و سخنران اصلی این مراسم وحدت آفرین با ابراز خرسندی از بهبود فضای صلح و برادری میان مذاهب اسلامی در پاکستان و افزایش درجه وحدت میان مسلمانان این کشور همسایه، تاکید کرد: وجود نورانی و مبارک حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) باعث جمع شدن تمامی مسلمانان زیر یک چتر شده و در حقیقت وحدت و همه بلاد اسلامی باعث قویتر شدن ما و جوامع مسلمان میشود.
وی با تشریح بیانات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مهمانان کنفرانس اخیر وحدت اسلامی در تهران، افزود: از نگاه امام خامنهای، سیاست قدرتهای استکباری و نیروهای ضداسلام مبتنی بر تفرقه بینداز و حکومت کن است، لذا در چنین شرایطی اتحاد امت اسلامی اوجب واجبات است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی، اتحاد قوی میان شیعه و سنی است و در این راستا رهبران و نخبگان عالم اسلام باید هوشیار باشند و علیه دشمنان مشترک و نیروهای ضدتقریب جبهه مشترکی تشکیل دهند.
وی با تشریح مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرتهای استکباری، دشمنی غرب با ایران در زمان هشت سال جنگ تحمیلی و همدستی برخی حاکمان منطقه برای تجاوز به خاک ایران، گفت: علی رغم بیش از ۴۰ سال توطئه دشمنان انقلاب اسلامی، درخت تنومند انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران همچنان محکم و استوار است و به برکت این انقلاب ملتهای مسلمان منطقه و جبهه مقاومت امروز قدرت مضاعفی در برابر تهاجم استعمار جهانی از جمله رژیم ناپاک صهیونیستی برخوردار هستند.
حمید شهریاری تاکید کرد: ایران همچنان به حقوق ملتهای مظلوم جهان به ویژه مردم فلسطین و دفاع از آرمانهای آنان متعهد است و امروز جهان از جمله عالم اسلام شاهد برادری و تعامل نزدیک ما با جبهه مقاومت در فلسطین، لبنان و عراق فارغ از مذهب و سلیقههای دینی میباشد.
وی اظهار داشت: با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ایران از تمامی چالشها و دشمن استکباری عبور کرد و این انقلاب ثابت کرد که به موجب آن هویت اصلی به مسلمانان بازگشته است. همکاری و همگرایی با رزمندگان اسلام و جبهه مقاومت مصداق بارز وحدت و تاثیرات تاریخی انقلاب اسلامی بر معادلات منطقهای است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان سخنانش خطاب به رهبران مذهبی و نخبگان دینی پاکستان، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را بازگو کرد و افزود: آیت الله خامنهای تاکید دارند که اتحاد مسلمانان یک فریضه قطعی اسلامی است و این مهم یک امر اصلی است نه تاکتیک و وحدت، یک راهبرد است که هرگز موقتی نخواهد بود.
سناتور حزب حاکم پاکستان: انقلاب اسلامی ایران خار چشم استکبار جهانی است
سناتور «اعجاز چودری» نماینده مجلس سنا از حزب تحریک انصاف به عنوان حزب حاکم فعلی پاکستان نیز طی سخنرانی در این مراسم با قدردانی از اظهارات دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و خرسندی و همدلی و یکپارچگی علمای ایران و پاکستان برای نفی اقدامات تفرقه افکنانه و همفکری برای اتحاد عالم اسلام، گفت: پیروی از منویات پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) راز وحدت و سعادت مسلمانان است.
وی با ادای احترام به مقام شامخ امام خمینی (ره) و افکار ایشان برای ترویج وحدت اسلامی، افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران خدمات تاریخی و فراموش نشدنی از خود برای همدلی جهان اسلام و بیداری ملتها در برابر توطئههای شیطان بزرگ و حامیان آن برجای گذاشت.
این سیاستمدار پاکستانی اظهار داشت: امام خمینی (ره) بیداری در برابر دشمنان را برای همه ملتها، عرب و عجم به ارث گذاشتند و ما امروز شاهد قدرت ایران در برابر نیروهای استکباری و زورگو هستیم.
وی افزود: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در ایران بر پایه دین محمدی و ارزشهای دینی بنیانگذاری شده و تا امروز هیچ قدرتی توانایی مقابله با ایران را ندارد زیرا ما شاهد ایستادگی مقتدرانه ایرانیان در برابر شیاطین بزرگ مانند آمریکا هستیم.
علامه جعفری: وحدت، راهبرد اساسی برای دفاع از جهان اسلام است
علامه ناصر عباس جعفری دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان با تاکید بر جایگاه ارزشمند و قوی ایران و پاکستان در جهان اسلام و نقش دو کشور برادر و همسایه برای کمک به حل مسائل در میان ملل مسلمان، گفت: وحدت یک راهبرد اساسی برای دفاع از جهان اسلام است.
وی افزود: پاکستانیها همواره صدای رسای وحدت و برائت از تفرقه هستند و به اعتقاد ما شیعه و سنی در کنار هم یک قدرت بزرگی را تشکیل خواهند داد که نقشه راه برای مقابله با دشمنان مشترک و طرحهای شیطانی نیروهای ضداسلام است.
علامه جعفری با ادای احترام به شهدای مقاومت به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، گفت: این شهدای عزیز جانهای ارزشمند خود را در مسیر همیاری به ملتهای مظلوم و جنگ با تروریسم تکفیری هدیه کردند.
در ادامه این گردهمایی وحدت آفرین مولوی «نذیر احمد سلامی» نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، مولانا «گلزار احمد نعیمی» از علمای ارشد اهل سنت و رئیس جماعت اهل حرم و برخی از شخصیتهای شیعه پیرامون وحدت جهان اسلام، توطئه رژیم صهیونیستی برای هرج و مرج در کشورهای اسلامی و لزوم هوشیاری ملتها از جمله نسل جوان در برابر طرحهای ضدتقریب سخنرانی کردند.
براساس این گزارش، هیات مجمع جهانی تقریب مذاھب اسلامی در چهارمین روز از سفر به پاکستان، صبح امروز (چهارشنبه) از حوزه علمیه "الکوثر" به عنوان مرکز بزرگ علوم و پژوهشهای دینی شیعیان در شهر اسلامآباد بازدید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری همچنین طی دیدار با علامه شیخ «محسن علی نجفی» استاد برجسته حوزه علمیه و موسس جامعه الکوثر از خدمات ارزشمند این نهاد دینی در ترویج علوم اسلامی و وحدت مذاهب اسلامی قدردانی کرد.
برچسبها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پاکستان مقام معظم رهبری
منبع: ایرنا
کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
پاکستان
مقام معظم رهبری
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
پاکستان
مقام معظم رهبری
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی
اسلامی ایران
جهان اسلام
ملت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین سینما به امام صادق(ع) چه زمانی ادا میشود؟
این اهمیت از آنروست که با توجه به آمارهای منتشر شده ازسوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت میدهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربینندهترین برنامههای رسانهملی برنامههای مذهبی هستند. اما اینکه چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریالسازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.
سینما و فیلمسازی مذهبی سینما ذاتا هنری قصهگو و در عینحال وابسته به تکنولوژی محسوب میشود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستانهای برآمده از باورها و عقاید انسانها در طول
تاریخ است. همچنین بهدلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که میتواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکلگیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغههای اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. بهطورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و میتوانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.
چرا سینمای دینی در ایران شکل نمیگیرد سینمای ایران اسلامی که بهعنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سالهاست در تولیدات انواع فیلمهای سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما بهنظر میرسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آنهم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر
اسلام بهگونهای که مطلوب خودشان است، به میدان آوردهاند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجهریزی و سریالسازی در کشورهای حاشیه خلیجفارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ
شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام(ص) آن هم بدون رعایت ابتداییترین ملاحظاتی که میتوان داشت.
تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را میتوان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه همراستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخرترین آنها میتواند مجموعههایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبانها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه ازسوی برخی با سهلانگاری دنبال میشود اما ماجرای آنها عمیقتر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش میشود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعههای تلویزیونی نه فقط بهدور از اهداف سیاسی و ضدشیعی ساخته نشدهاند بلکه دقیقا میدانند چه هدفی را دنبال میکنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل میگیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانهها و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود میدانند.
تصویری تحریف شده از امام صادق(ع) به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، ازجمله پوشاندن چهره مبارک بنیانگذار مذهب شیعه(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پایهگذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این
سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمیگوید.همین امر سبب شد برخی مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق(ع) در مسجد النبی(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعهای که مدعی روایت زندگی امام صادق(ع) است، نمیتواند بیهدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیانگذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟
حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریالسازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلیها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق(ع) گرفتهاند. آنها برخلاف شیعیان اثنیعشری، که امام موسی کاظم(ع) برادر کوچکتر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفتهاند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریانهای صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی همراستا با تفکر شیعی است و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.
سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنشهایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری میشود، میتوان بهخوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دوقطبیسازی و پاککردن تاریخ بهره میبرند. بهطور مثال شاید فیلمنامهای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، بهخصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب بهتازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیتهای ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا میکند.حتی برخی منتقدان شبکههای عربی نیز در مورد این سریال گفتهاند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.
وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست بهکار میشود ساخت سریالهایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیفترین جایگاه خود قرار دارد راهبری میشود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوانالمسلمین در مصر و حماس در فلسطین که بزرگترین دشمن آنها محسوب میشود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آوردهاند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلامهراسی را در دنیا تقویت کند.
در جنگ روایتها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایتها، سینمای ایران شیعی برای روایت
صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و میتوان به مجموعههایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هرکدام دورهای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دادهاند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیانگذار مذهب شیعه، بهشدت احساس میشود.همانطور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آوردههای علمی مسلمانان قطعا به جایی نمیرسید یا دستکم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانههای غرب را تا دورهای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدنها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغهمند و شیعه مواجه هستیم؟
دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبانهای اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکلگیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانهای با ماهیت سکولار است» گذشته و نهفقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواستهای دارد و فیلمهای دفاعمقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بودهاند.
جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما میتوانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما بهعنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطهای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصهها و پیروزیهای علمی و فرهنگی است که موجب شکلگیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشیشدن دارد؛ ضمن اینکه امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیدهشدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دستبهکار شود تا در این جنگ رسانهای از موثرترین و فراگیرترین رسانهها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهمتر و ضروریتر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه میخواهد، حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانیترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاشها و انقلابهای پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژیها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتحشده با دنیای خارج است. در آخر اینکه به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلامشناسی میخواهد تا فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینمای ایران دستبهکار شوند و مدیران سینمایی و صداوسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهرهمندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.