Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران در اظهاراتی مدعی شده است که دولت سیزدهم نه‌تنها نقش خاصی در واردات واکسن در کشور نداشته، بلکه با بی‌اعتنایی به دستاوردهای دولت روحانی، مانع احیای برجام شده است.


به گزارش شریان نیوز،به نقل از تسنیم، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم برخی اقدامات قابل توجه از جمله واردات حجم بالای واکسن و متعاقب آن واکسیناسیون بخش قابل‌توجهی از مردم صورت گرفت به‌طوری که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، نزدیک به 60 میلیون نفر از جمعیت کشور حداقل یک دوز و بیش از 51 میلیون نفر هر 2 دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تزریق بیش از 117 میلیون دوز واکسن کرونا تا روز گذشته در شرایطی انجام شده است که در روزهای ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم مجموع واکسن‌های تزریق‌شده حتی به 20 میلیون دوز نیز نرسیده بود، برای نمونه نگاهی به آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد در 25 مرداد سال جاری مجموعاً 15 میلیون و 454 هزار و 351 نفر دوز اول و تنها 3 میلیون نفر هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌ بودند، همین عملکرد قابل قبول دولت در امر واکسیناسیون بوده که  موجب شده است میزان  ابتلائات کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده و آمار مرگ‌ومیر چند روزی است به کمتر از 60 نفر رسیده است.

با وجود این، اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی نزدیک به دولت سابق که توفیقی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نداشتند، این روزها در پی آنند با تکرار این ادعا که تمامی واکسن‌های واردشده سفارش دولت قبل بوده است، عملکرد موفق دولت سیزدهم در واکسیناسیون عمومی و مهار ویروس کرونا را تحت‌الشعاع قرار دهند.

در یکی از جدیدترین نمونه‌های این اظهارنظرات، حسین مرعشی دبیرکل جدید حزب کارگزاران سازندگی مدعی شده است "پیش از استقرار دولت جدید، قرارداد خرید 100 میلیون دوز واکسن با چین از سوی دولت روحانی نهایی و پول آن نیز پرداخت شده بود."، ادعایی که از سوی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس نیز به‌نحو دیگری تکرار شده بود. او گفته بود: "قراردادهای واکسن در دولت حسن روحانی بسته شد و پول آن پرداخت شد، امکان ندارد بدون سفارش بتوانیم واکسن وارد کنیم".
 


برای صحت‌سنجی از  این دست ادعاها کافی است مروری بر مواضع برخی مسئولان دولت دوازدهم و حامیانشان در ارتباط با علل عدم ورود واکسن به کشور در آن برهه زمانی داشته باشیم.

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی در یکی از نشست‌های خبری خود در دی ماه 99، بدون کوچکترین اشاره‌ای به حجم و میزان سفارش برای واردات واکسن، تحریم‌ها و عدم پذیرش معاهدات FATF را  علت عدم واردات واکسن کرونا و سرعت پایین واکسیناسیون در کشور عنوان کرده بود. ربیعی گفته بود: "در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم؛ به‌طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد، مسئله‌ای که قبلاً نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود".

یا در اظهارنظری دیگر، "علی مطهری" نماینده سایق مجلس و از حامیان حسن روحانی درباره کمبود واکسن کرونا و کندی روند واکسیناسیون در مطلبی نوشته بود: "به‌خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم 50 میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای 8 میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد!! مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد."

پیوند زدن مسئله واردات واکسن به تحریم‌ها و FATF در شرایطی به‌شکل مکرر از سوی برخی مقامات دولت سابق و اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد که  اظهارات رئیس وقت جمعیت هلال احمر حکایت از واقعیت دیگری داشت.

کریم همتی، رئیس  وقت جمعیت هلال احمر، 20 شهریور ماه درباره علت سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا به کشور از زمان استقرار دولت سیزدهم توضیح داده بود:

"ابراهیم رئیسی پس از آغازبه‌کار دولت سیزدهم، تماس‌های تلفنی با سران کشورهای چین و روسیه داشت و همین امر سبب شد تا روند واردات واکسن تسریع شود؛ پیگیری‌ها در سطح بالای نظام یکی از مؤلفه‌های اصلی بود که سبب شد تا در چند روز اخیر، واردات واکسن سرعت پیدا کند".

**آیا ایران در ماه‌های پایانی دولت روحانی در آستانه توافق و احیای برجام قرار داشت؟


صرف‌نظر از صحت و سقم ادعای اصلاح‌طلبان و برخی حامیان دولت سابق درباره واردات واکسن، حسین مرعشی ادعای دیگری نیز درباره مذاکرات وین در دولت روحانی بیان کرده است. مرعشی مدعی شده است که "دولت گذشته زیرساخت «چارچوب توافق برگشت به برجام» را آماده و نهایی کرده بود و انتظار می‌رفت آقای رئیسی سرمایه‌ای که آقای روحانی در این زمینه مهیا کرده را به‌موقع دریافت و با استفاده از آن برجام را احیا کند تا دستاوردهای اقتصادی دولت در جامعه نمایان شود".

ادعای مرعشی درباره نهایی شدن مفاد توافق احیای برجام در دولت قبل در حالی است که اظهارات مقامات ایران و آمریکا پس از پایان آخرین دور مذاکرات وین در دولت دوازدهم، بیش از هر چیز بیانگر وجود اختلافات قابل‌توجهی در مواضع دو طرف بوده است.

عباس عراقچی مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران در دولت روحانی در پایان ششمین دور مذاکرات وین تأکید کرده بود: "یکی از مباحث جدی ما در این مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن‌چه که دولت آمریکا در قبال برجام انجام داده، بوده و هست و ما در این خصوص نیازمندیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد آن‌چه که دولت گذشته آمریکا انجام داد، یعنی اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام مجدداً رخ نخواهد داد".

در حالی که همان زمان، جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار مواضع سالهای اخیر آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: "ایران یا باید درباره توافقی بلندمدت‌تر و نیرومندتر مذاکره کرده و تعهدات لازم برای اطمینان یافتن از عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای را ارائه کند، یا با فشار آمریکا و همزمان انزوای جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد".

با توجه به آغاز دولت آقای رئیسی، به‌نظر می‌رسد برخی با حاشیه‌سازی و تکرار برخی موارد انتزاعی سعی در حاشیه‌سازی برای دولت و مانع‌تراشی در مسیر اهداف دولت سیزدهم دارند؛ در همین زمینه، آقای بهادری جهرمی سخنگوی دولت تصریح کرده بود که دولت هیچ توجهی به حاشیه‌سازی نکرده و تنها در مسیر اهداف و برنامه‌های خود حرکت خواهد کرد، از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس از جمله آقای علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دلیل حاشیه‌سازی‌هایی را که حتی با اشکالات واضح و صریح آماری مواجه است، تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌های دولت گذشته توصیف کرده‌اند.

دسته بندیسیاسیویژه های سیاسی

منبع: شریان

کلیدواژه: واردات واکسن واکسن کرونا دولت روحانی دولت سیزدهم اصلاح طلبان حاشیه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل می‌شود که مهم‌ترین دستورکار این جلسات به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند و ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

گزارش کمیسیون شوراهای درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳)

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

گزارش کمیسیون حقوقی و قضائی درباره طرح اصلح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح تبصره ۵ الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری‌های اسلامی

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه ارجاع اختلاف قراردادی با کشور سودان به داوری

گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن درباره کمک و همکاری متقابل اداری در امور گمرکی

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

بررسی طرح تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی

گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح یک تبصره به ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و یا استانی

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه اصلاح تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح قانونی استفساریه ماده (۶) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری

گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه بهره برداری صلح آمیز از فناوری هسته‌ای

گزارش کمیسیون عمران درباره لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

گزارش رد کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت اسپیتمن اویل تاجیکستان به داوری

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه وین درباره تأسیس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علائم و موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقه بندی بین المللی اختراعات

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سند ژنو موافقتنامه لیسبون درباره اسامی مبدا و نشانه‌های جغرافیایی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی

موارد زیر نیز در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد:

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها

بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره رسیدگی به طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن پس از فوت مالک مطابق اصل ۸۵

گزارش رئیس دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

کد خبر 6089580 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)