Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@21:43:27 GMT

فتنه ۸۸ چماق آمریکا برای تحریم‌ اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۷۸۶۱

فتنه ۸۸ چماق آمریکا برای تحریم‌ اقتصاد ایران

فتنه ۸۸ در ۳ بعد فضای سیاسی، مستندات حقوقی و نتایج آشوب‌ داخلی، زمینه فشار گسترده به اقتصاد ایران و به‌دنبال آن ایجاد تنگنا برای معیشت مردم را مهیا کرد.

به گزارش مشرق، شیوه فعالیت انتخاباتی حامیان ۲ نامزد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، چندان شبیه به شیوه‌های مرسوم انتخاباتی نبود و افرادی که به آن‌ها جنبش سبز اطلاق می‌شد، فضای ملتهب و همراه با آشوب را برای کشور رقم زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تکاپوی انجام شده پیش از انتخابات، قابل پیش‌بینی بود که میرحسین موسوی به همراه مهدی کروبی کمترین توجه را به اصل انتخاب مردم داشته باشند و تنها بردن این انتخابات و تکیه زدن بر مهمترین سمت رسمی اجرایی در کشور را در ذهن داشته باشند.

بر همین اساس سناریو در تنگنا قراردادن مردم و نظام جمهوری اسلامی با تیتر یک رسانه اصلاح طلب در ساعت ۱۳ و ۱۱ دقیقه روز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ با انتشاری تیتر خبری در قالب «پیروزی مهندس موسوی با فاصله‌ی زیاد قطعی است/ همه برای این پیروزی یک سجده‌ی شکر بدهکاریم» کلید خورد، سپس ساعت ۲۱ و ۶ دقیقه خبر «خاتمی به میرحسین تبریک گفت» منتشر شد. میرحسین موسوی هم که طی پیامی از پیروزی خودش در رقابت انتخاباتی خبر داده ‏بود، ساعت ۲۰ و ۱۱ دقیقه همان شب در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی خود را پیروز انتخابات نامید.

این ۳ اتفاق شوم سرآغاز فتنه‌ای شد که آثار سوء گسترده‌ای بر زندگی مردم داشت. در نگاه اول بسیاری خسارات فتنه سال ۱۳۸۸ را در قالب خسارات امنیتی و سیاسی رده‌بندی می‌کنند اما یکی از مهمترین ضرر و زیان‌های فتنه ۸۸، آسیب گسترده به معیشت مردم در راستای آثار اقتصادی عدم تمکین میرحسین موسوی از قانون و بی‌توجهی به انتخاب ملت ایران بود.

پیگیری خسارات سنگین و گسترده اقتصادی فتنه ۸۸ در قالب ۳ بعد فضای سیاسی، مستندات حقوقی و نتایج آشوب‌ داخلی قابل بحث است.

*فتنه ۸۸ یار کمکی آمریکا در تشدید فشار اقتصادی به مردم ایران

در همین راستا، فضای سیاسی بین‌المللی شکل گرفته ناشی از فتنه ۸۸ نقش قابل توجهی در حریص شدن دشمنان به منظور تشدید تنگناهای اقتصادی کشور را ایفا کرد. در حقیقت اینکه تصمیم‌گیران سیاسی در چه فرایند و نظام تصمیم‌سازی به یک تصمیم سیاسی می رسند، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. زمانی که فتنه ۸۸ در کشور شکل گرفته بسیاری از اندیشکده‌ها و مسئولان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که نظام ایران شکننده است و افزایش فشارها بر مردم، موجب افزایش فشار بر مسئولان و در نهایت خیال باطل پایان جمهوری اسلامی است.

در این شرایط، باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود با عنوان «سرزمین موعود» در تشریح اعتراضات صورت گرفته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ نوشته است: « بعد از آنکه تلاش‌های ما برای آغاز مذاکره با ایران رد شد، در شرایطی که این کشور وارد چرخه هرج‌ و مرج و سرکوبگری بیشتر می‌شد، ما راهبردمان را به‌سمت دومین گام راهبرد منع اشاعه‌ای خودمان تغییر دادیم. یعنی بسیج کردن جامعه بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی سخت و چندجانبه‌ای که می‌تواند ایران را وادار به حضور در میز مذاکره کند.»

همچنین هیلاری کلینتون در فصل دوم کتاب خاطرات خود با عنوان «انتخاب‌های سخت» ضمن تاکید بر مواضع خود در گفتگوی ۳۰ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۹ با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرده است: « پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۸۸، آمریکا توانست کشورهای دیگر را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همراه سازد.»

به استناد اظهارنظرهای مقامات آمریکایی، فتنه ۸۸ زمینه به وجود آمدن یک درک واحد مبتنی بر ضعف نظام جمهوری اسلامی را به دشمنان مخابره کرد و همین مسئله زمینه تشدید تحریم‌های اقتصادی در سال‌های بعد را به وجود آورد. بنابر جمله جاودانه ویل دورانت، «یک تمدن بزرگ مغلوب نخواهد شد، مگر این که خود از درون، خود را نابود کند.» بر این اساس فتنه ۸۸ در حقیقت مقدمه‌ای شوم برای خیال باطلی بود که دشمنان را برای فشار حداکثری در قالب تحریم‌های اقتصادی حریص‌تر کرد.

*ایجاد سر فصل جدید برای تحریم ایران پس از وقایع شوم فتنه ۸۸

آثار زیان‌بار اقتصادی فتنه ۸۸ تنها در بعد سیاست‌ بین‌الملل منتهی نشد و تحریم‌های ظالمانه شکل گرفته بر اساس مستندات حقوقی، بخش عملیاتی فضای سیاسی این حوزه را مشخص کرد.

مشاهده بیانیه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل، اطلاعیه‌های اتحادیه اروپا که در دل خود تحریم‌هایی را به دنبال داشت و متون و قوانین تحریمی آمریکایی‌ها در قالب‌های وزارت خزانه داری یا کنگره این کشور، این حقیقت را روشن می‌سازد که فضای ایجاد شده در سال ۸۸ و متهم کردن جمهوری اسلامی به عدم تمکین به رای مردم و نقض حقوق بشر، یکی از اصلی‌ترین دلایل وضع تحریم‌ها بوده است.

مجامع بین‌المللی بدون توجه به اینکه اتهام وارد شده توسط میرحسین موسوی و تیم‌اش در انتخابات سال ۱۳۸۸ درست است یا خیر، این اتهام را پیگیری کردند و تا امروز نیز مسئله فتنه ۸۸ تبدیل به یکی از پایه استدلالی آن‌ها برای وضع تحریم‌ها شده است.

علاوه بر این، قانون وضع شده در سال ۲۰۱۰ در کنگره آمریکا یکی از مهمترین تحریم‌های ایران است که مربوط به صنایع نفتی و گازی تلقی می‌شود. بر این اساس آمریکا هیچگاه برای حقوق بشر علیه ایران تحریم وضع نکرده بود و دلایل تحریم‌ها را حمایت از تروریسم و موضوع هسته‌ای عنوان می‌کرد اما در حقیقت بعد از فتنه ۸۸ مسئله حقوق بشر را به تحریم‌ها اضافه کرد.

به عبارت دیگر، فتنه ۸۸ سبب شد تا تحریم‌های گسترده که اقتصاد کشور و به دنبال آن معیشت مردم را هدف گرفته بود، در قالب سرفصل جدید با عنوان حمایت از حقوق بشر طرح شده و مردم را در تنگنای بیشتری قرار دهد.

*اعتراف آمریکایی‌ها به تحریم ایران برای حمایت از جنبش سبز

اگر بخواهیم به صورت مصداقی مستندات حقوقی تحریم‌های حقوق بشری ناشی از فتنه ۸۸ را مرور کنیم در گام اول باید به بررسی قطعنامه ۱۹۲۹ بپردازیم. قطعنامه ۱۹۲۹ در اواخر خردادماه ۸۹ یعنی همزمان با اولین سالگرد شروع فتنه ۸۸ در شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران تصویب شد.

این قطعنامه عملا زیرساخت حقوقی لازم برای آغاز جنگ اقتصادی با ایران را برای ایالات متحده فراهم کرد. چند هفته پس از تصویب این قطعنامه، قانون جامع تحریم‌های ایران (سیسادا) که آغاز تحریم‌های شدید علیه ایران بود، در آمریکا به تصویب رسید.

یکی از علل اصلی تصویب این قانون که در مقدمه آن هم صراحتا اشاره شده بود، وقایع بعد از انتخابات سال ۸۸ در ایران بود. بر اساس متن صریح قانون جامع تحریم‌های ایران:« دولت ایران همچنان به نقض جدی، منظم و مداوم حقوق بشر، از جمله سرکوب آزادی بیان و آزادی مذهبی، بازداشت غیرقانونی طولانی‌مدت، شکنجه و اعدام‌ها ادامه می‌دهد. چنین موارد نقضی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری جعلی در ایران در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ (۲۲ خرداد ۱۳۸۸) افزایش یافته است.»

بر اساس این سند، سرفصل بازشده حقوق بشری که فتنه ۸۸ عامل آن بود، زمینه ایجاد زیرساختی جدید برای فشار اقتصادی گسترده بر کشور را مهیا کرد. در همان زمان، هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن پست که پرسیده بود قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران چه اثر قابل توجهی دارد؟ گفته بود: «این قطعنامه در حمایت از جنبش سبز صادر شده است.»

*افت شاخص‌های اقتصاد کشور به دلیل تهدید ثبات در سال ۱۳۸۸

بر اساس مستندات حقوقی نقش فتنه ۸۸ در تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا فراتر از یک نقش عادی بوده و در حقیقت زیرساختی برای هوشمند شدن تحریم‌ها به حساب می‌آید.

علاوه بر فضای مخرب شکل گرفته در نظام بین‌الملل ناشی از فتنه سال ۱۳۸۸، آشوب طولانی مدت شکل گرفته سبب شد تا نماگرهای اقتصاد کشور به عنوان مشخص کننده فضای حاکم بر اقتصاد ایران با تنزل جدی مواجه شوند. در حقیقت درگیری‌های فتنه سال ۱۳۸۸ زمینه درگیری‌های امنیتی سیاسی را برای کشور مهیا کرد و همین مسئله ثبات کسب و کارهای اقتصادی را با مخاطر مواجه کرده و در نتیجه لوکوموتیوهای اقتصادی کشور  با کندی سرعت مواجه شدند.

به استناد آمار ارائه شده از سوی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،‌ ارزش کل صادرات کشور در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال ۸۷، ۱۳.۶ درصد کاهش داشت. همچنین متوسط شاخص بهای کالاهای صادراتی نیز نسبت به قبل از اغتشاش فتنه‌گران، با ۶.۸ درصد کاهش روبرو شد. لازم به ذکر است که این شاخص در سال ۸۷ به میزان ۲۲.۱ درصد افزایش یافته بود.

در این بین گروه اختصاصی محصولات پتروشیمی با ۱۹.۱ درصد کاهش  شاخص بهای کالای صادراتی مواجه شد؛ این درحالی بود که در سال ۱۳۸۷ به میزان ۱.۹ درصد افزایش یافته بود.

به گزارش فارس با اعمال تحریم‌های همه جانبه، اقتصاد ایران از سال ۸۸ پویایی سابق خود را از دست داد و رشد اقتصادی ایران وارد یک مرحله رکود سنگین شد. بر این اساس، رشد ۶.۳۶ درصدی اقتصاد ایران در سال ۸۷، پس از وقایع شوم فتنه ۸۸ روند نزولی به خود گرفت و در بازه‌های زمانی منفی شد.

از طرف دیگر با اعمال تحریم‌ها و شکل‌گیری ساختار تحریمی علیه ایران، اقتصاد کشور با یک مانع مهم در مبادلات تجاری و مالی خود با سایر کشورها مواجه شد و این مساله موجب افزایش ضریب ریسک برای اقتصاد ایران شده است.  

با توجه به ابعاد ضرر و زیان اقتصادی ناشی از فتنه ۸۸، بی‌قانونی شکل گرفته در انتخابات سال ۱۳۸۸ علاوه بر خسارات امنیتی و سیاسی گسترده، زمینه ایجاد سختی در معیشت مردم به واسطه تشدید تحریم‌های اقتصادی و همچنین از میان رفتن ثبات اقتصاد داخل را مهیا کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت بانک مرکزی تحریم ایران جنبش سبز معیشت مردم حقوق بشر فتنه 88 باراک اوباما هیلاری کلینتون فشار اقتصادی تحریم پیروز انتخابات خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت تحریم های اقتصادی اعمال تحریم ها مستندات حقوقی جمهوری اسلامی میرحسین موسوی اقتصاد ایران ناشی از فتنه اقتصاد کشور فضای سیاسی علیه ایران معیشت مردم فتنه ۸۸ فتنه ۸۸ حقوق بشر سال ۱۳۸۸ بر اساس سال ۸۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده

به گزارش صدای ایران از ایرنا، « سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) با بیان اینکه این نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران است و فضای رقابتی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود، امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

ایران تحریم ناپذیر است

وی افزود: این نمایشگاه نشان دهنده آن است که ایران تحریم ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید؛ طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران به نتیجه نرسیده و بعد از این هم هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی را داشته باشد و به جهان عرضه کند.

تحریم نوعی جنگ است

رئیس جمهور بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز‌ها را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متاسفانه جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌هاست.

رئیس جمهور گفت: جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌هاست.

رئیس جمهور تحریم را نوعی جنگ دانست و گفت:، اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‎تواند به آن دست یابد، محروم کند. در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با ابتنا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشار‌های حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

وی بیان کرد: غرب تلاش می‌کند که ما و منطقه به فناوری‌های نوین دست پیدا نکنیم و اگر به این فناوری دست یافتیم، نقطه اصلی در دست خودشان باشد که بتوانند به سلطه‌گری ادامه دهند، اما به لطف خداوند متعال و به برکت نیرو‌های جوان و دانشمند ما بسیاری از دانش‌ها در کشور ما بومی شده است. امکان اینکه بتوانند دانش بومی را از کشور ما حتی با ترور دانشمندان، از کشور خارج کنند امکانپذیر نیست.




رئیس جمهور تاکید کرد: تصور نکنند اگر چند دانشمند و متخصص را تحت فشار قرار دهند می‌توانند ما را از نوآوری و دستیابی به فناوری نوین بازدارند هرگز این طور نخواهد شد. آنجا که دشمن بیشترین فشار را برای عدم دستیابی ما به دانش اعمال می‌کند ما بیشترین موفقیت را کسب کرده‌ایم به عنوان مثال در صنایع هسته‌ای و نظامی فشار آوردند که ما به فناوری نوین دست پیدا نکنیم، اما بیشترین موفقیت ما در صنایع نظامی و هسته‌ای اتفاق افتاده است.

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

آیت الله رئیسی در ادامه قدرت نظامی را بسیار مهم دانست و گفت: توانایی به همراه دارد، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند کشوری را در کنار تولید قدرت نظامی، قدرتمند کند قدرت تولید و اقتصاد و توانایی برای صادرات است. به تولیدکنندگان تاکید می‌کنم که امروز شما در جایگاه تولید قدرت قرار دارید و صادرکنندگان ما نیز با صادرات برتر خود برای کشور تولید قدرت می‌کنند.

رونمایی از توانمندی ها، ارتباط دولت‌ها و ملت‌ها و مردم با یکدیگر را رقم می‌زند

وی این نمایشگاه را موجب امیدآفرینی برای ملت ما و مردم منطقه برشمرد و عنوان کرد: این امید ایجاد می‌شود که ما حتما توانایی انجام کار‌های بزرگ را داریم. من در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که ایران اسلامی با توجه به جایگاهی که در آن واقع شده، خط ترانزیتی است؛ ما دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان را در جنوب داریم و به اقیانوس هند متصلیم؛ خط ترانزیتی به صرفه، مطمئن و با زمان عبور بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای برای حمل و نقل و جابجایی کالا باشد.

رئیس جمهور کارفرمایان، تولیدکنندگان، مهندسان و کارگران را افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله باتحریم‌های آمریکا و دیگر دشمنان ایران و انقلاب اسلامی معرفی و خاطرنشان کرد: این افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌ها توانسته‌اند در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری به گونه‌ای عمل کنند که امروز به جرأت می‌توان ایران را کشوری فناور و پیشرفته نامید.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی به ایجاد زنجیره کامل تولید نیاز داریم، گفت: ایجاد زنجیره کامل تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال، و ارزش افزوده بالاتر می‌تواند به خود تولید نیز رونق و تنوع بیشتر ببخشد و امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملا در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود تولیدات متنوع و دستاورد‌ها و توانمندی‌های متعددی ارائه شده است، این محصولات را بخشی از توانایی‌های امروز جمهوری اسلامی ایران دانست و از همه کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند خواست که موضوع مذاکره، تنظیم و انعقاد قرارداد و دیگر اقدامات لازم برای تجارت و تولید را با جدیت پیگیری کنند تا در زمان برگزاری نمایشگاه هفتم توانمندی‌های صادراتی ایران، ببینیم که گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است.





رئیس جمهور همچنین بر ضرورت نگاه ویژه نسبت به تجارت با ارز‌های ملی تاکید کرد و گفت: امروز در مجامع و پیمان‌های اقتصادی بزرگ نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارز‌های ملی از سوی سران کشور‌های عضو مطرح است که تحقق آن باید با جدیت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اهمیت نقش دفاتر بازرگانی در معرفی ظرفیت‌های کشور به بازرگانان و فعالین اقتصادی ضمن تقدیر از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه برای افزایش این دفاتر در ۶۰ نقطه از دنیا افزود: از جمله مشکلات ما در جهت توسعه مبادلات اقتصادی آشنا نبودن بازرگانان و فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و از طرفی عدم آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی ما با ظرفیت‌های دیگر کشورهاست که در این زمینه ایجاد دفاتر بازرگانی در راستای آشنایی بین این دو بخش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

رئیس جمهور در ادامه ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست در هم‌افزایی بین کشور‌ها و همچنین بازرگانان و فعالان اقتصادی برای رشد تولید و اقتصاد ایران و کشور‌های منطقه راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و توسط شرکت توسعه صنعت نمایشگاه و رویداد برگزار می‌شود.

این نمایشگاه قرار است در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجارت خارجی و استفاده از توانمندی و ظرفیت بالای نمایشگاهی کشورمان، تحت عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ برگزار شود.

تاکنون حضور ۱۷۳ شرکت داخلی در این نمایشگاه قطعی شده و قرار است این شرکت‌ها از شنبه تا چهارشنبه به مدت چهار روز از ساعت ۸ تا ۱۵ فعال باشند.

این شرکت‌ها در ۷۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و فضای باز در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۵، ۳۱، ۳۵، ۳۸، A ۳۸، B ۳۸، ۴۰، ۴۱ و ۴۴ حضور خواهند داشت و محصولاتی در حوزه پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!