Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: با شنیدن نام کارخانه قند یاسوج داستان هزار و یک شب تعطیلی، واگذاری، پلمپ، فک پلمپ، خبرهای بیم و امید و مصائب فراوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد در ذهن تداعی می‌شود.

مشکلاتی که سال‌ها صدها خانواده را گوشه نشین خانه کرده و صدای نوستالژیک بوق کارخانه قند یاسوج را به فراموشی سپرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماد پنجاه ساله صنعت یاسوج

نماد پنجاه ساله صنعت شهر یاسوج سالهاست در گیر و دار ضعف مدیریت‌ها، استهلاک، بروکراسی‌ها و تخلفات گذشته دست به دست می چرخد تا صنعت پا به سن گذاشته کهگیلویه و بویراحمد به دنبال روزنه‌ای برای احیای خود باشد.

شیرینی نان دست رنج کارگران بی بضاعت کارخانه قند یاسوج سال‌هاست در نبود سرمایه گذاری برای احیای این ظرفیت مهم استان گم شده است.

تاریخ احداث کارخانه قند یاسوج به سال ۱۳۴۶ برمی گردد و تا سال ۶۲ با ظرفیت چغندر همین دیار چرخ صنعت استان را به جلو برده و با رو به رویی با تعطیلی و راه اندازی ها، فراز و نشیب‌هایی را نیز در بحث مالکیت‌هایش گذرانده است.

قصه مالکیت کارخانه قند یاسوج

در سال ۷۳ مالکیت کارخانه از سازمان صنایع ملی ایران به مؤسسه نمازی واگذار شد، اما این پایان ماجرا نبود.

طی سال ۱۳۸٠ معادل ۶۳ درصد از درصد از سهام توسط بخش خصوصی خریداری و باقی مانده نیز به اشخاص حقیقی و حقوقی رسید.

در اتفاقی تلخ طی سال ۸۳ مالک کارخانه ورشکستگی را اعلام کرد و به با طرح ورشکستگی، حقوق کارگران نیز پرداخت نشد. اینگونه بود که در سال ۸۳ اولین تعطیلی مستمر کارخانه کلید خورد و این کارخانه هفت سال تعطیل بود.

پس از کش و قوس‌های فراوان مالکیت در پایان دولت دهم در سال ۹۱، دولت به علت بدهی‌های خود به بانک، ۸۳ درصد از کارخانه قند را به بانک تجارت واگذار کرد.

واگذاری کارخانه خروجی مناسبی نداشت و در سال ۹۵ به مزایده گذاشته و با قیمت سال ۴۸ فروخته شد.

اما این پایان ماجرا نبود و با تشکیل پرونده برای این مدل واگذاری، با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.

روزنه امید شکل گرفت

با گذشت ماه‌ها، روزنه امیدی در چشمان کارگران و مردم این دیار شکل گرفته تا شاید صدای دوست داشتنی بوق این کارخانه پس از سال‌ها در یاسوج نواخته شد.

بر اساس آمارها در حال حاضر و با واگذاری شکل گرفته قریب به ۵۱ درصد سهام کارخانه قند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد پیش از این به خبرنگاران گفته بود که با هدف حمایت از تولید، مردم و اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری احیاء محور در این کارخانه عملیاتی می‌شود.

شایان نادری افزود: با در نظر گرفتن تأمین سرمایه در گردش، این کارخانه بهسازی می شود و برخی دستگاه‌های مستهلک شده، خریداری و کارخانه تجهیز خواهد شد.

نادری گفت: در فاز دوم نیز راه اندازی کامل کارخانه انجام می‌شود.

وی افزود: در کارخانه قند یاسوج تولید محصولات قند و شکر را خواهیم داشت.

تاکید رئیس جمهوری بر بازگشت کارخانه به چرخه تولید

همچنین نگاه و عزم دولت نیز بر راه اندازی کارخانه قند یاسوج است.

رئیس جمهوری که پیشتر و در سال ۹۹ در سمت ریاست قوه قضائیه بازدیدی جدی از کارخانه قند یاسوج داشته، در سفر ۱۴٠٠ خود به این استان بر راه اندازی این کارخانه تاکید کرده است.

آیت الله ابراهیم رئیسی در سفر سال ۱۳۹۹ خود به استان با تاکید بر بازگشت به چرخه کارخانه قند یاسوج، گفت: چرخ‌های تولید این کارخانه به ناحق از حرکت ایستاده و کارخانه قند با این همه امکانات مجاز به تعطیل شدن نیست.

وی ابراز داشت: اجازه نخواهیم داد این ثروت‌های ملی و دسترنج مردم هدر برود و تعطیل شوند و در همین راستا هدفگذاری راه اندازی این واحد انجام شده است.

رئیسی با بیان اینکه به زودی کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: علاوه بر ۳۰۰ نفر کارگر این کارخانه، این واحد تولیدی تا یک هزار نفر کارگر ظرفیت افزایش نیروی انسانی دارد و این مهم نیز پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاه و توجه ویژه دولت به این کارخانه در سفر به کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند بیانگر عزم جدی در فعال سازی واحدهای راکد باشد و متولیان استانی نیز باید فارغ از بروکراسی‌ها راه را برای تحقق این مهم هموارتر کنند.

راه اندازی این کارخانه که یکی از مصوبات سفر دولت به استان بود اکنون در انتظار اقدام است و انتظار می‌رود متولیان نیز آستین همت بالا زده و با تسهیل گری در راه متولی جدید کارخانه، کمک شایانی به بازگشت به چرخه این صنعت تعطیل داشته باشند تا سفره کارگران این کارخانه بار دیگر با صدای بوق صبح گاهی کارخانه رونقی دوباره بگیرد.

کد خبر 5386649

منبع: مهر

کلیدواژه: کارخانه واحد صنعتی راکد تعطیلی کسب و کارها ویروس کرونا بوشهر قاسم سلیمانی خطبه های نماز جمعه 9 دی آمار کرونا گرگان کرمانشاه بارش برف واکسن کرونا سویه اومیکرون کرونا ایلام سیستان و بلوچستان سانحه تصادف کهگیلویه و بویراحمد کارخانه قند یاسوج راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، این بانک با برپایی غرفه در سالن 38 این نمایشگاه بخشی از اقدامات و محصولات متنوع خود در راستای حمایت از واحدهای تولیدی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعتی و کشاورزی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. 

بر اساس این گزارش، این بانک به همراه برخی از شرکت‌های تابعه با حضور موثر در این نمایشگاه ضمن معرفی برخی از فعالیت‌های حمایتی خود در بخش‌های گوناگون، بستر ارتباط دوسویه با مدیران و صاحبان کسب‌وکارها، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های حاضر در این نمایشگاه به منظور توسعه همکاری‌های متقابل را فراهم کرده است. 

مدیران بانک رفاه کارگران با حضور در غرفه این بانک در این نمایشگاه ضمن تشریح برخی از محصولات و خدمات گسترده این بانک، پاسخگوی سوالات و موارد مطرح شده از سوی بازدیدکنندگان هستند.  

شایان ذکر است، نمایشگاه ایران اکسپو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری برای ارتباط با بازارهای بین‌المللی در کشور محسوب می شود که با پشتوانه سازمان توسعه تجارت در حال برگزاری است.  

در این نمایشگاه، محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساحتمان و خدمات فنی-مهندسی و پتروشیمی عرضه شده است.

این نمایشگاه میزبان بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰ کشور جهان است.

برگزاری گردهمایی‌های صنعت‌محور با بازدیدکنندگان خارجی، تورهای تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، وبینارهای آشنایی با توانمندی‌های صنعتی ایران، معرفی دسته محصولات منتخب ایـران، انتشار گزارش‌های تخصصی بازار محصولات منتخب صنایع غذایی، معرفی محصولات منتخب صنایـع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره و .... ازجمله برنامه‌های اجرایی در این نمایشگاه است.

دیگر خبرها

  • سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل