Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز چهارشنبه در دیدار جمعی از فعالان صنایع دستی با نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان و کشور علاوه بر ایجاد اشتغال و کسب روزی حلال، به نوعی زمینه‌ساز صیانت از فرهنگ و تمدن است.

وی افزود: صنایع دستی جزو مشاغل مورد تاکید اسلام است و در استان اردبیل با انتخاب عنبران به عنوان شهر ملی گلیم زمینه‌ساز وحدت بیشتر بین شیعه و سنی شده و در این میان بانوان نیز می‌توانند در کنار حضور در خانواده، در این زمینه فعالیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دستی ضرر نخواهیم کرد، اظهار کرد: سرانه میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی چهار میلیارد ریال و در بخش صنعت چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان است، در حالی  که با ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال در بخش صنایع دستی می‌توان شغل ایجاد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت استان اردبیل در بخش صنایع دستی یادآور شد: از میان ۲۵ اثر ارسالی، ۱۸ اثر تا کنون مهر اصالت دریافت کردند و برای ورنی مغان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت شده است.

فلاحی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار اعتبارات و تسهیلات صنایع دستی با گردشگری برابر در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: بر این اساس ۲۰ میلیارد ریال برای موزه صنایع دستی پارس‌آباد اعتبار قرار داده شده، ایجاد خانه ورنی اصلاندوز در دستور کار است و در خلخال نیز تلاش داریم تا به عنوان شهر ملی جاجیم ثبت شود.

وی به امضای تفاهم‌نامه با انجمن حمایت از زندانیان برای آموزش و فروش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: با قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت زهرا (س) نیز وارد تفاهم شدیم تا در مناطق محروم استان اردبیل کلاس‌های آموزش صنایع دستی دایر گردد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: همچنین راه‌اندازی پنجشنبه‌بازار در مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در دستور کار قرار گرفته است، تا افرادی که در خانه نسبت به تولید صنایع دستی اقدام می‌کنند و محلی برای عرضه ندارند، در آن نقطه از شهر مستقر شوند.

وی اضافه کرد: برای سال ۲۰۲۳ اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است که انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما در این زمینه کمک کنند تا صنایع دستی اردبیل در این فرصت در سطح کشور و در عرصه بین‌المللی شناسانده شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل هم در این دیدار اظهار کرد: اگر این صنایع‌دستی فاخر به همسایه‌ها و کشورهای اروپایی عرضه شود، به یقین خواهان و درآمد زیادی خواهد داشت و این امر زمینه را برای رونق تولید و فروش این تولیدات فراهم خواهد آورد.

آیت‌الله سید حسن عاملی، اولویت نخست در این زمینه را شناسایی ذائقه‌ ملت‌ها عنوان کرد و افزود: باید ذائقه ملت‌ها در صنایع‌دستی را شناسایی و با بسته‌بندی‌های فاخر این محصولات را به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

وی با قدردانی از تلاش‌ها برای کسب نشان ملی مهر اصالت به ۱۸ اثر استان اردبیل در زمینه صنایع دستی، خواستار تبلیغ در شبکه‌های بین‌المللی و انتقال این هنر به نسل‌های بعدی شد.

۶۰۲ رشته صنایع دستی تا کنون در دنیا ثبت شده که ۲۹۹ مورد در ایران شناسایی شده است و سهم استان اردبیل از آن به بیش از ۶۰ مورد می‌رسد.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف این استان است.

در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی در ۱۱ شهر استان اردبیل فعالیت دارند.

برچسب‌ها صنایع دستی استان اردبیل میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی استان اردبیل میراث فرهنگی صنایع دستی استان اردبیل میراث فرهنگی استان اردبیل صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۸۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی در سطح استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حامد رضایی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «سلام ساوالان» ضمن تبریک روز روانشناس اظهار کرد: شعار روز روانشناس سال‌جاری «امیدآفرینی با توسعه خدمات روانشناسی، مشاوره و مشارکت مردم» است و سازمان بهزیستی به عنوان متولی امر و ادارات کل بهزیستی استان‌ها و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها نیز به تبع این اداره، مسئولیت‌های ویژه‌ای در حوزه خدمات روانشناسی دارند و ما نیز سعی داریم تا با تلاش همکاران در این زمینه، بهترین خدمات را به جامعه هدف ارائه کنیم.

وی افزود: یکی از خدمات ویژه بهزیستی، مشاوره رایگان، امن و محرمانه خط تلفنی ۱۴۸۰ است که همه مردم می‌توانند از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب از این خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های خانواده، تحصیلی، تربیت فرزند، اختلالات روانی، ازدواج، شغلی و کودک و نوجوان استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: در سطح استان بیش از ۷۰ مرکز روانشناسی و مشاوره، خدمات متفاوتی را به مردم ارائه می‌کنند و همگی سعی دارند تا آلام مرتبط با روح و روان انسان‌ها را کاهش دهند.

رضایی افزود: ما نیز سعی داریم تا آموزش‌هایی را مطابق با علم روز روانشناسی به روانشناسان و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ارائه دهیم تا ضمن پیشرفت این حوزه، خدمات بهتر و تخصصی به جامعه هدف ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: از طرف بهزیستی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه به جهت استفاده از خدمات روانشناسی، یاری برگ ارائه می‌کنیم که به روانشناسان مربوطه تحویل داده می‌شود و هزینه جلسات مشاوره افراد تحت پوشش را بهزیستی متقبل می‌شویم.

رضایی گفت: همچنین در این زمینه دغدغه مهمی که در دولت سیزدهم پیگیر آن هستیم، تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی است تا عموم مردم بتوانند به راحتی از این خدمات استفاده کنند.

کد خبر 748819

دیگر خبرها

  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • تبدیل ۲۱.۶ درصد مجوز کاغذی به پروانه الکترونیکی در اردبیل
  • حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال الزامی است
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل