Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:24:40 GMT

ایران دارای مولفه‌های یک کشور اثرگذار است

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۸۴۶۶

ایران دارای مولفه‌های یک کشور اثرگذار است

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران دارای مولفه‌های یک کشور قوی و اثرگذار است و می‌تواند کشوری قدرتمند شود، گفت: ایران از نظر جغرافیایی، تاریخی و جمعیت، کشوری قدرتمند است اما در ۲ مولفه اقتصادی و کیفیت حکمرانی ضعف‌هایی دارد.

دکتر روح‌الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قدرت ملی کشورها به ۲ بخش عینی و ذهنی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: جغرافیای خوب از جمله مولفه‌های عینی قدرت ملی است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عواملی نظیر وسعت کشور، دسترسی به آب‌های آزاد، دارا بودن معادن و منابع خوب و همچنین قرار گرفتن در مسیر گذرگاه بین چند کشور از مواردی است که یک کشور را از نظر جغرافیایی قدرتمند می‌کند.

وی با اشاره به مولفه اقتصاد به عنوان دومین شاخص قدرت ملی کشورها گفت: برخورداری از این مولفه یعنی کشوری که بتواند علاوه بر تامین نیازهای خود، صادرات و تولید ناخالص بالایی داشته باشد، در بعد اقتصادی قدرتمند محسوب می‌شود. همچنین برخورداری از جمعیت جوان از دیگر مولفه‌های عینی تشکیل‌دهنده قدرت ملی است.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دیگر شاخص‌های تشکیل‌دهنده قدرت ملی، در دسته مولفه‌های ذهنی جای می‌گیرد، اضافه کرد: به عنوان مثال برخورداری از فرهنگ غنی جزو مولفه‌های ذهنی و نامحسوس قدرت ملی به شمار می‌آید. اگر کشوری دارای فرهنگ ملی و مدنی باشد و بتواند ارتباط مناسبی با تاریخ خود برقرار کند، نسبت به سایر کشورها قدرتمندتر است.

اسلامی با تاکید بر اهمیت کیفیت حکمرانی به عنوان مهم‌ترین مولفه قدرت ملی بیان کرد: چگونگی سیاستگذاری در یک کشور، میزان دموکراتیک بودن نهادهای سیاسی آن، توجه به قانون در حکمرانی و دارا بودن تجهیزات لازم برای دفاع از کشور از عواملی است که قدرت ملی یک کشور از نظر کیفیت حکمرانی را مشخص می‌کند. در واقع برخورداری از یک حکومت توانمند، قانونی و دموکراتیک‌ مهم‌ترین مولفه‌ قدرت ملی است.

وی با بیان اینکه کیفیت حکمرانی می‌تواند دیگر مولفه‌های قدرت را تقویت کند، افزود: بسیاری از کشورها علی‌رغم دارا بودن اکثر مولفه‌های قدرت نمی‌توانند از آن استفاده کنند چون کیفیت حکمرانی ضعیفی دارند. هر چند در گذشته عواملی نظیر جغرافیا و توان نظامی و اقتصادی دارای اهمیت بیشتری بود اما در حال حاضر کیفیت حکمرانی مهم‌ترین مولفه قدرت به حساب می‌آید. در حال حاضر کشوری مانند ژاپن در عین حال که از مولفه‌هایی مانند جغرافیای خوب محروم است یا سوئد که از قدرت نظامی بالایی برخوردار نیست اما به دلیل دارا بودن سطح بالایی از حکمرانی، کشورهای پیشرفته‌ای محسوب می‌شود. متقابلا کشوری مانند افغانستان علی‌رغم برخورداری از جغرافیای خوب و جمعیت جوان به دلیل فقدان کیفیت در حکمرانی کشور ضعیفی به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بنابراین کشوری قدرتمند شناخته می‌شود که توان اقتصادی و نظامی بالا، جمعیت خوب، جغرافیای مناسب و از همه مهم‌تر حکومت قانون‌مدار و دموکراتیک داشته باشد؛کما اینکه در حال حاضر ما می‌بینیم این مولفه در کشورهای قدرتمند دنیا پررنگ است.

اسلامی با بیان اینکه ایران دارای مولفه‌های یک کشور قوی و اثرگذار است و می‌تواند کشوری قدرتمند شود، گفت: ایران دارای تاریخ و پیشینه‌ای غنی است. اولین امپراتوری‌های جهان در ایران به وجود آمد و مفاخری مانند حافظ و سعدی جزو منابع قدرت ماست. همچنین به لحاظ جغرافیایی ایران از وضعیت خوبی برخوردار است. در شمال و جنوب خود دریا دارد و از منابع نفت و گاز برخوردار است. در کنار این کشورهای زیادی با ایران همسایه‌اند. به علاوه ایران یک کشور گذرگاهی است‌؛ به این معنا که کشورهای دیگر برای احداث خط لوله گاز، خطوط هوایی، راه‌آهن و سایر موارد نیازمند عبور از ایران هستند. همچنین ایران جمعیت مناسب، جوان و تحصیل کرده‌ای دارد که این‌ها همه مولفه‌های قدرتی است که در اختیار کشور ما قرار دارد.

وی ادامه داد: با این حال کشور ما در ۲ بخش اقتصادی و کیفیت حکمرانی ضعف‌هایی دارد. در حال حاضر ایران در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارد. تولید ناخالص داخلی ایران عدد نسبتا کمی است و از نظر توزیع ثروت و جلوگیری از شکل‌گیری فساد اقتصادی رتبه خوبی در دنیا کسب نکرده است. 

بهبود کیفیت حکمرانی قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات را افزایش می‌دهد  

وی افزود: از نظر کیفیت حکمرانی نیز کشورمان با مشکلاتی مواجه است. در واقع چینش نهادهای اداری و سیاسی ما به گونه‌ای است که موجب شده این نهادها مداخله‌گر باشند و بخش خصوصی تضعیف شود. بخش‌هایی از حکومت به روز نیست و نمی‌تواند ظرفیت‌های موجود در کشور را فعال کند. بنابراین ضروری است با افزایش سطح کیفیت حکمرانی سایر مولفه‌های قدرت کشورمان را تقویت کنیم.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر لزوم تقویت مولفه‌های قدرت برای موفقیت در مذاکرات برجام گفت: تعامل با کشورهای قدرتمند و بازگشت ما به عرصه بین‌الملل اتفاقی مثبت و گامی رو به جلو است اما در یک دهه اخیر علی‌رغم مذاکرات زیادی که انجام داده‌ایم، نتیجه محسوسی نصیبمان نشده است. مذاکرات باید موجب لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه به کشور شود اما تا کنون چنین نشده است‌. لذا در حال حاضر ضروری است با تقویت مولفه‌های قدرت کشورمان علی‌الخصوص با بهبود کیفیت حکمرانی قدرت چانه‌زنی مان در مذاکرات را افزایش دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی حکمرانی خوب مذاكرات وين اقتصاد قوی مولفه های قدرت کشوری قدرتمند کیفیت حکمرانی ایران دارای حال حاضر دارا بودن قدرت ملی یک کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۸۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز کسی قدرت پاسخ به ایران را ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، رضامراد صحرایی در آیین سپاس معلم گفت: خدا و ملائکه از این جهت بر پیامبر اکرم درود می‌فرستند که یک انسان کامل و یک معلم بود. فردی که خوبی‌ها را آموزش می‌دهد درود خداوند هم با او همراه می‌شود. جایگاه رسول اکرم جایگاه یک معلم است.

وی با بیان اینکه معلم کسی است که نورافشانی می‌کند؛ گفت: در دیدگاه اسلام، درد بی‌درمان انسان، جهل و بی‌معلمی است. اساس همه شرها جهل است. مدرسه جایی است که آینده کشور را می‌سازد اصلی‌ترین عنصر مدرسه هم معلم است. لذا هر کسی که دل در گرو شکوفایی کشور دارد باید به معلم و مدرسه توجه کند. رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل معلم را فردی معرفی می‌کنند که زیرساخت سربلندی کشور را می‌سازد.

وی با بیان اینکه امروز همه از پیشرفت‌های کشور می‌بالند، گفت: قدرت ایران به جایی رسیده است که دشمنان این کشور قدرت پاسخگویی به اقتدارش را ندارند. نوجوانان امروز نمی‌دانند که ما چه شرایطی در جنگ تحمیلی داشتیم؛ آنان نمی‌دانند که زیرزمین مدرسه‌های ما پناهگاه بود. گاهی به جای زنگ تفریح، آژیر خطر ما را از کلاس درس بیرون می‌آورد؛ نه فقط در مناطق غرب کشور که حتی در همین تهران هم موشک‌های دشمن آسمان تهران را تهدید می‌کرد در حالی که امروز اگر کسی به ایران چپ نگاه کند در درون خانه‌اش تنبیه می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه ما به هیچ جایی نخواهیم رسید، مگر از طریق مدرسه و با معلمان؛ افزود: علم به این مسئله تضمین کننده پیروزی‌های آتی ملت ایران است. قدرت پزشکی ایران امروز در حدی است که صدها هزار نفر از خارج از کشور برای معالجات پزشکی به ایران می‌آیند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه باید برای حفظ حرمت معلم بکوشیم؛ گفت: دانش آموزانی که امروز برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند از معلمانشان این افتخارآفرینی را یاد گرفتند. دانش آموزان ایرانی نه با امکانات فوق العاده و بودجه‌های کلان بلکه با اراده خود برای ایران افتخارآفرینی کردند. این همان چیزی است که از معلمان خود یاد گرفتند و آن استقامت و قدرت اراده است. سال گذشته دانش آموزان ۲۸ مدال جهانی کسب کردند. این ۲۸ دانش آموز نتیجه ایستادگی و قدرت اراده معلمان خود را به نمایش گذاشته اند.

کد خبر 6092830 علی قدمی

دیگر خبرها

  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • مولفه قدرت سپاه داشتن افراد بصیر است
  • هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • اسرائیل در گرداب
  • مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • امروز کسی قدرت پاسخ به ایران را ندارد
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت