Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین محمد قاسمی در نشست هم‌اندیشی، تبادل نظر و ارائه پیشنهادات و راهکارها پیرامون پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی که در سالن جلسات شهید سلیمانی دادگستری کل استان برگزار شد اظهار کرد: بی‌تردید برگزاری چنین نشست‌ها و ارائه تحلیل‌ها در حوزه زمین و خطرات آینده، باعث تغییر در رویکردها و همچنین باور مسئولان می‌شود و قطعاً تغییر رویکردها موجب تغییر در عملکردها نیز خواهد شد و هدف این نشست نیز این است، که چالش‌ها و آسیب‌های حوزه زمین بررسی و راهکارهای علمی و عملی ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مسئولان شاید اصلی‌ترین مقصر اتفاقاتی باشند که امروزه در مقوله زمین شاهد هستیم، زیرا کوتاهی، غفلت و عدم اقدام به موقع مسئولان در دوره‌های مختلف موجب دست‌اندازی و تصرف اراضی شده و امروز با چالش در این حوزه روبرو هستیم و اینکه دستگاه‌های مختلف صرفاً یکدیگر را مقصر بدانند، راه به جایی نخواهد برد زیرا همه به سهم خود کوتاهی داشته‌اند و باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

این مقام قضائی بیان کرد: حوزه زمین بسیار گسترده است و مشکلات، کمبودها و نارسایی‌ها نیز وجود دارد، اما از ظرفیت‌های موجود نیز به نحو مطلوب استفاده نشده است و این موضوع جای گلایه دارد و باید از توان و ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کرد.

دادستان مرکز استان با بیان اینکه باید اقدامات پیشگیرانه در اولویت قرار گیرد تصریح کرد: اینکه بنایی غیر مجاز در سایه عدم نظارت‌های دقیق ساخته شود و خانواده‌ای در آنجا ساکن شود و سپس به دنبال برخورد باشیم، قطعاً تبعات بعدی دارد و باید از همان مراحل ابتدایی اقدامات اجرایی و پیشگیرانه اعمال شود.

قاسمی ادامه داد: برخوردهای سلبی و قهری با ساخت و سازهای غیرمجاز دستاویز دشمنان خواهد شد و آنها از فرصتی که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم، به بهترین نحو استفاده خواهند کرد البته ما ابایی از اجرای قانون نداریم و همچنان قانون ملاک عمل خواهد بود و با متخلفان با قوت برخورد خواهد شد.

وی اذعان کرد: باید به محض اینکه افرادی قصد ساخت و ساز غیرمجاز داشتند، دستگاه‌های متولی اطلاع یابند و نقش عوامل محلی در این حوزه بسیار اثرگذار است و باید اهالی از اتفاقات آینده آگاه و از خطرات احتمالی مطلع شوند.

این مسئول تاکید کرد: این نشست‌ها باید به صورت شهرستانی برگزار شود و مسئولان محلی را از تبعات زیست محیطی آینده و همچنین تبعات قانونی آگاه کرد، زیرا غفلت و چشم‌پوشی مسئولان محلی یکی از دلایل افزایش تغییر کاربری غیرمجاز اراضی است.

قاسمی همچنین یادآور شد: یکی از راهکارهای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، تسهیل در صدور مجوز برای محل‌هایی است که امکان ساخت و ساز قانونی در آنجا وجود دارد؛ به عنوان مثال روند کمیسیون تبصره ۱ بسیار طولانی است و باید این فرآیندها کوتاه شود که این موضوع نیز نیازمند اصلاح قوانین است.

وی اعلام کرد: تاکنون اقدامات خوب و قابل تقدیری از سوی دستگاه‌های متولی صورت گرفته، اما علی‌رغم همه تلاش‌ها همچنان شرایط مطلوب نیست و باید مردم را به سمت قانون مداری سوق دهیم که در حال حاضر اینگونه نیست و عملکردها به گونه‌ای بوده که مردم ناچار به تخلف شده و دستگاه‌های متولی بعداً باید تخلفات آنها را در کمیسیون‌های مختلف قانونی کنند و این شیوه عملکرد اصلاً قابل قبول نیست و بسیاری از این موارد در نهایت به صورت پرونده در دستگاه قضائی مطرح می‌شود.

قاسمی در خصوص اعطا مجوز برای احداث دامداری نیز گفت: امروزه به دلایلی امکان نگهداری دام در داخل بافت شهرها و روستاها وجود ندارد و باید ضوابط دامپزشکی و محیط زیستی این موضوع رعایت شود، اما عده‌ای با دام‌های اجاره‌ای محل‌هایی را برای نگهداری دام انتخاب و مجوزهای قانونی برای احداث دامداری را دریافت می‌کنند و پس از مدتی در آن محل به دلیل عدم نظارت‌های دقیق شاهد ساخت و سازهایی با کاربری غیر دامداری هستیم و این موضوع نیز باید مورد توجه دستگاه‌های متولی و اعطا کننده مجوز قرار گیرد تا روند به درستی انجام شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه قضائی قطعاً نسبت به تخلفات گذشته چشم‌پوشی نخواهد کرد و معتقدیم اگر با تخلف به موقع برخورد شود شاهد عوارض و تبعات بعدی آن نخواهیم بود و در این راستا اصلاح خلاءهای قانونی بسیار مؤثر است و امیدواریم با برگزاری این نشست‌ها کمبودها و کاستی‌ها آسیب شناسی و راهکارهای قانونی ارائه شود و باید به دور از اعمال سلیقه عمل شود، تا عدالت محقق گردد.

کد خبر 5386953

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد قاسمی دادستان قزوین تغییر کاربری اراضی کشاورزی ویروس کرونا بوشهر قاسم سلیمانی خطبه های نماز جمعه 9 دی آمار کرونا گرگان کرمانشاه بارش برف واکسن کرونا سویه اومیکرون کرونا ایلام سیستان و بلوچستان آلودگی هوا دستگاه های متولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۸۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان قضائی عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستند

رئیس قوه قضائیه گفت: همه ما مسئولان قضائی باید توجه کنیم که عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستیم؛ بنابراین باید مراقبت کنیم و در انجام تکالیف، تلاش مضاعف داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در آئین تکریم و معارفه معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در طول بیش از ۳۰ سال خدمت در بخش‌های مختلف قوه قضائیه وسع خود را برای پیشرفت امور محوله گذاشتند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی، معاون اول جدید دستگاه قضا افزود: حجت‌الاسلام خلیلی شخصیتی است که تمام مراحل و مراتب قضائی را طی کرده و اهل تدبیر، نوآوری، تلاش، هماهنگی و مشورت است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همه ما مسئولان قضائی باید توجه کنیم که عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستیم؛ باید خیلی مراقبت کنیم و در انجام تکالیف، تلاش مضاعف داشته باشیم، گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم.

حجت‌الاسلام اژه‌ای بیان داشت: توقعات به حقی از ما مسئولان قضائی وجود دارد، بنابراین باید با صبر و حوصله و بردباری در برابر موانع و مشکلات بایستیم و امور محوله را به نحو احسن به پیش ببریم.

وی اظهار داشت: ما در سمت‌ها و مسئولیت‌های قضائی باید بیش از دیگران به حُسن خلق توجه داشته باشیم و تمام همکاران قضائی باید همواره تکریم ارباب رجوع و مراجعان را در زمره اولویت‌های خود قرار دهند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: امروز بیش از اوقات دیگر به هماهنگی و همکاری نیازمندیم؛ در این راستا نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن افکار و نظریات و سلیقه‌های مختلف هراسید؛ این هنر ما است که با شنیدن اقوال مختلف، اَحسن آن‌ها را انتخاب کنیم و با متخصصین و اهالی فن و انسان‌های خبره در موضوعات مختلف مشورت کنیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: تاکید من به مسئولان قضائی آن است که در نحوه تعامل با بخش‌های مختلف قوه قضائیه بر اساس تبیین و اقناع عمل کنند؛ چراکه پیشبرد برخی از امور و رفع برخی از مسائل تنها با رویکرد دستوری امکان‌پذیر نیست و باید پیوست‌های تبیینی و توجیهی نیز همراه دستور صادره باشد.

در پایان این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، آئین تکریم و معارفه معاون اول دستگاه قضا انجام پذیرفت.

کد خبر 747552

دیگر خبرها

  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • قدرداني فرمانده انتظامي از همکاري و مشارکت مردم و مسئولان در اجراي طرح نور
  • قدرداني از همکاري و مشارکت مردم و مسئولان از اجراي طرح نور در آذربايجان غربي
  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • مسئولان قضایی با متخصصین و اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند
  • مسئولان قضائی عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستند
  • توضیحات اژه‌ای درباره معاون اول قوه قضاییه
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها