Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی جوان سازی جمعیت به یکی از مهم ترین برنامه ها و سیاست های کشور در سال های اخیر تبدیل شده است؛ برنامه ای که به جهت ارتقا، پویایی و بالندگی جمعیت دنبال می شود و امسال با عنوان طرح جوانی جمعیت به تصویب رسیده که هدف کلی آن، افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت است.

در این طرح، جایگاه زوج های نابارور نیز دیده شده و این امر نشانگر اهمیت این قشر در پیشبرد سیاست های کلی جمعیتی در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه حل مشکلات ناباروری در توازن جمعیت و تدوین سیاست های جمعیتی نقش مهمی را برعهده دارد اما زوج های نابارور در خراسان شمالی همچنان با مشکلات و دست‌اندازهایی در مسیر درمان خود مواجه هستند.

نبود مرکز مجهز یکی از عمده مشکلات درمانی زوج های نابارور در استان است که گفته می شود این امر آن ها را با چالش های متعددی مانند سفر به دیگر استان ها و تحمیل هزینه های اضافی مواجه کرده است.

 یکی از هم استانی ها می گوید: درمان ناباروری بسیار زمان بر و پر هزینه است، برای درمان باید بارها به مراکز درمانی مراجعه کنیم تا مراحل شناسایی دلیل ناباروری و درمان آن به تدریج انجام شود.

وی با بیان این که متأسفانه به دلیل مجهز نبودن مرکز ناباروری در استان ما مجبور به سفرهای متعدد به تهران هستیم، اضافه می کند: سفر به تهران هزینه های دیگری مانند اسکان، رفت و آمد و دیگر موارد را ایجاد می کند و ما ناگزیر به پرداخت آن ها هستیم در حالی که مجهز بودن مرکز کنونی بخش بزرگی از هزینه های مازاد را می کاهد.

وی با بیان این که هزینه های تامین دارو یک سوی دیگر جریان درمان زوج های ناباور است، اضافه می کند: در ماه های گذشته برای خرید داروهای خوراکی و تزریقی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کردم و متاسفانه بیمه ها هیچ یک از هزینه ها را تحث پوشش قرار ندادند و فقط بیمه تکمیلی مبلغ بسیار ناچیزی از این هزینه ها را پرداخت کرده است.

وی با بیان این که هفته گذشته در تهران «آی وی اف» انجام دادم، ادامه می دهد: این اقدام در استان به دلیل نبود تجهیزات لازم انجام نمی شود، در حالی که این تجهیزات از ابزار الزامی و موردنیاز درمان ناباروری است.

مسائل مالی از دیگر دست اندازهای مسیر درمان زوج های نابارور است. اگر چه اعلام می شود، تسهیلاتی به زوج های نابارور پرداخت می شود اما طبق اعلام برخی کارشناسان، این تسهیلات تنها به زوج ها با ناباروری اولیه که تاکنون فرزندآوری نداشته اند پرداخت می شود.

یک نیاز اساسی

در این باره سرایی کارشناس باروری سالم در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اعلام می کند: تجهیز مرکز ناباروری بیمارستان بنت الهدی از نیازهای اساسی زوج های نابارور در خراسان شمالی است.

وی با بیان اینکه اکنون مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در استان فعال است، می افزاید: نیازمند راه اندازی مرکز سطح ۳ هستیم و این مهم نیز با تخصیص اعتبار و تجهیز مرکز کنونی ممکن است.

سرایی اضافه می کند: نیروهای انسانی متخصص و فضای راه اندازی این مرکز موجود است و با تامین متخصص جنین شناس و خرید تجهیزات ناباروری، این مرکز در استان ارتقا پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مسائل و دغدغه های مالی، یکی از مهم ترین مشکلات زوج های نابارور است، اضافه می کند: تسهیلاتی به زوج های نابارور که به مرکز درمان ناباروری بیمارستان بنت الهدی مراجعه می کنند پرداخت می شود اما این تسهیلات تنها به زوجین برای درمان ناباروری اولیه پرداخت می شود.

سرایی خاطرنشان می کند: بخش بزرگی از زوج های نابارور دارای مشکلات ناباروری ثانویه هستند و به دلیل مشکلات مالی قادر به درمان نیستند، بنابراین پرداخت تسهیلات به این زوج ها نیز ضروری است.

وی ادامه می دهد: البته تحت پوشش نبودن هزینه های درمان ناباروری توسط بیمه ها، یکی دیگر از مشکلات اساسی زوج های نابارور است.

به گفته سرایی، طبق آخرین اطلاعات موجود، سه هزار و ۴۰۹ زوج نابارور در استان ثبت شده اما این عدد قطعی نیست و همچنین در آخرین بررسی انجام شده برای ارتقای مرکز ناباروری استان، ۵۵ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز برآورد شده است.

اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی برای پوشش خدمات ناباروری

در همین حال، به گزارش پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به همکاری بیمه سلامت و مرکز درمان ناباروری ابن سینا با هدف ارائه خدمات مناسب به زوج های نابارور گفت: امیدواریم با افزایش همکاری ها زوج های بیمار بتوانند از خدمات این مرکز استفاده کنند.

محمد مهدی ناصحی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ با اعتبار حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خدمات ناباروری تحت پوشش قرار گرفت، افزود:‌ بیمه سلامت تا سه نوبت در سال، هزینه های درمان ناباروری در مراکز درمانی دولتی و خصوصی را پرداخت می کند.

وی با تاکید بر این که بیمه سلامت ایران، خواهان ارائه خدمات با کیفیت به زوج های نابارور است، گفت: زوج های نابارور اطمینان خاطر داشته باشند پشتیبان آن ها خواهیم بود و هزینه های درمانی اعم از تشخیصی و درمانی را تا حد زیادی پرداخت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: اعضای هیئت علمی، کادر پزشکی و همکاران ما در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا با توجه به مکان محدود، خدمات بسیار مطلوبی ارائه می کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.

نمایندگان مجلس برای تخصیص تجهیزات درمان ناباروری به خراسان شمالی ورود کنند

دکتر مریم پورآدینه مدیرگروه سلامت خانواده و معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا تاکیدکرد: نمایندگان مجلس برای ورود تجهیزات به مرکز درمان ناباروری استان اهتمام ویژه داشته باشند.

وی از وجود بیش از ۱۱ هزار زن نابارور در این استان خبر داد و گفت: ۸.۸ درصد از زنان خراسان شمالی نابارور هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ درصد از زنان متاهل ۱۵ تا ۴۶ سال در این استان مشکل ناباروری دارند، اظهار کرد: در واقع تعداد زنان متاهلی که در این استان مشکل ناباروری دارند، ۲۸ هزار نفر است.

دکتر پورآدینه با بیان اینکه پروژه ساخت مرکز درمان ناباروری در استان در دستور کار این دانشگاه قرار دارد، افزود: در این مرکز در حال حاضر درمان در سطح IUI انجام می شود اما عمل IVF به علت کمبود انجام نمی شود و بیماران مجبور هستند برای انجام این عمل به شهرهای دیگر مراجعه کنند.

وی ادامه داد: یکی دو سالی است که قول تجهیزات لازم برای تکمیل مرکز درمان ناباروری این استان از سوی وزارتخانه داده شده اما هنوز اختصاص نیافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: هزینه های درمان ناباروری از جمله رفت و آمد و ... کمر شکن است و نمایندگان مجلس برای ورود امکانات مورد نیاز این مرکز اهتمام ویژه داشته باشند.

وی تاکید کرد: هم اکنون ساخت مرکز درمان ناباروری در استان در محل بیمارستان بنت الهدی بجنورد آماده است و برای عمل IVF نیازمند تکمیل تجهیزات هستیم.

دکتر پورآدینه گفت: در حال حاضر در مرکز درمان ناباروری این استان ۵۸۰ پرونده فعال وجود دارد.

وی افزود: برای راه اندازی مرکز درمان ناباروری استان به طور کامل نیازمند دو نیروی متخصص بودیم که هم اکنون نیروی متخصص لازم نیز به کار گرفته شده و منتظر ورود تجهیزات هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خراسان شمالي درمان ناباروري مرکز درمان ناباروری زوج های نابارور درمان ناباروری زوج های نابارور درمان ناباروری هزینه های درمان پرداخت می شود خراسان شمالی بیمه سلامت زوج ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر گزارش مرکز آمار، جمعیت دام سبک بیش از ۷۱ میلیون راس برآورد شده که ۱۸ میلیون راس آن آماده کشتار است، درحالیکه سال های گذشته ۷ تا ۷.۵ میلیون راس بود.

 به گفته او، با توجه به حجم بالای واردات و افزایش جمعیت دامی تولید داخل، قیمت روند کاهشی به خود گرفته است.

پوریان متوسط قیمت هر کیلو دام زنده را ۲۱۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هرکیلو لاشه گوساله و گوسفند ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزارتومان است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: طی ماه‌های اخیر با افزایش جمعیت دامی و رشد توزیع دام زنده در مراکز عرضه، قیمت گوشت قرمز روند کاهشی به خود می گیرد که می تواند با گوشت وارداتی قابل رقابت باشد.

به گفته او، با توجه به افزایش جمعیت دام زنده کشور نسبت به سال گذشته و گرم شدن هوا نگهداری جمعیت دامی مازاد داخلی برای دامداران و دامپروران نگران کننده شده است.

پوریان گفت: با توجه به اشباع بازار، رایزنی‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی در راستای خرید حمایتی دام‌توسط پشتیبانی لمور دام و صادرات دام در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • ۱۰ پروژه درمانی امروز در خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • حضور معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود