Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:30:02 GMT

واکسن نزن‌ها تهدیدی بزرگ برای نظام سلامت

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۸۸۳۸

واکسن نزن‌ها تهدیدی بزرگ برای نظام سلامت

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، «مرضیه بیگم سیاهپوش»، پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان این‌که واکسیناسیون یکی از روش‏های ایمن ‏سازی بدن علیه یک میکروب (باکتری یا ویروس) خاص است؛ افزود: واکسن‏ها یا از میکروب زنده ضعیف شده، یا میکروب غیر فعال یا از اجزای میکروب‌ها تهیه می‏‌شوند و با تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن علیه آن میکروب خاص، شروع به ساختن آنتی‏ بادی کرده، باعث ایجاد مصونیت بدن در مقابل بیماری ناشی از آن میکروب می‏شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مصونیت حاصل از واکسن بسته به نوع واکسن ممکن است دائمی باشد یا کوتاه مدت که در این حالت نیاز به تزریق واکسن یادآور می‏باشد. با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی برداشتن گام‌به‌گام محدودیت‌ها را انتظار داشت اما واکسیناسیون زمانی می‌تواند موفق واقع شود که اکثر افراد جامعه واکسن زده باشند.

سیاهپوش با اشاره به جنبش‏های ضد واکسن در ایران و جهان؛ گفت: تاریخچه جنبش‏های ضد واکسن در دنیا به قرن ۱۸ و ۱۹ برمی‏‌گردد. در شرایطی که جهان علم در تولید واکسن‌های جدید به سمت پیشرفت حرکت می‏کند، برخی همچنان با واکسیناسیون مشکل دارند؛ این مسأله تبعات زیادی برای نظام سلامت در پی خواهد داشت.

وی افزود: در تاریخ نمونه‏ های زیادی در دنیا بویژه غرب در رابطه با جنبش‌های ضد واکسن ثبت شده است. جنبش‌های ضد واکسن با اهداف گوناگونی شکل می‌گیرند و معمولاً معتقدان به آن، در حالی‌که از ارائه مستندات علمی طفره می‌روند، نظرات شخصی خود را با بزرگ‌نمایی ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که عوامل مذهبی، سیاسی، فرهنگی و شخصی از دلایل مهم این جنبش‌ها است؛ گفت: البته  از سود مالی سرشاری که برای فضاهای مجازی مبلغ این جریانات به ارمغان می‏ آید نیز نباید غافل شد. این جنبش‌ها از روش‌های متنوعی برای جلب مخاطب استفاده می‌کنند؛ با بزرگ‌نمایی عوارض واکسن، بی اثر بودن آن و سود مالی شرکت‌های سازنده  به گونه‌ای بیان می‌کنند که مخاطب تهییج شود.

این پزشک و متخصص طب ایرانی، افزود: در ایران نخستین بار در زمان قاجار با واکسیناسیون علیه آبله مخالفت شد که با تدابیر امیرکبیر، مخالفت‌ها خنثی و واکسیناسیون انجام شد اما متأسفانه با شهادت ایشان مجدداً اوضاع به حالت قبل بازگشت. در سال‌های اخیر، جریانات موسوم به طب اسلامی مخالفت خود را با واکسیناسیون، با دلایلی مانند ناباروری به دنبال واکسن کزاز و همجنس‌گرایی با واکسن کرونا اعلام کرده‌اند که بسیار شبیه شعارهای تندروهای مذهبی در غرب و در اسرائیل است.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به عواقب اقدامات این جنبش‌ها، تأکید کرد: این‌گونه اقدامات شیوع گسترده بیماری را به‌دنبال خواهد داشت، نباید عده‌ای در کشور با تبلیغ داروهای بی‌نام و نشان، و ایجاد ترس و ابهام در افکار عمومی سلامت جامعه را به خطر بیندازند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: واکسن نزن ها جنبش های ضد واکسن جنبش های ضد واکسن جنبش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشوراظهار کرد: با توجه به تکرار زیاد عدم وصول پرستاران به درخواست‌های قانونی و منطقی شان، شاهد آن هستیم که پرستاران بصورت دسته جمعی از حرفه و خدمت بالینی خود در مراکز درمانی دست می‌کشند؛ که این مورد بالاترین سطح هشدار به تخلیه مراکز درمانی از پرستاران است.

زمان زاده افزود: پرستاران جزو معدود گروه‌های سلامت اند که با توجه به ماهیت حرفه‌ای و علمی شان در صورت خلا مراکز درمانی از این نیروها؛ جایگزینی برای خدمت با کیفیت و با صلاحیت و شایسته برای مددجویان و بیماران نخواهد بود و این مساله لطمه بزرگی را بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که بطور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: امروز ضروت توجه به خواسته‌های پرستاران این بار، از مرز درخواست‌های شخصی پرستاران یا پیگیری‌های صنفی شان در سازمان نظام پرستاری و سایر نهاد‌های پرستاری عبور کرده است، در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم را نشانه رفته است و برای حاکمیت و نظام‌سلامت، بالاترین سطح هشدار در ارائه حداقل‌های خدمات سلامت به عموم مردم در سطوح بیمارستان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری آنان در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی‌های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آنطور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه‌های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و. می‌باشد.


مسئولین به صورت اختصاصی پرستاری را درنظر بگیرند

زمان زاده خاطر نشان کرد: باید مسئولین محترم در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی‌ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش‌ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی‌تر و معقولانه‌تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می‌باشد، ورود نمایند، زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • نابودی سریع ۹۹ درصد میکروب‌ها با فناوری جدید فرابنفش
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور