Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «اعجوبه‌ها» نام برنامه‌ای است که تاکنون سه فصل از آن روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. به نمایش گذاشتن دنیای زیبای بچه‌ها قطعا برای هر بیننده‌ای جالب توجه خواهد بود. دنیایی بی‌غل و غش و کینه که می‌تواند برای ساعاتی انسانیت و شادی را از دریچه تلویزیون به خانواده‌ها نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه اعجوبه‌ها تصمیم گرفته در فصل سوم بدون استفاده از چهره‌های مشهور (سلبریتی‌ها) روی آنتن برود و در نظرسنجی آبان ماه سازمان صدا‌وسیما عنوان دومین برنامه پرمخاطب را به خود اختصاص داده‌است. تغییر دکور، فضای برنامه و محتوایی که از رقابتی بودن پرهیز کرده‌است شاید از دلایل موفقیت این برنامه در فصل سوم است.

از سوی دیگر رسانه ملی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر فرزندآوری، در این سال‌ها تمام سعی خود را داشته تا با ساخت برنامه‌های پرمخاطب و نشان دادن لذت‌های زندگی چند فرزندی نقش خود را در این موضوع ایفا کند و استفاده از مجری جوانی که خود دارای دو فرزند است نیز می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت این برنامه داشته باشد.

حال باید دید که بعد از اتمام این فصل باز هم شبکه سه و سازمان صدا‌وسیما مایل به ساخت چنین برنامه‌ای خواهد بود یا این برنامه در پایان فصل سوم به اتمام می‌رسد. گفت‌وگوی ما را با سیدمهدی حسینی تهیه‌کننده و حامد سلطانی مجری جوان این برنامه که از دغدغه‌های خود و اهداف‌شان از تولید این برنامه می‌گویند و خوشحالند که برنامه اعجوبه‌ها توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، می‌خوانید.

تغییر تهیه‌کننده و ساخت فصل سوم

سیدمهدی حسینی، تهیه‌کننده درباره این فصل برنامه می‌گوید: برنامه اعجوبه‌ها با مهران غفوریان آغاز و با نادر سلیمانی در فصل دوم ادامه داشت و مدتی هم تعطیل شد و روی آنتن نرفت. بعد از مدتی تهیه‌کننده این برنامه تغییر کرد و من به عنوان تهیه‌کننده برنامه اعجوبه‌ها حضور پیدا کردم. طرح برنامه به‌طور کلی تغییر کرد و اکنون با اجرای حامد سلطانی بیش از ۵۰ قسمت آن روی آنتن رفته است. برنامه اعجوبه‌ها در آبان‌ماه و طبق اعلام روابط عمومی سازمان صدا‌وسیما بعد از «خندوانه» جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های سازمان صدا‌وسیما بوده‌است.

حضور کودکان نخبه باعث تقابل مخاطبان می‌شد

در فصل قبل محوریت برنامه بر این بود که بچه‌هایی که ویژگی یا هنر خاصی داشتند جلوی دوربین حضور پیدا می‌کردند و استعدادشان را به نمایش می‌گذاشتند. درباره این نوع برنامه‌ها برای کودکان چند نکته وجود دارد، اولین نکته این‌که وقتی چنین بچه‌هایی که تا حدی با استعداد یا نخبه بودند جلوی دوربین حضور پیدا می‌کردند، باعث ایجاد تقابل و مقایسه بین در و مادر‌هایی می‌شد که در خانه حضور داشتند. والدین بچه‌ها می‌گویند چرا کودکان ما چنین استعداد‌هایی ندارند و از طرفی اگر این استعداد کار خاص یا شاخصی نبود، می‌گفتند این بچه چه کار خاصی انجام می‌داد که در برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرده و درباره او برنامه ساخته شده‌است.

خود واقعی بچه‌ها دوست‌داشتنی‌تر است

در فصل‌های قبلی این موضوع به خانواده‌ها القا می‌شد که کودک باید با یادگیری مهارت یا زبانی دیگر یا یک هنر خاص بزرگ شود، اما این موضوع از طرف پژوهشگران رد شده‌است که بچه‌ها در دوران کودکی از طرف پدر و مادر مجبور به یادگیری مهارت هنر یا زبانی دیگر شوند. به اعتقاد آن‌ها کودکان در دوران کودکی فقط باید کودکی کنند و اگر قرار است در رشته ورزشی و هنری فعالیت کنند، باید در سنینی بالاتر این فعالیت شکل گیرد.

کودکان در سن زیر هفت سال فقط باید کودکی کنند و ذهن خود را درگیر این نوع آموزش‌ها نکنند. در فصل سوم، اما محوریت محتوایی برنامه فرزندآوری است. ما بنا داریم در این برنامه از لطافت‌ها و زیبایی‌های زندگی آن‌هایی بگوییم که چند کودک دارند، از این‌که کودکان تا چه حد باعث امید و شور زندگی در بین پدر و مادر‌ها می‌شوند. کودک وقتی در فضایی قرار می‌گیرد که خود واقعی‌اش را به نمایش بگذارد، دوست‌داشتنی‌تر و بامزه‌تر می‌شود، ما سعی کردیم آیتم‌هایی طراحی کنیم که بچه‌ها را در این موقعیت قرار دهیم تا لحظات جذاب، بامزه و دوست‌داشتنی را برای مخاطبان به تصویر بکشیم.

پدر دو فرزند بودن به اجرای حامد سلطانی کمک کرده است

در برنامه‌های قبلی از چهره‌های شناخته‌شده‌تر استفاده می‌شد، اما در این فصل این بنا را نداشتیم و از مجری استفاده کردیم که در اجرا تسلط بیشتری داشته باشد و بتواند با کودکان هم در طول اجرای برنامه ارتباط درستی بگیرد. حامد سلطانی با این‌که یک مجری جوان است، اما دو فرزند دارد و علاوه بر تسلطی که در اجرا دارد، از تجربه پدر بودن هم بهره برده و توانسته ارتباط خیلی خوبی با بچه‌ها داشته باشد. خیلی از سلبریتی‌ها فقط سلبریتی هستند و برای اجرا در برنامه‌های تلویزیونی مناسب نیستند، چون نه بیان و نه بداهه‌گویی درستی در اجراهایشان دارند. مدل تعامل حامد سلطانی با بچه‌ها باعث جذاب شدن برنامه شده و توانسته با مخاطبان تلویزیونی ارتباط خوبی برقرار کند. شاید اگر ما از یک سلبریتی استفاده می‌کردیم غرور او اجازه نمی‌داد که با بچه‌ها به استخر توپ برود و با بچه‌ها بازی کند.

طراحی بخش‌های متنوع برای دریافت واکنش‌های متفاوت

بخش تشخیص عکس توسط پدران، محبوب‌ترین بخش در بین خانواده‌هاست فضا‌های مختلفی در این برنامه برای بچه‌ها وجود دارد، از استخر توپ که پر از هیجان است یا آیتمی که مادر خود را با چشم بسته پیدا می‌کنند که پر از احساس است یا آیتم‌هایی که بچه‌ها را در موقعیت‌های جذاب دیگری قرار می‌دهد. ما باید بخش‌های متنوعی را برای بچه‌ها در نظر می‌گرفتیم تا آن‌ها بتوانند واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. این‌که فقط بخواهیم یک بخش یا آیتم احساسی یا پر هیجان داشته باشیم برای خود کودکان و مخاطبان تکراری می‌شد و دیگر جذابیت خاصی نداشت.

درباره آیتمی که خیلی مورد انتقاد قرار گرفته است، باید بگویم اتفاقا تمامی خانواده‌ها که در برنامه حضور دارند منتظر این بخش هستند و این بخش جزو یکی از آیتم‌های خوب و پرمخاطب برنامه در بین شرکت‌کنندگان است. تا به حال واکنش منفی در این بخش از طرف بچه‌ها نداشتیم و تاکنون این‌گونه نبوده بچه‌ها از این‌که پدران‌شان پیاز یا فلفل تند می‌خورند، ناراحت شوند؛ بیشتر بچه‌ها این آیتم را خیلی دوست دارند.

استخر بادکنک، جذاب‌ترین بخش برای کودکان است

استخر بادکنک برای بچه‌ها و بخش تشخیص عکس برای خانواده‌ها بسیار جذاب است و بیشتر شرکت‌کنندگان که در برنامه حضور دارند، منتظر حضور در این آیتم هستند. در نظرسنجی که درباره بخش‌های مختلف برنامه داشتیم بیشترین بخشی که مورد استقبال قرار گرفته‌بود، بخش تشخیص مادر توسط بچه‌ها بود و با اختلاف بسیار ناچیزی بخش تشخیص عکس توسط پدر‌ها در رده دوم این نظرسنجی قرار گرفته‌است. افرادی که به این آیتم واکنش منفی نشان داده‌اند، بسیار محدود هستند و اگر در پشت‌صحنه حاضر باشند، خواهنددید خانواده‌ها و کودکان چقدر در این آیتم خوشحال و شاد هستند و به آن‌ها خوش می‌گذرد.

زمین‌خوردن بچه‌ها ایرادی ندارد

بچه‌ها باید بازی کنند و در حین بازی شاید گاهی هم زمین بخورند و این زمین‌خوردن ایرادی ندارد؛ مساله‌ای که اهمیت دارد این موضوع است که بچه‌ها نباید در رقابت شرکت کنند و برنده و بازنده شوند. این فصل در فرآیندی نزدیک به ۹ ماه طراحی شده‌است و کاملا این موضوع را در نظر داشتیم بچه‌ها نباید در این برنامه با یکدیگر مسابقه بدهند. بچه‌ها در گروه‌های مختلف رنگی در این برنامه حضور دارند و در طول برنامه بیشترین موضوعی که توسط مجری گفته می‌شود این است که همه بچه‌ها برنده هستند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای تیم تولید این برنامه پایان روز است که خانواده‌ها می‌خواهند فضای استودیو را ترک کنند. یک روز کاملا به خانواده‌ها خوش گذشته و بچه‌ها با انگیزه و شادی استودیو را ترک می‌کنند. پیام‌های زیادی هم داریم که‌ای کاش می‌شد دوباره در برنامه حضور داشته‌باشیم.

لذت داشتن بچه را به تصویر می‌کشیم

هدف و پیام این برنامه این است که خانواده‌هایی را که برای فرزندآوری دچار شک و تردید هستند، ترغیب به فرزندآوری کنیم. خیلی از خانواده‌ها به بهانه‌های اقتصادی که تا حد زیادی درست است، علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارند، ما قصد داریم لذت بچه داشتن را به این خانواده‌ها نشان دهیم. با نشان دادن لطافت بچه‌ها و دوست‌داشتنی بودن بچه‌ها می‌خواهیم خانواده‌ها را با لذت بچه‌داشتن آشنا کنیم. مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد، اما بچه‌ها می‌توانند باعث ایجاد لحظاتی شیرین در خانواده شوند.

بار‌ها به من گفته شده‌است در این وضع اقتصادی مگر می‌توان بچه‌دار شد و این‌که چرا برنامه‌هایی این چنینی برای فرزندآوری ساخته می‌شود؟ من سوالی با آن‌ها مطرح می‌کنم که آیا افرادی که از لحاظ مالی مشکلی ندارند، فرزند دارند یا خیر؟ تنها مساله برای بچه‌دار شدن مساله مالی نیست و بیشتر بخش فرهنگی این موضوع است که خانواده‌ها از بچه‌دار شدن دور شده‌اند. وظیفه من به عنوان یک برنامه‌ساز این است که لذت داشتن فرزند را برای خانوداه‌ها به تصویر بکشم.

از انتخاب این مجری جوان خوشحالم

برنامه وقتی شروع شد خیلی از دوستان با دیدن مجری غیرسلبریتی جا زدند و گفتند مگر می‌شود بدون مجری شناخته‌شده برنامه را پیش برد، اما امروز خوشحالم که برنامه با یک مجری توانا و جوان و بدون پرداخت جایزه‌های بزرگ و کار در فضای مجازی توانسته مخاطبان زیادی را در بین خانواده‌ها داشته‌باشد. برنامه اعجوبه‌ها نشان داد می‌شود بدون چهره معروف مسیر را درست و سالم رفت و مخاطب هم داشت. این برنامه در فصل‌سوم صد قسمت خواهدبود و در بین این قسمت‌ها آیتم‌های مختلف و زیادی به برنامه اضافه می‌شود.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی اعجوبه ها برنامه اعجوبه ها سازمان صدا وسیما حامد سلطانی دوست داشتنی برنامه حضور خانواده ها تهیه کننده فصل سوم بچه دار شد بخش تشخیص حضور پیدا برنامه ها مجری جوان بچه ها بچه ها بچه ها برای بچه ترین بخش روی آنتن بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاش تلویزیون، این مدلی نبود

امروز روز مهمی برای فوتبال ایران در عرصه باشگاهی است؛ با توجه به اهمیت دیدار‌هایی که قرار است برگزار شود، ممکن است سرنوشت قهرمان این دوره از بازی‌های لیگ برتر مشخص شود. دست بر قضا دو بازی بسیار مهم هم قرار است برگزار شود که هر دو تأثیرگذار و تعیین‌کننده خواهند بود. یکی در تبریز که استقلال صدرنشین با تراکتور مچ‌اندازی می‌کند و دیگری در تهران که سپاهان به مصاف پرسپولیس می‌رود.

برگزاری هر دو دیدار در یک روز، چهارشنبه بزرگی را رقم زده و با توجه به حساسیت موجود در جدول رده‌بندی، اهمیت این دیدار‌ها را اگر از دربی بیشتر نکند، دست‌کمی از آن هم ندارد. این دو بازی با توجه به حضور تماشاگرانی که برای گرم‌شدن میدان پا به ورزشگاه می‌گذارند، ویترین مناسبی برای تبلیغ این رشته ورزشی در ایران است. البته که با توجه به رشد فضای مجازی، چنین ویترینی بیش از گذشته در عرصه بین‌المللی معرفی شده، ولی فرصت بی‌نظیری بود که بتوان از کنار آن بیشترین بهره را برای معرفی چهره دیگری از ایران برد.

قبل از ادامه مبحث همین ابتدا باید تکلیف را مشخص کرد که چنین روایتی با علم و آگاهی از این موضوع پیاده می‌شود که فوتبال مثل قبلا دغدغه کوچه و بازار نیست. درست در روز‌هایی که سفره‌ها کوچک‌تر شده‌اند، خیلی نیاز به دلِ خوشی است تا برای بازی‌های لیگ برتر، مثل سابق سرودستی شکسته شود. با علم به این موضوع، ولی بازهم می‌شد از این فرصت، استفاده درخوری کرد به شرط آنکه تلویزیون، این مدلی نبود.

این مدلی بودن تلویزیون در چند مورد خلاصه می‌شود؛ اول و مهم‌ترین آن‌ها انحصارطلبی است. صداوسیما سال‌های زیادی است که اجازه تأسیس و رشد شبکه‌های خصوصی را نمی‌دهد و همه چیز باید تحت سیطره‌اش قرار بگیرد. حتی اگر قرار به فعالیت بر بستر اینترنت هم باشد، باز باید این نهاد نیمچه چراغ سبزی نشان دهد. ناگفته پیداست که چنین نگاهی، روایت را یک‌سویه و رفته‌رفته مخاطب را دلسرد می‌کند. نگاه تکراری به وقایع با چهره‌های برمدار مانده، اجازه ذوق‌زدگی از مخاطب را می‌گیرد.

پیامد اصلی آن، ریزش مخاطب است. اتفاقی که چندسالی است رخ داده و به گواه آمار همین نهاد و البته اظهارات مسئولان رده‌بالایش، برنامه‌ها دیگر مخاطب چندانی ندارند. تمام مواردی که در بالا گفته شد، شامل برنامه‌های ورزشی می‌شوند. انحصار در این مورد تأثیرش را گذاشته و مخاطب مثل سابق استقبالی از آن ندارد. تازه برای فوتبال، خاصه از نوع پخش زنده‌اش، شرایط برای تلویزیون بهتر است و همچنان در زمره برنامه‌های پربیننده‌اش محسوب می‌شود.

ناگفته پیداست که این پربیننده‌بودن در مقایسه با سایر برنامه‌های کنونی است وگرنه کیست که نداند آمار در مقایسه با گذشته در همین بخش هم چنگی به دل نمی‌زند.

پس دومین مدل تلویزیون که در چنین روز مهمی برای فوتبال می‌توانست بهتر باشد، ولی نیست، ریزش مخاطبش به‌واسطه رانده‌شدن اکثر متخصصان و سپردن امور به دست آن‌هایی است که آمار نشان داد، صلاحیت چندانی برای تولید محتوای جذاب و البته مخاطب‌پسند ندارند.

غلبه نگاه پولی بر کیفیت هم دیگر مدل تلویزیون است که مخاطب فوتبالی را در چنین روزی آزار می‌دهد؛ پخش آگهی‌های بازرگانی تا یک ثانیه مانده به شروع بازی و زیرنویس‌های ناتمام در طول ۹۰ و چند دقیقه هم نشان می‌دهد که تلویزیون از پخش فوتبال، به دنبال بهره مالی است. افزایش درخور نرخ‌های آگهی در زمان پخش دیدار‌های مهم هم مهر تأییدی بر این ماجرا است. این موارد بخشی از تلاش برای انحصارطلبی تلویزیون در چنین رویداد‌هایی را توجیه می‌کند؛ هرچند تمامی اتفاقات را شامل نمی‌شود. حالا دیگر، سخن‌گفتن از این بحث که‌ای کاش این نهاد کمی با همین فوتبال که از ثانیه به ثانیه‌اش درآمدزایی می‌کند با روی خوش تا می‌کرد و دستی در جیب می‌کرد تا باشگاه‌های تا بن گرفتار بدهی را نجات دهد، امری آرمان‌گرایانه به نظر می‌رسد.

اصولا، اما در دنیایی بهتر، در چنین چهارشنبه‌هایی که مردم هم دل و دماغی برای پیگیری بازی‌های فوتبال داشته باشند، فضا برای رقابت آزاد باز است تا هر شبکه تلویزیونی که خدمت و کیفیت بهتری در پخش و تولید محتوا دارد، بتواند میهمان خانه‌های مخاطب شود. هرچند شاید مخاطب هم مجبور شود اندکی پول برای تماشای این زیبایی بپردازد، ولی آن‌وقت دیگر خیالش راحت است که نقد و نگاه یک‌طرفه‌ای به او خورانده نمی‌شود و قرار نیست با دیدن لحظه به لحظه برمدارماندگان، با آگهی‌های ریزودرشت، زیرنویس‌ها و تبلیغات عجیب و غریب که به میانه میدان هم کشیده شده و تولید محتوایی که فاقد جذابیت و کیفیت است، لذت تماشای یک بازی فوتبال از او سلب شود.

دیگر خبرها

  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • برگزاری هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی
  • گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش
  • فیلم پربیننده؛ صحبت‌های ضداسرائیلی گزارشگر فوتبال صداوسیما در شروع بازی