شاهحسینی: امسال مردم فیلمهای خوبی را در پرده سینما خواهند دید
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۰۶۴۴
جشنواره فیلم فجر، شب قدر سینمای ایران است. اگر نتیجه قضاوتِ مردمی این شد که سینما به مردم ایران و الگوی زیست، ارزشهای ملی، اعتقادی و انقلابیشان توجه کرده و چهرهای قرین کرامت از خودشان در پرده میبینند برنامه یک سالشان را با سینما میبندند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «مجید شاه حسینی» دبیر دورههای 26 و 27 جشنواره فیلم فجر که به عنوان عضو هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، معتقد است که مردم ایران سینمای کشورشان را در صورتی که بدانند که به ارزشها، الگوی زیستشان و اخلاق و کرامت و شرافت آنها و عزت نفس ایرانی احترام گذاشته و نخواسته است به قیمت پذیرش جشنوارههای بینالمللی چهرهای دگرگون از جامعه خود نشان دهد، سینمای خودشان خواهند دانست و امیدوارم امسال هم این اتفاق بیفتد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میتوان برای نمونه در تاریخ سینمای ایران به فیلمهای خانوادگی و مطابق با ارزشهای اجتماعی و فرهنگی پرفروشی مانند گلهای داوودی، پرنده کوچک خوشبختی، از کرخه تا راین و آژانس شیشهای، مارمولک، بچههای آسمان، کلاه قرمزی و پسرخاله و دهها فیلم دیگر اشاره کرد.
وی افزوده است: «به یاد دارم از دورههای بیستوششم و بیستوهفتم که دبیر جشنواره بودم تا اکنون که مهمان آن هستم، در صنعت سینما، فناوری فیلم و سهلوالوصول شدن پدیده تولید اتفاقات زیادی افتاده است؛ اما توقعی که ما از سینما داشتیم هنوز برآورده نشده است و بهنظر میرسد سینما در ارتباط گرفتن با مردم همچنان مشکل دارد.»
او میگوید: «سالها پیش در جشنواره بیستوهفتم گفتم جشنواره فیلم فجر، شب قدر سینمای ایران است و سالی یکبار مردم و سینما دوستان برای اینکه به قضاوتی درست از سینمای ملی کشورشان برسند به جشنواره میآیند. اگر نتیجه قضاوتِ مردمی این شد که سینما به مردم ایران و الگوی زیست، ارزشهای ملی، اعتقادی و انقلابیشان گذاشته است، اگر حس کردند که چهرهای قرین کرامت از خودشان در پرده میبینند برنامه یک سالشان را با سینما میبندند و تصمیم میگیرند که آن سال چه تعاملی با سینما داشته باشند.»
یکی از نکات مهم جشنواره فیلم فجر، به اصطلاح وی همین «شب قدر سینمای ایران» است، چرا که مردم ما عموماً بعد از گذشت از جشنواره فیلم فجر، بهدنبال تماشای فیلمهای جشنواره فیلم فجرند. این در حالی است که برخی از منتقدین ما در سالهای اخیر با حجمههایی قصد داشتند تا جشنواره را بیاعتبار نشان دهند در حالی که محل رصد و انتخاب فیلمهای مردم همین جشنواره فیلم فجر است. پرفروشترین فیلمهای هرساله سنیمای ایران غیر از کمدیهایی که با سانسهای فراوان در اکران مواجه میشوند فیلمهای برتر جشنواره فیلم فجرند. فیلمهایی مانند شبی که ماه کامل شد و به وقت شام و... نمونههاییاند که نشان میدهد فیلمهای برتر جشنواره مورد انتخاب مردم قرار میگیرند.
این پژوهشگر و مدرس میگوید که مردم امسال فیلمهایی را در جشنواره خواهند دید که جامعه آنان را اینگونه دیده است. احساس میکنم امسال مردم ما فیلمهای خوبی را در پرده سینما خواهند دید و اگر آثاری بیننده را راضی نکند، سال بعد بازخوردش را از خود مردم در اکرانهای عمومی خواهند دید. وی اضافه کرد که البته همچنان برخی از فیلمها طبق عادت قدیمی، گویا همچنان پذیرش فستیوالهای بینالمللی برایشان مهمتر است.
او در پایان به انتخابهای هوشمندانه فیلمهای جشنواره امسال مطابق با واقعیتهای زندگی مردم و ارزشها و آرمانهایشان اشاره میکند که امیدوار است بار دیگر مردم را برای تماشای آنها به سینماها بکشاند، بلیت بخرند و صف بکشند. البته کرونا باعث شده تا به میزان زیادی مردم از سینما فاصله بگیرند اما شاید انتخابهای امسال بتواند این رویه را تغییر دهد.
تصویر پژمان جمشیدی در «بیمادر»
درخواست هزار میلیارد تومانی سازمان سینمایی از مجلس برای توسعه زیرساختهای سینمایی کشوررائد فریدزاده: فیلمهای سینمای ایران در بازارهای جهانی مخاطب خاص دارد/سهم فیلمهای دفاع مقدس چقدر است؟انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فیلم سینمای ایران جشنواره فیلم فجر فیلم سینمای ایران جشنواره فیلم فجر سینمای ایران خواهند دید فیلم ها ارزش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۰۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»