Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@03:13:56 GMT

ماجرای اخطار حاج قاسم به آمریکایی‌ها در سوریه

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۱۱۴۹

ماجرای اخطار حاج قاسم به آمریکایی‌ها در سوریه

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس،‌ سید­اکبر طباطبایی از مستشاران نظامی ایران در سوریه درباره نبرد اراده‌ها در کتاب «سیمای سلیمانی» این چنین روایت کرده است: پیشروی نیروهای مقاومت از محورهایی که تعیین کرده بودیم، شروع شد. نیروها در حرکتی برق­‌آسا، بعد از پشت سر گذاشتن «مطار سین»، به «سبع بیار» در عمق ۳۰ کیلومتری رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روز، ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ بود. بعد، ۴۰ کیلومتر دیگر پیش رفتند و بعد از ظهر روز شانزدهم اردیبهشت، خود را به سه ­راهی ظاظا رساندند.

عملیات چنان با شتاب پیش رفت که در دو گام اولیه که ۴۸ ساعت طول کشید، یکی از یگان‌­های ما یعنی لشکر حضرت عباس (ع)، ۷۰ کیلومتر پیشروی کرد و در منطقه حساس ظاظا مستقر شد. می­‌دانستیم تا رسیدن به مرز، ۵۰ کیلومتر دیگر باقی مانده است. از این موضوع هم اطلاع داشتیم که تا ۲۰ کیلومتر مانده به مرز، آمریکایی­‌ها مستقر هستند و ممکن است برای یگان­‌های ما مشکلاتی ایجاد کنند.

به حیدریون دستور دادیم عملیات را به طرف مرز «کید» ادامه بدهند. بعد از ابلاغ این دستور، فرمانده حیدریون، صبح روز ۲۸ اردیبهشت ماه، یگانش را حرکت داد؛ اما قبل از آن­که یگانش به کید برسد، هواپیماهای آمریکایی تهدید به بمبارانش کردند. جنگنده­‌‌های آمریکایی با شلیک چند موشک فسفری در اطراف محل تجمع نیروهای حیدریون، به آن­‌‌ها اخطار دادند که اگر همین­ طور به راه­شان ادامه دهند، حتماً بمباران خواهند شد.

فرمانده حیدریون وقتی متوجه این اخطار شد، با تغییر در مسیر حرکت نیروها و دور زدن منطقه به سمت مرز «تنف»، راهش را ادامه داد و ساعت ۱۲ ظهر، نیروهایش را به ۱۰ ­کیلومتری تنف رساند. آمریکایی‌­ها نگران شدند. از قرارگاه، تحولات میدانی صحنه را رصد می‌کردیم که ناگاه افسر رابط روس، پیام فرماندهی آمریکا را برای ما خواند: «نیروهای ما در تنف مستقر هستند و تا شعاع ۵۵کیلومتری این شهر، منطقه­ ممنوعه اعلام می‌­شود و با هر تحرک و اقدامی در این محدوده مقابله خواهد شد. شما وارد منطقه شده‌­اید و باید سریعاً از آن­ خارج شوید؛ وگرنه هدف جنگنده‌­های ما قرار خواهید گرفت».

با این حال به فرمانده حیدریون گفتم به هشدار آمریکایی­‌ها توجه نکند و نیرو­ها را تا سه­‌ راه کید پیش ببرد. در همین گیرودار، جنگنده‌­های آمریکایی، یک بولدوزر ما را زدند و به آتش کشیدند. این بولدوزر داشت برایمان خاکریز می‌زد. لودری را هم که برای مهار همان آتش رفته بود، زدند. یک دستگاه تانک و یک دستگاه بیل مکانیکی ما را هم که روی کمرشکن بود، هدف قرار دادند و به آتش کشیدند. در آن لحظه­ حساس، حاج­ قاسم تصمیم نهایی را گرفت و گفت: به اخطار آمریکایی­‌ها توجه نکنید و بروید جلو!

افسر رابط روس‌­ها، در اتاق وضعیت، پیام دیگری را از طرف آمریکایی‌­ها قرائت کرد: «به منطقه­ تحت کنترل آمریکایی­‌ها نزدیک نشوید؛ وگرنه مورد حمله­ جنگنده­‌های ما قرار خواهید گرفت».

در این لحظه، فرمانده میدان، با اعلام پیامی کوتاه و غیرمنتظره به نماینده روس، از او خواست این پیام را به اطلاع آمریکایی­‌ها برساند: «اگر آمریکایی­‌ها به این وضعیت ادامه بدهند، ما تنف را گلوله‌­باران خواهیم کرد».

این پیام در حالی به آمریکایی­‌ها ابلاغ شد که نیروهای آمریکایی خارج از مدار، با برافراشتن پرچم آمریکا داشتند خاکریز می‌زدند. اخطار بعدی هم با این منظور به آن­‌ها داده شد: «پهباد شاهد در آسمان منطقه، مجهز به موشک و آماده­ی شلیک است».

بلافاصله دستور شلیک از طرف قرارگاه صادر شد و یک موشک به قلب مواضع آمریکایی‌‌­ها فرود آمد. گرچه این موشک منفجر نشد، همین زهر چشم کافی بود تا وحشت، اردوی آمریکایی­‌‌ها را بگیرد و آن­‌ها پیام ترک مخاصمه بدهند. بعد هم به داخل مدار ۵۵ درجه­ تنف برگردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حاج قاسم مدافعان حرم سیمای سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده سپاه امام رضا (ع) رحلت سردار «ایافت» را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سپاه امام رضا علیه السلام، سردار هاشم غیاثی در پیام تسلیت آورده است: رزمندگان دلاور لشکر ویژه شهدا در طول صحنه‌های دفاع از این مرز و بوم به ویژه در ۸ سال دفاع مقدس جان فشانی‌ها و دلاور مردی‌های سید مجید ایافت را به یاد دارند، او که در عملیات مرصاد به اتفاق همرزمانش، داغ پیشروی منافقین را از تنگه چهار زبر در کرمانشاه بر دل دشمنان این انقلاب گذاشت.

فرمانده سپاه امام رضا علیه السلام در پیام خود به مناسبت رحلت سردار ایافت آورده است: رضوان پروردگار بر این سردار پر افتخار و مجاهد فی سبیل الله که بعد از دفاع مقدس برای ترویج پیام انقلاب اسلامی و رفیقان شهیدش لحظه‌ای از پای ننشست و با حضور در میدان‌های فرهنگی همیشه به دنبال زنده کردن راه شهیدان بود که این تلاش‌ها در یاد و خاطره اهل فرهنگ و هنر انقلاب خواهد ماند.

وی در پایان این پیام آورده است: از درگاه خداوند رحمان برای همه بازماندگان صبر و شکیبایی و علو درجات و همنشینی با رفقای شهیدمان را برای این مجاهد نستوه مسالت می‌کنم.

کد خبر 6096720

دیگر خبرها

  • تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) در پی رحلت سردار ایافت
  • فرمانده سپاه امام رضا (ع) رحلت سردار «ایافت» را تسلیت گفت
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • انفجار در پایگاه آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه | آخرین وضعیت پیگیری پرونده گم شدن دختر کلاله‌ای
  • هیچ نظر قاطعی در خصوص ربوده شدن «یسنا» وجود ندارد