حدود شرعی مراجعه به پزشک غیرهمجنس؛ نظر ۸ مرجع تقلید | اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام است ...
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۲۰۹۵
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، موضوع معالجه بانوان توسط پزشک مرد مدتی است در فضای مجازی به آن پرداخته میشود. این سوژه در خبرگزاری فارس با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد و تاکنون بیش از ۳۸ هزار نفر آن را امضا کردند.
موضوع معالجه بیمار توسط پزشک غیر همجنس پیش از این هم در جامعه مطرح شده و علما و بزرگان نظراتی را در این باره بیان کردهاند که در ابتدا نظرات علما در این باره تقدیم میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام خمینی (ره)
اگر ضرورت دارد مراجعه به مرد مانع ندارد، ولی بدون ضرورت با وجود دکتر زن به مرد مراجعه نکنند. (استفتائات، ج ۳، ص ۲۷۹ س۸۴ و ۸۵)
آیتالله خامنهای
اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد جایز نیست مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصص غیرممکن باشد. (اجویة الاستفتائات، ص ۳۱۱ س ۱۳۰۲)
آیتالله بهجت (ره)
در مواردی که مستلزم لمس و نظر محرم است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست. (استفتائات، ج ۳، ص ۱۸۰،)
آیتالله سیستانی
اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام است با بودن متخصص زن جایز نیست مگر اینکه به متخصص زن در انجام صحیح کار اعتماد نباشد. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۱ ص ۱۸۴)
آیتالله مکارم شیرازی
در صورتی که پزشک هم جنس به قدر کافی وجود داشته باشد و احساس ضرورتی به غیر هم جنس نشود به غیر هم جنس در جائی که مستلزم نظر و لمس حرام است، جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۱، ص ۱۸۴)
آیتالله نوری همدانی
در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست. (توضیح المسائل، ص ۴۸۲، با استفاده از م ۲۴۳۷ و ۲۴۳۸)
آیتالله شبیری زنجانی
اگر معالجه منحصر به پزشک نامحرم باشد و مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد و در صورتی که معالجه منحصر به پزشک مرد نباشد در صورتی که معالجه مرد بدون دست زدن یا نگاه کردن به قسمتهای محرّم از اعضای زن امکانپذیر نباشد و مرد بداند که معالجه به مثل او منحصر نیست، جایز نیست معالجه کند (در نتیجه مراجعه زن نیز در این صورت جایز نیست.) (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۲۰۸، م ۲۴۵۰)
آیتالله صافی گلپایگانی
در مورد سؤال، با وجود ممائل (یعنی مثل پزشک مرد یک پزشک زن وجود داشته باشد) مراجعه به نامحرم جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج ۱، ص ۱۸۳ هدایة العباد، ج۲، ص ۳۹۸ م ۲۲)
نظرات مراجع و علما در این زمینه تقریباً یکسان است و همه این عزیران معالجه توسط پزشک غیر همجنس را فقط برای مواقع اضطرار جایز دانسته و در غیر این صورت جایز نمیدانند.
برای چرایی این موضوع و تحلیل آن با حجتالاسلام علی اعظمی کارشناس مذهبی به گفتوگو نشستیم که در ادامه تقدیم میشود.
حفظ حریم از شاخصهای جامعه دینی و اسلامی استحجتالاسلام اعظمی با اشاره به لزوم حفظ حریمها در جوامع سالم، گفت: جامعهای که دارای شاخصههای تعریف شده دینی باشد و رفتارهای فردی و اجتماعی با اخلاق و موازین شرعی منطبق باشند یک جامعه سالم نامیده میشود.
وی ادامه داد: ارتباط با همنوع از ویژگیها و امتیازات زندگی بشری است که او را در رسیدن به تعالی و تکامل یاری میرساند. در این راستا اگر شخص حریم زندگی خود را حفظ کند و رنگ و بوی الهی به آن بدهد به زندگی دیگران نیز اهمیت داده و حریم آنها را نیز حفظ کرده است.
شارع مقدس برای محیطهای درمانی هم قوانین وضع کرده استاین کارشناس مذهبی درباره حفظ حریم در محیطهای پزشکی و درمانی گفت: یکی از محیطهایی که محل تعامل فراوان مردم با یکدیگر است محیطهای پزشکی و درمانی است. شارع مقدس، برای ایجاد نظم، صلاح و سعادت مردم، مجموعهای از قوانین را در این راستا وضع کرده است. با توجه به تفاوتهای مرد و زن، در مورد شکل ارتباط پزشک با بیمار و جواز لمس بدن بیمار در راستای درمان او نیز، احکامی متناسب با آنها وضع شده است.
حفظ پوشش و عدم اختلاط زن و مرد دو نکتهای که رعایت آن ضرورت داردحجتالاسلام اعظمی با بیان اینکه در حفظ و رعایت این قوانین رعایت دو نکته اهمیت بیشتری داشته و به ما در این زمینه کمک شایانی میکند، گفت: نکته اول پوشش است. پوشش مناسب و باوقار برای پیشگیری از برخی گناهان، عامل مهمی است، چنان که پوشیدن لباس نامناسب، پیامدها و هنجارهای غیر اخلاقی را در پی دارد.
وی ادامه داد: دومین موضع اختلاط است. این مسأله از جهتی جزء ملازمات جامعه پزشکی است و از جهتی مشکلساز است، در نتیجه باید راهکارهای اسلام و شرع مقدس برای حل مشکلات و پیشگیری از آنها رعایت شود تا دچار گناه و اشتباه نشویم.
نظر شهید مطهری درباره اختلاط زن و مرد در جامعهاین کارشناس مذهبی با اشاره به نظر شهید مطهری در این باره گفت: شهید مطهری در این مورد مینویسد: «آن چه اسلام لااقل به صورت یک امر اخلاقی توصیه میکند این است که تا حدّ ممکن، اجتماع مدنی، غیر مختلط باشد. جامعه امروز، زیانهای اجتماعات مختلط را به چشم خود میبیند.» (مسأله حجاب، ص ۲۳۶)
حجتالاسلام اعظمی درباره چگونگی مراجعه به پزشک غیر همجنس گفت: از لحاظ شرعی رجوع به پزشک غیرهمجنس دو صورت دارد اول اینکه معالجه نیاز به لمس یا نگاه به بدن نامحرم ندارد، در این صورت رجوع به غیر همجنس اشکالی ندارد ولی با توجه به مطالبی که ذکر شد، اگر پزشک همجنس باشد، قطعاً بهتر است. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۱، ص ۱۸۴)
وی ادامه داد: مورد بعدی این ایت که معالجه نیاز به لمس یا نگاه به بدن نامحرم دارد. در مقدمه بحث بیان شد که خداوند متعال قوانین را برای صلاح جامعه در نظر گرفته است تا جامعه رو به صلاح و پیشرفت حرکت کند. در این راستا حکم هریک از این مراجعات به پزشک نامحرم در شریعت ذکر شده است و این مسأله دو صورت پیدا میکند که در ادامه توضیح میدهم.
مراجعه به پزشک غیر همجنس فقط در مواقع به خطر افتادن جان جایز استاین کارشناس مذهبی درباره حکم انواع مراجعات به پزشک نامحرم گفت: مورد اول این است که پزشک همجنس وجود دارد و ضرورتی برای مراجعه به پزشک غیر همجنس وجود ندارد و دوم اینکه پزشک همجنس وجود ندارد و یا ضرورت مراجعه به پزشک غیر همجنس وجود دارد. به عنوان مثال تا پزشک همجنس به بیمارستان برسد مریض جان خود را از دست میدهد.
نظر امام باقر (ع) درباره مراجعه به پزشک غیرهمجنسحجتالاسلام اعظمی با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) در این باره گفت: از امام باقر علیهالسلام سؤال شد در مورد زنی که بیماری در بدنش عارض شده است، آیا سزاوار است که مرد او را معالجه کند؟ حضرت فرمودند: «إِذَا اضْطَرَتْ إِلَی ذَلِکَ فَلَا بَأْسَ؛ (بحار الانوار، ج ۵۹، ص۷۴) هرگاه زن ناچار به این کار شد، مانعی ندارد.»
نظر امام خمینی (ره) درباره حرمت نگاه کردن و لمس مرد بیگانه و زن بیگانه، هنگام معالجهوی ادامه داد: امام خمینی (ره) هم در این خصوص میفرماید: «از حرمت نگاه کردن و لمس در مرد بیگانه و زن بیگانه، مقام معالجه استثنا میشود، در صورتی که با مماثل (همجنس) خود ممکن نباشد. مانند: معرفت نبض (اندازهگیری نبض)، در صورتی که با وسیلهای مانند درجه و غیر آن ممکن نباشد و مانند خون گرفتن و حجامت و بستن شکستگی و مانند آن.» (تحریر الوسیله، ص ۴۳۵) همچنین مقام معظم رهبری نیز میفرماید: «اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد، جایز نیست، مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصص غیرممکن باشد.» (استفتاعات رهبری، بخش لمس و نظر پزشک)
وی در پایان گفت: در صورت ضرورت نیز باید به مقداری که ضرورت را از بین میبرد اکتفا کرد و بیشتر از آن را به پزشک همجنس موکول کرد. (نقش قاعده اضطرار در تبیین ضوابط پزشکی، ص ۸۰) فراموش نکنیم احکامی را که شارع مقدس وضع کرده است برای صلاح و سعادت جامعه است. جامعه پزشکی نیز بخشی از جامعه است و احکام مخصوص به خود را دارد که رعایت آنها جامعه پزشکی سالمی را ایجاد میکند.
کد خبر 646528 برچسبها مرجعیت خبر ویژه پزشکی زنانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: مرجعیت خبر ویژه پزشکی زنان مراجعه به پزشک غیر همجنس کارشناس مذهبی همجنس وجود پزشک همجنس جایز نیست آیت الله لمس حرام پزشک هم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۲۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبدیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل میشود؟
دندانپزشک و متخصص بیماریهای دهان فک و صورت گفت: مصرف شیرینیها و مواد غذایی حاوی اسید میتواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشکهای ترش و نوشابهها به دلیل وجود اسید کربنیک باعث پوسیدگی دندانها میشود.
الهام فقیهیان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانههای دندان آسیب دیده، اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانههای دندان آسیب دیده است اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندانپزشک مراجعه داشته باشد، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان برای بیمار به همراه دارد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.
وی افزود: وقتی که یک دندان پوسیدگی سطحی دارد با یک ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا میکند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصبکشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل میکند، دارد.
دندانپزشک و متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان هم کمتر تخریب میشود، اما وقتی که دندانی عصبکشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد دیگر بیمار درد را حس نمیکند و بافت دندان بسیار شکننده شده و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان پزشک مراجعه کند.
وی با اشاره به حساسیت دندانهای پوسیده به بعضی از مواد غذایی گفت: دندان وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارد، اولین حساسیتی که نشان میدهند به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را میخورد این مواد لا به لای شیارهای دندان میرود و موجب شروع یک درد تیر کشنده شده که بعد از مدتی این درد تسکین پیدا میکند.
فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان پزشک مراجعه نمیکند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماه غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف میکند، این نوع احساس درد شکل گرفته و سریع هم آرام میشود، در این مرحله دندان احتمال دارد دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصبکشی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمیشود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری میشوند، سیستم ایمنی بدن میتواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمیکند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد دیگر بهبودی در کار نیست.
دندانپزشک و متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگیهای دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی میتوان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمیگیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت میکند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه روزی را تجربه میکند و شدت درد شبها بیمار را از خواب بیدار میکند.
وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد خیلی شدید و تیر کشندهای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه میکند، دندان او نیاز به عصبکشی دارد، یعنی درد طولانی مدت با محرکهای بیشتری صورت میگیرد، بسیاری از اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصبکشی داشته، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.
کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد میکند؟فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینیها و مواد غذایی حاوی اسید میتواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشکهای ترش و نوشابهها به دلیل وجود اسیدکربنیک باعث پوسیدگی دندانها میشود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی از افراد عادت دارند لیمو ترش را با دندان فشار دهند و این حرکت میتواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.
وی در خصوص اهمیت مراجعه زود هنگام به دندانپزشک تصریح کرد: مراجعه به دندانپزشکی وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار دارد، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر بوده و مصرف مرتب سیگار و محرکها را دارند، باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت میکنند و استفاده مسواک، نخ دندان و دهانشویههای فلوراید دارند، مراجعه آنها به دندانپزشکی میتواند در زمان طولانیتر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار انجام شود.
دندانپزشک و متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندانپزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندانهای بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، باید مراجعه کودکان به دندانپزشک هر شش ماه یا سالی یک بار انجام شود، به دلیل اینکه دندانهای کودکان تازه روییده شده و مداخله زودتر هزینههای درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندانپزشک صورت میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم در موارد انتهای پوسیدگی دندان اگر به دندانپزشک مراجعه کنیم، هزینههای بیشتری به بیمار تحمیل میشود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم میشود، نسبت به زمانی که نیاز به عصبکشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشهای دندان استحکام آن کمتر میشود و نیاز به درمانهای جانبی مانند روکش دندان هم ضرورت پیدا میکند.
کد خبر 748407