Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از زنان کابل  روز گذشته  تظاهرات کرده و خواستار احترام به حقوق زنان شدند. آنها مقامات طالبان را به کشتار سربازان دولت سابق و تحت حمایت آمرکا در  افغانستان متهم کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود 30 زن در مقابل مسجدی در مرکز کابل تجمع کردند و پیش از متوقف شدن از سوی طالبان شعار "عدالت، عدالت" سر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان تلاش کرد از پوشش خبری این تظاهرات که علیه "قتل مرموز جوانان به ویژه سربازان سابق کشور" شکل گرفته بود، جلوگیری کند.

خبرنگاران و عکاسان از طریق رسانه های اجتماعی به این تظاهرات دعوت شده بودند.

نیروهای طالبان برای مدت کوتاهی تعدادی از خبرنگاران را بازداشت، تجهیزات و دوربین های عکاسان را توقیف و تصویر دوربین‌ها را پاک کردند.

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان (25 مرداد 1400)، اعتراضات بدون مجوز ممنوع شده است. نیروهای طالبان نیز هر گونه تظاهرات را متفرق می کنند یا مانع تجمعات می شوند.

این تظاهرات هفته‌ها پس از گزارش های جداگانه سازمان ملل، عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در مورد صد قتل غیر قانونی از سوی طالبان پس از قدرتگیری آنها برگزار شد.

"نیره کوهستانی" یکی از معترضان در این باره گفت: "من می‌خواهم به جهانیان بگویم که به طالبان بگویند دست از کشتار بردارند. ما آزادی می خواهیم، ما عدالت می خواهیم، ما حقوق بشر می خواهیم".

تظاهرکنندگان در بیانیه ای که از سوی "لیلا بسام" و با صدای بلند خوانده  شد از طالبان خواستند که دست از جنایت بردارد.

در بیانیه زنان معترض کابل آمده است که کارمندان و سربازان دولت سابق "تحت تهدید مستقیم" قرار دارند و عفو عمومی اعلامی طالبان در مورد آنها اجرا نمی‌شود.

معترضان همچنین از محدودیت‌هایی گفتند که زنان فغان در حکومت طالبان با آن روبه رو هستند.

طالبان در روزهای اخیر از دستورالعمل های جدیدی را برای زنان وضع و صادر کردند.

طالبان از رانندگان خودروهای مسافربری خواسته که زنان را بدون "همراه محرم"‌ مرد در مسیر طولانی سوار نکنند. کابینه طالبان در سه ماه اخیر دستورالعمل‌های دیگری نیز در مورد تحصیل و کار زنان نشر کرده است.

البته سخنگوی طالبان اعلام کرده که این دستورالعمل جنبه "توصیه" دارد و "دستوری" نیست.

"کوهستانی" یکی از معترضان در این باره گفت که حقوق زنان، حقوق بشر است و ما باید از حقوق خودمان دفاع کنیم.

ویدئوهای دیگری نیز در روز سه شنبه در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده تظاهرات زنانه دیگری در محله ای متفاوت از افغانستان است. آنها نیز خواستار تحصیل زنان و فرصت های شغلی بودند.

این گروه نیز در خیابان‌های کابل تظاهرات کردند و به سمت خیابان "وزارت امر به معروف و نهی از منکر" افغانستان رفتند.

معترضان بنرهایی با شعار " از تبعیض متنفریم"، "ما صدای مردم گرسنه هستیم" دردست داشتند.

این معترضان نیز که خواستار کار، غذا و آموزش بودند بنرهای "چرا مدارس را تعطیل کردید؟" را حمل کردند.

یکی از معترضان در این گروه گفت که نیروهای طالبان برای متفرق کردن شرکت کنندگان تیر هوایی شلیک کردند. این گروه از زنان معترض برای نزدیک شدن به ساختمان وزارت امر به معروف تلاش می‌کردند.

این معترض می‌گوید برخی از تظاهرکنندگان زخمی شده اند اما امکان تائید این ادعا برای بسیاری از  رسانه ها وجود ندارد.

این اعتراض نیز دو روز پس از آن صورت گرفت که قوانین جدید در باره رفت و آمد زنان در افغانستان وضع شد. براساس این قوانین، رفت و آمد و سفر بالای 72 کیلومتر برای زنان بدون همراه محرم محدود می شود. طالبان در دستورالعمل‌های جدید از رانندگان خواسته شده تا زنان باحجاب اسلامی یا روسری را سوار کنند و از پخش موسیقی در خودرو اجتناب شود.

 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل وزارت جنگ تل‌آویو
  • گزارش یوناما درباره وضعیت افغانستان اشتباه و نادرست است
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه
  • بالا گرفتن احتمال کشتن چند دانشجوی معترض توسط پلیس/ چت پلیس نیویورک: فکر کنم به یکی از دانشجوها شلیک کردیم! + فیلم و عکس
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است