Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، پرویز گرشاسبی معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال اجرای طرح آبخیزداری برای حدود ۱.۵ میلیون هکتار برنامه ریزی شده و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال مالی در اواخر تیر ۱۴۰۱ این هدف محقق شود.

او مجموع اجرای طرح آبخیزداری در کشور را از ابتدای شروع این طرح در سال ۱۳۳۸ تاکنون ۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرشاسبی ادامه داد: در مجموع ۱۲۰ میلیون هکتار در کشور باید عملیات آبخیزداری انجام شود که تاکنون ۳۲ میلیون هکتار اراضی که زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است، مربوط به مناطق فوق بحرانی از نظر فرسایش بالای خاک، تولید رسوب و شدت سیل خیزی است و با توجه به اینکه این مناطق بحرانی به اعتبار و عملیات آبخیزداری بیشتری نیاز دارد، سرعت کار در دهه‌های اولیه کم بوده است.

او درباره اعتبار پیش بینی شده برای عملیات آبخیزداری گفت: برای امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که از این مبلغ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هر چند سقف اعتبار طرح آبخیزداری در قانون بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۳ برابر رشد داشته است، اما از آنجایی که جنس اعتبارات به گونه‌ای است که بخشی از آن مربوط به ردیف متفرقه و همچنین مناطق محروم است و باید از محل اسناد خزانه تامین شود، از این رو پیمانکاران برای اجرا رغبت کمتری نشان می‌دهند.

او درباره اینکه امسال از صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های آبخیزداری، اعتباری پیش بینی نشده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ امیدواریم که مسیر صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های عمرانی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باز شود.

گرشاسبی در مورد اعتبارات آبخیزداری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در این لایحه اعتبارات طرح‌های تملکی دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های ثابت حدود ۴ برابر رشد نشان می‌دهد.

او اعتبارات طرح‌های ثابت در حوزه آبخیزداری در بودجه امسال را ۴۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات طرح های ثابت و ردیف های پایدار را ۱۶۸۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

گرشاسبی با تاکید بر اهمیت اعتبارات طرح‌های ثابت گفت: این اعتبارات برای ما از نظر نظام برنامه ریزی و انجام فعالیت های آبخیزداری اهمیت دارد.

او ادامه داد: در بودجه امسال از محل مناطق محروم مبلغ ۱۴۴۰ میلیارد تومان و از محل ردیف متفرقه مبلغ ۱۷۸۰ میلیارد تومان برای این حوزه مصوب شد که از این مبالغ ۲۰ درصد آن تا کنون تخصیص یافته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره میزان استحصال آب از طریق اجرای طرح های آبخیزداری گفت: ارزیابی‌های انجام شده در مورد اثر بخشی ۲۵ پروژه آبخیزداری که به صورت تصادفی انتخاب شدند، نشان می‌دهد که به طور متوسط به ازای هر هکتار آبخیزداری در ایران حدود ۵۳۰ متر مکعب آب و هر هکتار آبخوانداری نیز بیش از یک هزار متر مکعب آب در سال استحصال می‌شود.

او کاهش تبخیر، حفظ پوشش گیاهی، نفوذ آب در زمین و افزایش تولید علوفه در مراتع را از دیگر مزیت‌های آبخیزداری برشمرد.

گرشاسبی ادامه داد: اجرای هر هکتار آبخیزداری در سال، ۱۲۰ کیلوگرم عملکرد تولید علوفه در مراتع را افزایش می‌دهد.

او درباره تاثیر آبخیزداری بر کاهش رسوبات و فرسایش خاک گفت: در ایران سالانه کاهش رسوبات ۸ تن و فرسایش خاک به طور متوسط ۱۶ تن در هر هکتار است که با انجام عملیات آبخیزداری رسوبات به ۴ تن و فرسایش خاک به ۹ تن در هر هکتار تقلیل می‌یابد.

انتهای پبام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرسایش خاک آبخیزداری و ابخوانداری تولید علوفه عملیات آبخیزداری اعتبارات طرح میلیارد تومان میلیون هکتار طرح های ثابت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۳۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین اخگرپور با اشاره به اینکه بخش‌هایی از اراضی ناحیه سه به دلیل ناهمواری و شیب به محل تجمع معتادان متجاهر، کارتن خواب‌ها و کلونی انواع آسیب‌ها تبدیل شده بودند افزود: به همین منظور و برای جلوگیری از گسترش این مکان‌ها ضمن احصاء نقاط آلوده با به کارگیری بولدوزر، لودر و کامیون نسبت به تسطیح و هموار کردن اراضی طی چندین مرحله اقدام شد.

به گفته این مسئول عملیات تسطیح و پاکسازی این اراضی در خیابان شکری جنوبی ضلع جنوب بلوار شقایق در محدوده کوره‌های آجرپزی انجام شد.

اخگرپور یاد آور شد: محل‌های پاکسازی و تسطح شده با گشت زنی مستمر عوامل نواحی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت