Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: مخالفت بایدن با ارائه گزارش توانمندی نظامی ایران به کنگره، خودکشی صدها زندانی در ترکیه و اوضاع وخیم بازداشتگاه‌ها، انتقال تعدادی از زندانیان ایرانی محبوس در جمهوری آذربایجان به ایران، هشدار جدی روسیه به ناتو درباره استقرار سلاح در گرجستان و افشای آزمایش‌های مخفی سیا بر روی صدها کودک یتیم دانمارکی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفت بایدن با ارائه گزارش توانمندی نظامی ایران به کنگره

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که در جریان امضای بودجه دفاعی سالانه آمریکا، جو بایدن با یکی از بندهای این مصوبه که وی را ملزم به ارائه گزارشی تفصیلی از توانمندی دفاعی ایران می‌کرد، مخالفت کرد.

 هاآرتص نوشت که بر اساس بند مذکور، رئیس‌جمهوری آمریکا ملزم می‌شد که جزئیات پیشرفت‌های نظامی ایران، تمامی خریدوفروش‌ها و نقل و انتقالات نظامی از ایران و به مقصد آن، تمامی پرتاب‌های موشکی و تغییرات در توانمندی گروه‌های نظامی وابسته به آن را به کنگره گزارش دهد.

به نوشته این روزنامه، در صورت تصویب این بند، به‌ احتمال ‌زیاد اطلاعات جاسوسی‌ که در اختیار کنگره قرار می‌گرفت طبقه‌بندی‌شده و در بهترین حالت به صورت شفاهی ارائه می‌گردید.

جو بایدن دوشنبه این هفته (۶ دی) بودجه نظامی ۷۷۰ میلیارد دلاری موسوم به «قانون مجوز دفاع ملی» را برای سال ۲۰۲۲ امضا کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۲ اعتبارات این سال مالی را عمدتاً برای برنامه‌های وزارت دفاع و توسعه نظامی، برنامه‌های امنیت ملی وزارت انرژی و برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا، افزایش حقوق پایه نظامی و سایر اختیارات مربوط به نیروهای مسلح آمریکا را مجاز می‌سازد.

پیش از این، مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع به لایحه ۷۷۰ میلیارد دلاری نظامی این کشور بر اساس قانون مجوز دفاع ملی رأی داده بود.

این بودجه ۲۵ میلیارد دلار بیشتر از بودجه درخواستی بایدن بود و در رأی‌گیری سنای آمریکا ۸۹ نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه به این لایحه رأی موافق دادند.

خودکشی صدها زندانی در ترکیه و اوضاع وخیم بازداشتگاه‌ها

بر اساس گزارشی که توسط یکی از معاونان حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه تهیه شده، ۶۴۱ زندانی در زندان‌های ترکیه در ۲۵ سال گذشته بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

به نوشته وبگاه «ترکیش مینت»، «گلیز بیچرکاراجا» قانونگذار حزب جمهوری‌خواه خلق تاکید کرده که بر اساس داده‌های وزارت دادگستری و شورای اروپا، زندانیان نیازمند از کمک روان‌شناختی برخوردار نیستند و کارکنان زندان‌ها فاقد آموزش‌های اولیه در زمینه مقابله با اختلالات روانی هستند که به آنها کمک می‌کند مواردی را که ممکن است منجر به خودکشی شود، شناسایی کنند.

در این گزارش ادعا شده است که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی نگران کننده است و اوضاع روز به روز وخیم‌تر می‌شود. ازدحام بیش از حد در زندان‌ها یکی از مشکلات اساسی است که باعث عدم رعایت بهداشت فردی نیز می شود.

طبق این گزارش، ترکیه در سال ۲۰۲۰ در بین ۴۷ کشور عضو شورای اروپا با ۳۵۷ زندانی به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، بالاترین میزان حبس را داشته است. همچنین ۱۶۰۵ زندانی بیمار در زندان‌های ترکیه وجود دارد که حال ۶۰۴ نفر از آنها وخیم است.

در این گزارش همچنین آمده است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۱۲۵ نفر در زندان‌های ترکیه جان خود را از دست داده‌اند. بازداشت‌ها و دستگیری‌های دسته جمعی از زمان کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه صورت گرفته است. حزب حاکم «عدالت و توسعه»، سازمان گولن را به طراحی کودتای نافرجام متهم می‌کند، اگرچه این ادعا با قطعیت توسط سازمان گولن رد شده است.

منتقدان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را که پس از کودتا دست به سرکوب گسترده مخالفان زد، متهم می‌کنند که از این حادثه به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است.

این در حالی است که اوضاع اجتماعی و اقتصادی ترکیه نیز تعریفی ندارد به طوریکه یکی از وبگاه‌های این کشور به تازگی به افزایش سطح فقر در ترکیه اشاره کرد.

وبگاه «دووار» نوشت، مردم ترکیه از فقر رنج می‌برند و در بحبوحه تورم سرسام آور تلاش می‌کنند زندگی خود را تامین کنند. شهروندان ترکیه که از فقر رنج می‌برند در بحبوحه تورم سرسام آور، تلاش می‌کنند زندگی خود را تامین کنند و برخی به جمع آوری سبزیجات و میوه‌های دور ریخته شده توسط فروشندگان در بازارها مبادرت می‌کنند.

این وبگاه به تقاضای یک شهروند ترکیه‌ای برای کسب اجازه از یک فروشگاه برای جمع آوری گوجه‌فرنگی‌های دور انداخته شده اشاره کرد. این شهروند ترکیه‌ای که مایل به افشای نامش نبود، گفت: «هیچکس پول ندارد. خدا به کسانی که در شرایط بدتر هستند، کمک کند. من ۱۰۰ لیر داشتم، اما نمی‌توانستم همه چیز مورد نیازم را بخرم. اگر میوه بخریم، نمی‌توانیم سبزیجات بخریم. اگر سبزی بخریم، نمی‌توانیم میوه بخریم. با سه، چهار بچه چه کنیم.»

این وبگاه به تلاش شهروند دیگر ترکیه در تلاش برای یافتن میوه‌ها و سبزیجات خوراکی در میان محصولات دور ریخته شده توسط فروشندگان بود پرداخت . این بانوی ترکیه‌ای نیز در این زمینه گفت، من پول ندارم، نمی‌توانم میوه و سبزی بخرم. آنها را از زمین جمع می‌کنم. دیگر چه کار کنم؟

انتقال تعدادی از زندانیان ایرانی محبوس در جمهوری آذربایجان به ایران

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان امروز چهارشنبه اعلام کرد که تعدادی از زندانیان ایرانی که در زندان های جمهوری آذربایجان دوران محکومیت خود را سپری می کنند، در چند روز آینده به ایران منتقل می شوند.

 موسوی افزود : بدنبال سفر پربار دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان و نیز پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران و مساعدت مقامات جمهوری آذربایجان، تعداد ۲۱ زندانی ایرانی در روزهای آینده به میهن انتقال خواهند یافت تا بقیه دوران محکومیت خود را در ایران سپری کنند.

سفیر کشورمان افزود: ۳ تن از این زندانیان از بانوان هستند که با انتقال آنان دیگر هیچ بانوی ایرانی در زندان های جمهوری آذربایجان نخواهیم داشت و امیدوارم این روند ادامه یابد و بانوی دیگری به جمع زندانیان هموطن اضافه نشود.

امیر عبداللهیان هفته گذشته سفری به باکو مرکز جمهوری آذربایجان داشت که طی آن با مقام های این کشور از جمله الهام علی اف رئیس جمهوری و جیحون بایراموف همتای خود دیدار کرد.

وی در پایان سفر به باکو گفت که "ما نقشه راه مشخص برای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان داریم."

هشدار جدی روسیه به ناتو درباره استقرار سلاح در گرجستان

معاون وزیر خارجه روسیه عنوان کرد که استقرار سیستم ضربت ناتو در گرجستان تهدیدی قریب الوقوع برای روسیه و متحدانش و خط قرمز از نظر این کشور است.

 آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه به اسپوتنیک گفت: نزدیکی گرجستان با ناتو و استقرار سیستم سلاح‌های ضربت در خاکش خط قرمزی برای ما محسوب می‌شود چراکه چنین اقداماتی از بیخ تعادل نظامی- سیاسی نیروها در قفقار جنوبی را برهم می‌زند و تهدیدی قریب الوقوع برای امنیت روسیه و متحدانش در منطقه ایجاد می‌کند.

این مقام روسی در ادامه گفت که خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برابر با گرجستان است.

رودنکو همچنین بیان کرد که واقعیت ژئوپلتیک در قفقار جنوبی باید به اساس شکل‌گیری سیستم امنیتی منطقه‌ای بدل گردد.

افشای آزمایش‌های مخفی سیا بر روی صدها کودک یتیم دانمارکی

یک مستند تازه پخش شده در دانمارک، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به حمایت از آزمایش‌هایی روی چند صد کودک اسکاندیناوی متهم کرده است.

بر اساس این مستند، سیا در اوایل دهه ۱۹۶۰ از آزمایش‌های مخفیانه در خصوص اسکیزوفرنی روی ۳۱۱ کودک دانمارکی که بسیاری از آن‌ها به فرزندی پذیرفته شده یا در یتیم‌خانه‌ها بودند، حمایت کرده است.

مستند رادیوی دانمارکی «جستجوی خودم» سازمان جاسوسی ایالات متحده را به حمایت از آزمایشات در بیمارستان تحت کنترل مقامات محلی در کپنهاگ متهم می‌کند. طبق گزارش‌ها، هدف از این مطالعات بررسی ارتباط بین اسکیزوفرنی و وراثت یا محیط بود.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، «پِر وِنیک» که می‌گوید در کودکی در آزمایش‌ها شرکت کرده، گفته که او را روی صندلی گذاشته بودند و الکترودهایی به او بسته بودند و مجبورش می‌کردند به صداهای بلند و تیز گوش کند. هدف از این آزمایش ظاهراً این بود که بفهمند آیا یک کودک دارای ویژگی‌های روان‌پریشی است یا خیر.

او در توضیح درباره تجربه ناخوشایند خود گفت: خیلی ناراحت‌کننده بود، و این فقط داستان من نیست، بلکه داستان بسیاری از کودکان است. فکر می‌کنم این نقض حقوق من به عنوان یک شهروند در این جامعه بوده است.

به گفته ونیک و آرشیو ملی، این پروژه توسط یک سرویس بهداشت و سلامت ایالات متحده تامین مالی شد و از سوی صندوق اکولوژی انسانی که از طرف سیا اداره می‌شود، حمایت می‌شد.

در حالی که به کودکان در حین یا پس از انجام تحقیق گفته نشد که این آزمایش‌ها با چه هدفی انجام شدند، پایان‌نامه‌ای در سال ۱۹۷۷ توسط یک روان‌پزشک دانمارکی منتشر شد که جزئیات این مطالعه را شرح می‌داد.

«جاکوب کنج راسموسن» از موزه رفاه دانمارک مدعی شد که این اولین دفعه مستند شده است که از کودکان تحت مراقبت برای اهداف تحقیقاتی در این کشور استفاده شده است.

وی افزود: من از تلاش‌های مشابه، نه در دانمارک و نه در اسکاندیناوی اطلاعی ندارم. این اطلاعات وحشتناکی است که با قانون نورنبرگ ۱۹۴۷ که پس از جنگ جهانی دوم محدودیت‌های اخلاقی برای آزمایش‌ روی انسان‌ها وضع می‌کرد، در تضاد است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین آمریکا روسیه چین ایران اروپا خاورمیانه ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۴۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

یک منبع اطلاعاتی اوکراین مدعی شد که پهپادهای این کشور به یک کارخانه بزرگ فولاد در منطقه «لیپتسک» روسیه حمله و خساراتی به آن وارد کردند.

رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین نوشت که در این حمله بخشی از «ایستگاه اکسیژن» کارخانه متالورژی «نوولیپتسک» آسیب دیده است که این خسارت تاثیر طولانی‌مدت بر فعالیت این کارخانه خواهد داد.

شرکت NLMK که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارد ادعای اوکراین را رد کرد. یک منبع صنعتی در روسیه نیز گفت که این کارخانه طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پیشتر فرماندار لیپتسک گفته بود که یک پهپاد اوکراینی به یک منطقه صنعتی حمله کرده است اما درباره اینکه آیا این اقدام خسارتی داشته است یا خیر، اطلاعاتی منتشر نکرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را علیه تاسیسات صنعتی و نفتی روسیه افزایش داده است. کی‌یف انجام حملات پهپادی علیه این تاسیسات را بطور رسمی تایید یا تکذیب نمی‌کند اما هشدار داده است، تاسیساتی که از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند، اهداف مشروع نظامی قلمداد می‌شوند.

اما شرکت NLMK گفته که با صنایع دفاعی روسیه همکاری ندارد و محصولات آن صرفا کاربرد غیرنظامی دارد. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قادر به تولید فولاد سخت برای مصارف نظامی نیست و برای ارتش این کشور محصولی تولید نمی‌کند.

حمله پهپادی کی‌یف علیه کارخانه فولاد لیپتسک توسط آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR انجام شد. این آژانس همچنین به ۲ مخزن نفت شرکت روس‌نفت در منطقه «اسمولنسک» روسیه حمله کرد.

این در حالی است که روسیه نیز در هفته‌های اخیر حملات هوایی خود را علیه سیستم انرژی اوکراین افزایش داده است.

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تاکید کرد که قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند و آن کشور میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است.

 لوکاشنکو چهارشنبه در سخنانی در کنگره خلق بلاروس اظهار کرد: امروزه هر کسی می‌داند که اوکراین یک میدانی برای آزمون است و تحولات آن کشور به نحوی مشخص خواهد کرد که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه «قدرتهای بزرگ هسته‌ای عملا بطور غیرمستقیم در خاک با هم می‌جنگند» افزود: دولت اوکراین به توافقی با غرب دست یافته است که بر اساس آن جان مردم اوکراین با سلاح مبادله می‌شود.

لوکاشنکو تاکید کرد: این یک مساله دردناک است. اما بگذارید نگاهی فلسفی به تحولات بیندازیم. چه کسی در این دور جدید از تقابل میان شرق و غرب پیروز شده است؟ ما پیروز نشده‌ایم؟ آنها هم پیروز نشده‌اند.

رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه همه روسای جمهوری سابق اوکراین کشورشان را غارت کردند، گفت: اوکراین کشوری شکوفا با خاکی حاصلخیز و دارای نیمی از عناصر جدول مندلیف است. به ۲ دریا راه دارد و از معادن و غول‌های صنعتی با مردمی خلاق و سختکوش دارد.

لوکاشنکو اظهار کرد که مردم اوکراین باید «آزاد زندگی کنند، شاد باشند و ثروتمند شوند. اما آنها ثروتمند نشدند بلکه فقط شمار معدودی از آنها ثروت کسب کردند. اولیگارش‌ها و افراد قدرتمند همه منابع را از آن خود کردند.

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان هشدار داد و گفت که این تاسیسات در صورت استقرار، هدف نظامی مسکو خواهند بود.

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد که تاسیسات هسته‌ای ناتو اگر به طور دائم در لهستان مستقر شوند، یک هدف نظامی برای مسکو خواهند بود.

این مقام روس هشدار داد که عملیات هسته‌ای مشترک کشورهای عضو ناتو که نزدیک مرز روسیه هستند، به تهدیدهای امنیتی مسکو اضافه می‌شود.

ریابکوف همچنین اضافه کرد که بحث در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان یک "داستان در حال آشکار شدن" است.

وی تاکید کرد که مسکو به دقت مراقب این موضوع است که چگونه دستگاه‌های مختلف اجرایی لهستان در حال بررسی این موضوع در گفتمان داخلی خود هستند.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر در گفت وگو با یک روزنامه محلی گفته بود که این کشور آماده استقرار کلاهک‌های هسته‌ای ذیل برنامه «اشتراک گذاری هسته‌ای» ناتو است.

وی اعلام کرد که در مورد این مساله با شرکای آمریکایی خود بیش از یک بار گفت وگو کرده است.

برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشورهای فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

با این حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

 

دیگر خبرها

  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!