Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@20:49:09 GMT

قشم ۱۴۰۴ جزیره‌ای هوشمند و بدون فساد خواهد بود

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۵۰۸۸

قشم ۱۴۰۴ جزیره‌ای هوشمند و بدون فساد خواهد بود

گروه استان‌ها ـ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قشم ۱۴۰۴ با محورهای اولویت‌بندی شده به جزیره‌ای هوشمند و بدون گلوگاه‌های فساد تبدیل خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قشم‌، افشار فتح‌الهی در آیین رونمایی از برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم تا افق 1404 با حضور اصحاب رسانه جزیره، اظهار داشت: برای تحول در این منطقه مهم و استراتژیک کشور، مبارزه با فساد و حذف گلوگاه‌ها و شفاف سازی فرآیندها را با حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه و حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی، ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از توسعه امور اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی و هم‌پیوندی با سایر مناطق آزاد کشورهای همسایه هم به عنوان اقدامی برای نشان دادن ظرفیت عمده قشم نام برد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، توجه ویژه در حمایت از اقتصاد دریا محور، اولویت قراردادن بومیان قشم در بخش سرمایه گذاری، استفاده از نیروهای بومی در طرح ها و پروژه‌های مختلف و بهره‌برداری صیانت از منابع طبیعی قشم به عنوان یکی از  دغدغه‌های مسئولان این جزیره، در سیاست‌گذاری قشم 1404 پیش بینی شده است.

وی از تسریع و تسهیل در فرآیند صادرات و صادرات مجدد از منطقه آزاد قشم به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی مناطق آزاد که سال‌ها مورد غفلت بوده یاد کرد و افزود: این موضوع از سوی مقام معظم رهبری و دولت آیت‌الله رئیسی مورد تاکید قرار گرفته تا مناطق آزاد با رویکرد صادراتی به اقتصاد کشور کمک کنند.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور با هدف تولید ثروت و ایجاد اشتغال، توسعه فعالیت های گردشگری با اتکا به ظرفیت‌های مهم و بکر جزیره زیبای قشم، توسعه فضاهای متنوع فرهنگی و هنری و احیای سنت‌های بومی و قومیتی مردم جزیره هم از دیگر موضوعاتی بود که فتح‌الهی از آنها به عنوان محورهای مهم قشم 1404 نام برد.

او همچنین اظهار کرد: مقابله با تجارت غیر رسمی از مبادی این منطقه و اقدام برای مقابله با پدیده قاچاق تا صفر شدن این اقدام غیرقانونی و همچنین تسهیل و تسریع در فرآیند مجوزها در کوتاه مدت را با هدف رضایت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی انجام خواهیم داد.

فتح‌الهی گفت: ارتقا پاسخگویی و حل مسائل در سازمان منطقه آزاد قشم را با هدف از بین بردن پرونده‌های حقوقی‌ و شکایات از این مجموعه در دستگاه قضایی را برای کمک به موفقیت قشم در اولویت قرار داده‌ایم.

وی یادآور شد: تحول در فرهنگ سازمانی و حرکت به سمت استقرار سازمان سازنده و هوشمند هم در اولویت اصلی کارها قرار گرفته و درصددیم در یک فاصله زمانی مناسب قشم را به یک جزیره هوشمند تبدیل کنیم.

کسب جایگاه نخست صادراتی کشور 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: 9 هدف‌گذاری بر مبنای خط مشی سازمان برنامه ریزی شده که کسب جایگاه نخست صادراتی کشور به عنوان اصلی‌ترین سکوی صادراتی محصولات پتروشیمی و تیدیل شدن قشم به هاب انرژی در خاور میانه مهمترین آنهاست.

او از افزایش قدرت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، تبدیل قشم به مرکز انتقال تکنولوژی‌های نوین و به روز در میان کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند‌، تبدیل جزیره به پایگاه اصلی ورزش‌های آبی، ساحلی و هیجانی و پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی هم به عنوان بخش دیگری از هدف‌گذاری‌ها برای آینده قشم نام برد.

انتقال وجوه مختلف فرهنگ ملی از جزیره قشم به بیرون از مرزها، تبدیل قشم به قطب گردشگری داخلی و خارجی در منطقه، هدفمند نمودن تمام فعالیت‌های موجود برای هوشمند سازی جزیره و در نهایت ارتقا کیفیت زندگی مردم جزیره قشم هم از دیگر مواردی بود که فتح‌الهی از آنها به عنوان اهداف 9 گانه ارتقای قشم در افق 1404 نام برد. 

راهبردهای قشم 1404 

وی بیان داشت: برای رسیدن به این اهداف، راهبردهایی تعریف شده که توسعه و تکمیل زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای تسریع در هوشمند سازی جزیره تمرکز در رویکرد مدرن توسعه فعالیت‌های اقتصاد دریا محور و خروج از فعالیت‌‌های سنتی و  ایفای نقش فعال و اثرگذار منطقه آزاد قشم در اقتصاد انرژی و نفت خلیج فارس به عنوان بخشی از اصلی‌ترین این راهبردها نام برد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، افزایش سهم صادرات کالاهای تولید داخل از مبدا منطقه آزاد قشم، جذب سرمایه‌گذار در فعالیت‌‌های تولیدی به ویژه محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا، تمرکز و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و نوآور و تغییر رویکرد این سازمان از محلی گرایی به منطقه گرایی و فرا منطقه گرایی در حوزه فرهنگی، گردشگری، توسعه و تقویت اقتصاد گردشگری قشم هم از دیگر راهبردهای طراحی شده است.

توسعه ظرفیت‌ اشتغال با اولویت قراردادن بومیان منطقه، توانمند سازی ساکنان و بومیان جزیره قشم برای بهره‌مندی از مزیت‌های منطقه آزاد در راستای ارتقا سطح رفاه و معیشت مردم این منطقه، حفظ و بازآفرنی فرهنگ،آداب و رسوم دیرینه مردم قشم و  ارتقا کمی و کیفی صنعت در قشم هم از دیگر موضوعاتی بود که فتح‌الهی از آنها به عنوان راهبردهای قشم 1404 یاد کرد.

27 برنامه‌ کوتاه مدت برای توسعه قشم 

وی گفت: 27 برنامه کوتاه مدت شامل بهبود محیط کسب و کار و توسعه زیرساخت‌های نهادی با راه‌اندازی واقعی پنجره واحد، توسعه و نوسازی حوزه حمل و نقل مسافر و کالا، توسعه کسب و کارهای دریا محور و استفاده از منابع آب‌های آزاد، مدیریت و توسعه مزارع پرورش آبزیان به صورت مدرن و فناورانه به ویژه پرورش ماهی در قفس و تمرکز بر توسعه کشت محصولات هیدروپونیک کشاورزی بخشی از برنامه‌های کوتاه مدت خواهد بود.

به گفته فتح‌الهی،  تقویت ایمنی و امنیت دریا نوردی و پدافند غیرعامل در قشم، حمایت از ایجاد و توسعه فعالیت شرکت‌های بازاریابی تخصصی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و تسریع و تسهیل فرآیندهای اعطای مجوز به سرمایه‌گذاران و تسریع در کسب و کارها هم در برنامه ریزی کوتاه مدت این سازمان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

ارائه خدمات رایگان مشاوره توسط کارشناسان خبره سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت‌های تابعه به سرمایه گذاران و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی سرمایه یابی، حمایت ویژه از کارآفرینان بومی و ساکن جزیره و حمایت از کسب و کارهای خُرد و کوچک هم از دیگر مواردی بود که وی از آنها به عنوان برنامه‌های کوتاه مدت حرکت به سوی قشم 104 نام برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: استفاده از ظرفیت شتاب دهنده‌ها در توسعه صنایع، رونق گردشگری سلامت و بوم گردی با اجرای حداقل 50 مرکز بوم گردی جدید،  برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فصلی متناسب با ظرفیت‌های تروریستی جزیره قشم، برپایی نمایشگاه‌های مناسبتی و تفریحی مناسب با فرهنگ مردم جزیره و برگزاری جشنواره زمستانه اقوام ایرانی با دعوت از مهمانان خارجی هم در این برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

بزرگراه ساحل جنوبی قشم پروژه‌ای که عملیات اجرای آن فراموش شدامکانات گردشگری قشم باید جهانی شودجزیره قشم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمادگی پذیرایی از گردشگران را دارد

فتح‌الهی ادامه داد: ایجاد و توسعه ورزش‌های آبی به ویژه آب‌های عمیق، برگزاری جشنواره فصلی فیلم و تئاتر و موسیقی ملل با حضور کشورهای همسایه، انجام سمینارهای تخصصی و بین‌‌المللی در حوزه ظرفیت‌های عظیم جهان اسلام با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی هم از دیگر اهداف تدوین شده کوتاه مدت سازمان منطقه آزاد قشم محسوب می‌شود.

وی از برگزاری نمایشگاه‌های فصلی فرهنگ ملل، ترویج پوشش و گویش محلی ساکنان جزیره با هدف پیشگیری از منسوخ شدن آنها از طریق برند سازی، برگزاری کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و ارتقا سطح مهارت قشموندان هم به عنوان بخش دیگری از این اهداف نام برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: رصد و پایش مستمر و شناسایی میزان آلودگی آب دریا و پیشگیری از بروز آلودگی‌های احتمالی، برپایی نخستین یگان پهباد پزشکی و درمانی کشور در قشم، بازمهندسی ساختار تشکیلاتی سازمان منطقه آزاد و سازمان ‌های تابعه این مجموعه و در نهایت شفاف سازی فرآیندها و تعاملات از طریق شناسنامه دار کردن فرآیندها از دیگر برنامه‌های کوتاه مدت برای قشم 104 است.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها حاصل کار تیمی دانشگاهیان و کار میدانی است که اتفاق افتاده و با نقد و اصلاحات مورد نیاز به یاری حق هرچه زودتر عملیاتی خواهد شد و هیچ اعمال سلیقه فردی نمی‌تواند قشم را از مسیر موفقیت باز دارد.

انتهای پیام/7558/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم آنها به عنوان سرمایه گذاران هم از دیگر برنامه ها جزیره قشم کوتاه مدت فتح الهی نام برد قشم 1404

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۵۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری رایگان زمین به خیران مدرسه‌ساز در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از آمادگی این سازمان برای واگذاری رایگان زمین به خیران مدرسه‌ساز و صدور مجوز ساخت خبر داد و گفت: حوزه آموزش و پرورش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، عادل پیغامی روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت مقام معلم اظهار داشت: رشد و توسعه یک جامعه در گرو داشتن آموزش و پرورش قوی است و از همین رو هر نوع هزینه در این بخش در حقیقت سرمایه‌گذاری برای توسعه و بالندگی کشور است.

وی خطاب به فعالان اقتصادی در قشم با اشاره به اهمیت حمایت از حوزه آموزش و پرورش، افزود: از شما انتظار داریم با توجه به بهره‌مندی از بخش اقتصادی قشم، در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به حوزه مدرسه‌سازی نیز توجه ویژه داشته باشید و بخشی از درآمد خود را به این حوزه اختصاص دهید تا طی یک یا دو سال آینده مشکل کمبود در حوزه مدرسه برطرف شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: سخن علما و شیوخ اعتبار ویژه‌ای نزد مردم از جمله فعالان اقتصادی و خیران دارد و امیدوارم از تریبون‌های فرهنگی در این زمینه استفاده کنند و حتی قشمی‌های ساکن خارج از کشور را برای کمک به حوزه آموزش و پرورش ترغیب نمایند.

پیغامی با تأکید بر اینکه آماده اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرمزگان در قشم هستیم، گفت: در قشم هیچ محدودیتی در حمایت از جایگاه معلم نداریم و با تمام توان جهت اعتلای حوزه آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم.

وی افزود: استان هرمزگان با عملیاتی کردن این سند در منطقه آزاد قشم گام مهمی را در تحقق خواست مقام معظم رهبری برای ارتقای فرهنگ کشور برخواهد داشت و امیدواریم نتایج این اقدام شامل حال فرزندان این جزیره و تمام فعالان تعلیم وتربیت قشم شود.

پرداخت سهم بودجه آموزش و پرورش قشم از سوی استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه امیدواریم سهم بودجه دانش‌آموزان و معلمان قشم به طور کامل از سوی استان پرداخت شود، ابراز داشت: ما در سازمان منطقه آزاد قشم آماده‌ایم به منظور رفع عقب‌ماندگی‌های آموزش و پرورش قشم اعتباراتی را در نظر بگیریم.

پیغامی با تأکید بر ارتقای سطح دانش و توانمندی معلمان در قشم و توجه ویژه به حوزه معیشت و رفاه معلمان، افزود: در همین راستا ما آماده برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و علمی و استفاده از اساتید مجرب با هدف ارتقا کیفیت تدریس هستیم.

وی اجرای فوق برنامه‌ از جمله دایر کردن کلاس‌های کنکور، اردوهای علمی و آموزشی، استفاده از اساتید کشوری در زمینه تکنیک مدیریت دورکردن استرس از دانش‌آموزان را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: برای کمک به ارتقا سطح آموزش و پرورش و خروج دانش‌آموزان در سطح بالا کمبودی نداریم.

این مقام مسئول مسئله کمبود فضای کتابخانه‌ای در مدارس قشم را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ما امسال نهضتی را با هدف ایجاد کتابخانه و انباشت کتاب‌های مورد نیاز قشر دانش‌آموزان در همه مدارس با جدیت انجام خواهیم داد. با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب را پیش رو داریم باید برای بُن کتاب ویژه معلمان و پُر کردن کتابخانه‌های مدارس اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مسکن برای همه مردم به ویژه معلمان تاکید کرد و گفت: امیدوارم معلمان جزیره در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده باشند و اگر تاکنون ثبت نام نکرده‌اند حتما در نوبت دوم ثبت نام‌ها اقدام کنند.

پیغامی از مسئولان استان هرمزگان خواست پاسخ استعلام بند (ج) 6 هزار ثبت نام شده طرح ملی مسکن شهرستان قشم را هرچه زودتر مشخص نمایند تا نسبت به واگذاری زمین به ثبت نام شدگان اقدام شود.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • شناگر قشم در رقابت‌های شنای آزاد کشور خوش درخشید
  • کارت هوشمند«نسک»؛ گامی برای ورود حجاج به مشاعر مقدسه
  • بررسی راهکارهای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به منطقه آزاد قشم رسید
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی وارد کشور شد
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به قشم رسید
  • واگذاری رایگان زمین به خیران مدرسه‌ساز در قشم
  • آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک
  • پایش مواد غذایی دریایی با جوهر هوشمند ایرانی