Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@11:31:17 GMT

چند می‌گیری نوبت بِدی؟!

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۶۳۵۷

چند می‌گیری نوبت بِدی؟!

شاید شما هم گرفتن نوبت ویزیت از پزشکان متخصص و فوق‌تخصصی را که از شهرت زیادی برخوردارند تجربه کرده‌اید؛ به‌ویژه وقتی باید ماه‌ها منتظر بمانید تا نوبت به شما و یا بیمارتان برسد. نگرانید که ممکن است حالتان وخیم‌تر شود و باید هرچه زودتر برای تشخیص صحیح و درمان اقدام کنید.

در این شرایط ناگزیرید یکی از این دو راه را انتخاب کنید؛ یا به متخصص دیگری مراجعه و آقا یا خانم منشی را متقاعد نمایید وقتی را برای ویزیت به شما اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجاست که گروهی ترجیح می‌دهند با شُل کردن سرکیسه مبلغی را علاوه بر تعرفه پزشک معالج، به منشی مطب زیرمیزی بدهند تا خارج از نوبت ویزیت شوند. نکته قابل تأمل اینکه گاه مبالغی که به این شیوه وارد جیب این منشی‌ها می‌شود چند برابر تعرفه پزشکان است.

ویروس غیراخلاقی در بخش درمان 

سبب‌شناسی این رفتار غیراخلاقی را با پروفسور داریوش فرهود؛ متخصص و پژوهشگر حوزه ژنتیک، پزشکی، روان‌شناسی و انسان‌شناسی در میان می‌گذاریم. او می‌گوید: ما در علم جامعه‌شناسی چیزی به نام جزیره در جامعه نداریم و همه رفتارها مانند حلقه‌های یک زنجیر با هم مرتبط هستند. یعنی اگر در جامعه‌ای زیرساخت‌های آموزش و پرورش خراب است، به طور مشابه و به همان نسبت زیرساخت‌هایی در وزارت علوم و سایر وزارتخانه‌ها نیز خراب است و ما جزیره‌ای نداریم که از معضلات و مشکلات محفوظ و در امان مانده باشد. در این زمینه نیز رشوه گرفتن، فرهنگی است که در بسیاری از نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و درمانی کشور به‌وجود آمده و با اینکه در قرآن کریم آمده رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده هر دو گناهکارند و موجب خشم خداوند می‌شوند، اما متأسفانه این مسئله مورد بی توجهی قرار گرفته و افرادی هستند که در موارد مختلف رشوه می‌دهند و این را نوعی کار راه‌اندازی می‌دانند و قبح این رفتار غیراخلاقی و غیردینی را شکسته‌اند. متأسفانه این معضل که به نوعی ویروس غیراخلاقی محسوب می‌شود به بخش درمان و مطب پزشکان نیز سرایت کرده است. 

پروفسور فرهود با بیان اینکه در مطب برخی از پزشکان متخصص غیرجراح از جمله متخصص اطفال و اعصاب و روان، درآمد منشی‌ها از درآمد پزشکان بیشتر است، می‌گوید: در بیشتر حرفه‌ها و مشاغل این رفتار به یک عادت تبدیل شده و نمی‌توان این حرفه را از سایر مشاغل مستثنا و به صورت جزیره جدا کرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش روحانیون در نهادینه کردن فرهنگ‌های ارزشمند اخلاقی اظهار می‌کند: در شرایط فعلی، جامعه ما نیازمند جراحی اساسی در حوزه اخلاق است که رسالت آن بیش از همه بر دوش روحانیون است چرا که روحانیون بیشترین تریبون‌های عمومی کشور را در اختیار دارند.

وضع اقتصادی جامعه بسامان شود 

بابک خطی، فعال صنفی حوزه پزشکی نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: دریافت هزینه توسط منشی‌ها در بعضی از مطب‌های خصوصی شلوغ یا کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی بیمارستان‌های دولتی برای گرفتن و یا جلو انداختن نوبت رواج یافته است. در بخش دولتی این مبلغ گاهی به چند برابر ویزیت خود پزشک می‌رسد. در حالی‌که رقم پایین ویزیت در مراکز دولتی به این دلیل است که طبقات آسیب‌پذیر اجتماعی از آن منتفع شوند. اما با توجه به اینکه در ساختار اجتماعی ما سرمایه حرف اول را می‌زند باید در گام بعدی انتظار داشته باشیم همه چیز را می‌شود با پول خرید؛ حالا چه خرید امضای کارمند یک اداره باشد چه خرید نوبت در مطب یک پزشک.

این متخصص اطفال ادامه می‌دهد: اگر کمی دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم به جای انتخاب ساده‌ترین راه یعنی گرفتن یقه‌ منشی که این‌کار را می‌کند، توبیخ او و ارائه سخنرانی اخلاقی برای وی، باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم که چرا کارمند یک اداره یا منشی یک مطب چنین کاری می‌کند؟ البته این بدان معنا نیست که زشتی کار این افراد را منکر شویم اما واقعیت این است چنین افرادی خود قربانی سیستمی هستند که حقوق کافی به آن‌ها نمی‌دهد. 

ابتدا باید وضع جامعه از نظر اقتصادی بسامان شود سپس انتظار نهادینه شدن اخلاق را داشته باشیم. بنا به فرموده امام علی(ع) وقتی فقر از در جامعه‌ای وارد می‌شود، ایمان از در دیگر خارج می‌شود. وضع سایر مسائل که جای خود دارد. بنابراین اگر میل واقعی به اصلاح وجود دارد، باید واقعی‌تر به این اصل اساسی توجه کنیم.

نمی‌توان انکار کرد 

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در این خصوص می‌گوید: آنچه در مورد دریافت مبلغی بیشتر از تعرفه قانونی توسط اعضای جامعه پزشکی در بخش خصوصی به عنوان گرفتن زیرمیزی و یا در اصطلاح شیرینی از سوی برخی از منشی‌ها در مطب پزشکان عنوان می‌شود غیرقابل انکار و تخلف محض است، اما آمار این نوع شکایت‌ها در سازمان‌های نظارتی بالا نیست؛ چرا که رشوه‌دهنده خود متخلف است و متخلف اقدام به شکایت نمی‌کند، مگر اینکه این شکایت از سوی سایر بیماران طرح شود که در چنین شرایطی سازمان نظام پزشکی طبق قانون با فرد خاطی برخورد خواهد کرد. 

محمد رضا خردمند ادامه می‌دهد: اگر منشی پولی خارج از تعرفه تقاضا کند و پزشک از آن مطلع نباشد بیمارانی که این رفتار را مشاهده می‌کنند باید در مرحله نخست به پزشک اطلاع دهند و در صورتی که پزشک اقدامی نکرد، با طرح شکایت در سازمان نظام پزشکی موضوع را پیگیری نمایند. 

به گفته وی در بیشتر موارد پزشکان از این مسئله بی‌اطلاع هستند و این موضوع به جایگاه پزشک نیز خدشه وارد می‌کند. با این حال پزشکان موظف به مدیریت مطب خود هستند و با اینکه در چنین مواردی پزشک نیز دچار فریب شده، در صورت طرح شکایت از سوی سازمان نظام پزشکی به او تذکر داده می‌شود تا با نظارت دقیق‌تر از وقوع چنین تخلفاتی در مطب خود پیشگیری کند.

خردمند از ثبت شکایت‌های متعدد در خصوص برخورد نامناسب منشی‌ها در سازمان نظام پزشکی کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: با این حال تعداد شکایت‌ها از درخواست رشوه و زیرمیزی توسط منشی بسیار اندک بوده و تنها در مواردی شکایت شده که سایر بیماران این تخلف را مشاهده کرده باشند.

معیاری برای استخدام منشی وجود ندارد 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معیاری برای استخدام منشی در مطب پزشکان از سوی سازمان نظام پزشکی در نظر گرفته شده، می‌گوید: اگر در قانون پیش‌بینی شده باشد که پرسنل مطب‌ها و درمانگاه‌ها دارای تحصیلات خاصی باشند به طور حتم پزشکان ملزم به رعایت آن هستند. 

به عنوان نمونه در مطب‌هایی که تزریقات انجام می‌شود این کار حتماً باید توسط افراد دارای مدرک مورد تأیید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شود و در مراکز رادیولوژی، دندانپزشکی، آزمایشگاه‌ها و مراکز ترک اعتیاد باید از افراد تحصیلکرده مرتبط با همان رشته تخصصی استفاده شود. اما در مورد منشی‌ها که صرفاً کار ثبت و ضبط پرونده‌ها و نوبت‌دهی را انجام می‌دهند تا کنون مقرراتی پیش‌بینی نشده است. 

وی در خصوص دستمزد تعریف شده برای منشی مطب‌ها نیز اظهار می‌کند: این دستمزد به صورت توافقی بین پزشک و منشی تعیین می‌شود و در مواردی که قانون مشخص کرده باشد پزشکان باید منشی‌های خود را زیر پوشش بیمه قرار دهند. 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: منشی دکتر استخدام منشی سازمان نظام پزشکی منشی ها مطب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو لایف یافته‌های این بررسی که در نشریه «سالنامه‌های پزشکی داخلی» منتشر شده است، نشان داد که هم بیماران مرد و هم بیماران زنی که پزشکان زن آنها را درمان کرده بودند، به طور کلی کمتر در معرض خطر مرگ قرار گرفته بودند و میزان بستری شدن دوباره ۳۰ روزه آنها کمتر بود.

نکته جالب این بود که این اثر مثبت درمان شدن به‌وسیله پزشکان زن در بیماران زن به خصوص آنهایی که دچار بیماری شدید بودند، بارزتر بود.

این بررسی در یک نمونه شامل بیش از ۷۰۰۰۰۰ بیمار ۶۵ ساله و بالاتر تحت پوشش بیمه سالمندان در آمریکا انجام شد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بستری شده بودند و به‌وسیله «پزشکان بیمارستانی»، پزشکانی که فقط در بیمارستان طبابت می‌کنند، درمان شده بودند.

آتسوشی میاواکی، یکی از نویسندگان مقاله این مطالعه و مدرس در دانشکده پزشکی دانشگاه توکیو دراین‌باره گفت: «به نظر ما، پزشکان زن ممکن است نسبت به پزشکان مرد در ایجاد ارتباط با بیماران زن و ارتباط مؤثر با کل بیماران بهتر عمل کنند که منجر به توافق بیشتر بیمارانشان با آنها در مورد توصیه‌های ارائه‌شده می‌شود.» به گفته او، همچنین، پزشکان زن ممکن است نسبت به پزشکان مرد در ارزیابی علائم و بیماری در بیماران زن «سوگیری» (bias) کمتری داشته باشند. این سوگیری کمتر این امکان را ایجاد می‌کند که پزشکان زن زودتر متوجه تغییر حال زنان دچار بیماری شدید شوند.

پژوهش‌های پیشین هم این یافته‌ها را تایید می‌کنند

این اولین بررسی نیست که نشان می‌دهد جنسیت پزشک می‌تواند بر کیفیت مراقبت از بیمار تأثیر بگذارد. یک بررسی دیگر که نتایج آن در دسامبر ۲۰۲۱ در نشریه «جراحی جاما» (JAMA Surgery) منتشر شد، نشان داد نتایج درمان بیماران زن هنگامی که پزشکان مرد مسئول مراقبت از آنها بودند، بدتر بود، اما برعکس هنگامی که مردان به‌وسیله پزشکان زن درمان می‌شدند، نتایج درمانی بدتر نبود.

یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که پزشکان مرد خطر سکته مغزی را در بیماران زن دست‌کم می‌گیرند، درحالی‌که پزشکان زن در ارزیابی خطر سکته مغزی در زنان به خوبی عمل می‌کنند. و یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در ژورنال «پزشکی داخلی جاما» (JAMA Internal Medicine ) منتشر شد نشان داد که پزشکان زن در مقایسه با پزشکان مرد بیشتر به راهنماهای بالینی و طبابت مبتنی بر شواهد علمی پایبند هستند.

رویکردهای پزشکان زن و مرد در مراقبت از بیماران چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

میاواکی می‌گوید که بر اساس تحقیقات قبلی در این زمینه، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود بیماران زن در مقایسه با پزشکان زن توسط پزشکان مرد متفاوت رفتار کنند، ازجمله چالش‌های ارتباطی و سوگیری‌های جنسیتی در ارزیابی شدت علائم یا یک بیماری.

یکی دیگر از عوامل ارجاعات میاواکی، آموزش پزشکی است: «آموزش پزشکی محدود در زمینه مسائل بهداشتی زنان در برنامه‌های درسی دوره پزشکی عمومی ممکن است این مشکلات را تشدید کند. با توجه به این الگوی سنتی در آموزش پزشکی، ممکن است به ویژه پزشکان مرد درک محدودی از مسائل خاص زنان داشته باشند.»

دکتر جنیفر ویدر، کارشناس سلامت زنان می‌گوید که از یافته‌های این بررسی تعجب نکرده است. او می‌گوید: «وجود سوگیری جنسیتی و نابرابری جنسیتی مدت‌هاست که در حوزه مراقبت‌های بهداشتی ثابت شده‌اند.»

او می‌گوید: «بررسی‌های گذشته نشان داده‌اند که نگرانی‌های بیماران زن با احتمال بیشتری به‌وسیله پزشکانشان نادیده گرفته می‌شوند، همچنین با احتمال بیشتری ممکن است درد آنها دست‌کم گرفته شود و علائم قلبی آنها به اندازه بیماران مرد جدی شمرده نشود. پزشکان زن به طور میانگین کمتر احتمال دارد که علائم بیماران زن را نادیده بگیرند و درنتیجه معاینه و آزمایش‌های بیشتری انجام می‌دهند.»

بر اساس بررسی که در سال ۲۰۲۰ در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» منتشر شد، پزشکان زن مسئول مراقبت‌های اولیه (PCPs) در مقایسه با مردان همردیفشان زمان بیشتری را در هر ویزیت با بیماران مرد و زن صرف می‌کنند و این رویه به کاهش درآمد آنها هم می‌انجامد. پژوهشگران نوشتند: «مطالعات دیگر نشان داده‌اند که پزشکان زنان مسئول مراقبت‌های اولیه ممکن است از این زمان اضافی برای گرفتن تاریخچه کامل‌تر بیمار، مشارکت در تصمیم‌گیری مشترک با بیمار، ارائه توضیحات دقیق‌تر به بیمار و استفاده از رویکردهای ارتباطی مبتنی بر شواهد و بیمار-محور استفاده کنند.»

دکتر ارغوان سالس، دانشیار بالینی پزشکی در دانشگاه استنفورد می‌گوید که پژوهش‌های مربوط به دهه‌های قبل نشان می‌دهند که پزشکان زن بیشتر در مورد شرایط اجتماعی و سایر عواملی که ممکن است بر سلامت افراد تأثیر بگذارند، سؤال می‌کنند. همچنین آنها از بیماران می‌پرسند که آیا داروهای خود را مصرف می‌کنند یا نه.

او می‌گوید: «پزشکان زن به احتمال زیاد رویکردی مشارکتی نسبت به بیمارانشان دارند. آن‌ها به احتمال زیاد در مورد مراقبت از بیمار خود با متخصصان مشورت می‌کنند. این رفتارها حکایت از آن دارد که پزشکان زن طرحی برای بهینه سازی مراقبت از بیمارانشان دارند و اینکه آنها اعتقاد دارند که هر فردی همیشه همه چیز را نمی‌داند. پزشکان زن با انجام این کارها مراقبت‌های مناسبت‌تری را به بیماران ارائه می‌دهند.»

آیا بیماران با پزشکان زن راحت‌تر صحبت می‌کنند؟

خانم میاواکی، سرپرست این پژوهش، بر اساس تجربیات خود به عنوان یک پزشک معتقد است که چنین است. او می‌گوید: «برای برخی از بیماران زن ممکن است صحبت کردن در ارتباط با مسائل مربوط به سلامت زنان - مانند مشکلات کلیه و مجاری ادرای و بیماری‌های زنان و پستان - با یک یا انجام معاینات مربوط به بخش‌های خصوصی بدن را از یک به‌وسیله پزشک زن راحت‌تر باشد. همچنین مشخص است که پزشکان زن تمایل به داشتن الگوهای ارتباطی دارند که برای همدلی با بیماران ارزش قائل هستند.»

دکتر آلیسون هاینن، استادیار پزشکی بیمارستانی در کالج پزشکی بیلور در تگزاس با این نظر موافق است و می‌گوید: «به راحتی می‌توان دید که بیماران ممکن است احساس راحتی بیشتری در به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس با پزشکی داشته باشند که به نظر آنها بیشتر شبیه خودشان است و می‌تواند نگرانی‌هایشان را در سطحی شخصی‌تر درک کند.»

آیا زنان باید به دنبال پزشکان زن باشند؟

هاینن می‌گوید که بسیاری از بیماران زن در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند زیرا به دلایل مختلف با پزشک زن احساس راحتی بیشتری می‌کنند. هاینن می‌گوید: «به نظر من مهم‌ترین ویژگی‌ای که باید هنگام انتخاب پزشک به دنبال آن باشید، این است که پزشک صرف نظر از جنسیت خودش یا جنسیت شما، به نگرانی‌هایتان گوش دهد و به اندازه کافی به آنها رسیدگی کند.»

کد خبر 846773 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها جنسیت خبر مهم پزشکی

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!