Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شاید اغلب مردم کفن را نمادی از پایان زندگی و مرگ بدانند ولی برای مردم دشت ورامین، کفن‌پوش شدن، سرآغاز و نمادی برای دفاع از اسلام و حریم ولایت است، حرکتی که مردم این دیار از پدران خود در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ فرا گرفته و سرافرازانه در جریان حماسه ۹ دی آن را تکرار کردند تا ثابت کنند فرزندان خلفی برای نیاکان خویش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، مصادف با سیزدهم محرم، مردم دشت ورامین در حالی که مشغول عزاداری سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) بودند، از دستگیری امام خمینی(ره) مطلع شدند و در حرکتی بدون هماهنگی، از چند نقطه حرکت خود را به سمت تهران آغاز کردند.

مردم دشت ورامین سال‌هاست که در سومین روز از شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان، آئین سنتی بنی اسد( همان قبیله‌ای که پیکر پاک شهدای دشت کربلا را به خاک سپردند) را برپا می‌کند، آئینی که شرکت کنندگان آن، کفن برتن کرده و صحنه‌های این واقعه تاریخی را به تصویر می‌کشند.

شرکت کنندگان در این مراسم در ۱۵ خرداد سال ۴۲ در حالی که کفن برتن داشتند، در دفاع از امام راحل به سمت تهران حرکت کردند و در پل باقرآباد، به دست عوامل ستم شاهی به خاک و خون کشیده شدند تا بنای مبارزه با رژیم ستم شاهی را پایه‌گذاری کنند.

دی ماه سال ۱۳۸۸، مردم ایران اسلامی در دهه اول محرم مشغول عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان بودند که فتنه‌گرانی که به بهانه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، ماه‌ها کشور را با مشکل مواجه کرده بودند، در روز عاشورا به مجالس عزاداری هجوم بردند و با توهین به بیرق عزای حسینی، جنایتی بی‌سابقه را در تاریخ ایران اسلامی رقم زدند.

۴۶ سال بعد، در نهم دیماه سال ۱۳۸۸ مصادف با ۱۳ محرم سال ۱۴۳۱ هجری قمری، بار دیگر تاریخ برای کفن پوشان دشت ورامین تکرار شد و این بار، مردم دشت ورامین در دفاع از حریم ولایت فقیه و مقابله با فتنه‌گران، کفن بر تن کرده و در حرکتی خودجوش، به سمت بیت رهبری حرکت کردند تا این‌بار طومار فتنه‌گران را در هم بپیچند.

حرکت مردم ورامین که جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار مرد و زن را شامل می‌شد، ساعت ۱۳ روز نهم دیماه از میدان امام حسین (ع) این شهرستان آغاز شد و مردم کفن پوش، مسیر ۵۰ کیلومتری ورامین تا بیت رهبر معظم انقلاب را با پای پیاده طی کردند تا همراه با خروش مردم سراسر ایران اسلامی، فتنه‌ای که اصل نظام را هدف قرار داده بود را خنثی کنند.

مردم ورامین پس از طی کردن مسیر ۱۵ کیلومتری تا قرچک، شب را در مسجد جامع این شهرستان گذراندند و پس از اقامه نماز صبح ،حرکت خود را به سمت تهران آغاز کردند و پیش از ظهر روز دهم دی ماه مقابل بیت رهبری تجمع کرده و با قرائت بیانیه‌ای، آمادگی خود را برای مقابله با فتنه‌گران اعلام داشتند.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس وقت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با حضور در جمع کفن‌پوشان ورامینی، سلام رهبر معظم انقلاب را به حاضران در این تجمع ابلاغ کرده و بر مقابله با فتنه گران تأکید کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص حرکت مردم ورامین در نهم دیماه سال ۸۸ گفت: در ابتدا تصور می‌کردیم که با توجه به شرایط موجود، حدود هزار تا ۲ هزار نفر در این حرکت حضور پیدا کنند ولی وقتی زمان قرار فرا رسید، جمعیت عظیمی در مردم در میدان امام حسین(ع) تجمع کرده و حرکت خود را  به سمت تهران آغاز کردند.

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی افزود: در این حرکت عظیم، شاهدان عینی قیام خونین ۱۵ خرداد نیز حضور داشتند که این امر نشان از پیوند ناگسستنی نسل‌ها در دفاع از اسلام و ولایت فقیه دارد.

وی تصریح کرد: نقش مردم دشت ورامین در دفاع از ارزش‌های اسلامی بی‌بدیل است و همه افراد وظیفه دارند تا به منظور پاسداشت این حرکت عظیم، خاطرات آن را بازگو کرده و برای آیندگان حفظ کنند.

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد دهه بصیرت ورامین رهبر معظم انقلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد دهه بصیرت ورامین قیام ۱۵ خرداد دهه بصیرت ورامین رهبر معظم انقلاب مردم دشت ورامین مقابله با فتنه سمت تهران امام حسین فتنه گران ۱۵ خرداد حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۶۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد دادن زمین و تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: یکی از قوانین ویژه که نقش مشارکتهای مردمی در آن دیده شده است نهضت ملی مسکن است.  آنچه امسال به عنوان سال مشارکتهای مردمی در جهش تولید انتطار می رود اتفاق بیفتد در  عرصه مسکن است.

وی اظهار کرد: در عرصه مسکن  هرچه به سمت خودمالکی حرکت کنیم دولت تصدی گری اش را کم کند و بسترهای لازم را برای دادن تسهیلات و عرضه زمین به مردم برای مشارکت مردم فراهم کند زودتر می توانیم مشکل مسکن را حل کنیم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  انتظار می رود دولت در سال جاری با آزادسازی اراضی، زمین مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهد. باید بستر سازی لازم برای آزادسازی تسهیلات جهت خود مالکی مردم در بحث نهضت ملی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هرچه نقش مردم را در ساخت و ساز مسکن فراهم کنیم ‌و موانع سر راه آنها برای ساخت مسکن را برداریم اهداف قانون جهش تولید مسکن نیز محقق می شود.

گفتنی است، تقویت مشارکت مردم در ساخت و ساز مسکن باعث مشارکت بیشتر جامعه، همکاری و خلاقیت در فرآیند توسعه می شود. با مشارکت ساکنان در برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت خانه‌های خود، دولت‌ها می‌توانند از دانش، مهارت‌ها و منابع جمعی جامعه بهره ببرند که منجر به راه‌حل‌های مسکن پایدارتر، مقرون به صرفه‌تر و از نظر فرهنگی مناسب‌تر می‌شود. این رویکرد مشارکتی نه تنها افراد را برای شکل دادن به محیط زندگی خود توانمند می کند، بلکه حس اتحاد، همکاری و مسئولیت مشترک را در بین اعضای جامعه تقویت می کند.

نقش دولت در ترویج مالکیت شخصی و مشارکت مردم در ساخت و ساز مسکن ضروری است، زیرا شامل فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، مشوق‌ها و چارچوب‌های نظارتی برای حمایت از طرح‌های مسکن فردی و اجتماعی است. با تسهیل دسترسی به تسهیلات بانکی برای توسعه مسکن، دولت‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند تا وام‌ها، تأمین مالی و کمک برای ساخت یا خرید خانه‌هایشان را تأمین کنند. علاوه بر این، با تخصیص زمین یا منابع برای مشارکت مردم در ساخت و ساز مسکن، دولت ها می توانند فرصت هایی را برای افراد ایجاد کنند تا فعالانه در فرآیند توسعه شرکت کنند، فضاهای زندگی خود را سفارشی کنند و در عرضه کلی مسکن مشارکت کنند. مهم ترین وظیفه دولت در این راستا، ایجاد بسترهای لازم را برای دادن تسهیلات بانکی ساخت مسکن و عرضه زمین به مردم برای مشارکت مردم است. یکی از مصداق های تحقق مشارکت مردم در اقتصاد در ساخت مسکن ویلایی به دست مردم اتفاق می افتد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • حرکت خودجوش دانشگاهیان دربرابر جنایات اسرائیل معادل را عوض می کند
  • حماسه باشکوهی که شهید شیرودی رقم زد/در حد امکان وامدار تاریخ بودم
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم