Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: بدون داشتن برنامه دقیق و اعتبارات مناسب نمی‌شود اسلامی‌سازی را در دانشگاه‌ها تحقق بخشید و نیز نمی‌توان انتظار داشت که عطر و بوی قرآن و عترت همه فضای دانشگاهی را در بر بگیرد، این امر مستلزم اعتبار جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: یاد شهدای این ایام را گرامی می‌دارم و به صورت ویژه شهادت حضرت فاطمه (س) را تسلیت می‌گویم که هر چه داریم از اوست.



کلانتری اظهار کرد: در متن و بطن جامعه ایران این دو دُر گرانبهای قرآن و عترت جریان دارد و مایه وحدت میان اقوام و گروه‌های مختلف ایرانی بوده و هست.

وی بیان کرد: کثیری از اتفاقات این مرز و بوم به برکت این دو ثقل عظیم صورت گرفته؛ مثل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حماسه ۹ دی، مقابله با فتنه‌های کثیری که با آن‌ها روبه‌رو بوده‌ایم و می‌توان گفت این دو ثقل، در بن‌مایه‌های جامعه ایرانی جریان دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پایدارترین رویدادی که در دانشگاه‌های کشور شاهدش بودیم، همین جشنواره است که امروز سی و ششمین دوره آن را می‌بینیم که در عین حال، کم‌هزینه‌ترین رویداد هم بوده است.

وی با بیان اینکه استفاده از مواهب قرآن و عترت مستلزم سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و اعتبارات مکفی و تخصیص بودجه‌های لازم است، افزود: واقعیت انکارنشدنی این است که بدون داشتن برنامه دقیق و اعتبارات مناسب نمی‌شود اسلامی‌سازی را در دانشگاه‌ها تحقق بخشید و نیز نمی‌توان انتظار داشت که عطر و بوی قرآن و عترت همه فضای دانشگاهی را در بر بگیرد، این امر مستلزم اعتبار جدی است.

کلانتری ادامه داد: ما در آستانه تصویب بودجه ۱۴۰۱ هستیم و انتظار جدی در این رابطه داریم، بنده به عنوان فردی که با همه معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در ارتباط هستم، این تذکر و توجه را می‌دهم که با این وضع اعتبارات نمی‌شود در دانشگاه‌ها کار جدی کرد. این امر، همگرایی دولت و مجلس و در سطحی شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌طلبد تا به یک معنا از این بحران عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در بعضی از دانشگاه‌ها در راستای کم کردن از هزینه‌ها، معاونت فرهنگی با دانشجویی ادغام شده و این نکته موجب شده که فعالیت فرهنگی در حاشیه قرار بگیرد، بیان کرد: ایراد دیگر این است که ردیف بودجه خاصی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها دیده نشده است، اهتمام به کاهش بودجه قابل فهم است اما این نباید منجر به آسیب به بن مایه‌های فکری دانشگاه شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد در موضوع اول که موضوع ادغام معاونت‌های فرهنگی است، شورای عالی ورود پیدا کند و آیین‌نامه جامع دانشگاه‌ها را مورد بازنگری قرار بدهد و این امر مهم به هیئت امناها واگذار نشود.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگرم، تخصیص اعتبارات به صورت دقیق است تا در جاهای دیگر قابل دریافت نباشد، در حوزه پژوهش درصدها مشخص است و چشم‌انداز دقیقی وجود دارد باید این اتفاق در حوزه فرهنگ هم بیفتد. ما با بودجه بسیار کم و تقریباً با دست خالی وارد این میدان شده‌ایم و دردناک این است که در همین شرایط بوق‌های تبلیغاتی معاند به کار افتاده‌اند که بودجه فرهنگی چنان و چنین است اما کدام بودجه فرهنگی؟

کلانتری اظهار کرد: واقعیت امر این است که آن چیزی که مطلوب است با این وضع اعتبارات محقق ناشدنی است، امید داریم که در این مقطع حساس و مهم با همراهی و همدلی که میان مجلس و دولت وجود دارد، شاهد تغییرات جدی در این فضا باشیم. جامعه دانشگاهی ما احتیاح به امید دارد و برنامه‌های امیدبخش، محتاج اعتبارات جدی است.
منبع: عصر ایران برچسب ها: کلانتری ، ناطقان ، اعتبارات ، تحقیقات ، تخصص ، دانشگاه ، صنعتی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کلانتری ناطقان اعتبارات تحقیقات تخصص دانشگاه صنعتی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه ها قرآن و عترت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو /بودجه شرکت های دولتی و طرح های اعتبارات عمرانی تصویب شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، جدول ۱۱ با عنوان «بودجه مصوب شرکت‌های دولتی» و پیوست سه با عنوان «شرکت‌های دولتی» را به تصویب رساندند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در توضیحی گفت: ۶۵ درصد بودجه شرکت‌های دولتی از محل نفت است ما در این جدول بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کرده‌ایم که خارج از آن نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

تصویب جدول مربوط به اعتبارات طرح‌های عمرانی

همچنین، نمایندگان جدول پیوست یک با عنوان «اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه دستگاه‌های اجرایی» را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در توضیح اظهار کرد: جدول پیوست یک مربوط به پروژه‌هایی است که در ماده ۲۳ آمده بود، پروژه‌هایی در ۲ سال گذشته حذف شده بود که ما در این پیوست آوردیم.

وی ادامه داد: این پیوست مربوط به اختصاص اعتباراتی برای زیرساخت‌های کشور است یعنی هر پروژه‌ای که باید اجرا شود در این پیوست آمده است، ما بودجه عمرانی را افزایش داده و هیچ بودجه عمرانی کم نشده است به طوری که بودجه عمرانی از ۳۷۵ همت به ۴۰۰ همت افزایش پیدا کرده است.

منظور: بازار دارو را مدیریت می‌کنیم

از سوی دیگر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جداول بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: ابهامی درباره جداول ۱۴ و ۲۱ در خصوص نرخ ارز وجود دارد که ما همین بحث را در حوزه دارو داریم، باید مشخص شود که مبنای نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و یا چهار هزار و ۲۰۰ تومانی چیست چون در این صورت مبلغ ریالی متفاوت می‌شود به خصوص در مورد موضوع دارو که بحث مهمی است.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز که طبق روال در زمان بررسی بودجه در جلسات مجلس حضور دارد، در این باره اظهار کرد: دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کند که در قالب جدول هدفمندی آمده است. عددی که امسال پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: مبنای ما برای تامین ارز دارو نرخ مصوب کالاهای اساسی است که تصویب شده دارو و کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی تخصیص پیدا کند که این نرخ توسط کارگروهی که در قانون آمده، تعیین می‌شود لذا سازوکار در بخش اول بودجه به تصویب رسیده و ما به آن عمل می‌کنیم.

قالیباف مجددا تصریح کرد: با این توضیح آقای منظور، یعنی به جای ۷۴ همت در جدول هدفمندی باید ۱۸۰ همت با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شود مگر آنکه بخواهیم سطح خرید و پشتیبانی از دارو را کاهش دهیم که این به معنای گران‌شدن دارو است.

مجددا منظور توضیح داد: همانطور که سال گذشته عمل شد کار در دو قسمت پیش می‌رود یکی باید بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به داروخانه و شرکت‌های پخش دارو و تولید کنندگان بدهد و قسمت دوم مابه‌التفاوت نرخ ارز است لذا ما سازوکار سال گذشته را عینا برای دارو امسال اجرا می‌کنیم. از نظر منابع پیش‌بینی شده حدود ۷۵ همت امسال آمده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته که کفایت می‌کند و می‌توانیم بازار دارو را با همین رقم مدیریت کنیم.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: این صحبت‌ها بدان معناست که بانک مرکزی مبنا را ۲۸ هزار و ۵۰۰ می‌گذارد و بخشی از اقدام در راستای سیاست‌های حمایتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان است و دولت مابه‌التفاوت ریال با بانک مرکزی را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: این موضوع را همین جا می‌گویم اگر دولت ۱۸۰ همت برای دارو پیش‌بینی نکند وضعیت مثل پارسال می‌شود که ارز تامین نشده یا یارانه تسعیر جبران ریالی نمی‌شود نتیجه هم مشکل در بازار دارو است.

وی تاکید کرد: دارو، کالاهای مصرفی پزشکی و شیرخشک نیز مهم است که باید با سیاست‌های جبرانی ارز آن را تامین کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مجددا توضیح داد: مدیریت یارانه دارو مثل بازار آرد و گندم از اولویت‌های اصلی دولت است که ما آن را تامین می‌کنیم سال گذشته عملکرد در مدیریت دارو مثبت، موثر و قابل دفاع بود و امسال هم منابعی را پیش‌بینی کردیم. سازوکار تخصیص هم همان چیزی است که مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه تصویب کرده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901302

دیگر خبرها

  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو /بودجه شرکت های دولتی و طرح های اعتبارات عمرانی تصویب شد
  • موافقت مجلس با جدول اعتبارات طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۳
  • مجلس با جدول اعتبارات «طرح‌های عمرانی» موافقت کرد
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به توزیع اعتبارات نیرو‌های مسلح
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • تصویب جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح
  • جدول مربوط به توزیع اعتبارات نیروهای مسلح تصویب شد
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است