فتنهگری، ناشی از نفاق بوده است
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۶۵۶۰
محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و تاریخ اسلام در گفتوگو با روزنامه ایران گفت: هرگاه جریان حق حاکم میشود، جریانهای متعدد نفاق که مهمترین آنها جریان انقلابیون استحاله شده و عوض شده است، دوباره فعال میشوند. قراین تاریخی فتنه ۸۸ چه بود؟ آیا میتوان از آنچه در سال ۸۸ بر کشور و نظام رفت، در تاریخ اسلام هم نشانههایی یافت؟ راه مقابله با این وقایع چیست و مهمتر از همه این که، آیا وقوع چنین فتنههایی در آینده نیز محتمل است؟ درباره این پرسشها با محمدحسین رجبی دوانی گفتوگو کردهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میخواهیم بدانیم که ریشهها و قراین تاریخی فتنه ۸۸ در تاریخ اسلام چیست و اساساً چه فرایندهای تاریخی یا سیاسی است که به فتنههایی مانند فتنه ۸۸ منتهی میشود؟
سابقه تاریخی نشان میدهد هرگاه جریان حق و جبهه حقیقت به قدرت و حاکمیت رسیدهاند، غیر از دشمنیهایی که جبهه کفر و شرک با این جریان دارد و در برابرش قد علم کرده و با آن به مبارزه برمی خیزد، در داخل نیز جریانهای نفاق پدید میآیند که با حاکمیت حق به معارضه برمیخیزند. اساساً از دورانی که بشر تاریخ را تجربه کرده است، از زمانی که انبیای الهی به هدایت بشریت برخاستند، بویژه انبیایی که توانستند حکومتی تشکیل دهند، ما میبینیم که غیر از کافران، از داخل هم منافقانی مقابل آنان پدید میآیند.
در دوره رسالت پیغمبر اکرم(ص)، حضرت در یک سو با کفار و مشرکان در ستیز بود و مشرکان نمیخواستند بگذارند حکومت حق پا بگیرد، زیرا حیات و هستی خود را با قدرت یافتن حق در خطر نابودی میدیدند. اما از سوی دیگر در داخل هم میبینیم جریان نفاقی پدید میآید که به ظاهر مسلمان است و به ظاهر با پیغمبر(ص) همراه است، اما از موقعیتهایی برای ضربه زدن و از پا در آوردن حکومت اسلام و نابودی آن استفاده میکند.
وجه اشتراک فتنه۸۸ با فتنههای تاریخی در اسلام که اشاره کردید در چیست؟
ما وجه اشتراک همه این دشمنیهای داخلی و جریانهای نفاق را میتوانیم در این موارد ببینیم که اساساً منافقان زمانی مقابل جبهه حق پدید میآیند که با به قدرت رسیدن این جبهه، آنان یا منافعی که انتظار داشتند به آن برسند را از دست رفته میبینند و یا اینکه منافعی و موقعیتی داشتند که با حاکمیت جبهه حق از بین میرود. به تعبیر دیگر میتوان گفت نفاق به خاطر از دست دادن موقعیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پدید میآید، یا اینکه، جریان نفاق در پی رسیدن به این موقعیتها بوده است، اما به خاطر حاکمیت حق این منافع را از دست رفته میبیند.
لذا اگر در زمان پیغمبر(ص) جریان نفاق را میبینیم که مقابل آن حضرت قد علم میکند و از زمان آغاز تشکیل حکومت اسلام در مدینه، یعنی از همان روز ورود پیغمبر(ص) به این شهر میبینیم که جریان نفاق فعال میشود و تا زمان رحلت آن وجود مبارک فعال است، به خاطر این است که رئیس این جریان نفاق یعنی عبدالله ابن ابی، قرار بود پیش از آن حضرت به مقام فرمانروایی مدینه برسد و از این ناحیه موقعیت ممتاز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای او در انتظار بود، اما هجرت پیغمبر(ص) و تشکیل دولت اسلام باعث ناکامی او در رسیدن به این جایگاه شد. لذا نفاق پیشه کرد و از فرصتها برای لطمه زدن به اسلام استفاده میکرد. از اینرو است که آیات فراوان و حتی یک سوره کامل منافقون در ارتباط با آنان نازل میشود. وقتی امیرالمؤمنین(ع) نیز به خلافت میرسند، میبینیم که جریان نفاق جدید پدید میآید. این امر نشان میدهد هرگاه جریان حق حاکم میشود، جریانهای متعدد نفاق که مهمترین آنها جریان انقلابیون استحاله شده و عوض شده در عصر امیرالمؤمنین(ع) است، دوباره فعال میشوند.
اگر بخواهیم این فرایند تاریخی را با فتنه ۸۸ متناظر کنیم، چه تعبیر یا تعریفی میتوان از فتنه ۸۸ ارائه کرد؟
در زمان امیرالمؤمنین(ع) طلحه و زبیر که سوابق انقلابی درخشانی در دوران رسالت پیغمبر(ص) داشتند و همراه با وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) با کفار، مشرکان و دشمنان اسلام مقابله کرده بودند، انتظار داشتند امیرالمؤمنین(ع) به آنان موقعیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بدهد که به منافع آنان افزوده شود. اما امیرالمؤمنین(ع) میدید که اینها عوض شدند و چهرههای انقلابی زمان پیغمبر(ص) نیستند و به همین دلیل به آنان موقعیتی نداد، لذا آن حرکت منافقانه سخت را در پیش گرفتند که امیرالمؤمنین(ع) از مسیر پیغمبر(ص) خارج شوند و حاکمیت آن حضرت را براندازند. فتنهگری آنان نخست در قالب افکار عمومی و در پوشش دروغین خونخواهی عثمان و مقصر نشان دادن امیرالمؤمنین(ع) آغاز شد و بعد که توانستند در میان مردم فریبخورده تأثیرگذار باشند، براندازی رسمی و جنگ مسلحانه را پیش کشیدند.
عین همین قضیه در فتنه ۸۸ هم اتفاق میافتد. گروهی به سرکردگی سران فتنه که خودشان در دهه اول انقلاب جزو مسئولان نظام بودند و سوابق انقلابی داشتند، یعنی از رؤسای جمهور پیشین و رئیس مجلس گرفته تا نخستوزیر در میان آنان حضور داشتند، به سبب اینکه نسبت به دوران اول انقلاب تغییر پیدا کرده و از اصول و ارزشهای انقلاب دور شده بودند، درصدد این بودند به قدرتی برسند، اما در این مسیر رهبری نظام و ولایت را مانع خود میدیدند. این بود که در پوشش دروغین، خائنانه و بهانه تقلب در انتخابات، اصل نظام را نشانه رفتند. به سبب سوابقی که داشتند، توانستند گروهی از مردم را فریب دهند و آنان را به بهانه تقلب در انتخابات به خیابان بکشند، درحالی که به صراحت اعتراف کردند این کلیدواژه بهانهای بوده و آنان اصل نظام را نشانه رفته بودند.
نخبگان چگونه میتوانند با روشنگریهای خود پشت پرده نفاق را برملا کنند؟
اگر به مسائل سال ۸۸ نگاه کنیم، یعنی به اندکی پیش از انتخابات آن سال و بعد اعلامیههایی که سران فتنه صادر کردند و مواضعی که میگرفتند، دقت و تعمق کنیم، بخوبی در مییابیم که اینها بهدنبال آن بودند که نه تنها حاکمیت ولایت را به چالش بکشند، بلکه از اقتدار بیندازند و چه بسا با توجه به حمایتهای گسترده امریکای تبهکار از سران فتنه و نیز اسرائیل جنایتکار، یک هماهنگی میان اینها در این جهت صورت گرفته بود.
سخنانی که میرحسین موسوی در مصاحبه با یک مجله امریکایی، اندکی قبل از انتخابات مطرح کرد، نشان این مسأله است. هنوز انتخابات برگزار نشده، در این مصاحبه نقل به مضمون میگوید ما میخواهیم رهبری مجبور شود به خواستههای ما تن بدهد و به آنچه ما میخواهیم عمل کند. لذا میبینیم که بعد از برگزاری انتخابات برخلاف همه قواعد و حتی زمانی که انتخابات هنوز به پایان نرسیده، خود را پیروز انتخابات اعلام میکند و با دروغ پردازی و حمایت دیگر افرادی که مثل او استحاله شده بودند، فضایی را ایجاد میکنند تا نظام در برابر خواست نامشروع و ناحق آنان تسلیم شود و در حقیقت آنچه را که با هماهنگی بیگانگان برای ازپا درآوردن نظام طراحی کرده بودند، به مقام عمل برسانند. اما به لطف الهی، با رهبری هوشمندانه ولایت و پیروی آگاهانه مردم که نمایش و نمود آن در حماسه نهم دی ماه ظهور پیدا کرد، این توطئه خنثی شد. از نخبگان نیز انتظار میرود که با تلاش بموقع و روشنگری نقشههای دشمن، از تکرار چنین توطئهها و فتنههایی جلوگیری کنند.
منبع: روزنامه ایران برچسبها اسرائیل عاشورامنبع: ایرنا
کلیدواژه: اسرائیل عاشورا اسرائیل عاشورا امیرالمؤمنین ع تاریخ اسلام جریان نفاق موقعیت ها پیغمبر ص فتنه ۸۸
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
آفتابنیوز :
این رویکرد جدید کار دستورزی اشیا در فاصله دور را امکان پذیر میکند و میتواند با رباتها ادغام شود تا به این ماشینها انگشتان فرازمینی (ethereal) بدهد.
به گزارش تارنمای «تکاکسپلور»، دکتر «کوان ژو» از دانشگاه «آلتو» (Aalto) در کشور فنلاند که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت، در این مورد توضیح داد: جریان هوا یا باد همه جا در محیط زندگی ما وجود دارد و اشیایی مانند گرده گیاهان، پاتوژنها، قطرات، بذر و برگ را جابجا میکند. باد همچنین در صنایع و در زندگی روزمره ما نیز استفاده شده است مثلا دستگاهها بادی جارو کننده برگ با استفاده از باد برگها را جارو میکنند، اما تاکنون نتوانسته ایم جهت حرکت برگها را کنترل کنیم فقط میتوانم برگها را با نیروی باد در یک جهت جمع کنیم.
اولین گام در دستورزی اشیا با باد شناخت این مساله است که اشیا چگونه در جریان باد حرکت میکنند. برای این منظور، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آلتو هزاران نمونه از حرکتهای اشیا در یک جریان هوای تولید شده را ثبت کرد و از اینها برای ساخت الگوهایی (templates) در مورد چگونگی حرکت اشیا روی سطح در یک جریان هوا استفاده کرد.
تحلیلهای این محققان نشان داد که هر چند جریان هوا عموما بدون نظم است، اما با این حال به اندازه کافی منظم است که بتواند اشیا را به شکل کنترل شده در مسیرهای مختلف حرکت بدهد حتی به سمت عقب و در جهت سر لولهای (نازل) که باد از آن خارج میشود.
ژو در این خصوص توضیح داد: ما الگوریتمی طراحی کردیم که با دو موتور جهت جریان باد را کنترل میکند و جریان هوای تولید شده اشیا را در مسیر دلخواه حرکت میدهد. این الگوریتم کنترلی بطور مکرر جهت را تنظیم میکند تا از این طریق جریان هوا اشیا را در مسیر مورد نظر حرکت بدهد.
وی افزود: مشاهدات به ما اجازه داد تا از جریان هوا برای جابجا کردن اشیا در طول مسیرهای متفاوت مانند مسیر دایرهای شکل یا حتی مسیرهای به شکل حروف الفبا استفاده کنیم. این روش از لحاظ شکل و جنس اشیا بسیار تطبیقپذیر است و ما میتوانیم جابجایی اشیاء تقریبا به هر شکلی که باشند را کنترل کنیم.
این فناوری هنوز نیازمند اصلاح و بهبود است، اما محققان نسبت به ظرفیت این رویکرد الهام گرفته از طبیعت خوشبین هستند. این روش میتواند برای جمعآوری نخاله و پسماند و همچنین در کارهای پردازشی پیچیده در جایی که تماس فیزیکی ناممکن است مانند کار با مدارهای برقی مفید و قابل استفاده باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه «سامانههای هوشمند پیشرفته» منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا