Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@21:33:05 GMT

خراسان شمالی/ دریاچه سد گلیل شیروان یخ زد

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۶۹۹۴

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: به دنبال کاهش دمای هوا در شب های گذشته، دریاچه سد گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان بطور کامل یخ زد.

به گزارش هواشناسی خراسان شمالی دمای هوا در برخی شب ها حتی به ۱۲ درجه سانتیگراد زیرصفر هم رسیده است که روستای کوسه نزدیک ترین منطقه به این دریاچه تاکنون سه شب سردترین نقطه کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسحاق خسروپناه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله پس از کاهش هوای سرد، بارش برف وبه دنبال آن یخبندان، دریاچه سد گلیل نیمه دوم آذرماه یخ می زند ولی امسال به دلیل افزایش دمای هوا این موضوع به تاخیر افتاد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت یخبندان این دریاچه تا اواسط فروردین ماه سال بعد ادامه می یابد و با گرم شدن هوا به تدریج یخ ها ذوب می شود.

زمستان سال قبل ارتفاع برف در منطقه گلیل به بیش از ۶۰ سانتیمتر رسیده بود.

میانگین دمای هوا از ابتدای مهرماه امسال تا پایان آذرماه، ۹.۱ ، سال گذشته ۸.۲ و دوره آماری ۹.۴ بوده که در مقایسه با سال گذشته ۹ دهم درصد و دوره آماری بلند مدت ۳ دهم درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زادآوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.

دمای هوا در منطقه گلیل و سرانی در زمستان ها عمدتا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر است که بعضا تا ۱۸ درجه سانتیگراد زیر صفر هم می رسد.

سد خاکی گلیل با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: درجه سانتیگراد دمای هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کرمان

مریم سلاجقه با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کرمان صاف تا کمی ابریست، گفت: برای امروز بارش باران در نیمه غربی، ارتفاعات جنوبی و برخی از مناطق شمالی پیش بینی می‌شود و امروز از شدت ناپایداری‌ها کاسته می‌شود.
 
وی افزود: همچنین بارش‌ها با رعدوبرق، تند باد‌های لحظه‌ای همراه هستند و با توجه به نوع بارش‌های آبگرفتگی معابر، جاری شدن رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست در مناطق مستعد بارش تگرگ است.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان تصریح کرد: برای امروز نیز در مناطق شمال غرب، جنوب شرق و برخی مناطق جنوب وزش باد نسبتا شدید را داریم که غلظت غبار در این مناطق دور از انتظار نیست. 

سلاجقه گفت: برای روز شنبه افزایش ابر پدیده غالب جوی است.

وی عنوان داشت: از دیروز که بارش‌ها در سطح استان شروع شده در سیرجان، شهربابک، ماهان، بافت، رابر و ارزوئیه بارش باران را داشته ایم که ارزوئیه با۱۴ میلی متر، شهربابک ۹ و سیرجان ۷ میلی متر بارندگی داشته اند.

سلاجقه گفت:منوجان در ۲۴ ساعت گذشته با دمای ۳۸ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین و لاله زار با دمای ۴درجه سانتیگراد خنک‌ترین مناطق استان کرمان به ثبت رسیده اند.

 وی حداقل دمای امروز شهر کرمان را ۱۲ درجه سانتیگراد اعلام کرد و بیان داشت: امروز دمای کرمان در گرم‌ترین ساعات خود به ۲۳ درجه سانتیگراد می‌رسد.

سلاجقه افزود: لاله زار بعد از دیزین و اردبیل سومین ایستگاه سرد کشور ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بارش باران و جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • جاری شدن روان‌آب در چند شهر خراسان شمالی
  • بارندگی در این مناطق کشور ادامه دارد
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • سامانه بارشی در خراسان شمالی فعال می‌شود/ کاهش ۱۰درجه‌ای دمای هوا
  • پیش بینی بارش باران در برخی مناطق کرمان
  • سومین دور مسابقات کشتی با چوخه در شیروان برگزار شد
  • ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کرمان