Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که روز پنجشنبه برگزار شد، مدیر بنیاد نیمروز گلستان و مجری این مسابقات گفت: این لیگ برای نخستین بار به‌صورت رسمی از مهرماه امسال در برخی شهرها و روستاهای استان برگزار شد.

محمد آذری افزود: در لیگ کشتی کچ گردان ۱۸ تیم و در لیگ خُسو ۳۲ تیم باهم به رقابت پرداختند که تیم‌های منتخب هر لیگ مشخص شده و در مراسم امروز جام قهرمانی به آنها اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در مراسم اختتامیه این ۲ بازی بومی و محلی ۱۰ تیم منتخب از لیگ خُسو و هشت تیم منتخب از لیگ کشتی کچ گردان از روستاها و شهرهایی زابل آباد، مهدی آباد، فاضل آباد، اسلام آباد، شهرک شهید بهشتی و روستای جهان تیغ و شهر دلند حضور دارند ضمن اینکه تیم‌های حاضر در لیگ کشتی کچ گردان نیز به یاد تعدادی از سرداران شهید قوم سیستانی و بلوچ گلستان از جمله  سردار "جهان تیغ، شهرکی، میر و میرحسینی" وارد مسابقات شدند.

مدیر بنیاد نیمروز گلستان ادامه داد: احیای بازی‌های بومی و محلی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن اقوام دارند و ترویج روحیه پهلوانی و جوانمردی در بین کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند، از اهداف برگزاری این مسابقات است.

آذری گفت: ثبت این ۲ بازی‌ بومی و محلی در انجمن ورزشی خواسته بزرگان قوم سیستانی و بلوچ ساکن گلستان است که پیگیری‌های لازم درحال انجام است.

وی همچنین از هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی گلستان نسبت به کم توجهی به لیگ ۲ بازی خُسو و کشتی کچ گردان سیستانی‌ و بلوچ استان گلایه کرد.

وی تصریح کرد: انتظار ما از این هیات توجه و حمایت از لیگ بازی‌های بومی و محلی بنیاد نمیروز بود که بدون تردید نقش موثری در مصون نگاه داشتن کودکان و نوجوانان از آسیب‌های اجتماعی، فضای مجازی و جنگ نرم دشمنان به واسطه ورزش کردن دارد.

در بازی سنتی خُسو، افراد به ۲ گروه تقسیم شده و ۲ نفر به‌عنوان سر گروه تعیین می شوند و مبارزه با علامت داور شروع می‌شود.

تعداد هر گروه نامشخص (به تناسب توانایی داور جهت کنترل آنان بین ۱۰ تا ۱۵ نفر) است و از نظر کیفی بستگی به میزان توانایی بدنی و مقاومت افراد هر گروه در مقابل تیم حریف  دارد، در این بازی هر بازیکن با یک پا فعالیت دارد و پای دیگر او از محل کف پا و انگشتان در دست مخالف قرار می‌گیرد و تا پایان بازی نباید رها شود، زیرا هدف پوچ یا حذف کردن حریف از طریق جدا کردن دست و پای گره خورده رقیب است.

در طول درگیری طرفین مسابقه تلاش دارند با توانایی کامل دست گره خورده رقیب را از پای مخالف او جدا کرده و او را از بازی خارج نمایند، خروج نفر به نفر رقبای دو تیم موجب پیروزی گروهی می‌شود که تعداد بیشتری در میدان دارند، سرانجام تمام مبارزان یک تیم باید پوچ و از صحنه خارج شوند تا تیم مقابل برنده اعلام گردد.

در بازی سنتی کشتی کچ گردان که برای بالا بردن قدرت، استقامت و چابکی بدن مفید است، یک میدان خاکی در شهر یا روستا به اندازه‌های مختلف و دلخواه انتخاب می‌شود، سپس ۲ کشتی گیر با پوشیدن لباس محلی و بستن شال به دور کمر خود، کمر یکدیگر را گرفته و به زور آزمایی می‌پردازند و در ادامه بازی هر کشتی گیر که بتواند حریف خود را از ناحیه استخوان خاصره (در زبان محلی کچ) به زمین بزند، به‌عنوان برنده معرفی می‌شود.

لازم به توضیح است در کشتی کچ گردان، وزن افراد و زمان در نظر گرفته نمی‌شود و کشتی گیران در این رشته ورزشی هرگز از فنون کشتی‌های دیگر که در سطح باشگاهی و ملی انجام می‌شود، استفاده نمی‌کنند.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد و به سبب تنوع اقوام ساکن در آن به نگارستان ایران مشهور است گفته می‌شود حدود ۲۰ درصد جمعیت این استان شمالی را سیستان و بلوچ تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گنبدکاووس سیستان و بلوچستان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گنبدکاووس سیستان و بلوچستان فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گنبدکاووس سیستان و بلوچستان گلستان بازی های بومی بومی و محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۹۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد

به گزار، خبرگزاری مهر، همزمان با هفته سلامت، رویداد بزرگ دشت غذا با مشارکت و همکاری تعداد ۴۵۰ شهروند خلاق از اقوام و گویش‌های مختلف ایرانی در هجدهمین قسمت از پایتخت برگزار شد.

این رویداد بزرگ آموزشی و فرهنگی در هفته سلامت از سوی معاونت اجتماعی وفرهنگی منطقه، انجمن آشپزان و سر آشپزان پایتخت و صنایع تولید فرآورده های لبنی پگاه به میزبانی بوستان ۵۰ هکتاری قائم ترتیب داده شده بود، تعداد ۴۵۰ شهروند زن و مرد علاقمند به حرفه آشپزی مشارکت داشته و انواع و اقسام غذاهای بومی ومحلی را در معرض دید عموم و هیأت داوران جشنواره قرار دادند.

پس از ارزیابی غذاهای بومی ومحلی اقوام و گویش های لری، کردی، کویری، آذری، جنوبی، تهرانی، شمالی و خراسانی، تعداد ۲۳ برگزیده انتخاب و جوائز نقدی و غیر نقدی مدیریت شهری منطقه و صنایع تولید فرآورده های لبنی پگاه را از آن خود ساختند.

کد خبر 6092844

دیگر خبرها

  • ۲۴ اردیبهشت سنندج میزبان جشن بزرگ «روز دختر» است
  • اختتامیه هشتمین جشنواره طنز پهلو در فومن برگزار شد
  • جشنواره دست سازه ها در بجنورد
  • میزبان مسابقات جام تختی کشتی آزاد مشخص شد
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد
  • جام حذفی فوتبال؛ تراکتور به مس خورد، سپاهان به ملوان
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده