Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه: توقف روند مذاکرات وین توسط ایران ادعای نادرست است ۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ۱۵:۴۵

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: برخی ادعاها که ایران روند مذاکرات وین برای احیای برجام را متوقف می کند، نادرست است و ما چنین شواهدی در اختیار نداریم.

 زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که روند مذاکرات وین جریان دارد و طرف های شرکت کننده در آن برای دستیابی به سند نهایی مورد توافق تلاش و مذاکره می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از اقدامات ضدبرجامی دولت آمریکا اظهار داشت: همواره احیا کردن دشوارتر از تخریب و از بین بردن است.

وی افزود از شرکای غربی دعوت می کنیم به این واقعیت توجه کنند که آمریکا که خود تنظیم کننده برجام و معامله هسته ای بود از آن خارج شد و طرف آمریکایی همینک از این کرده خود پشیمان است.

زاخارووا با انتقاد از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ما می دانیم که سیاست فشار حداکثری آمریکا چه پیامدهایی داشت و تحریم های آمریکایی چه نتایجی به بار آورد.

وی ادامه داد: امیدواریم که این اشتباه طرف آمریکایی، در جاها و موارد دیگر ازسوی شرکای ما تکرار نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است، از آمریکا خواستار بازگشت به این توافق بین المللی و اجرای مفاد برجام و ازجمهوری اسلامی ایران انجام تعهدات داوطلبانه برعهده گرفته در این توافق شد.

زاخارووا گفت: مذاکرات برای احیای برجام در وین جریان و موضوع کسب توافق جدید مطرح نیست.

به گفته دیپلمات ارشد روس، تلاش ها برای برقراری دوباره موازنه منافع که با اقدامات آمریکا و خروج از برجام برهم خورده است، جریان دارد.

وی گفت: در مذاکرات وین شاهد عزم طرف های شرکت کننده برای دستیابی به توافق هستیم. هیچگونه شواهدی دال بر اینکه طرف ایرانی روند مذاکرات را متوقف می کند، در اختیار نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه سخنان خود از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و تصریح کرد که این در حالی است که آمریکا وعده داده است به برجام بازگردد.

وی افزود: ما به نوبه خود برای کمک به روند احیای برجام و برای توسعه و پیشبرد مذاکرات وین آماده هستیم

دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه برجام طرح غیرقابل جایگزین است، اظهار کرد: برجام به تقویت ثبات منطقه خاورمیانه کمک می کند

مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد به دلیل تعطیلات پایان سال نو میلادی تا دوشنبه (۱۳ دی) وارد دوره تنفس شد.

 علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پس از دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا راهی فرودگاه شد.

وی پیش از عزیمت به تهران به خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری جلسات گفت که دوشنبه برای ادامه گفت‌وگوها باز می‌گردد.

علی باقری کنی عصر پنجشنبه در آستانه تنفس مذاکرات وین به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، به خبرنگاران ایرانی مستقر در وین گفت: در این چند روزی که دور هشتم گفت‌وگوها صورت گرفت تمرکز اصلی مذاکرات بر روی موضوع لغو تحریم‌ها بود.

وی افزود: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی و طرف‌های مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی برگزار شد؛ هم هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هم با طرف اروپایی، همینطور در موضوع راستی آزمایی هم جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، جلسه جداگانه‌ای با سه کشور اروپایی برگزار شد.

باقری ادامه داد: در عرصه لغو تحریم‌ها هم به اصطلاح مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از تنفس چند روزه به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی کار جدی تری در موضوع لغو تحریم ها توسط طرف‌های مختلف پیگیری شود.

در همین حال انریکه مورا قرار است تا ساعاتی دیگر خبرنگاران را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار دهد. البته اتحادیه اروپا تاکید کرده که اظهارات وی به صورت آف‌درکورد و غیرمطبوعاتی خواهد بود.

نشست باقری با نمایندگان سه کشور اروپایی و با حضور انریکه مورا در وین

در ادامه رایزنی های هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین در راستای رفع تحریم های آمریکا، علی باقری رئیس هیات ایرانی امروز (پنجشنبه) در نشستی با حضور نمایندگان سه کشور اروپایی و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کرد و به گفتگو پرداخت.

پیش از این نشست هم جلسه دوجانبه‌ای بین باقری و انریکه مورا برگزار شد.

همزمان جلسات در سطح کارشناسی نیز به صورت دو و چندجانبه ادامه دارد.

به گزارش فارس، دیروز (چهارشنبه) نیز در ادامه این رایزنی‌ها در وین، نشست مشترکی با حضور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. باقری پیش از آن هم نشستی دوجانبه با انریکه مورا داشت.

روز سه شنبه نیز گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با تمرکز بر موضوع رفع تحریم برگزار شد و کارگروه مرتبط با موضوعات هسته‌ای نیز تشکیل جلسه داد و گفت‌وگوها در وین رپز چهارشنبه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد. در این نشست روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نشست همچنین در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر شد.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد و گفت که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌ شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند و همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است. در پایان نشست مقرر شد که مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه هفتم دی ماه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد.

قرار است مذاکرات به مناسبت آغاز تعطیلات سال نو میلادی امروز متوقف و روز دوشنبه از سر گرفته شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و آمریکا برجام اروپا چین روسیه ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین نمایندگان سه کشور اروپایی وزارت امور خارجه روسیه روند مذاکرات وین اتحادیه اروپا سخنگوی وزارت مذاکره کننده رفع تحریم ها انریکه مورا گفت وگوها برگزار شد علی باقری دور هشتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۰۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است

مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ایران و افغانستان با بیان اینکه کریدور ریلی خواف ـ هرات، افغانستان را از محاصره خشکی بیرون می‌آورد و به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند، گفت: این کریدور علاوه‌بر برنامه‌ریزی‌هایی‌ که دولت‌های متخاصم برای حذف آن داشتند، مانند بسیاری از موضوعات درگیر تحریم داخلی است.

به گزارش ایسنا، مصطفی رضایی اظهار کرد: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران درگیر جنگ کریدورها و سهم‌خواهی از کریدورهای منطقه‌ای و ترانزیت بین‌الملل است، کریدور ریلی خواف ـ هرات، کریدوری استراتژیک که افغانستان را از محاصره خشکی بیرون می‌آورد. این تعبیر را هیئت حاکمه افغانسان برای این کریدور به کار می‌برند.

وی با بیان اینکه با استفاده از این کریدور، افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌شود،‌ گفت: این کریدور گلوگاهی است که می‌تواند تجارت یک‌سویه ایران و افغانستان را که اکنون تنها به صادرات به افغانستان محدود است،‌ به یک تجارت دوسویه تبدیل کند.

مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ادامه ادامه داد: این کریدور علاوه‌بر برنامه‌ریزی‌هایی‌ که دولت‌های متخاصم برای حذف آن داشتند، مانند بسیاری از موضوعات درگیر تحریم داخلی هم است. مشابه کریدرو شلمچه - بصره که سه سال پیش با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال آغاز بهره‌برداری بود اما با لغو قرارداد توسط مدیریت راه‌آهن، متوقف شد و الان هم بهره‌برداری از آن متوقف است و چشم‌انداز مثبتی در حوزه ایفای نقش در حمل‌ونقل ترانزیت کالا ندارد.

بیشتر بخوانید راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از ایران عبور می‌کند

رضایی با بیان اینکه این کریدور هم با مقاومت‌های شدید در مدیریت راه‌آهن مواجه شد، افزود: اما این بار تصمیم وزارت راه و دولت بر این بود که کارهای برون‌مرزی کریدور خواف - هرات توسط کنسرسیوم انجام شود که با موفقیت هم این اتفاق افتاد.

وی درباره اظهارات مسئولان راه‌آهن مبنی‌بر بی‌اطلاعی نسبت به ترانزیت کالا از افغانستان بیان کرد: من به شدت تکذیب می‌کنم که مسئولان راه‌آهن می‌گوید با آنها هماهنگی صورت نگرفته است. به جز مکاتبات متعددی که از جانب دستگاه‌های دولتی با راه‌آهن شده، مورخ ۲۰ فروردین‌ماه نامه‌ای در مکاتبات خود راه‌آهن است که یکی از مدیران کل به معاون بهره‌برداری نوشته که کنسرسیوم بنا به اعلام استانداری خراسان رضوی، قطار وارد کشور می‌کند.

مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ادامه داد:‌ یعنی از ۱۰ روز قبل مکاتبات راه‌آهن این را نشان می‌دهد. این مکاتبه داخلی هم به همان دستگاه‌های متولی مرز ارجاع شده‌ است. چطور می‌شود به ادعای راه‌آهن، قطاری بدون هماهنگی وارد کشور شده باشد، مرزبانی و گمرک آن را پذیرش کرده باشند و تنها در انتظار تاییدیه راه‌آهن باشد؟

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه به خاک ایران منتشر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • بازگشت هیئت حماس از قاهره برای تکمیل رایزنی‌ها
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو