Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه چین امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی هشدار داد، آمریکا به خاطر اقداماتش در مورد تایوان در خطر پرداختن "بهایی بسیار سنگین" قرار دارد.

به گزارش رویترز، چین بر تایوان ادعای مالکیت دارد و آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند و در دو سال گذشته فشار نظامی و دیپلماتیک خود بر این جزیره را به منظور رسیدن به هدفش افزایش داده است که این امر باعث خشم تایپه و نگرانی واشنگتن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت: واشنگتن با تشویق نیروهای حامی استقلال تایوان نه تنها این جزیره را در یک وضعیت بسیار خطرناک قرار می‌دهد بلکه آمریکا را نیز در خطر پرداختن بهایی بسیار سنگین قرار می‌دهد.

تایوان به یکی از عامل‌های کلیدی در روابط مخدوش شده میان چین و آمریکا تبدیل شده است؛ آمریکایی که اگرچه هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد؛ اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین کننده تسلیحاتی این جزیره محسوب می‌شود.

تایوان تاکید دارد که یک کشور مستقل است و متعهد شده تا از آزادی و دموکراسی خود دفاع کند. چین مرتبا تایوان را به عنوان حساس‌ترین موضوع در روابطش با آمریکا توصیف می‌کند.

وانگ یی گفت: تایوان هیچ راه دیگری جز اتحاد مجدد با چین ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اروپا در سیاستش نسبت به چین یک "شکاف شناختی" دارد چرا که هم تلاش می‌کند شریک پکن باشد و هم مخالف آن.

در سال جاری میلادی به دنبال مسدود شدن یک توافق سرمایه‌گذاری در بحبوحه تحریم‌های تلافی‌جویانه و اقدام لیتوانی، عضو اتحادیه اروپا برای خارج کردن دیپلمات‌هایش از پکن در جریان مناقشات بر سر جایگاه تایوان، روابط میان چین و اتحادیه اروپا شدیدا خدشه‌دار شد.

پارلمان اروپا در سال جاری میلادی تصویب یک قرارداد سرمایه‌گذاری با چین را تا زمانی که پکن تحریم‌هایش علیه سیاستمداران اتحادیه اروپا را لغو کند، متوقف کرد. تحریم‌های چین واکنشی به تحریم‌های غرب علیه مقامات چینی متهم به بازداشت گسترده مسلمانان اویغور در غرب این کشور بود.

وانگ یی گفت: مانع‌تراشی در روند تصویب این توافق سرمایه‌گذاری در نهایت به منافع بلندمدت اروپایی‌ها لطمه می‌زند. به نظر می‌رسد که نوعی "شکاف شناختی" در سیاست اروپا نسبت به چین وجود دارد. تصور اینکه اتحادیه اروپا از یک سو یک شراکت استراتژیک جامع با چین برقرار کرده و از سوی دیگر چین را یکی از مخالفان اساسی تعیین کرده، بسیار دشوار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزیر امور خارجه چین آمریکا چین تایوان اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۱۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!

به گزارش جام جم آنلاین، افزون بر آمریکا که در روزهای اخیر افراد و تهادهای جدیدی را در فهرست تحریم گنجلنره، اتحادیه اروپا هم مشغول بررسی طرح‌های جدید تحریمی است.

رویترز گزارش داده است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه اخیر خود به دنبال توافق در خصوص این موضوع بودند که تا چه اندازه تحریم ایران را ادامه دهند. 

این البته اولین بار نیست که اتحادیه اروپا در صدد تحریم ایران برآمده و پیش از این نیز تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل حقوق بشری و اتهام بدون سند عرضه موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

اما آنچه صاحبنظران در آمریکا و اروپا به‌خوبی آن را دریافته‌اند، اینست که تحریم دیگر ترسی را در ایران ایحاد نمی‌کند و حتی دلالان دلار که از هر فرصتی برای افزایش مصنوعی نرخ ارز استفاده می‌کنند هم اهمیتی به چنین خبرهایی نمی‌دهند.

دلیل این بی‌توجهی‌ها اینست که غرب پیش از این بارها از حربه تحریم علیه کشورمان بهره جسته و اقتصاد این در چهار دهه گذشته به تدریج خود را با واقعیت تحریم تطبیق داده و راه‌های دور زدن آن را فراگرفته است.

رسیدن ایران به رشد اقتصادی مثبت در سالهای اخیر گواه آن است که ایران از شوک تحریم‌های حداکثری بیرون آمده و حالا دیگر تحریمی نمانده که آمریکا و اروپا با تکیه بر آن بر ایران فشاری مضاعف ایجاد کنند.

صاحبنظران غربی پیش از این بارها به سیاستگذاران خود گفته بودند که کشش تحریم‌ها برای اثرگذاری بر رفتار کشورها محدود است و تحریم‌های بلندمدت بر هیچ کشوری اثر ماندگار نگذاشته است.

نگاهی به رفتار کشورهایی مانند کوبا یا کره شمالی نشان می‌دهد حتی این کشورها با ظرفیت داخلی بسیار محدودتر نسبت به ایران یا روسیه، سالهاست به تحریمهای غرب عادت کرده و سیاستهای خود را متناسب با این تحریم‌ها تنظیم کرده‌اند.

به این ترتیب به‌خوبی می‌شود دریافت که کشورهای غربی برای فشار بیشتر بر کشورمان ابزاری در اختیار ندارند و پس از قدرت‌نمایی دفاعی اخیر کشورمان، حالا این کشورها می‌دانند که به‌جز تبلیغات رسانه‌ای، تیری در تفنگ‌های خود برای شلیک به جمهوری اسلامی ندارند.

دیگر خبرها

  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • مشکل بزرگ استقلال با مالک جدید پرسپولیس
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا