Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدبهروز سادات نیا فناور پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: این طرح یک طرح کلان ملی بوده که با همکاری شرکت ماشین سازی گاز کربنیک شهرکرد به منظور ایجاد فناوری برای جداسازی گاز دی‌اکسیدکربن از جریانات گازی حاصل از احتراق سوخت های فسیلی با استفاده از فرآیندهای نوین غشایی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کاربرد آن بیشتر در پالایشگاه ها، میادین نفتی، پتروشیمی و صنایع وابسته است، خاطرنشان کرد: ایجاد فناوری برای جداسازی گاز دی اکسید کربن از جریانات گازی حاصل از احتراق سوخت های فسیلی با استفاده از فرآیندهای نوین غشایی از اهداف طراحی این محصول دانش بنیان است.

این فناور یادآور شد: در تمامی مراکز صنعتی از جمله نیروگاه ها، پتروشمی ها، پالایشگاه ها و سایر صنایع برای تامین انرژی مصرفی، نیاز به احتراق سوخت های فسیلی است.

سادات نیا افزود: جریان های گازی خروجی دودکش این واحدها حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای دی اکسید کربن است و تخلیه سالانه میلیون ها تن دی اکسید کربن در اتمسفر باعث تخریب محیط زیست و ایجاد تهدیدات بین المللی جدی برای کشور شده است.

وی همچنین اظهارداشت: این در حالی است که بازیافت دی اکسید کربن از دودکش های صنعتی می تواند راهی برای خلق ثروت برای کشور باشد.

فناور پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران درخصوص نحوه استفاده این محصول گفت: این دستگاه محصول مطلوب و نامطلوب ترکیب گازی جدا می کند.

سادات نیا ادامه داد: این المان غشایی از یک سری شیت غشایی تشکیل شده است، مخلوط گازی وارد این شیت ها می شود، جزیی که مطلوب است از این شیت ها رد و جدا و وارد یک لوله مرکزی می گردد، از این لوله مرکزی محصول مطلوب گرفته می شود.

وی همچنین اظهار داشت: این محصول که برای  اولین بار در ایران ساخته شده در عمل محصولی است که در بازار جهانی وجود دارد اما تا کنون نمونه مشابه ای از این محصول در ایران نداشته ایم.

این فناور یادآور شد: تمامی ماشین آلات و شیت  این دستگاه در شرکت طراحی و ساخته شده است.

سادات نیا با یادآوری اینکه این محصول به صورت نیمه صنعتی تولید شده است، گفت: در حال حاضر شرکت گازکربنیک شهرکرد تولید کننده گاز دی اکسید کربن و ماشین آلات است، در این شرکت این محصول برای جداسازی گاز دی اکسید کربن از نیتروژن استفاده شده است.

وی ادامه داد: بیشتر شرکت ها این جداسازی را با روش جذب شیمیایی انجام می دهند، هدف در تولید این محصول جایگزینی روش غشایی یا ممبرن با روش جذب شیمیایی است.

فناور پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با یادآوری اینکه این امر یکی از کاربردهای این محصول است، گفت: بقیه کاربردهای این محصول بسیار متفاوت است، می تواند در صنایع شیمیایی، پتروشیمیایی و پالایشگاهی استفاده شود، محدودیت استفاده ازاین محصول در صنایع مختلف وجود ندارد.

سادات نیا درخصوص مزیت این روش نسبت به روش جذب شیمیایی افزود: جذب شیمیایی یک فرآیند مرسومی است که در بسیاری از بخش ها استفاده می شود اما هم از نظر زیست محیطی و انرژی، فوق العاده انرژی بر و آلوده کننده و مصرف کننده زیاد آب است و همه این عوامل منفی در روش جذب شیمیایی وجود دارد.

وی یادآور شد: اما در روش غشایی در عمل المان غشایی را در مجموعه نیروگاهی و پالایشگاهی قرار می دهید و نیاز به آب و انرژی زیاد ندارد و همچنین نیاز به اپراتور و سوپروایزر ندارد.

برچسب‌ها پتروشیمی پالایشگاه نفت گاز دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پتروشیمی پالایشگاه نفت گاز پتروشیمی پالایشگاه نفت گاز دانش بنیان ها پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران روش جذب شیمیایی دی اکسید کربن گاز دی اکسید جداسازی گاز سادات نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۳۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ جواد حاتمی در نشست هم اندیشی راهکار‌های تحقق حداکثری جهش تولید با مشارکت مردم در صنعت ارزآفرین پتروشیمی با حضور معاون وزیر نفت اظهار داشت: پتروشیمی بوشهر در سال گذشته با ۵۱۰ میلیون دلار صادرات در این شاخص رشد ۱۸ درصدی داشته و همچنین موفق به کسب درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد ریال شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی بوشهر حدود ۹ میلیون و ۲۴۸ هزار تن است که بخشی از این محصولات به صورت خوراک به مصرف واحد‌های دیگر مجتمع می‌رسد و بخش دیگر به عنوان محصول نهایی صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر گفت: مجموعه پتروشیمی با توجه به تنوع محصولات بزرگ‌ترین زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی کشور را دارا است به نوعی که از مرحله دریافت گاز ترش تا انواع محصولات شیمیایی و الفینی در پتروشیمی بوشهر تولید می‌شود.

حاتمی ادامه داد: این محصولات توسط ۱۲ پتروشیمی تولید می‌شود و یا در آینده با راه اندازی فاز‌های توسعه‌ای تولید آنها آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: پتروشیمی بوشهر از طریق فروش یوتولیتی کمک شایانی به سایر واحد‌های پتروشیمی دارد به نحوی که یک سوم درآمد پتروشیمی بوشهر از محل فروش یوتیلیتی است.

حاتمی عنوان کرد: یکی از مسائل و مشکلات پتروشیمی تهیه خوراک است که با توجه به راه اندازی فاز دوم در آینده نزدیک نیاز است سهمیه خوراک پتروشیمی بوشهر افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر گفت: در تحقیق و توسعه نگاه به این است که از ظرفیت‌های داخلی نهایت استفاده انجام و از شرکت‌های داخلی برای شارژ کاتالیست‌ها بکارگیری شود.

حاتمی افزود: رویکرد زیست محیطی به صورت عینی و واقعی در پتروشیمی بوشهر دنبال می‌شود و در این زمینه برای کاهش پساب و حفظ محیط زیست منطقه اقدام‌های ارزشمندی اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته نیز تندیس واحد پاک به پاس اقدام‌های ارزشمند زیست محیطی به مجموعه پتروشیمی بوشهر اهدا شده است.

حاتمی ادامه داد: بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی و صرفه ۱۵۰ هزار دلاری ماهانه از دیگر دستاورد‌های این پتروشیمی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه مصرف انرژی در حوزه تولید پایش می‌شود تا سهم بسزایی در صرفه جویی و پایش به صورت روزانه انجام شود.

حاتمی ادامه داد: کل فروش پتروشیمی بوشهر ۵۹۸ میلیون دلار گزارش شده است.

وی افزود: در مرحله دوم پتروشیمی متوسط پیشرفت واحد‌های در دست ساخت ۹۳.۵ درصد است که انتظار می‌رود دو تا سه طرح این مرحله در سال جاری به بهره برداری برسد.

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است