Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هشتم دی ماه جاری خبری در رسانه‌ها منتشر شد که دل همه را به درد آورد، مرگ کودکی چهارونیم ساله آن هم در روستای امیرآباد بیرجند بر اثر گاز گرفتگی یک قلاده سگ، هرچند بارها و بارها رسانه‌های خراسان‌جنوبی معضل پرسه سگ‌ها را در نقاط مختلف شهر حتی در خیابان‌های مرکز و پرازدحام شهر بیرجند به گوش متولیان امر رسانده بودند اما تا جان یک نفر گرفته نشد همه مسئولان به تکاپو و تلاش در این زمینه وا داشته نشدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال اینجاست چرا باید این گونه باشد که وقتی اتفاقی بد رخ داده همه به تکاپو تلاش بیفتند؟ چرا نباید قبل از این چاره کنند تا این گونه شاهد جریحه دار شدن قلب یک خانواده و از همه مهم‌تر رعب و وحشت و نگرانی دیگر شهروندان و ساکنان روستاهای حاشیه شهر شوند؟

پرسش اینجاست حال با این اتفاق که حتی دستگاه قضا نیز به آن ورود کرد متولیان امر برای ساماندهی و جمع آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر بیرجند و روستاهای حاشیه چه تدبیر کرده اند؟ آیا با تدبیر آن‌ها دیگر مردم می‌توانند با خیال راحت از خیابان‌ها و معابر شهرها و روستاها اطراف عبور کنند یا نه؟

حمله سگ ها

«برای کاری از خانه خارج شدیم و راه پیاده روی حاشیه خیابان را در پیش گرفتیم، چند متری تا چهار راه تقاطع خیابان پرستار فاصله داشتیم که ناگهان یک سگ در فاصله چند متری ما از جایش بلند شد و در پی آن هم دو سگ دیگر خود را نشان دادند. در حالی که ترس همه وجود من و فرزندانم را فرا گرفته بود نمی‌دانستم چه کنم که ناگهان سگ‌ها به سمت ما حمله ور شدند و ما هم که نمی‌دانستیم چه کنیم هر کدام به سمتی فرار کردیم، در این میان صدای جیغ من و فرزندانم باعث جلب توجه یک راننده تاکسی شد و به کمک ما آمد اما نکته جالب توجه این بود که پس از رها شدن از این دردسر و در ادامه مسیر، دوباره با سه قلاده سگ دیگر در زمین حاشیه خیابان ظفر مواجه شدیم و تا آن ها خواستند به سمت ما حمله ور شوند، پا به فرار گذاشتیم و...» این ها را بانویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند تعریف کرد که چند روز پیش این صحنه‌های وحشتناک را تجربه کرده است.

 «سمیه اکبری» ادامه داد: بعد از این هم سگ‌ها به سمت دو بانوی دیگر که در مسیر پیاده روی می‌کردند، حمله ور شدند. این شهروند به این موضوع نیز اشاره کرد که این روزها بیش از گذشته شاهد پرسه سگ‌ها در معابر هستیم و حتی شب‌ها نیز تا پاسی از شب یا صدای پارس کردنشان به گوش می رسد یا در کوچه‌ها به صورت گروهی یا تکی به دنبال غذا می‌گردند.

«طیبه جهانی» شهروند دیگری هم که ساکن خیابان مدرس است، به پرسه گله‌ای سگ های ولگرد اشاره کرد و با گلایه از بی توجهی مسئولان دست اندرکار خواست که برای جمع آوری سگ‌ها اقدام کنند تا شاهد حوادث ناگواری چون مرگ کودک چهار و نیم ساله امیرآباد بر اثر گاز گرفتگی سگ نباشیم.

وی ادامه داد: بارها با شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌ها تماس گرفته‌ام اما تا رسیدن گشت، این حیوانات ولگرد راهی معابر دیگر شده‌اند.

به گفته وی متولی جمع آوری سگ های ولگرد نباید منتظر تماس مردم بماند بلکه باید خودش اقدام کند چون این حیوانات در یک جای شهر ثابت نمی‌مانند.

تصمیم ها برای جمع آوری سگ ها

«علی علی‌اکبری» دهیار روستای امیرآباد که این نقطه روستایی حاشیه شهر بیرجند یکی از کانون‌های پرسه زدن سگ‌های ولگرد است و حادثه مرگ کودک چهار و نیم ساله بر اثر گاز گرفتگی سگ در این روستا، امیرآباد را در کانون‌ها توجه ها قرار داده است، هم به خبرنگار فارس از بیرجند، گفت: بعد از وقوع این حادثه دلخراش جلسه‌های فوق العاده و اضطراری بسیاری در مرکز استان، بخشداری و دهیاری روستا با حضور متولیان امر برگزار و تصمیم‌های خوبی هم در این جلسه‌ها گرفته شد.

وی یکی از این تصمیم ها را شناسایی محل‌های نگهداری سگ‌ها در سطح شهر و روستاهای حاشیه بیرجند بود که شاید متولیان امر از آن بی خبر باشند دانست و ادامه داد: با شناسایی این محل‌ها، سگ‌ها به مراکز نگهداری این حیوانات که شهرداری متولی آن است تحویل داده شوند.

وی از افزایش اکیپ‌های زنده گیری سگ‌های ولگرد با همکاری و همیاری نیروهای دهیاری و پیمانکارانی که برای انجام این کار با آن‌ها قرارداد داریم خبر داد و اضافه کرد: به واسطه حساسیت موضوع قرار شده با همکاری و نظر موافق والدینی که فرزند دانش آموزان دارند و مدیران مدارس امیرآباد دانش آموزان از خانه تا مدرسه و بالعکس به صورت چرخشی با کمک والدین  از مسیرهای گذر سگ‌ها ولگرد عبور داده شوند تا والدین هم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

وی خواسته‌اش از هم از همه ساکنان این روستاها، شهروندان بیرجند و مردم دیگر روستاهای حاشیه شهر بیرجند این است که تا جایی که امکان دارد اگر می‌خواهند به سگ‌ها چیزی برای خوردن بدهند آن ها را در اختیار مراکز نگهداری سگ‌ها قرار دهند تا این حیوانات برای رفع گرسنگی یا بر اثر عادت به محل زندگی مردم نزدیک نشوند.

پیمانکار زنده گیری سگ های ولگرد

«امین مصطفوی نیا» بخشدار مرکزی بیرجند هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به انعقاد قرارداد با پیمانکاری از ابتدای امسال برای جمع آوری حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ‌ها در روستاهای حاشیه شهر بیرجند اشاره کرد و گفت:  این پیمانکار اقدام به زنده گیری سگ‌ها ولگرد در روستاهای حاشیه شهر می‌کند و سگ‌ها جمع آوری شده را به سایت نگهداری سگ‌های ولگرد شهرداری بیرجند تحویل می‌دهد.

وی با بیان این که پیمانکار مورد نظر از ابتدای سال ۲۰۰ قلاده سگ را زنده گیری و تحویل سایت نگهداری سگ‌های شهرداری بیرجند داده است، افزود: کنترل جمعیتی این حیوان به واسطه زاد و ولد بسیاری که دارد و در هر زایمان حدود هفت تا ۹  توله به دنیا می آورد بسیار سخت است.

وی با اشاره به افزایش تعداد پیمانکاران زنده گیری سگ‌های ولگرد در روستاهای حاشیه شهر به ویژه امیرآباد و حاجی آباد هم به دو پیمانکار ادامه داد: بقیه ارگان‌ها از جمله ناحیه بسیج روستای امیرآباد نیز برای کمک به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در این روستا اعلام آمادگی کرده است.

سگ گرگ در روستاهای حاشیه شهر نداریم

وی  خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام محیط زیست در شهر بیرجند و روستاهای حاشیه شهر این گونه جانوری مشاهد نشده است اما در نقاط روستایی چون نقنج، گوگچین شاهد گرگ سگ‌ها آن هم به تعداد محدوده بوده‌اند.

مصطفوی نیا با بیان این که سامان دهی و جمع آوری سگ ها ولگرد در روستاها حاشیه شهر بر عهده دهیاری هاست و محدوده شهر برعهده شهرداری ست بر این موضوع تاکید کرد که همجواری نقاط روستایی و شهری مرکز استان و تاثیرگرفتن از یکدگیر این را می طلبد که هم در مرکز استان و هم در روستاهای حاشیه شهر با همدیگر به موضوع ساماندهی و جمع آوری سگ های ولگرد ورود کنند تا شاهد جمع شدن این حیوانات هم از شهر و هم روستاهای اطراف بیرجند باشیم.

وی خواسته‌اش هم از مردم این است که اگر سگی را در نقطه‌ای از روستاها و حاشیه شهر بیرجند مشاهد کردند خودشان اقدام به زنده‌گیری و جمع آوری آن نکنند بلکه به نهاد متولی خبر داده تا این کار را انجام دهد شاید خطرات جانی داشته باشد.                        

جمعیت سگ ها به مرز نگران کننده رسید

«علی ناصری» فرماندار بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس هم با اشاره به این که کنترل جمعیت سگ‌ها ولگرد و بقیه حیوانات ناقل بیماری از وظایف بسیاری از ادارات و دستگاه‌های اجرایی است، گفت: جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر و روستاهای اطراف بیرجند به مرز نگران کننده‌ای رسیده و روزی نیست که از بیمارستان‌ها خبر از حیوان گزیدگی و حمله به کودکان و حتی افراد بزرگسال گزارش نشود.

وی ادامه داد: اتفاق تلخی که چند روز قبل در روستای امیرآباد اتفاق افتاد تاییدی بود بر نگرانی سال‌های اخیر فرمانداری و شهرداری بیرجند که در صورت رسیدگی نشدن به افزایش بی رویه جمعیت این سگ‌های ولگرد که در نتیجه غذا رسانی عده‌ای از افراد که یا از روی ناآگاهی و یا احساسات، کمک به این حیوانات را در تغذیه آن‌ها می‌دیدند فاجعه‌ای به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی حدود چهار سال است با هزینه هنگفت چند میلیاردی توسط شهرداری و با مدیریت جمعی از حامیان حیوانات، پناهگاهی در خارج از شهر ایجاد شده و سگ‌های ولگرد زنده‌گیری و برای درمان و نگهداری به آنجا منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به این که حادثه دلخراشی که رخ داد، قلب همه مردم را به درد آورد، افزود: این حادثه نشان داد که حمایت بی منطق و بی برنامه از جولان سگ ها در خیابان و بیابان، نتیجه ای جزء فاجعه ندارد و باید جمعیت این حیوانات متعادل شود تا بتوان از آن ها نگهداری کرد.

وی تصریح کرد: همچنین اکنون در پناهگاه، کاردرمان، واکسیناسیون و عقیم ساز حیوانات در حال انجام است و آنچه بر آن تاکیده شده تقویت جمع آوری و زنده گیری حیوانات برای رسیدگی به آن ها در پناهگاه است، نه شانتاژ عده‌ای حامی نما که خبر از مجاز شدن کشتار سگ‌ها می‌دهند!

فرماندار بیرجند، با اشاره به این که نه قانون و نه عقل و منطق چنین کاری را مجاز نمی شمرد، اضافه کرد: اما باید حفظ جان و امنیت روانی مردم و بچه‌ها در صدر همه خواسته‌های همه ما باشد.

ناصری با بیان این که نه اجازه کشتار و بی قانون در مورد سگ ها را می دهیم و نه ناامنی را تحمل می کنیم، افزود: باید همه ادارات به وظیفه خود عمل کنند تا منبع ناامنی و بیماری از شهر و روستا جمع آوری و پناهگاه مناسب منتقل شوند.                                        

وظیفه شهرداری

«مهدی بهترین» شهرداربیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بر اساس بند ١٥ ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها مسئولیت جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار انسانی و حیوانی و دفع حیواناتی که مبتلا به بیماری مسری بوده و  یا در شهر بدون صاحب رها شدند بر عهده شهرداری است و در این زمینه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب مطالبه‌ای مردمی است که در حوزه خدماتی شهر نیز بر عهده شهرداری بیرجند است اما حادثه اخیر در روستای امیرآباد رخ داد که در حوزه خدماتی شهرداری بیرجند نیست.

وی ادامه داد: همانگونه که بارها اعلام شده شهرداری بیرجند نسبت به زنده گیری سگ‌های ولگرد و نگهداری در محل پناهگاه حیوانات بلاصاحب با کمک سمن‌های مردمی اقدام کرده است.

وی بیان داشت: همچنین  ذکر این نکته ضروری است که حل این مشکل جز با تعامل و همکاری شهرداری، تشکل‌های غیردولتی، شهروندان و نهادهای مربوط، امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/۳۶۳۵

منبع: فارس

کلیدواژه: سگ های بلاصاحب گاز گرفتگی روستاهای حاشیه شهر شهر بیرجند گفت وگو با خبرنگار فارس زنده گیری سگ های ولگرد روستاهای حاشیه شهر جمع آوری سگ های ولگرد روستاهای حاشیه حاشیه شهر بیرجند روستای امیرآباد زنده گیری سگ ها شهرداری بیرجند جمع آوری سگ ها نگهداری سگ ها برای جمع آوری متولیان امر جمعیت سگ ها سگ ها ولگرد جمع آوری بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۳۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان گفت: اجازه نمی‌دهیم حاشیه بر شهرداری و شورای شهر حاکم شود و با وحدت رویه امور را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، مجید ناصحی‌مقدم، امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت- در جلسه علنی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به حواشی به‌وجود آمده در رابطه با پروژه احداث المان غواصان دریادل در میدان بسیج، اظهار کرد: این طرح بعد از گذراندن مراحل قانونی خود و منطبق با مصوبات مورد نیاز وارد فاز اجرایی شده بود که متأسفانه بنا به دلایلی دستور توقف کار صادر شد.

وی افزود: توقف کار در حالی اعلام شد که روند مورد نیاز برای رسیدن به مرحله اجرایی طی شده و پیمانکار کار نیز مشخص شده بود با این حال با بروز این مشکل در کنار برخی جریانات در فضای مجازی شاهد این هستیم که طرح در آغاز کار تعطیل شد.

رئیس شورای شهر زنجان با انتقاد از روند ایجاد شده در مسیر اجرای این طرح، گفت: در ادوار گذشته مسئولان، اعضا شورا را به دوری از حواشی دعوت می‌کردند در حالی که در این دوره کاملاً برعکس شده و ما برخی افراد را به دوری از حاشیه دعوت می‌کنیم، با این حال اعضا شورای اسلامی شهر زنجان همچون ماه‌های گذشته از هرگونه حاشیه دوری و روند کارها را منطبق با قانون طی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر زنجان از اقدام شهردار حمایت می‌کنند و به‌دور از هرگونه حاشیه به‌دنبال اجرای طرح‌های بزرگی از جمله پروژه سبزه‌میدان و محور شهیدان کریمی است، افزود: با این حال اعلام می‌کنیم با کسی تعارف نداریم و با هرگونه حاشیه‌سازی برخورد خواهیم کرد.

در ادامه مهدی طالب عضو دیگر شورای شهر زنجان با اشاره به موضوع المان غواصان دریادل، گفت: کسانی که در آن رابطه تصمیم می‌گیرند به اسناد بالادستی که اعضای شورا منطبق با آن طرح‌ها را مصوب می‌کنند توجه کنند.

وی افزود: در تصویب این طرح، اسنادی همچون طرح جامع ترافیک شهری و و سایر اسناد مورد نیاز به دقت بررسی شده است و این اسناد دقیقاً همان مواردی است که به امضا مسئولان امر نیز رسیده است، البته تاکید داریم اگر مشکلی است موارد اعلام شود تا در آن رابطه تصمیم مورد نیاز اتخاذ شود.

طالب همچنین با اشاره به ضرورت توجه کمیته بازآفرینی شهری به بزرگترین پروژه در این حوزه که در محور داودقلی به دلجویی واقع شده است، اظهار کرد: انتظار ما تشکیل جلسات کمیته و آزادسازی منابع در این حوزه است تا شاهد رشد و رونق شهر زنجان باشیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به موضوع جابه‌جایی کوی فاطمیه نیز گفت: براساس قانون تحویل کلید به کلید در این بخش انجام شود.

کد خبر 749697

دیگر خبرها

  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • بازداشت شرور وحشت آفرین در غرب تهران
  • پیش‌بینی هزینه ۴۰۰ میلیارد ریالی جهت توسعه مناطق حاشیه شهر
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • اجازه نمی‌دهیم حاشیه بر شهرداری و شورای شهر زنجان حاکم شود
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • بحران غذادهی غیراصولی به سگ‌های بلاصاحب ادامه دارد
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • افزایش ۵ برابری بودجه شهرداری بیرجند برای سال ۱۴۰۳