لمس قصههای کودکانه در موزه اندرسن
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۳۳۷۳۹
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، کشور دانمارک تابستان امسال با افتتاح نسخه بازسازی شده موزه هانس کریستین اندرسن، از نویسنده داستانهای معروفی چون پری دریایی کوچولو، دخترک کبریت فروش، جوجه اردک زشت و ملکه برفی تجلیل کرد.
موزه قدیمی هانس کریستین اندرسن که در سال ۱۹۳۰ در شهر اودنسه، زادگاه این نویسنده، تاسیس شد، یک موزه زندگینامهای سنتی بود پر از متون و مصنوعات مربوطه، اما بازدیدکنندگان در این موزه به دنبال قصههای پریان بودند زیرا اندرسن را با این قصهها میشناختند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نسخه جدید موزه اندرسن مصنوعات مربوط به این نویسنده از جمله مرکبدان وی و لیوانی که جنی لیند به او اهدا کرده بود نیز به نمایش گذاشته شدهاند. لیند یک خواننده سوئدی بود که درخواست ازدواج اندرسون را رد کرد.
آرا هالیچی، گردشگر اهل هلند که فقط برای بازدید از این موزه به اودنسه سفر کرده است، در این باره میگوید: (موزه جدید هانس کریستین اندرسن) شما را به یک دنیای دیگر میبرد و به طرزی خارقالعاده از مشغلههای روزمره دورتان میکند.
داستان زندگی اندرسن در تاروپود نمایشگاههای این موزه تنیده شده است، نویسندهای که از مادری بیسواد و کفاشی فقیر متولد شد. اندرسون در سال ۱۸۰۵ چشم به جهان گشود و در یازده سالگی پدرش را از دست داد.
وی سه سال بعد با رویای بازیگر شدن اودنسه را به مقصد کوپنهاگ ترک کرد. این نویسنده معروف دانمارکی در سال ۱۸۷۵ از دنیا رفت و تا آن زمان ۱۵۸ قصه پریان و ۸۰۰ شعر نوشته و به لطف محبوبیت داستانهایی چون لباس جدید امپراطور و بندانگشتی به موفقیت رسیده بود.
موزه جدید هانس کریستین اندرسن توسط کنگو کوما معمار ژاپنی که پشت طراحی و ساخت استادیوم المپیک جدید توکیو بود، ساخته شده است. کار بازسازی این موزه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و ۷ سال به طول انجامید. موزه جدید تابستان امسال بازگشایی شد اما کار ساخت آن اوایل ماه دسامبر کامل نشده بود.
کوما در ساخت این موزه از داستان تیندرباکس اندرسن الهام گرفته که در آن یک درخت توخالی دروازهای به روی یک جهان زیرزمینی است، از همین رو دو سوم فضای نمایشگاهی این موزه جدید در زیر زمین ساخته شده است.
کوما پیشتر در این باره گفته بود: ایده پشت طرح این موزه شبیه به روش اندرسون است که در آن یک جهان کوچک به طور ناگهانی به جهانی بزرگ تبدیل میشود.
موزه قدیمی هانس کریستین اندرسون که بیش از ۹۰ سال پیش در خانه محل تولد این نویسنده تاسیس شد، اواخر سال ۲۰۱۷ تعطیل شد. این موزه سالانه ۱۰۰ هزار بازدیدکننده داشت که بیشتر آنها از گردشگران خارجی بودند.
برچسبها ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان ادبیات داستانی نویسنده موزه دانمارکمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان ادبیات داستانی ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان ادبیات داستانی نویسنده موزه دانمارک هانس کریستین اندرسن موزه جدید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۳۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیمینی که دانشور بود
سیمینِ دانشور و جلال آلِ احمد زوجی بینظیر بودند و به هم میبرازیدند! سیمین نویسندهٔ جریانسازی نبود اما آثارش صاحبسبک و منحصربهفرد است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، زندهیاد سیمین دانشور را میتوان پرچمدار داستاننویسی مدرن زنان معرفی کرد. هرچند نام دانشور در کنار جلال همواره و همیشه به یاد میآید، اما او هیچگاه زیر سایه نام زندهیاد آل احمد قرار نگرفت. او به زنان ایران جرأت نوشتن داد؛ امری که بیشتر در گذشته در انحصار مردان بود و کمکم در دهههای گذشته شاهد تغییر بوده است.
هشتم اردیبهشتماه سالروز زنی است که دنیای داستاننویسی زنان ایران را وارد مرحله جدیدی کرد؛ مرحلهای که پس از او نامهایی در یادها مانده و میماند که ادبیات معاصر بخشی بزرگی از هویت خود را مرهون قلم آنهاست؛ از فریبا وفی و زویا پیرزاد گرفته تا شهرنوش پارسیپور و دیگران. سالروز میلاد او بهانهای شده است تا برخی از اهالی فکر و فرهنگ یادی کنند از خالق «سووشون». احمدرضا بهرامپور، پژوهشگر و منتقد ادبی، در بخشهایی از یادداشتی که به همین مناسبت نوشته، آورده است:
سیمینِ دانشور و جلالِ آلِاحمد نیز زوجی بینظیر بودند و به هم میبرازیدند! آلاحمد متفکّر و نویسندهٔ همه فن حریفی بود. او چهرهٔ جریانسازی بود و دریچهای که بهخصوص از منظرِ گفتمانِ فرهنگی به روی داستاننویسان گشود با همهٔ اماواگرهایش همچنان پیروانی دارد. مؤلفههای نثر پرتکاپوی او که مهمترین دستاوردِ نویسندگیاش بود، در نویسندگان پس از او تکثیر شدهاست. دانشور زمانی با آلاحمد آشنا شد که هرکدامشان تجربههایی را در عالم نویسندگی از سرگذرانده بودند. او نیز مانندِ جلال، هم در محافلِ روشنفکری (بهویژه «کانون نویسندگانِ ایران») فعّال بود و هم آثاری در زمینههای داستاننویسی، ترجمه و زیباشناسی در کارنامهاش دارد.
زنی با عطری از گلهای نارنجدر بخش دیگری از این یادداشت آمده است: سیمین نویسندهٔ جریانسازی نبود اما آثارش صاحبسبک و منحصربهفرد است. این دو، بهرغمِ آنکه در پارهای مسائل و مباحث چندان همرأی نبودند، اما «کُفوِ» هم بودند و بهرغم اتفاقهایی که ممکن بود به جداییشان بینجامد، عمری در کنارِ هم عاشقانه زیستند.
نامههایی که جلال و سیمین به هم نوشتند در چند جلد منتشر شده و حاکی از این دلدادگیها است. سیمین نه دنبالهروِ جلال و جار و جنجالهایش بود و نه در برابرِ او قرار میگرفت؛ او همواره درکنارِ جلال میایستاد، البته با حفظِ حریمِ شخصی و مراقبت از استقلالِ فکری و ادبیِ خویش. و جلال حضورِ مستقیم و غیرِ مستقیم و نمادین در آثارِ او نیز دارد. یوسفِ مبارزِ سووشون و سرِ پرشوری که دارد، غربستیزیهای جلال را بهیادمیآورَد. در جزیرهٔ سرگردانی نیز شخصیتِ واقعی و تاریخیِ آلِاحمد در بخشهایی از داستان حضور دارد.
همچنین قرار است به مناسبت سالگرد تولد زندهیاد دانشور و سالگرد ازدواج سیمین و جلال مراسمی فردا، 9 اردیبهشتماه ساعت 14:30 در خانه-موزه جلال آل احمد واقع در تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه سیمین دانشور، کوچه پسندیده، بنبست ارض، پلاک 1 برگزار شود.
انتهای پیام/