Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@23:37:54 GMT

کرونا در طول چند روز به قلب و مغز سرایت می کند

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۳۳۸۱۲

کرونا در طول چند روز به قلب و مغز سرایت می کند

طبق نتایج یک مطالعه جدید، ویروس کرونا می تواند طی چند روز پس از عفونت به قلب و مغز سرایت کرده و ماه ها در اندام ها زنده بماند.

به گزارش مشرق؛ به نقل از وب مِد، به گفته محققان این مطالعه، ویروس تقریباً به تمام سیستم‌های اندام بدن گسترش می‌یابد، که می‌تواند در بروز علائم مداوم مشاهده شده در بیماران دچار سندرم کووید طولانی مدت نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه یکی از جامع‌ترین بررسی‌ها در مورد چگونگی تکثیر ویروس در سلول‌های انسانی و ماندگاری در بدن انسان است.

دکتر «زیاد العالی»، مدیر مرکز اپیدمیولوژی بالینی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی سن لوئیس میزوری، گفت: «ما مدت‌هاست که درگیر این موضوع هستیم که چرا به نظر می‌رسد کووید طولانی مدت بر بسیاری از سیستم‌های اندامی بدن تأثیر می‌گذارد. این مقاله تا حدودی این مسئله را روشن می‌کند و ممکن است به توضیح اینکه چرا کووید طولانی مدت می‌تواند حتی در افرادی که بیماری خفیف یا بدون علامت داشتند، رخ دهد نیز کمک کند.»

محققان بعد از کالبدشکافی ۴۴ بیمار که پس از ابتلاء به ویروس کرونا در طول سال اول پاندمی جان خود را از دست داده بودند، بافت‌های شأن را نمونه برداری و آنالیز کردند.

آنها به وجود ذرات ویروسی پایدار در بخش‌های مختلف بدن، از جمله قلب و مغز، تا ۲۳۰ روز پس از شروع علائم پی بردند که می‌تواند نشان دهنده عفونت با ذرات ویروسی معیوب باشد که در عفونت‌های مداوم در بین بیماران سرخک نیز دیده شده است.

به گفته محققان: «ما هنوز نمی‌دانیم که در سال‌های آینده چه بار بیماری مزمن ناشی از ابتلاء به کووید ۱۹ ایجاد خواهد شد.»

«آیا ما شاهد نارسایی قلبی در جوانی در بازماندگان یا زوال عقل زودرس خواهیم بود؟ اینها سوالات بی پاسخی هستند که نیازمند یک رویکرد پیشگیرانه بهداشت عمومی برای کاهش شیوع این ویروس هستند.»

در مجموع نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در حالی که بیشترین بار کروناویروس در مجاری هوایی و ریه است، ویروس می‌تواند در مراحل اولیه عفونت منتشر شود و سلول‌ها را در سراسر بدن، از جمله به طور گسترده در سراسر مغز، آلوده کند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت ویروس کرونا نارسایی قلبی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۳۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ خونِ شجاعی و الهامی از مورایس و بقیه رنگین‌تر است؟ +فیلم
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ شجاعی و الهامی خود را بالاتر از مورایس می‌دانند؟
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟