Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:49:42 GMT

نگاهی به قیام خونین ۱۰ دی سال ۵۷ مردم ورامین

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۳۳۸۴۵

نگاهی به قیام خونین ۱۰ دی سال ۵۷ مردم ورامین

به گزارش ایرنا، پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم دشت ورامین، رژیم ستم‌شاهی خفقان بی‌سابقه‌ای را در این شهرستان به وجود آورد و برای آن که تحرکات مردم را بیش از گذشته زیر نظر داشته باشد، بر خلاف رویه‌ای که ساواک را فقط در مراکز استان‌ها مستقر می‌کرد، در مرکز ورامین ساواک را به راه انداخت تا کسی جرأت نکند علیه رژیم اقدامی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روز یکشنبه دهم دیماه سال ۱۳۵۷ پس از گذشت چند روز از اعتراضات مردمی، دانش‌آموزان مدرسه خود را تعطیل کرده و با حرکت در خیابان اصلی شهر، مردم معترض را نیز با خود همراه کردند.
جمعیت معترض وقتی مقابل جایگاه سوخت رسید، با آماج گلوله‌های مزدوران ستم‌شاهی مواجه شد که در این میان، یکی از گلوله‌ها، به قلب جوانی به نام حسن کریمی اصابت کرد و او، نخستین شهید قیام خونین ۱۰ دی ورامین شد.
پس از به شهادت رسیدن شهید کریمی، مسعود میرزایی دیگر جوان ورامینی در حالی که پیکر شهید را بر روی دست گرفته بود، در مقابل امامزاده  کوکب‌الدین، جایی که امروز یادمانی از شهدا در مقابل آن نصب شده به ضرب گلوله مستقیم به سر به، شهادت رسید.
مزدوران ستم‌شاهی بار دیگر به روی جمعیت آتش گشودند که بر اثر آن، جوان دیگری به نام محمد حسن شیرازی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید تا خون شهدای پاک مردم ورامین ، پایه‌های رژیم ستم‌شاهی را به لرزده در آورده و زمینه پیروزی انقلاب را در ۲۲ بهمن سل ۵۷ فراهم کند.
زندگینامه شهدای ۱۰ دی ماه ورامین
شهید مسعود میرزایی پوئینک
شهید میرزایی روز دهم مرداد ماه سال ۱۳۳۴ در ایوانکی که محل خدمت پدرش بود به دنیا آمد. از کودکی به حضرت سید الشّهدا(ع) علاقه خاصی داشت و به گفته پدرش از ۵ سالگی به تکایا و مساجد می رفت و در عزاداری ها شرکت فعال داشت.  
وی همواره به کمک مردم به خصوص ایتام می شتافت و از این نظر زبانزد خاص و عام بود به طوری که بعد از شهادت مشاهده می شد افرادی که قبلا شهید مسعود به آنها کمک می کرد سراغش را می گرفتند در حالی که حتی نام او را نمی دانستند.
وی بارها جهت دفاع از کسانی که مورد ظلم واقع شده بودند خود را درگیر کرده بود.
مسعود میرزایی جوانی پر شور، فعال و انقلابی بود، در پخش اعلامیه و عکس امام و شرکت در تظاهرات فعالیت داشت و از رفتن به سربازی سر باز می زد چرا که نمی خواست برای شاه خائن پا بکوبد.
در روزهای پر هیاهوی انقلاب در حالی که ۴۰ روز بیشتر از دامادی اش نمی گذشت، صبح دهم دی ماه ۵۷ متوجه می شود خیابان ها شلوغ است و مردم درحال تشییع پیکر شهیدان کریمی و شیرازی  هستند.
وی در راهپیمایی دهم دیماه ۵۷ در خیابان شهدا مورد اصابت گلوله از ناحیه بازو و پیشانی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
شهید حسن کریمی
شهید کریمی متولد ۱۳۱۸ و اصالتا کاشانی بود. او در سپاه دانش و در شهر اصفهان به کار معلمی می‌پرداخت و پس از ازدواج در منطقه ۱۷ شهریور تدریس می‌کرد.  
از مهرماه ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۵۲ ادامه تحصیل داد و لیسانس علوم تربیتی خود را از دانشگاه ابوریحان اخذ کرد.
شهید کریمی در سال ۵۳ به ورامین منتقل شد در جریان مبارزات ستم شاهی تلاش های زیادی برای افشای جنایات رژیم منحوس پهلوی انجام می داد.
از شهید کریمی یک دختر و یک پسر به یادگار مانده است
شهید محمد حسین شیرازی
شهید شیرازی در سال ۱۳۳۰ در ورامین به دنیا آمد و از چهار سالگی همراه پدرش مسجد می رفت و اکثر کودکی خود را با پدربزرگش مرحوم شیخ علیرضا حقی می گذراند. پدر بزرگ مؤمن و متدین محمد حسین او را با قرآن و اسلام آشنا می کند به گونه ای که به این اعتقاد رسیده است که محمد حسین نمونه خواهد شد.
در جریانات انقلاب، آموزه های دینی و تاثیر روحانی امام خمینی (ره) محمد حسین را پیرو ایشان ساخته وشور حسینی در روح و جان او چنان غوغایی بر پا کرده بود که تا به هدف نرسید از حرکت نایستاد.
شهید محمد حسین شیرازی در دوران مبارزه با رژیم پهلوی بطور شبانه در دبیرستان کارخانه قند که امروز به نام وی مزین است و روستاهای اطراف مثل باغخواص، احمد آباد و امام زاده ها با تکثیر اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) و پخش آنها در میان مردم به مقابله با رژیم پرداخت به طوری که جهت نقل و انتقال مخفیانه تر اعلامیه ها به رانندگی تریلی می پردازد تا راحت تر بتواند اعلامیه ها را پخش کند.
شهید شیرازی در سومین روز تظاهرات پیاپی در ورامین در دی ماه ۵۷ در حالی که مردم پیکر شهید حسن کریمی را تشییع می کردند در خیابان شهدای ورامین هدف گلوله دژخیمان قرار گرفت و به مقام والای شهادت نائل شد .

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران شهید ورامین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران شهید ورامین انقلاب اسلامی ایران شهید ورامین شهید کریمی محمد حسین ستم شاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و خاکسپاری شهید رنجنوش در دارالمومنین و دارالمجاهدین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ امروز و در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، پیکر شهید محمد رنجنوش، با حضور مردم درالمومنین و دارالمجاهدین همدان از پیاده راه میدان امام خمینی تشییع و پس از پیمودن مسیر خیابان شهدا، در گلزار شهدای همدان آرام گرفت.

حاج محمد رنجنوش، شهید تازه شناسایی شده، متولد یکم فروردین ۱۳۴۰ در روستای قوره جینه کبودراهنگ است.

والدین این شهید گرانقدر به دیار باقی شتافتند و همسر بزرگوار شهید دو فرزند پسر شهید رنجنوش را پرورش دادند.

حاج محمد رنجوش از شهدای جاویدالاثر تیپ ۳۲ انصارالحسین همدان، ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای ۵ شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

روستای قوره جینه کبودراهنگ در دفاع مقدس در حالیکه فقط ۵۰ خانوار داشته، ۱۴ شهید و بیش از ۷۰ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

دیگر خبرها

  • آئین تجلیل از خانواده معظم ۲۰شهید روحانی و طلبه ورامین️ برگزار شد
  • عزاداری ورامینی‌ها در سالروز شهادت امام صادق (ع) + فیلم
  • پیکر شهید تازه تفحص شده با حضور پرشور مردم همدان تشییع شد
  • تشییع و خاکسپاری شهید رنجنوش در دارالمومنین و دارالمجاهدین
  • تشییع و خاکسپاری پیکر شهید رنجنوش، هم اکنون در همدان
  • تشییع و خاکسپاری پیکر شهید رنجنوش، دقایقی دیگر در همدان
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • شهادت ۳ فلسطینی در حمله اشغالگران به شمال رفح
  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه