Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: مسائل روحی روانی هنگامی که درمان نشوند یا توسط فرد انکار شوند به مسائل جسمی بدی تبدیل می‌شوند که گاهی تشخیص افتراقی را سخت می‌کند؛ یعنی فرد برای آن مشکل جسمی به متخصصین متعدد مراجعه کرده و درمان‌های مختلفی انجام می‌دهد اما نهایتا تشخیص داده نمی‌شود که عامل آن بیماری جسمی، بیماری‌ روانی بوده که انکار می‌شده یا درمان نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر علیرضا صداقت در جریان بازدید از کمپین ««خجالت نداره» که با هدف انگ‌زدایی از بیماران اعصاب و روان به همراه ارائه مشاوره روانشناسی و روانپزشکی رایگان در محل پارک ملت مشهد درحال برگزاری است، اظهار کرد: همه ما برای پیدا کردن بیماری‌های جسمی خیلی حساس هستیم و برای آن اقدامات مختلف همچون ازمایش‌های مکرر و... انجام می‌دهیم، اما از بیماری‌های روحی روانی که وابسته به بعد جسمی هستند؛ عمدتا غافل هستیم. 

وی ادامه داد: بیماری‌های روحی روانی اغلب می‌توانند مسائل جسمی ما را تحت تاثیر قرار دهند و ایجاد بیماری کنند . اصلا اصطلاح بیماری‌های روان‌تنی یعنی همین که مسائل روحی ما منشأ بیماری جسمی شوند. 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد بیان کرد: دوستان ما در کمپین «خجالت نداره» در فاز اول که آشنایی با کمپین است به خوبی مردم را راهنمایی می‌کنند. در فاز دوم غربالگری اولیه است و افرادی که مشکوک به مشکلات روحی روانی هستند تشخیص داده می‌شوند و به همکاران مربوطه چه آنها که در اینجا حضور دارند و چه متخصصانی که در سطح شهر هستند، ارجاع داده می‌شوند. 

صداقت با بیان اینکه این کمپین حرکت بسیار خوبی است که امیدواریم به صورت مدون ادامه داشته باشد، گفت: طی صحبت‌هایی که با یکی از اعضای شورای شهر داشته‌ایم امیدواریم بتوانیم این کار را در فرهنگسراها انجام دهیم و فرهنگسراها را مجهز کنیم تا  کلینیک‌ها و درمانگاه‌های مشاوره نیز در آنها برقرار شود؛ زیرا با توجه به شرایط اقتصادی و فاجعه کرونا مسائل روانی گاهی حتی بیشتر از مشکلات جسمی نمود پیدا کرده است و انشالله با پیدا کردن افرادی که در معرض خطر هستند بتوانیم آسیب ناشی از مسائل روحی را کاهش دهیم. 

وی تصریح کرد: مسائل روحی روانی هنگامی که درمان نشوند یا توسط فرد انکار شوند به مسائل جسمی بدی تبدیل می‌شوند که گاهی تشخیص افتراقی را سخت می کند؛ یعنی فرد برای آن مشکل جسمی به متخصصین متعدد مراجعه کرده و درمان‌های مختلفی انجام می‌دهد اما نهایتا تشخیص داده نمی‌شود که عامل آن بیماری جسمی، بیماری‌های روانی بوده که انکار می‌شده است. 

رئیس آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد درمورد نقش امید و روحیه خوب در درمان کرونا بیان کرد: در مواردی که بیمار و خانواده‌اش از کرونا می‌ترسند، اوضاع بدتر می‌شود. آنقدر این مسئله مهم است که همکاران ما متوجه شدند که هر چه بیمار امیدواری بیشتری داشته باشد یا کمتر ترسیده باشد می‌تواند به شرایط غلبه کند اما از آنجایی که کرونا یک پاندمی فراگیر است و کشورهای دنیا و مخصوصا ما را به طور نگران‌کننده‌ای مبتلا کرده قبل از اینکه در انتها برای خانواده‌ها نیاز به حمایت روحی روانی باشد باید در سطح جامعه رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند؛ زیرا آنها نقش بسیار مهمی در تعادل روحی روانی اجتماع دارند. گاهی خبر غیر منطقی باعث موج نگرانی در سطح جامعه می‌شود. 

صداقت افزود: اگر درمورد امیکرون و پیک ششم اطلاع‌رسانی خوبی نداشته باشیم نگرانی‌های غیر هدفمند ایجاد شده و به جای اینکه نگرانی موجب اتخاذ روش‌های پیشگیرانه شود در بین مردم انکار ایجاد می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه در قرارگاه مبارزه با کرونای استان کمیته حمایت روحی روانی از کارکنان و بیماران داریم، عنوان کرد: تحمل شرایط روحی حاکم در پاندمی کرونا به ویژه در پیک‌ها برای کادر درمان ما بسیار سخت بود. باوجود اینکه تصور می شود که برای کادر درمان فوت بیماران عادی است، اصلا اینطور نیست ما با بیمارانمان زندگی می‌کنیم. بهبودی آنها لحظه شادی ما است و از دست دادن بیمار بدترین لحظات ما را رقم می زند به طوری که گاه تا مدتها درگیر آن می شویم. البته شرایط سخت پاندمی اجازه نداد شاید سرویس مشاوره و روان درمانی به طور فرد به فرد که مدنظر ماست، انجام شود اما  اعضای این کمیته توانستند با تهیه محتواهای آموزشی در فضاهای مختلف اطلاع‌رسانی درمورد کرونا را انجام دهند. 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: در حوزه حمایت روحی روانی از کارکنان نیز برنامه‌هایی انجام شد و اولین گروهی که مورد حمایت قرار گرفت کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه بود. این آموزش‌ها تاثیر خوبی هم داشت اما با شروع پیک پنجم که تمام همت دانشگاه به سمت درمان و کنترل پیک رفت، این برنامه کمرنگ شد در جلسات اخیر بر راه‌اندازی مجدد این فعالیت‌ها تاکید شد و امیدواریم با برنامه مدونی که تدوین شده، تمام گروه‌های کادر درمان تحت پوشش برنامه مشاوره روان درمانی قرار بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس همه باهم علیه کرونا بیماری روانی سازمان نظام پزشکی مشهد مسائل روحی روحی روانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۵۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

فرماندار شهرستان تبریز گفت: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یونس فاتح ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ همزمان با آغاز هفته کارگر از چندین واحد تولیدی شهرستان تبریز بازدید کرد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

فرماندار شهرستان تبریز ضمن تبریک هفته کارگر به کارگران این مجموعه عنوان کرد: ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، بهره گرفتن از علم و تجربه اندوزی، برخورداری از دانش فنی و نیروی متخصص متناسب با ورود فناوری‌های جدید، داشتن خلاقیت، شناخت از بازارهای جدید و سیاست‌های ورود به آن‌ها و توجه به سلیقه مشتری، لازمه دستیابی به موفقیت بیشتر در عرصه توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

فاتح در ادامه به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این کارخانه پرداخت و در راستای حل و رفع مشکلات موجود دستورات لازم را ابلاغ کرد.

کد خبر 748801

دیگر خبرها

  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • دردسر جدید بارسلونا: ویتور روکه قربانی مسائل مالی می‌شود؟
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • از روان تا درمان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان شهرستان فیروزکوه