Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، معاون تعاون وزیر کار هوشمند سازی نظام توزیع کالا در تعاونی های کشور را خواستار شده و می گوید: اجرای این طرح ضمن کمک به دسترسی به کالا با قیمت مصوب در سراسر کشور، زمینه خروج تعاونی ها از حالت سنتی به مدرن را فراهم می کند.

طرح توزیع هوشمند اقلام و کالاهای اساسی از هفته‌های قبل در راستای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و حذف دلالی و مدیریت بازار به اجرا درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح در آغاز با هدف ساماندهی بازار اقلامی همچون مرغ و تخم مرغ و از سوی وزارت جهاد کشاورزی به جریان درآمد و مدتی بعد برنج، شکر، روغن و اقلام لبنی شامل شیر، پنیر، ماست و کره نیز در دستور کار فروش اینترنتی و توزیع هوشمند با قیمت مصوب قرار گرفت که تا حد زیادی در مدیریت بازار اثرگذار بود.

پیش از این مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفته بود در جایی که اخلال در شبکه توزیع باشد و واسطه‌گری و عرضه نامناسب و دلالی های غیرضرور صورت بگیرد، از سامانه‌های هوشمند در بحث توزیع و مصرف کننده، اصناف و کسبه استفاده خواهیم کرد تا مردم دغدغه معیشت نداشته باشند.

در همین راستا، مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ تاکید دارد که نظام توزیع کالا در تعاونی های کشور باید هوشمند شود.

وی از تعاونی‌های مصرف به عنوان باسابقه ترین، ‌ قدیمی‌ترین و پر ریشه ترین تعاونی‌های کشور نام برده و می‌گوید: اگر تعاونی های مصرف به سمت بازسازی برند در نظام توزیع کشور حرکت نکنند با تهدید جدی روبه رو خواهند شد.

مسکنی می گوید: در وزارت تعاون با همکاری اتحادیه‌های تعاونی مصرف و سایر تعاونی های کشور در گرایش‌های مختلف و با کمک تیمی مشاور طرحی برای توزیع هوشمند کالا در تعاونی‌ها در دست بررسی و اقدام داریم.

به گفته وی، اجرای طرح توزیع هوشمند کالاها در بخش تعاون به هموطنان برای دسترسی به کالا با قیمت مصوب در سراسر کشور کمک خواهد کرد و ماهیت تعاونی ها را از حالت سنتی به مدرن تغییر خواهد داد.

توزیع هوشمند کالاهای اساسی در تعاونی‌ها

در حال حاضر جلوگیری از ایجاد نا امنی در بازار کالاهای اساسی به عنوان یک ضرورت اقتصادی، امنیتی و مدیریتی مطرح است.

با اجرای طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی، ضمن کوتاه شدن دست واسطه ها و حذف دلالی، مصرف کنندگان با سهولت بیشتر و دغدغه کمتر به ارزاق و مایحتاج عمومی دسترسی پیدا می کنند.

این طرح جلوی افزایش قیمتهای ناشی از سفته بازی در بازار را گرفته و مانع از اخلال در شبکه توزیع، احتکار و گرانفروشی می شود.

پیش از این نیز از سامانه مهتا (مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی) در سال ۱۳۹۸ توسط اتاق تعاون ایران رونمایی شده بود.

این سامانه که از زمان ورود کالا تا رسیدن به دست مصرف کننده را رصد می کند، به تامین و توزیع کالاهای اساسی به ویژه در شرایط تحریم و بحران های اقتصادی کمک می کند.

سهولت دسترسی به کالاهای تعیین شده برای آحاد جامعه، امکان توزیع هوشمند کالا به جوامع هدف، امکان کنترل و نظارت بر قیمت و مقدار اقلام توزیعی، جلوگیری از بروز هرگونه کمبود در شبکه، نظارت دقیق بر نحوه توزیع کالاهای وارداتی و تولیدی توسط نهادهای نظارتی، اطلاع دقیق از میزان موجودی کالا و برنامه ریزی لازم جهت تامین به موقع کالاهای اساسی از مهترین مزایای سامانه مهتا (مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی) به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر بخش تعاون با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه توزیع کشور و ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونی های مصرف در قالب اتحادیه های کارگری و کارمندی در سراسر کشور و جامعه هدف فرهنگیان، کارمندان دولت، ‌نیروهای مسلح، کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، آمادگی کامل برای کمک به دولت در بحش تامین و توزیع کالاهای اساسی را دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین حماسه 9 دی نظام توزیع کالا طرح توزیع هوشمند ساماندهی بازار ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین حماسه 9 دی توزیع هوشمند کالا تعاونی های کشور کالاهای اساسی توزیع کالاهای تعاونی ها توزیع کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت میدانی رئیس قوه قضاییه در بازدید از بندر شهید رجایی

 

خبر بروز رسانی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در دومین بازدید خود از این بندر گفت: وضعیت گمرک شهید رجایی نسبت به اسفند ۱۴۰۰ بسیار بهتر و مطلوب‌تر شده است، اما هنوز نواقص و ناهماهنگی‌هایی در این گمرک بین دستگاه‌های مسئول وجود دارد که باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آنها اقدام شود.
وی در بازدید از بخش نگهداری بیش از ۹۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی که ترخیص نشده است، افزود: اگر علت اصلی عدم ثبت سفارش و عدم ترخیص کالا‌ها و اقلامی که پنج سال از تولید آنها می‌گذرد، حمایت از تولید داخل است، بنابراین متروکه اعلام کردن آنها و سپس به فروش رساندنشان در بازار نیز، نقض غرض است و در نهایت با این روش هم اثر خود را در بازار می‌گذارد.
رئیس دستگاه قضا گفت: این ماشین آلات از طریق ورود مستقیم به بازار یا از طریق فروش در قالب اموال تملیکی در بازار عرضه می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: این ماشین‌آلات راهداری، طبق اعلام وزارت راه، در زمره نیاز راهسازی کشور است پس ضرورت دارد این مسئله را با هماهنگی بین‌دستگاهی رفع کنیم و چنانچه برداشت متفاوت از قانون وجود دارد، به یک اشتراک نظر در فهم از قانون برسیم و در صورت نقص قانون در این زمینه نیز، نسبت به اصلاح قانون اهتمام بورزیم.
وی گفت: با همکاری سایر قوا نسبت به اصلاح رویه‌ها اقداماتی را ترتیب دهیم تا شاهد معطل ماندن کالا‌هایی که نیاز کشور است و برای آنها ارز تخصیص داده شده، در گمرکات نباشیم.
رئیس قوه قضاییه افزود: بدون تردید با ایجاد سامانه واحد میان گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی و اتصال این سامانه به سامانه جامع تجارت از بسیاری از این نواقص و ناهماهنگی‌ها که سبب عدم ترخیص کالا‌ها می‌شود، جلوگیری به عمل می‌آید مسئولان امر، هر چه سریعتر نسبت به راه‌اندازی کامل و تکمیل چنین سامانه‌ای، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اینکه بخش حقوقی گمرک در سال ۱۴۰۰ یک نوع بخشنامه ناظر بر ثبت سفارش و ترخیص کالا‌ها صادر می‌کند و در سال ۱۴۰۲ بخشنامه دیگری را در این خصوص ابلاغ می‌کند که با بخشنامه پیشین متفاوت است، خودش از عواملی است که سبب معطلی کالا‌ها و متروک اعلام شدن آنها می‌شود در این زمینه بخش حقوقی گمرک باید به یک وحدت و انسجام رویه دست یابد.
وی افزود: من فعلاً در این بازدید به دنبال آن نیستم که ببینم کدام فرد یا دستگاه کوتاهی کرده است.
رئیس قوه قضاییه همچنین از مخازن اِشغال شده توسط ۴۴ هزار تن روغنِ غیر قابل مصرف بازدید کرد.

 

بیشتر بخوانید:بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی دریایی سپاه در بندرعباس


رئیس دستگاه قضا خطاب به نماینده شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، بعنوان وارد کننده محموله ۴۴ هزار تنی روغن خوراکی گفت: چرا باید چنین محموله‌ای که نیاز کشور است با تخصیص ارزِ قابل توجهی، وارد کشور شود و سه سال در کشاکش میان دستگاه‌های مسئول بماند و در آخر اعلام شود که این محموله روغن، قابلیت مصرف خوراکی را ندارد و حتی استفاده از آنها برای مصرف طیور نیز می‌تواند واجد آسیب باشد؟! آیا نمی‌شد دو وزارتخانه «جهاد کشاورزی» و «بهداشت» فرآیند آزمایش و نمونه‌برداری از این محموله را سریع‌تر انجام دهند که بالغ بر سه سال، انبار‌ها بواسطه این روغن‌ها که قابلیت مصرف ندارند، اِشغال نشوند؟
بازرسی که شما بعنوان واردکننده، در کشور مبدأ واردات این روغن‌ها تعیین کرده بودید، چرا در همان موعد بارگیری و فروش، غیر قابل مصرف بودن آنها را اعلام نکرد؟ / باید توجه شود که علاوه بر تخصیص ارز برای واردات و نگهداری چنین محموله‌هایی، حتی مرجوع کردن و امحای آنها نیز برای کشور و بیت‌المال هزینه‌زاست.
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز هدف اصلی‌ام از این بازدید، آن است که با همکاری سایر دستگاه‌ها به یک تدبیر برسیم تا دیگر شاهد چنین امری نباشیم که محموله‌ای مورد نیاز کشور با صرف ارز ترجیحیِ قابل‌توجه، وارد کشور شود و بعد از سه سال که انبار‌ها را اِشغال کرده، تازه به این نتیجه برسیم که چنین محموله‌ای اصلاً از همان ابتدا که وارد شد هم غیرقابل مصرف بود!
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: تصویر امروز انبار‌های اموال تملیکی حقیقتا با گذشته قابل مقایسه نیست و با تلاش صورت گرفته امروز وضعیت خیلی خوب است.
وی گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در دیگر انبار‌ها نیز وضعیت خوب است و مشکلات گذشته تا حد بسیاری حل شده است.

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • برای حل مشکلات تعاونی های مسکن چابهار عزم جدی وجود دارد
  • تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضاییه در بازدید از بندر شهید رجایی
  • اشتغال ۹۲ هزار نفری تعاونی‌های زنان در کشور
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد