Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه  ارمنستان در حالی از لغو تحریم کالاهای ترکیه ای خبر می دهد که دو کشور تلاش می کنند روابط خود را که به طور تاریخی متشنج است عادی سازند.

وزارت اقتصاد ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم گرفته شد تحریم واردات کالاهای ترکیه به کشور ما تمدید نشود.

این تدبیر که یکم ژانویه ۲۰۲۱ بعد از این که آنکارا در جنگ پاییز ۲۰۲۰ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از باکو پشتیبانی کرد اتخاذ شد، شامگاه جمعه به پایان می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تدبیر در ماه ژوئیه برای یک دوره شش ماهه تمدید شده بود.

وزارت اقتصاد ارمنستان اعلام کرد: این تحریم در حمایت از ایجاد شرکت ها در کشور ما تاثیر مثبت اما در زمینه دامن زدن به تورم پیامد منفی داشت.

وزارت اقتصاد ارمنستان افزود: ما امیدوار هستیم  بر اساس اصل متقابل شرایط مطلوب برای صادرات محصولات ارمنستان به ترکیه اتخاذ خواهد شد.

لغو تحریم از سوی ایروان بعد از افزایش حرکت ها برای ایجاد آرامش میان ترکیه و ارمنستان در هفته های اخیر اعلام می شود.

دو کشور به این ترتیب در نیمه ماه دسامبر فرستادگانی را برای عادی سازی روابط منصوب کردند و شرکت های هواپیمایی ترکیه و ارمنستان برای این که بتوانند به پروازهای چارتر اقدام کنند درخواست هایی ارائه کردند.

روابط میان دو کشور به ویژه به علت امتناع ترکیه از به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول به منزله نسل کشی با تشنج همراه بوده است.

مورخان زیادی این کشتارها را به منزله نسل کشی ارزیابی می کنند و دولت ها یا پارلمان های بسیاری از کشورها از جمله آمریکا فرانسه و آلمان نیز این کشتارهای را به منزله نسل کشی به رسمیت شناخته اند. برآوردها درباره شمار کشته ها بین ۶۰۰ هزار نفر تا یک و نیم میلیون نفر متفاوت است.

اما ترکیه این کشتارها را پیامد فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۲۰ می داند و با رد نسل کشی به جنگ داخلی اشاره و اعلام می کند بر اثر قحطی قربانیان دو چندان شده و ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ارمنی و به همان میزان ترک جان باخته اند.

روابط میان دو کشور به علت بحران نظامی نیز که در سال گذشته میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ناگورنو - قرا باغ در گرفت و آنکارا در آن از باکو پشتیبانی کرد با تنش همراه شده است.

آنکارا و ایروان هرگز روابط دیپلماتیک برقرار نکرده اند و مرز میان دو کشور از سال های دهه ۱۹۹۰ بسته است.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1587988

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارمنستان ترکیه دو کشور نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۷۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، امیرجمشیدی گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

وی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی بیان داشت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشور‌ها است.

وی افزود: واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

دیگر خبرها

  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد