Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار جوین در این همایش گفت: این شهرستان زادگاه مفاخر و مشاهیر فراوانی است که یکی از مشهورترین آنها عطاملک جوینی است که با پشتکار و نفوذ فرهنگی خود در دربار ایلخانی خدمات فراوان به اسلام و ایران ارائه کرد.

حسین جمشیدی افزود: عطاملک جوینی از سیاست ورزان و تاریخ نگاران چیره دست قرن هفتم هجری است که علاوه بر تالیف تاریخ جهانگشا، سالها حاکم و فرمانروای بغداد بود و خدمات درخشان در عمران و آبادی این سرزمین انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همایش ملی بزرگداشت عطاملک جوینی علاوه بر معرفی بیشتر این مورخ نامدار به نسل جوان منجر به شناختن اماکن تاریخی و مشاهیر خطه جوین می شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عطاملک جوینی تاریخ نگار و ادیب پرآوازه خطه جوین است که نقش موثری در اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی در دوره حکومت  ایلخانی داشت.

بهروز محبی افزود: منطقه جوین زادگاه مشاهیر و مفاخر معروف همچون خاندان جوینی، سعدالدین حمویه جوینی، خواجه نجم الدین کبری و معین الدین جوینی است که در تاریخ علم و ادب می درخشند.

وی ادامه داد: نسل امروز باید بدانند که پشت آنها کوههای بزرگ برافراشته شده و این نسل به این کوههای بزرگ تکیه زده‌اند لذا  معرفی و همایش نکوداشت این بزرگان پیوند نسل جوان را با فرهنگ ایرانی و اسلامی بیشتر می کند.

علاءالدین ابوالمنظر عطاملک بن بهاء الدین محمد جوینی (۶۸۱-۶۲۳ هـ. ق) مورخ و ادیب ایرانی قرن هفتم قمری است که مهمترین اثر وی تاریخ جهانگشاست.

وی در منطقه جوین از توابع سبزوار خراسان متولد شد و از جوانی به خدمت امیر ارغون حکمران خراسان درآمد و ۲ بار به همراه وی به پایتخت مغولستان قراقروم سفر کرد.

وی در این سفرها با احوال مغولان آشنایی پیدا کرد و در همین مسافرت‌ ها شروع به نوشتن کتابی با موضوع فتوحات مغولان کرد که به تاریخ جهانگشا شهرت دارد.

عطاملک جوینی در سال ۶۵۴ هجری قمری در خراسان به هلاکوخان پیوست و در جنگهای وی با اسماعیلیان در الموت همراه او بود و با جلب رضایت هلاکو توانست قسمتی از کتابخانه الموت را از نابودی نجات دهد.

وی همچنین در سقوط بغداد هلاکو را همراهی ‌کرد و به عنوان فرماندار بغداد، جنوب بین النهرین و خوزستان منصوب شد.

عطاملک جوینی در چهارم ذیحجه ۶۸۱ قمری در اران درگذشت.

جوین از بخشهای پیشین شهرستان سبزوار بود که در سال ۱۳۸۷ به شهرستان ارتقا یافت و هم اکنون دارای ۲ منطقه شهری و ۴۸ روستا است.

'نقاب' مرکز شهرستان ۵۴ هزار نفری جوین در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها مغولستان تاریخ جوین همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مغولستان تاریخ جوین مغولستان تاریخ جوین همایش عطاملک جوینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۷۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مجدد کنکور در زیرکوه

ایسنا/خراسان جنوبی مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی گفت: افرادی که نتوانستند در تاریخ ۶ اردیبهشت در آزمون سراسری شرکت کنند مجدد در تاریخ ۲۱ اردیبشهت برگزار می‌شود.

سید جواد حسینی واشان، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به سیل رخ داده در زیرکوه در تاریخ ۶ اردیبهشت  و مسدوی راه‌ها بسیاری از افراد نتوانستند در کنکور شرکت کنند. 

وی بیان کرد: ۱۳۸ نفر از افراد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم انسانی  که نتوانستند شرکت کنند آزمون در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.                                             

حسینی واشان گفت: داوطلبان می‌توانند کارت شرکت به آزمون را از روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت کنند و در ۲۱ اردیبهشت در ۸ صبح روز جمعه آزمون برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول
  • برگزاری مجدد کنکور در زیرکوه
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • اولین نکوداشت روانشناسان رضوی برگزار می شود
  • همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی