فیلمسازی را از بیان بصری دور نکنیم
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۳۷۵۸۵
به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا از روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، اسفندیار شهیدی گفت: چیزی که ریشه اصلی سینماست و قرار است حرف بزند و ارتباط برقرار کند، ارزش خود را از دست داده است. این که ما از تماشاگر انتظار داشته باشیم فیلسوفی بزرگ باشد و از روی فیلم به چیزی برسد، انتظار بیربطی است. باید فیلم را ببینیم و بر اساس چیزی که میبینیم، به معنی برسیم و این موضوع را متأسفانه در بسیاری از فیلمهای سالهای اخیر، حتی آنها که بسیار هم سر و صدا کردهاند و جوایزی هم دریافت کردهاند، میبینیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ریشه اصلی این فیلمها دیالوگ و حرف است. کارگردانی که بگوید من میخواهم فلان حرف را در فیلمم بگویم، باید پروانه او را باطل کرد! کارگردان باید بگوید میخواهم فلان مطلب یا موضوع را نشان بدهم. درحال حاضر چیزی بهعنوان اینکه من میخواهم حرفم را به عنوان ارزش بصری نشان بدهم وجود ندارد. درنتیجه، دیالوگها به طور متوالی پشتسرهم میآیند و میروند و هر کسی هرچه میخواهد میگوید. بهنظرم این موضوع پسرفت است. حدود ده سال پیش، زمانی که در سه دوره از جشنواره داور بودم، فضا بهتر بود؛ ولی اکنون این جریان را کمتر میبینم و افسوس میخورم و میگویم کاش به آن سمت برویم.
شهیدی ادامه داد: وقتی میبینیم در فیلمی نویسنده، کارگردان، تهیهکننده و طراح لباس یک نفر است، این یعنی یکجای کار میلنگد. یا این حرفهها بیارزشند (که این گونه نیست) یا ما اشتباه میکنیم. وقتی پشت صحنه فیلمهای خارجی را نگاه میکنیم، میبینیم چندین نفر مشاور همراهشان هستند، استوریبرد دارند، با فیلمبردار حرف میزنند و حتی با طراح صحنه؛ چرا که آنها میدانند پیشتولید اهمیتش بسیار بیشتر است.
وی اضافه کرد: متأسفانه مانند ایران نیست که ما وسایل صحنه را بخواهیم تست کنیم و آنها بگویند وسایل نیازی به تست ندارد. همچنین فیلمها پر از صحنههای تکراری است و چیزی به مخاطب اضافه نمیکند. فیلمبردار همراه شخصیت اصلی، پلهها را بالا و پایین میرود و وقتی از ریتم فیلم انتقاد میکنید، میگویند آن شخصیت از پله بهتندی بالا رفت! و این یعنی توجیهی از ریتم فیلم ندارند.
شهیدی با تأکید بر موضوع آموزش در سینما گفت: برخی میگویند آموزش مهم نیست و فرد باید ذاتا فیلمساز باشد. فکر میکنم دوران جان فورد و چارلی چاپلین که به صورت ژنتیک سینماگر بودهاند، گذشته است. یک فیلمساز باید یاد بگیرد چه کاری میخواهد انجام دهد. از بحث ساده دکوپاژ و میزانسن صحیح گرفته تا مباحث بالاتر، بدون آموزش نمیتوان قدم برداشت. اگرچه شاید برخی افراد تحصیلات نداشته باشند ولی در کارشان موفق هستند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاشزاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
برچسبها جشنواره فیلم فجر سینما تلویزیونمنبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سینما تلویزیون جشنواره فیلم فجر سینما تلویزیون فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۷۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنوارههای دولتی اکتفا کرد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در نخستین دوره این رویداد سینمایی ۶۵ فیلم کوتاه داستانی برای رقابت در بخش اصلی انتخاب شدهاند.
لیلا زارع، بازیگر سینما و تلویزیون و یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش فیلمهای کوتاه داستانی درباره برداشت خود از فیلمهای ارائه شده به جشنواره گفت: «تعدادی از فیلمهای ارائهشده خیلی خوب بودند و از دیدن آنها لذت بردم. تعدادی بسیار ضعیف بودند که جای بحث نداشت. تعداد زیادی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند یا در بعضی زمینهها خوب و در بعضی زمینهها ضعیف یا بهطور کلی بسیار متوسط بودند که با بحث و بررسی در جلسه، انتخاب یا حذف شدند.»
زارع درباره ایدههای مرتبط با اقوام و سوژه آثار گفت: «بعضی فیلمسازان جوان به دنبال سوژه فیلمهای موفق یا سوژههای تکراری که مورد توجه قرار گرفتند میروند و فراموش میکنند سوژه خاص صرفاً باعث موفقیت یک فیلم نمیشود؛ جنبه فنی و تمام جزئیات و نوع نگاه به سوژه و نوع روایت و خیلی نکات کلیدی دیگر، همه و همه موفقیت یک اثر را رقم میزند.»
او با بیان این که در بین آثار ارائهشده به نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز چنین مسئلهای کم و بیش به چشم میآمد، افزود: «البته تنوع سوژه در بین آثارِ با موضوع اقوام نسبتاً رضایتبخش بود، همچنین خلاقیت در نوع بیان، موضوع و همه جزئیات، طوری که حتی در بیان سوژههای تکراری نیز کارهای موفق را شاهد بودیم.»
بازیگر فیلم «ما همه خوبیم» درباره نحوه انتخاب آثار گفت: «خوشبختانه ترکیب هیئت انتخاب بهنوعی بود که جدا از بحث فنی، تنوع سلیقه دیده میشد. تعدادی از فیلمها واقعاً همه نظرات را تأمین میکرد و تعدادی نیز ازنظر همه ما، کارهای ضعیف محسوب میشدند، اما اکثر کارها با تمام نقاط قوت یا ضعفی که داشتند بهطور کامل مورد بحث و گفتوگو قرار گرفتند و از بین آنها آثار مطلوبتر انتخاب شدند.»
زارع با اشاره به کار بازیگران آثار انتخابشده گفت: «میتوانم بگویم در بین فیلمهایی که به بخش رقابتی نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی راه پیدا کردند، تعدادی از نقشآفرینیها واقعاً قابل توجه است. چه در بین بازیگران حرفهای و چه بازیگران کمتر دیدهشده بازیهای درخشانی را شاهد بودم.»
او درباره همکاری بخش خصوصی و دولتی برای برگزاری رویدادهای هنری گفت: «به نظر من باید خدا را شکر کرد که چنین جشنوارههای خصوصی برگزار میشود، به این دلیل که به فیلمسازان فرصت میدهد با شرکت در آن کارهای خودشان را محک بزنند، مسیرشان را انتخاب کنند و افراد مستعد زودتر شناسایی شوند. فکر میکنم اگر در زمینه فیلمسازی فقط به جشنوارههای دولتی اکتفا کنیم بهزودی در این صنعت با محدودیت و کشف استعدادها به شکل ناقص روبرو خواهیم شد.»
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
۲۲۰۵۷