Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه متحد ناتویی آمریکا و عضو شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپاست و علی‌رغم برخی اختلافات با آمریکا به ویژه در مسئله کردی، مادامی که پیوستگی‌های نظامی، امنیتی و سیاسی با آمریکا و اروپا دارد، نمی‌تواند در مسائل راهبردی خارج از اراده آمریکا عمل کند.

خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

حفظ ارتباط با عربستان سعودی به عنوان کشوری که به صورت دو فاکتور رهبری جهان عرب را بر عهده دارد، از این حیث برای روسیه حائز اهمیت است که توان انطباق‌پذیری این کشور را در جهان اهل سنت افزایش می‌دهد.   روسیه با مصر نیز طرح مستقلی را برای تعمیق روابط طراحی کرده است اما علی‌رغم اختلافاتی که در روابط مصر و عربستان وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد که مصر بتواند جایگاه پیشین خود را احیا کند و از این‌رو، همچنان عربستان دست برتر را در جهان عرب خواهد داشت.   در چنین شرایطی، مسکو برای توسعه مناسبات با جهان عرب و دست‌کم با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، متغیر عربستان را در نظر می‌گیرد. اگر روسیه بخواهد به روابط خود با کشور‌های این حوزه ادامه دهد نباید در شرایطی قرار بگیرد که عربستان با ابتکاراتش مخالفت کند. عربستان توان مجاب ساختن بسیاری از کشور‌های جهان عرب را برای تنظیم شکل خاصی از روابط با ایران و روسیه دارد.   روسیه می‌کوشد به نحو تاکتیکی و در راستای سیاست موازنه منطقه‌ای خود، روابط با عربستان سعودی را در حد متعارفی حفظ کند؛ اما از منظر راهبردی، روابط روسیه و عربستان سعودی به سطوحی ارتقا خواهد یافت که قابلیت تحت‌الشعاع قرار دادن جایگاه ایران را در سیاست خارجی روسیه نداشته باشد.   ترکیه
ترکیه متحد ناتویی آمریکا و عضو شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپاست و علی‌رغم برخی اختلافات با آمریکا به ویژه در مسئله کردی، مادامی که پیوستگی‌های نظامی، امنیتی و سیاسی با آمریکا و اروپا دارد، نمی‌تواند در مسائل راهبردی خارج از اراده آمریکا عمل کند.   البته روسیه تلاش کرده است با طرح موضوع پیوستن ترکیه به سازمان همکاری شانگ‌های و نیز بستن قرارداد‌هایی برای واگذاری سامانه‌های پدافندی موشکی به ترکیه، بدیل‌هایی را در موازات با کارکرد‌های نهاد‌های اروپایی و ناتو رای ترکیه فراهم کند؛ اما این تلاش‌های چشم‌انداز‌های عملی و جدی‌ای نداشته است و روس‌ها نیز عموماً تجربیات خوبی از مواجهه با ترکیه در مسائل منطقه‌ای ندارند.   ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه ترکیه برای ارتباط‌گیری با جریانات اسلام‌گرای سنی در قفقاز شمالی، کشور‌های آسیای میانه و ترک‌های تاتار کریمه نیز همواره زنگ خطری برای روسیه محسوب می‌شده است.
روابط خوب ترکیه با کشور‌هایی نظیر آذربایجان به عنوان کشوری که عضو اتحادیه گوام است، اوکراین که در حال حاضر تحت حاکمیت غرب‌گرایان ضدروس اداره می‌شود، گرجستان که در دوره‌هایی تنش‌های جدی با روسیه داشته است، در کنار روابط تیره با ارمنستان که متحد راهبردی روسیه در منطقه قفقاز است، و ارتباط با تاتار‌های ضدروس در کریمه باعث شده است که موضوعات چالشی در سیاست منطقه‌ای روسیه با ترکیه به پدیده مضلع و چند لایه‌ای تبدیل شوند.
نکته دیگر بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی رابطه با ترکیه است. ترکیه به دلایل متعدد شریک اول اقتصادی روسیه در منطقه غرب آسیا بوده و روسیه که همواره از ناحیه اقتصادی آسیب‌پذیری داشته سعی کرده است که منافع اقتصادی تعامل با ترکیه را حفظ کند.
در مسائل منطقه‌ای نیز روسیه همواره کوشیده است سازکارهایش را برای دورکردن ترکیه از متحدان غربی‌اش طراحی کند. با اینکه روسیه در قالب روابط دوجانبه و چندجانبه تلاش می‌کند از نقایص وضعیت ژله‌ای و ناپایدار ترکیه به نفع سیاست‌های منطقه‌ای خود بهره ببرد. این کشور (ترکیه) هیچ‌گاه نمی‌تواند در نقش متحدی با اهداف مشترک راهبردی در کنار روسیه در منطقه قرار گیرد.   ترکیه به دلیل نفوذی که در میان برخی گرایش‌های اخوانی معارضه در سوریه دارد، در سازکار‌های چندجانبه‌گرایانه روس‌ها برای حل و فصل موضوع روسیه مشارکت داده می‌شود؛ اما همواره سایه‌ای از بی‌اعتمادی و رقابت بر روابط دو کشور حکمفرماست.   ایران نیز در مواجهه با ترکیه همین تحفظات را دارد و تلاش می‌کند علی‌رغم رقابت راهبردی در موضوعات متعدد منطقه‌ای، رشته همکاری را با اسلام‌گرایان ترک به طور کامل نگسلد؛ از‌این‌رو، مجموعاً مناسبات روسیه با ترکیه نمی‌تواند تغییرات بنیادین و متنابهی را در روابط این کشور با ایران ایجاد کند.   بیشتر بخوانید:  نگرانی‌های روسیه از سیاست‌های نفتی عربستان

 

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه ایران جهان عرب منطقه ای علی رغم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران

به گزارش همشهری آنلاین، «فداحسین مالکی» در گفت وگو با ایرنا، در تشریح دستاورد های سفر رئیس جمهور به پاکستان، این سفر را از دو بُعد روابط بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین المللی قابل تجزیه و تحلیل دانست و تصریح کرد: ایران و پاکستان دارای روابط عمیق و دیرینه هستند اما با توجه به مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده این روابط نیاز به ترمیم داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بحث امنیت مرز دو کشور فعالیت اشرار باعث شد تا مشکلاتی در این حوزه به وجود آید که رفع این مشکلات در سفر آقای رئیس جمهور به پاکستان مطرح شد و توافقات لازم در این زمینه بین طرفین صورت گرفت.

مالکی با اشاره به هدف گذاری روابط ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری نیز قراردادهای بسیار خوبی در حوزه مسائل بازرگانی اقتصادی انرژی و غیره بین طرفین به امضا رسید و ما مبادلات اقتصادی تا سقف ۱۰ میلیارد دلار را برای و کشور ترسیم کرده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در جریان این سفر توافقاتی بین طرفین برای تامین نیازهای یکدیگر از جمله در حوزه کشاورزی انرژی و غیره صورت گرفت و طرفین بر راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک تاکید کردند.

وی افزود: باتوجه به شرارت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در سطح منطقه نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر ایران و پاکستان از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز حائز اهمیت است و می‌تواند به ارتقاء امنیت منطقه کمک کند چرا که دو کشور ایران و پاکستان جز قدرت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

مالکی خاطرنشان کرد: پس از عملیات وعده صادق، آمریکا پاکستان و دیگر کشورهای منطقه را تهدید کرد که اگر با ایران ارتباطات بیشتر برقرار کنند و یا توافقاتی با ایران داشته باشند آنها را تحریم خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با وجود تهدید پاکستان به تحریم از سوی آمریکا به خاطر ارتباط با ایران و امضای توافق‌نامه‌ها ما دیدیم که دولت پاکستان بدون توجه به این تحریم تهدیدها بزرگترین توافقات اقتصادی تجاری و بازرگانی را با ایران به امضا رساند که این نشان دهنده اقتدار ایران در سطح منطقه است.

کد خبر 847249 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان خبر ویژه ایران و آمریکا پاکستان

دیگر خبرها

  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد