Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: میزان آب تجدیدپذیر در گلستان طبق آمارها ۲‌.۵ میلیارد مترمکعب بوده و با توجه به جمعیت دو میلیون نفری استان، سرانه آب برای هر نفر سالانه هزار و ۲۵۰ مترمکعب است که باید صرف بهداشت، صنعت، شرب، گردشگری محیط زیست، کشاورزی و دامداری و غیره شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: سرانه آب استان نسبت به سرانه آب در کشور کمتر بوده و حتی از سمنان هم پایین تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ما ۵۰ سال پیش با یک میلیون نفر جمعیت همین میزان آب را در اختیار داشتیم که در حال حاضر با دو میلیون نفر جمعیت داریم؛ در نتیجه چاره‌ای جز استفاده بهینه و بهره وری از آب نداریم.

حسینی گفت: طبق آمارها طی ۴۷ سال گذشته در گلستان، یک سوم سال ها بارندگی نرمال بوده، یک سوم خشکسالی و یک سوم سال ها هم ترسالی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: گلستان از یک کم آبی مزمن رنج می برد و ما باید با این کم آبی سازگار شویم و از طرف باید تمهیدات بهتری برای سال های خشکسالی و سیل اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین سیل در نیم قرن اخیر در سال ۹۸ اتفاق افتاد، گفت: بخشی از سیل ها را می توان مدیریت کرد که تکالیفی بر عهده مسئولان و تکالیفی بر عهده مردم قرار دارد.

حسینی گفت: باید پوشش گیاهی ارتفاعات، جنگل ها، اراضی کشاورزی، مراتع و اراضی شیبدار تکمیل شده و سدسازی ها هم باید با سرعت بیشتری جلو برود تا بتوان جلوی سیلاب ها را گرفت و مدیریت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با تأکید بر اقدامات مدیریت ریسک و بیمه سیل، گفت: در زمان وقوع سیل نخستین کسی که در معرض خطر قرار می‌گیرد کسانی هستند که به رودخانه ها تجاوز کرده اند.

وی بیان کرد: پل های غیر اصولی نباید بر روی منابع آبی ساخته شده و اگر ساخته شود باید اصلاح شوند.

حسینی گفت: نیمی از آب های تجدیدپذیر در آبخوان های زیرزمینی ذخیره می شوند و ما با استفاده از چاه های مختلف چه در بخش شرب، کشاورزی و صنعت از این چاه‌ها استحصال کرده و استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان متذکر شد: باید توجه داشته باشیم که آبخوان ها مانند اسفنج هستند، خلل و فرجی دارد که آب در میان آنها قرار می گیرد زمانی که این آب توسط چاه، پمپاژ می شود آب از این مکان خارج شده و آبخوان تا یک مدتی توان تحمل فشار لایه های بالایی را دارد ولی اگر میزان آب جایگزین کمتر باشد در اثر فشار لایه ها این خلل و فرج بسته می شود در نتیجه آبخوان ها از بین می‌روند و هر چه به آن تزریق کنیم دیگر آب وارد آن نمی شود.

وی عنوان کرد: تمام تاسیساتی که در بالای این آبخوان ها قرار دارد از قبیل شهر، کارخانه، صنایع، زمین های کشاورزی، جاده، خطوط انتقال و غیره به وسیله فرو نشست دچار مشکل شده و ممکن است فاجعه ای اتفاق بیفتد.

کد خبر 5388862

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان آب منطقه ای گلستان خشکسالی سیل سید محسن حسینی 9 دی قاسم سلیمانی بوشهر ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه سفر رئیس جمهور به قم سیدابراهیم رئیسی آمار کرونا دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی حماسه نهم دی ماه گرگان فتنه 88 عکس استانها مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان آبخوان ها سرانه آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۹۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رئیسی: تحریم‌ِ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • فیلم/ رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • فیلم| رئیسی: تحریم‌ِ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد