Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@16:47:55 GMT

غنی: اشتباه من اعتماد به امریکا بود

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۰۱۵۳

غنی: اشتباه من اعتماد به امریکا بود

رئیس‌جمهور سابق و فراری افغانستان با اعتراف به اینکه اشتباه بزرگش اعتماد به امریکا بوده، به فهرست مطول زمامدارانی اضافه شد که با دل بستن به کاخ سفید جهت حفظ قدرت‌‌شان، خانه‌ای روی آب بنا می‌نهند، خانه‌ای سست بنیان که با اولین چالش جدی دچار فروپاشی می‌شود.

روزنامه ایران/ به گزارش «گاردین»، «اشرف غنی» در نخستین مصاحبه‌اش از خانه جدید خود در امارات ضمن انتقاد از تعلل جامعه جهانی در مقابله با طالبان، انگشت اتهام اصلی را به سمت کاخ سفید نشانه رفت و گفت: «واشنگتن در اوج گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان کشور را تنها گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروسه‌ای که برنامه‌ریزی و خروجی آن برای امریکا بود، چراکه ما هرگز فرصت گفت‌و‌گو با طالبان را نداشتیم و تنها «زلمای خلیلزاد» نماینده امریکا طرف صحبت بود.»

او که پس از گذشت 4 ماه از فرار پرانتقادش، مهر سکوت را شکسته، در برنامه رادیو 4 بی‌بی‌سی که ژنرال «سر نیک کارتر»، رئیس پیشین ستاد ارتش بریتانیا نیز در آن حضور داشت، با رد تمامی شایعات درباره فرار ناگهانی‌اش از افغانستان، برنامه خروجش را اضطراری خواند و سرقت میلیون‌ها دلار از کشورش را نیز نپذیرفت.

رئیس‌جمهور سابق افغانستان که عصر 15 آگوست سوار بر هواپیما از کشورش گریخت، درباره علت فرار ناگهانی خود گفت: «صبح 15 آگوست طالبان توافق کرده بود که پشت مرزهای کابل بماند اما دو ساعت بعد همه چیز تغییر کرد و نیروهایشان از دو مسیر به سمت کابل گسیل شدند.»

همچنین به دستور «غنی»، نزدیکان رئیس‌جمهور از جمله همسر و مشاور امنیت ملی او افغانستان را ترک کردند: «من منتظر خودرو برای رفتن به وزارت دفاع بودم که مشاور امنیت ملی وقت با رئیس گارد امنیتی ریاست جمهوری بازگشت و اعلام کرد تنها دو دقیقه فرصت داریم و در غیر این صورت همه نیروها از بین خواهند رفت.»

این در حالی است که او تا ساعاتی قبل از گریز همچنان مردم را به مقاومت ترغیب می‌کرد اما ساعاتی بعد ورق برگشت و ارگ ریاست جمهوری افغانستان در حالی در تصرف نیروهای طالبانی درآمد که خبری از «غنی» نبود و او خاک افغانستان را ترک کرده بود. اکنون «غنی» پس از 4 ماه در شرایطی سکوتش را شکسته و با مصاحبه‌ای انتقادی به‌دنبال ترمیم پل‌های شکسته پشت سرش برآمده که جرم او در نگاه مردم افغانستان آن هم در اوج بحران اقتصادی و بهداشتی هر روز نابخشودنی‌تر می‌شود.

فارغ از بی‌مسئولیتی، سرقت میلیون‌ها دلاری رئیس جمهور سابق افغانستان از کشوری که مردم آن ماه‌هاست به خاطر بلوکه شدن سرمایه خارجی در بحران فقر به سر می‌برند، اتهامی است که افغان‌ها هرگز از آن نمی‌گذرند. اما «غنی» که حالا تنها تأسفش نه برای کشور و مردمش بلکه برای آبرو و اعتبار از دست رفته خود است، حاضر به پذیرش اتهام سرقت بزرگ از افغانستان نیست: «من از تحقیقات بین‌المللی در این باره استقبال می‌کنم. شیوه زندگی من برای همه آشکار بوده و هست، پس این پول به چه کار من می‌آید؟» این در حالی است که «خلیلزاد» در مصاحبه‌های خود ضعف حاکمیتی در افغانستان را عامل سقوط این کشور به دست طالبان اعلام کرده بود.

خشم داخلی از اظهارات غنی

نخستین مصاحبه «غنی» در داخل افغانستان بار دیگر جنجال به پا کرد. به نوشته صبح کابل، «عبدالکریم خرم» رئیس دفتر حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در واکنشی توئیتری گفت: «مصاحبه غنی پر از تناقض و دروغ است. یک مورد، فرارش که در جایی مدعی است برای جلوگیری از خونریزی و عدم مشروعیت کودتا رفته که یعنی با سنجیدن شرایط تصمیم گرفته و در جایی دیگر می‌گوید مشاورش او را مجبور به این کار کرده است. اشرف غنی عامل اصلی سقوط نظام در افغانستان بود.»

همزمان «امرالله صالح» معاون اول «غنی» نیز در فیس‌بوکش نوشت: «هر جا لازم باشد به مردم کشورش پاسخ می‌دهم اما به لندن و واشنگتن هرگز. اما بزرگنمایی دشمن و مصاحبه‌های نوستالژیک راه حل نیست.» وی افزود: «15 آگوست صحبت‌ها درباره اقداماتی برای سلب مشروعیت طالبان بود اما از میانه سخنان دو مشاور ارشد غنی دریافتم رئیس‌جمهور قصد خروج از کشور را دارد.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به مصوبه مجلس سنا برای کمک ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «کمک به اسرائیل، آن را قادر می‌سازد تا با حملات ایران و عوامل آن مقابله کند.»

وی افزود: «بسته کمک نظامی به اسرائیل کمک می‌کند کمبود خود را جبران کند.»

جیک سالیوان افزود: «بایدن با یک کودک آمریکایی که توسط حماس بازداشت و در ماه نوامبر آزاد شده بود، ملاقات کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «حمایت تصویب شده توسط کنگره به جایگزینی مهمات دفاع هوایی در اسرائیل کمک خواهد کرد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: «ما تعهداتی از اسرائیل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه دریافت کردیم. ما برای آزادی گروگان‌ها در غزه تلاش می‌کنیم.»

وی همچنین به مساله کشف گور‌های دسته جمعی در اطراف بیمارستان‌های غزه اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته جمعی در غزه بسیار نگران کننده است.»

دستگاه دفاع مدنی نوار غزه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد اجساد کشف شده از گور جمعی که روز شنبه پس از خروج نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی در بیمارستان «ناصر» واقع در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه کشف شده بود، به ۲۸۳ جسد افزایش یافته است.

آفریقای جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی را نادیده گرفته و به جنگ خود علیه غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • تمجید کرزی از حمایت ایران از مردم افغانستان
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • ژاوی داغ کرد: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند
  • امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد