Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تا پیش از تشکیل نهضت سواد آموزی کشور در سال ۱۳۵۹  کهگیلویه و بویراحمد با ۲۸درصد باسوادی یکی از محروم ترین مناطق کشور از نظر سواد بوده که از پای در آوردن دیو بی سوادی در کهگیلویه و بویراحمد با تلاش مضاعف مسوولان نزدیک به تحقق است.

فرهنگسازی برای سوادآموزی در مناطق محروم، ایجاد زیرساخت های سوادآموزی در مناطق دوردست، راه اندازی مراکز یادگیری محلی، تبدیل وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی از اقدام های دولت برای ریشه کنی بی سوادی در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که سواد ابتدایی ترین نیاز انسان ها برای رفاه و آسایش است با سواد شدن بخش عمده ای از جامعه هدف در کهگیلویه و بویراحمد یکی از دستاوردهای بی نظیر نهضت سواد آموزی در استان محسوب می شود.

در هفتم دی‌ماه سال ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی صادر کرد تا بخش عمده ای از جامعه به ویژه بانوان کهگیلویه و بویراحمدی که تا پیش از این در انجام ابتدایی ترین امور زندگی خود مانند حساب کردن هزینه یک خرید ساده بازمانده بودند از نعمت سواد برخوردار شوند.

سازمان نهضت سوادآموزی که با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور تشکیل شد، از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۳ زیر نظر شورای نهضت سوادآموزی فعالیت می‌کرد، هیات وزیران در جلسه مورخ سوم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ تشکیلات اداری سوادآموزی را تصویب کرد و بر این اساس نهضت سوادآموزی برای اجرای وظایف خود در اساسنامه، دارای سطوح تشکیلاتی حوزه مرکزی و خارج از مرکز بود.

رشد ۶۸درصدی سواد 

با توجه به اینکه رشد سواد آموزی کشور کمتر از 50درصد بوده است افزایش 68 درصدی نرخ با سوادی در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد تجلی تلاش مضاعف برای فراگیر شدن سواد در جامعه محسوب می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت:از ابتدای تشکیل نهضت سواد آموزی در هفتم اسفند سال ۱۳۵۹ برنامه های مختلفی برای توسعه سواد به ویژه در مناطق محروم اجرا شده به طوری که نرخ با سوادی در این سال ها ۶۸ درصد در استان رشدیافته است.

هادی زارع پور اظهار داشت: تا  پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کهگیلویه و بویراحمد ۲۸ درصد بود در حالی که این میزان هم اینک به حدود ۹۶ درصد رسیده است.   

وی ابراز داشت: فعالیت های نهضت سواد آموزی در استان با مشارکت ۱۲ مؤسسه و تشکل مردم نهاد و انعقاد تفاهم نامه همکاری با ۲۳ دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پرداخت کمک تشویقی های نقدی و هماهنگی با برخی بانک های استان برای پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره از جمله حمایت های دولت برای ترغیب افراد بی سواد به سواد آموزی در سال های اخیر بوده است.

فرهنگ سازی

از آنجا که تا پیش از تشکیل نهضت سوادآموزی تنها کودکان مناطق شهری به مدرسه می رفتند و بیشتر فرزندان ساکن مناطق روستایی و عشایر از علم آموزی محروم بودند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه برای احساس نیاز به باسوادی از نخستین اقدام ها برای فراگیر کردن سواد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تا پیش از نهضت سوادآموزی بیشتر خانواده ها اعتقاد داشتند نیاز به سوادآموزی به ویژه دختران وجود نداشتند اما پس از راه اندازی این تشکیلات با آگاهی بخشی درباره مزایای سواد افزون بر کودکان زنان و مردان بزرگسال هم راهی کلاس های درس شدند.

هادی زارع پور با یادآوری اینکه تا پیش از این بیشتر بانوان حتی قادر به گرفتن یک شماره تلفن هم نبودند گفت: اکنون بسیاری از بانوان استان در پست های کشوری و استانی خدمت می کنند.

فراهم کردن بستر سوادآموزی در مناطق محروم

فراهم آوردن شرایط علم آموزی در مناطق دور دست با طرح های خلاق مانند شتاب بخشی به سوادآموزی در مناطق محروم از برنامه های دولت در سال های اخیر برای افزایش نرخ سواد در این مناطق است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح شتاب بخشی به سوادآموزی از سه سال پیش تاکنون درمناطق مختلف دهدشت، لنده، بهمئی، چاروسا و دیشموک که نرخ باسوادی ساکنان آنها کمتر از میانگین کهگیلویه و بویراحمد است، دیگر اقدام برای افزایش نرخ باسوادی در استان است.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه سواد دختران و زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد از اقدام های مهم برای شتاب بخشی به سوادآموزی است تاکید کرد: سالیانه ۳۰۰ نفر از دختران و زنان عشایر زیرپوشش این طرح می رود. 

راه اندازی مراکز یادگیری محلی

مراکز یادگیری  محلی به عنوان مجری طرح پیوند سواد و زندگی با اولویت آموزش های حرفه ای و شغلی در کنار سوادآموزی به سوادآموزان از برنامه های جذابی بوده که منجر به تشویق بی سوادان به علم آموزی شده است.

در این مراکز علاوه بر آموزش سواد پایه به سوادآموزان گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در مراکز یادگیری محلی مهارت ‌های زندگی، مهارت های  اجتماعی، حقوق شهروندی و حرفه آموزی نیز به آنان ارائه می ‌شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۱۷ مرکز یادگیری محلی با ۸۵۰ مهارت آموز در این استان فعال بوده و نیازسنجی برای افزایش یک مرکز در شهرستان باشت نیز انجام شده است. 

هادی زارع پور اظهار داشت: این تعداد مرکز یادگیری محلی در کهگیلویه و بویراحمد شامل ۱۴ غیردولتی، ۲ دولتی و یک مشارکتی است. 

وی افزود: مهارت آموزی و حرفه آموزی با اولویت مشاغل بومی در مراکز یادگیری محلی کهگیلویه و بویراحمد انجام می ‌شود. 

زارع پور بیان کرد: نخستین مرکز یادگیری محلی عشایری سیار کشور در منطقه زیلایی شهرستان بویراحمد فعال شده است که در این مرکز افزون بر سوادآموزی هم اینک لباس فرم مدارس از سوی سوادآموزان تولید می شود. 

ساماندهی معلمان

تبدیل وضعیت آموزگاران نهضت سوادآموزی یکی از اقدام های اثربخش برای بهبود کیفیت آموزشی و افزایش انگیزه آنان برای خدمت در سنگر علم و دانش است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس طرح ساماندهی  آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای حق التدریس سال های 1379 تا 1391 تبدیل وضعیت شدند.

هادی زارع پور اضافه کرد: طبق این طرح 700 نفر از معلمان حق التدریس که در این سال ها خدمت و از امور مالی حقوق دریافت کرده بودند و آموزشیاران نهضت سواد آموزی که در یک سال حداقل 2 نفر را باسواد کرده بودند تبدیل وضعیت شغلی شدند.

اقدام های انجام شده امسال 

 مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال بیش از ۸۰ درصد حجم ابلاغی سوادآموزی این استان در هر سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد محقق شده است.

هادی زارع پور اظهار داشت: حجم ابلاغی امسال سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد در هر سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد چهار هزار و ۹۴۹ نفر بوده که  تاکنون سه هزار  و۹۲۷ نفر آن  انجام شده است.

وی افزود: میزان تعهد امسال دوره های سوادآموزی استان ۲ هزار و ۳۰۰  نفر بوده که تا زمان  حاضر یکهزار  و۴۱۳ نفر از  این تعداد زیرپوشش  سوادآموزی رفته است. 

زارع پور تصریح کرد: تعهد دوره انتقال سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و۲۴۰  نفر بوده که با قرارگیری یکهزار و ۲۷۰ نفر زیرپوشش این دوره ها بیشتر از تعهد پیش بینی شده محقق شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:همچنین میزان تعهد امسال دوره تحکیم در استان یکهزار و ۴۰۰  نفر بوده که تاکنون یکهزار و۲۷۴ نفر آن محقق شده است.

زارع پور تاکید کرد:فعالیت های سوادآموزی در این استان برای افراد بی سواد و کم سواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال شامل دوره ‌های پنج تا هفت ماهه است. 

زارع پور عنوان کرد:بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کهگیلویه و بویراحمد ۹۲ درصد است. 

وی عنوان کرد:  براساس این سرشماری ۳۴هزار نفر  شهروند ۱۰  تا ۴۹ ساله بی سواد در استان شناسایی شده اند که هر سال تعدادی آنان زیرپوشش  سوادآموزی می رود.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد گچساران سازمان نهضت سواد آموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد گچساران سازمان نهضت سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد گچساران سازمان نهضت سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در مناطق نهضت سواد آموزی نهضت سوادآموزی مناطق محروم آموزی در مناطق سواد آموزی نرخ باسوادی تبدیل وضعیت نفر بوده تا پیش اقدام ها بی سواد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ کاظم فلاحی دوست گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در ۲ روز اخیر موفق به انجام ۱۲ عملیات امدادرسانی شدند.

وی تاکید کرد: در این مدت ۶۰ خانواده کهگیلویه و بویراحمدی آسیب دیده از بارندگی‌های سیلابی امداد و نجات شدند و ۱۶۰ کیلوگرم نایلون نیز بین آنان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این مدت حوادث گوناگونی مانند سیل آبگرفتگی و در راه ماندگان رخ داد.

وی افزود: ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۱۲ تیم امدادی، ۳۰ نفر نیروی عملیاتی، هشت دستگاه پیکاب و ۶ دستگاه پمپ لجن کش به مناطق حادثه دیده کهگیلویه و بویراحمد اعزام و امدادرسانی انجام شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه تلفنی ۱۱۲ هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی درباره حوادث احتمالی و امدادرسانی در کمترین زمان ممکن است.

دیگر خبرها

  • ۷۲۱آموزش دهنده در حوزه سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • افتتاح دو شهرداری جدید شهر ممبی و شهر سرآسیاب یوسفی
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایر/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایری/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • کهگیلویه و بویراحمد سوگوار صادق آل عبا
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در کهگیلویه و بویراحمد