Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز شنبه یازدهم دی‌ماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

تولید ۱۵۸۰ تن محصول گواهی شده در فیروزآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از صدور ۳ مجوز ICM و ۴ مجوز گواهی استاندارد تشویقی برای برخی از محصولات در شهرستان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید کاظم موسوی با بیان اینکه تولید محصولات گواهی شده، سالم و ارگانیک از اولویت‌های بخش کشاورزی است، اظهار داشت: امسال بالغ بر ۱۵۸۰ تن محصول گواهی شده در شهرستان تولید و به بازار‌های داخلی عرضه شده است.

به گفته او؛ طرح تولید محصول گواهی شده در ۷ سایت زراعی، باغی، گلخانه و گیاهان داروئی در محصولات گوجه فرنگی، انار، انگور، آلوئه ورا، مورینگا و به لیمو در سطح ۳۰ هکتار در سال جاری اجرا شد.

موسوی تصریح کرد: این طرح‌ها با رویکرد ترویج تولید و مصرف محصولات کشاورزی استاندارد و گواهی شده با محوریت اجرای دستورالعمل حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی، جلوگیری از سوء مصرف سموم و کود‌های شیمیایی اجرا می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد اضافه کرد: تولید محصولات گواهی شده و استاندارد نقش موثری در حفظ و حاصلخیزی خاک‌های کشاورزی، کشاورزی پایدار، سلامت جامعه و محیط زیست داراست.

برداشت ۱۷ کیلوگرم زعفران از مزارع خرامه 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه با بیان اینکه برداشت زعفران از اواسط آبان ماه تا پایان آذر ماه ادامه داشت، گفت: ۱۷ کیلوگرم زعفران خشک در مزارع این شهرستان تولید شد.

ایرج دهقانی با اشاره به سطح ۱۰.۴ هکتاری کشت زعفران در خرامه، ابراز کرد: سطح کاشت گرانبهاترین ادویه جهان در این منطقه نسبت به سال گذشته ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته او؛ اجرای طرح الگوی کشت زعفران زمینه اشتغال ۲۰۸۰ نفر روز از ساکنان شهرستان خرامه را فراهم ساخت.

دهقانی اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت و بکارگیری روش‌های نوین آبیاری استراتژی بهینه تولید پایدار در مواجهه با خشکسالی محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه بر اثربخشی توسعه بازار‌های صادراتی زعفران ایرانی در ارزآوری و بهبود معیشت مردم تاکید کرد و افزود: برندسازی موثر و حرفه‌ای طلای سرخ و ارتقاء وضعیت زنجیره ارزش زعفران راه حل برون رفت از چالش‌های موجود در حوزه تجارت جهانی خواهد بود.

تولید ۲۵۵ هزارتن لیموشیرین در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: این شهرستان با تولید بیش از ۴۰ درصد لیمو شیرین کشور، رتبه اول را دارد.

مهدی همتی با بیان اینکه برداشت لیمو شیرین از اواخرآبان ماه آغاز و تا اوایل اسفندماه ادامه دارد، ابراز کرد: براساس پیش بینی‌ها ۲۵۵ هزارتن لیموشیرین در قیروکارزین تولید می‌شود.

به گفته او؛ میانگین تولید لیموشیرین در شهرستان قیروکارزین ۵۰ هزارکیلوگرم در هر هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه سطح زیر کشت لیمو شیرین در این شهرستان ۵۵۰۰ هکتار است، تصریح کرد: این شهرستان پس از جهرم رتبه دوم سطح زیر کشت را دارد.

او با اشاره به اینکه برداشت لیمو شیرین به صورت دستی انجام می‌شود، اظهار کرد: در مدت برداشت بیش از ۳۵۰هزار نفر روز نیروی کارگری در باغ‌های قیر مشغول به کار هستند.

همتی بیان کرد: یکی از راه‌های افزایش درآمد باغداران بسته بندی خوب و علمی است که به اندازه تولید محصول با کیفیت اهمیت دارد که در همین راستا در سال‌های اخیر چندین کارگاه درجه بندی و بسته بندی در این شهرستان دایر شده است.

تولید بیش از ۴ میلیون شاخه گل نرگس در رستم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم با اشاره به برداشت گل نرگس در این شهرستان، گفت: پیش بینی می‌شود بیش از چهار میلیون شاخه گل نرگس تولید و روانه بازار شود.

علی گودرزی با بیان اینکه علاوه بر گل، بیش از ۲۰ تن پیاز نرگس نیز برداشت و به فروش می‌رسد، تصریح کرد: سطح زیر کشت گل نرگس ۲۵ هکتار است و این گل‌ها بیشتر از ارقام پیاله‌ای شهلا است و کیفیت و عطر مطلوبی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم ابراز کرد: گل‌های این شهرستان در بازار استان‌های فارس و تهران به فروش می‌رسد.

برداشت گل نرگس از نیمه دوم آذر ماه آغاز شده است و تا اوایل اسفند ماه ادامه دارد.

کاشت گیاه لگجی در زرین دشت

روح اله دیانت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت گفت: با هماهنگی این مدیریت و همکاری خوب شرکت آریا مزرعه آتا زرین دشت یکصد هکتار از اراضی منطقه عزیز آباد از توابع این شهرستان تحت کشت گیاه داروئی لگجی قرار گرفت.

او گفت: این گیاه ارزشمند که در برخی نقاط شهرستانی بصورت خودرو یافت می‌شود دارای خواص و ویژگی‌های بسیار مفیدی می‌باشد بطوری که در کاهش فشار خون، چربی خون و قند خون موثر بوده و همچنین خاصیت ضد سرطانی و ضد باکتریایی دارد.

دیانت افزود: میوه و غنچه این گیاه خوراکی بوده و میوه نارس آن در ترشی جات استفاده می‌شود.

بخشودگی جرائم تسهیلات کشاورزان خسارت دیده فیروزآباد

مدیر جهاد کشاوزی شهرستان فیروزآباد از بخشودگی جرایم تسهیلات پرداختی به کشاورزان آسیب دیده شهرستان از حوادث غیر مترقبه و خشکسالی به مبلغ ۱۰۷ میلیون و ۳۵۷ هزار ریال خبر داد.

سید کاظم موسوی گفت: در اجرای بند «ز» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، جرایم ۶ درصدی تسهیلات پرداختی به کشاورزان آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه و خشکسالی توسط بانک‌های عامل بخشوده می‌شود.

او با بیان اینکه تعداد ۱۲۰ نفر از کشاورزان شهرستان فیروزآباد مشمول قانون مذکور هستند، افزود: تکمیل فرم صورت پذیرفته و تا پایان آذر ماه بخشودگی برای تعداد ۳۵ نفر اعمال شده است.

موسوی تصریح کرد: بر اساس این قانون، جریمه تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ به کشاورزان (دامداران، مرغداران، عشایر، کارگاه‌ها و واحد‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی) که از حوادث غیرمترقبه از جمله: خشکسالی، سیل، برف، تگرگ، سرمازدگی، زلزله، آفات همه گیر گیاهی ودامی و ... آسیب و خسارت دیده باشند، بخشوده خواهد شد.

کلزا در سطح ۱۶۰۰ هکتار در مُهر کاشته شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: در نیمه آذر ماه کشت کلزا به پایان رسید و ۱۶۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان به کاشت این محصول اختصاص یافت.

غلامحسین مظاهری تصریح کرد: مزارع کلزای این شهرستان با بذور هایولا ۵۰ و به روش کشت در کف جوی با مصرف ۶ کیلو بذر در هر هکتار کشت شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: شهرستان مهر قطب کشت دانه روغنی کلزا در استان فارس به شمار می‌آید و پیش بینی می‌شود بالغ بر ۵ هزار تن محصول کلزا در این شهرستان تولید و روانه کارخانه‌های روغن کشی شود.

تولید بالغ بر ۲۵۰ تن پسته خشک در آباده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده از تولید ۲۵۷ تن پسته خشک در سال جاری در این شهرستان خبر داد.

مهدی امینی با بیان اینکه ۳۴۸ هکتار باغ پسته در این شهرستان وجود دارد، گفت: این میزان پسته از ۱۷۱ هکتار باغ مثمر تولید شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مابقی سطوح باغ‌های پسته شهرستان آباده از سنوات آینده به باردهی اقتصادی می‌رسند، تصریح کرد: روند تولید پسته در این شهرستان بیش از پیش افزایش خواهد داشت.

به گفته امینی، به منظور اصلاح الگوی کشت در منطقه سطح زیر کشت محصول پسته که از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است و نیاز آبی کمتری نیز دارد در دستور کار ترویج توسعه و حمایت قرار دارد.

او با بیان اینکه متوسط عملکرد تولید این محصول در باغ‌های شهرستان آباده ۱.۵ تن پسته خشک در هکتار است، افزود: کله قوچی، احمدآقایی، فندقی و اکبری از عمده ارقام پسته در این شهرستان است.

او با اشاره به اینکه هر چند درخت پسـته قـادر بـه حفظ بقا خود در دوره‌های خشکسالی و مقاوم بـه کم آبـی است، اظهار کرد: نبایـد انتظـار داشـت کـه چنانچـه کمتـر از نیـاز آبـی آبیـاری شـود، کاهش عملکـرد نداشـته باشـد.

تولید ۳۰ کیلوگرم طلای سرخ در فیروزآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گفت: پیش بینی می‌شود ۳۰ کیلوگرم زعفران از سطح ۹ هکتار در این شهرستان برداشت شود.

سید کاظم موسوی تصریح کرد: برداشت از این مزارع این شهرستان از نیمه آبان ماه شروع شد و تا اواخرآذر ماه ادامه دارد.

به گفته او؛ کاهش مصرف آب، عدم تداخل فصل آبیاری این محصول با دیگر محصولات کشاورزی، ظرفیت بالای اشتغال‌زایی و بازدهی اقتصادی مطلوب از مزایای کشت زعفران است.

موسوی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در صادرات دارد، اضافه کرد: با حمایت از تولید کنندگان این محصول می‌توان موجب رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد بهره برداران شد.

اجرای طرح pvs جو در زرین دشت

روح الله دیانت مدیر جهاد کشاورزی زرین دشت گفت: باتوجه به شرایط مساعد اقلیمی این شهرستان در توسعه ترویج کشت جو به عنوان یک محصول مقاوم به شوری و کم آبی طرح مشارکتی ۴ رقم و ۴ لاین اجرا شد.

او گفت: این طرح با هدف انتخاب مناسب‌ترین ارقام جهت کشت در شرایط آبی، خاکی و اقلیمی در این شهرستان در ۸ رقم و لاین با ویژگی‌های ارقام به کم آبی، شوری و پتانسیل بالای تولید در حوزه مرکز جهاد کشاورزی خسویه اجرا شد.

دیانت ادامه داد: این طرح شامل ۴ رقم اکسین؛ نیمروز؛ نوروز؛ گلچین؛ ۴ لاین؛ wb۹۷-۵، wb۹۷-۶T؛ wb۹۷-۱۱ است که در جهت اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با بررسی عوامل تاثیر گذار در افزایش عملکرد در واحد سطح، نوع رقم و سازگاری آن با منطقه برای تولید این محصولات برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس تولید محصول گواهی شده برداشت زعفران برداشت گل نرگس مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرستان فیروزآباد تولید محصول سطح زیر کشت لیمو شیرین گفته او گواهی شده ماه ادامه پیش بینی زرین دشت گل نرگس آذر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل