Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرمان سلیمی کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به ایران که دوم دی ماه انجام شد، گفت: از زمانی که فواد حسین به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه دولت آقای مصطفی الکاظمی برگزیده شد، بیشترین تعداد سفر را به ایران داشته، این مسئله نشان می‌دهد که عراق بیشترین تمایل و رغبت را برای تعمیق همکاری‌ها و افزایش همکاری‌های استراتژیک با ایران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این می‌تواند نشان دهد که ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و متحد همدیگر هستند. اساسا هم بین تهران و بغداد مسائلی مانند پرداخت بدهی‌های صادرات برق و گاز، مسائل مالی، مباحث ترانزیتی، رفت و آمد شهروندان دو کشور، مسائل امنیت، مبارزه با تروریست و تعمیق همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور وجود دارد.

سلیمی می‌گوید ایران و عراق بیش از ۱۲۵۰ کیلومتر مرز سرزمینی دارند که این موضوع موجب شده که در بعد همکاری‌های انسانی و فرهنگی مناسبات دو کشور از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار باشد و این بسیار مهم است که مرز ایران و عراق خالی از سکنه و بیابان نیست، همین امر موجب تبادل فرهنگی فزاینده بین دو کشور شده است. در مجموع سفر آقای فواد حسین به ایران در بُعد سیاسی و اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مناسبات دو جانبه دو کشور را تعمیق داده و از بُعد فرهنگی و نمادین هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و موجب نزدیکی فزاینده‌تر ذهنی و فرهنگی دو کشور به همدیگر است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با همتای عراقی در نشست خبری مشترک با وی گفت: مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود و هفته آینده وزیر راه به عراق می‌رود.خبری از همتای عراقی شنیدیم که تایید می‌کند خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق را، این جمله را امیرعبداللهیان می‌گوید و تاکید می‌کند که در خصوص لغو روادید عام گفت‌وگو‌هایی را امروز داشتیم. در ایران آمادگی داریم در تکمیل بحث لغو روادید هوایی بین دو کشور لغو روادید عام بین دو کشور اجرایی شود. از سوی ایران همه مقدمات برای لغو روادید عام با اتباع عراق وجود دارد.

به گفته کارشناس مسائل عراق، ایجاد راه آهن شلمچه به بصره موضوعی است که در یک دهه اخیر به شکل جدی مطرح بوده است. بحث مناسبات میان ایران و عراق فقط مختص به مناسبات سیاسی و حکومتی نیست و با توجه به نزدیکی فرهنگی که دو کشور دارند، عراق را نباید تنها در بُعد اقتصادی، بازرگانی و تجاری در نظر بگیریم. یکی از مسائل مهم نزدیکی فرهنگی بین دو کشور است در مناطق شیعه نشین شاهد هستیم که مسئله تشیع یا شیعه بودن دو کشور منجر شده که دو کشور خیلی به هم نزدیک شوند و در بحث کرد‌ها هم، هم نژاد بودن موجب تبادلات فرهنگی فزاینده بین دو کشور شده است.

وزیر اسبق راه و شهرسازی قول داده بود تا اربعین ۱۳۹۵،  خط آهن شلمچه به بصره تکمیل شده و زائران با قطار به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند. اما به دلایلی که اصلی‌ترین آن، مشکلات حقوقی و قانونی در عراق برای اعطای زمین به ایران برای ساخت این پروژه بود، اتصال ریلی دو کشور متوقف ماند.

سلیمی می‌گویدبحث زیارت عتبات و برگزاری مراسم اربعین  بین دو کشور ایران و عراق شاهد بودیم که از مرز زمینی مشکلات عدیده‌ای وجود داشته و مسئله انتقال مردم از مرز زمینی همواره با مشکل همراه بوده است، از طریق هوایی با توجه به مسائل مالی و ترافیک هوایی تا حدودی به صرفه نبوده و  یکی از مواردی که می‌تواند زیارت عتبات را تسهیل کند، می‌تواند همین مسئله خط آهن شلمچه به بصره باشد، همچنین این خط ریلی می‌تواند در تسریع تجارت یا صادرات ایران به عراق خیلی تاثیر گذار باشد و در بحث حمل و نقل عمومی بین شهروندان ایران به عراق هم می‌تواند بسیار موثر باشد و اجرایی شدن این اقدام هم بعد از چند سال می‌تواند مثبت باشد.

راه آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه - بصره به عنوان یکی از تکمیل کننده‌های کریدور شرق به غرب عنوان می‌شود که در دولت‌های قبلی برنامه ساخت آن پایه‌ریزی شد. در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هم اتصال این خط آهن پیگیری شده بود حتی در دوره وزارت عباس آخوندی، وی سفری در فروردین ۱۳۹۴ به بصره داشت و همراه با استاندار بصره، کلنگ اتصال دو سوی اروند به خط آهن بر زمین زده شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و عراق مسائل منطقه ای آهن شلمچه به بصره ایران و عراق زیارت عتبات بین دو کشور لغو روادید راه آهن خط آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود در گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت این کشور ، با « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و رایزنی کرد .

در این دیدار  طرفین با تاکید بر این که مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند. 

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تشریح مواضع اصولی ایران در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی بعد از اقدام تروریستی این رژیم در هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق و پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح ایران علیه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که در حمله موشکی به سفارت ایران در دمشق مورد استفاده قرار گرفت، بر حمایت کشورمان از هرگونه توافقی که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما معتقدیم فلسطینیان خود باید در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحرک اخیر آمریکا در منطقه گفت: سوابق تاریخی و تجربه ما نشانگر تکرار بدعهدی آمریکا است و آنها به هیچ پیمان و وعده ای وفادار نیستند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت تلاش های مشترک برای توقف جنگ در غزه در راستای منافع مردم فلسطین و کشورهای منطقه افزود: معتقدیم بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و توقف جنگ به نفع همه کشورهای منطقه است.

امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت و تعامل مستمر بین وزرای خارجه دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خاطر نشان کرد: مهم این است که اراده لازم نزد رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: فعال سازی روابط اقتصادی و فرهنگی و مردمی از جمله مسائل اساسی است که موجب تقویت بیش از پیش روابط در راستای منافع دو کشور می شود.

وی ازسرگیری حج عمره و آثار مثبت آن در میان مردم دوکشور را از آن جمله توصیف کرد.

فیصل بن فرحان دیدگاه‌های کشورش را در مورد تحولات منطقه تشریح کرد و بر اهتمام ویژه این کشور به احقاق حقوق مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که توقف جنگ در این مرحله در غزه محقق شود و افزود: توقف جنگ را به نفع مردم فلسطین و شروع ارسال کمک های انسانی به غزه می دانیم. 

فیصل بن فرحان استمرار تعامل بین دو کشور ایران و عربستان را برای مقابله با طرح های جنگ طلبانه نتانیاهو در منطقه ضروری دانست.

وزیر خارجه عربستان همچنین به موضع کشورش در محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق بعنوان مکانی دیپلماتیک اشاره و خاطر نشان کرد: چنین حمله ای به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • زائران حج، دفاع از ملت مظلوم فلسطین را مورد توجه قرار دهند
  • دیگر نیازی به پلاک گذر موقت نیست!
  • باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است