Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:40:09 GMT

مشکلات رانندگان تاکسی مثنوی هفتاد من است

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۰۶۴۸

مشکلات رانندگان تاکسی مثنوی هفتاد من است

ایسنا/البرز «رنگ زرد خودرو، تنها چیزی است که از سازمان تاکسیرانی به آنها رسیده و هیچ امکانات و امتیاز دیگری شامل حالشان نمی‌شود. از صبح تا نیمه شب در خیابان‌ها کلاچ و ترمز می‌گیرند تا نان حلال بر سر سفره خانواده ببرند ولی باز هم هشتشان گرو نه است و هزار دغدغه و نگرانی دارند. کافی است در یک مسیر چند دقیقه‌ای، چند جمله‌ای با یکی از آنها هم کلام شوی تا درد دلش باز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درد  دلی که اغلب  یک جواب بیشتر ندارد: «همینی که هست». همین زخم‌هایی که سال‌هاست بی دوا مانده و هر روز عمیق‌تر می‌شود...

دخل رانندگان تاکسی به خرجشان نمی‌رسد...

یکی از رانندگان خط حصارک – شاه عباسی با اشاره به اینکه تاکسیداری یکی از سخت ترین شغل‌های دنیا است، اظهار کرد: راننده‌های تاکسی ساعت‌ها در روز به‌دنبال مسافرند و از این خیابان به آن خیابان رانندگی می‌کنند، با مسافر، کارگر پمپ بنزین، رانندگان دیگر و تقریبا تمام شهر سر و کله می‌زنند و همه روزشان در شلوغی، آلودگی و استرس می‌گذرد. خیلی‌هایشان به دردهای مفصلی مختلف دچارند اما همچنان دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند.

مصطفی کریمی در ادامه با اشاره به بخشی از مشکلات رانندگان تاکسی گفت: هزینه بالای استهلاک یکی از مهمترین دغدغه‌های ما است. طی دو سه سال اخیر، لوازم یدکی خودرو خیلی گران شده به طوری که بخش عمده درآمدمان را باید صرف خرید لوازم یدکی و تعویض و تعمیر آنها کنیم. البته مشکل به همین جا منتهی نمی‌شود و علاوه بر گرانی قطعات، باید با کاهش شدید کیفیت لوازم یدکی موجود در بازار هم کنار بیاییم.

وی در پاسخ به این سوال که این کاهش کیفیت بیشتر مربوط به قطعات خارجی است یا داخلی ، توضیح داد: قطعات خارجی که خیلی کم شده یا اصلا پیدا نمی‌شود و کیفیت قطعات داخلی هم که چندان تعریفی ندارد. برای مثال همین چند ماه پیش ناچار به تعویض بلبرینگ چرخی که بیش از ۱۱ سال برایم کار کرده بود شدم. بلبرینگ دوم که ایرانی بود کمتر از هشت ماه دوام آورد و مجبور به خرید بلبرینگ دیگری شدم.

این راننده تاکسی تاکید کرد: به طور تقریبی برای همین تعویض‌های قطعات باید حداقل ماهی یکبار به تعمیرگاه مراجعه کنیم که واقعا تامین هزینه‌های آن دشوار است.

چرا مردم با گران شدن کرایه تاکسی کنار نمی‌آیند؟

در ادامه  اسماعیل صمیمی یکی از رانندگان خط آزادگان – چهل و پنج متری کاج با گلایه از مشکل پایین بودن کرایه تاکسی‌ها توضیح داد: هرساله با افزایش تورم شاهد بالارفتن قیمت بسیاری از اجناس، کالاها و خدمات هستیم.

وی تاکید کرد: غالب مردم نسبت به این افزایش قیمت‌ها بی تفاوت هستند ویا  اعتراض خود را علنی نکرده و با موضوع کنار می آیند ولی به محض گران شدن کرایه تاکسی‌ها لب به اعتراض بازکرده و نارضایتی خود را حتی ازطریق درگیری لفظی با راننده و صحبت‌های چند دقیقه‌ای با مسافر بغل دستی هم که شده نشان می‌دهند .

این راننده تاکسی گفت: چراکارمندان این حق را برای خود قائلند که دولت هرساله درصدی به حقوقشان اضافه کند ولی وقتی به رانندگان تاکسی می‌رسند انتظار دارند که کرایه‌ها ثابت و بدون تغییر باقی بماند؟

صمیمی اضافه کرد: رانندگان نیز مثل  سایر اقشار جامعه حق و حقوقی دارند که یکی از آنها افزایش عادلانه  نرخ کرایه هاست و اعمال آن هیچ حقی را از کسی ضایع نمی کند.

خدا خدا می‌کنیم مریض نشویم!

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های رانندگان تاکسی بیمه است، افزود: من از سال ۹۳ راننده تاکسی هستم ولی هنوز تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار نگرفته‌ام.

وی ابراز کرد: این مشکل صرفا به من خلاصه نمی‌شود و فکر می‌کنم نیمی از رانندگان تاکسی این شهر بیمه نباشند و مدام استرس این را دارند که اگر خود یا یکی از اعضای خانواده‌یشان به بیماری مبتلا شود چه باید بکنند؟

امیدی به خرید تاکسی نو نداریم

یکی از رانندگان خط شاهین ویلا به میان جاده هم با گلایه از فرسودگی بالای اغلب تاکسی‌های کرج گفت: با گران شدن خودرو، بسیاری از رانندگان از اینکه بتوانند تاکسی نویی خریداری کنند ناامید شدند و ناچارند با خودروی قبلی خود سر کنند.

کمال رجبی افزود: قبلا دولت تمام مبلغ مورد نیاز برای نوسازی خودرو را در قالب وام کم بهره، در اختیار تاکسیدار قرار می‌داد ولی چند سالی می‌شود این طرح هم مثل بسیاری از طرح های دیگر متوقف شده است.

وی ادامه داد: مدتی است سازمان تاکسیرانی کرج  طرح پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی با اولویت خودروهای پیکان را اجرایی کرده که آن هم کاربرد چندانی ندارد. چون با این مبلغ نمی‌توان خودروی نو خرید و پس انداز اغلب رانندگان هم آنقدر نیست که بتوانند مابقی قیمت خرید تاکسی نو را از جیب بپردازند. به علاوه، اغلب رانندگان در معرفی ضامن به بانک هم مشکل دارند.

۵۰ هزار تومان پول خرد را ۵۵ هزار تومان می‌خریم!

یکی از رانندگان خط آزادگان – فلکه با اشاره به مشکل کمبود پول خرد اظهار کرد: مردم فکر می‌کنند راننده‌های تاکسی دستگاه چاپ اسکناس دارند.

علی جنتی یادآورشد: مسافران با مشکل کمبود پول خرد راننده‌ها کنار نمی‌آیند و انتظار دارند مثلا راننده ساعت هفت صبح بتواند کرایه ۳۲۵۰ تومانی خط را از اسکناس ۱۰ هزار تومانی‌شان کم کند و بدون کوچکترین حرف و یا گلایه‌ای باقی پول را برگرداند.

‌این راننده تاکسی یادآورشد: تصور کنید اگر در طول روز ۱۵  مسافر اسکناس ۱۰ هزار تومانی به راننده بدهند، راننده چطور می‌تواند باقی پول بقیه مسافران را به راحتی پرداخت کند؟

وی اظهار کرد: اغلب راننده‌ها روزانه برای تهیه پول خرد به کیوسک‌های مطبوعاتی و حتی دستفروش‌های معابر و خیابان‌ها مراجعه می‌کنند، ولی از آنجایی که تعداد مسافرانی که جابه جا می‌کنند، بالاست، پول خردها به سرعت تمام می‌شود.

این راننده گفت: رانندگان ناچارند ۵۰ هزار تومان پول خرد را ۵۵ هزار تومان از دستفروش‌ها، مغازه‌داران و کیوسک‌ها خریداری کنند و این کار در نهایت به ضرر آنان تمام می‌شود، ولی گویا برای راضی نگه داشتن مسافران چاره‌ای جز این نیست.

وی افزود: مشکلات تاکسیداران یکی دوتا نیست و مسائل مختلفی از کم بودن سهمیه بنزین، خرابی آسفالت‌ها، رفتار بد مسافران و ... را در برمی‌گیرد.

جنتی توضیح داد: طی سال‌های گذشته کمتر مسئولی بوده که بخواهد برای حل مشکلات ما قدمی اساسی بردارد و تلاش اغلب آنها از اجرای چند طرح مقطعی فراتر نرفته است.

فعالیت حدود ۱۳ هزار تاکسی در کرج

 معاون سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۳ هزار تاکسی در ۱۰۰ خط مصوب کلانشهر کرج فعالیت دارند، اظهار کرد: طبق استانداردهای قانون هوای پاک، نیمی از این تاکسی‌های کرج فرسوده هستند.

امیر عطائی نیا با اشاره به مسدود بودن سایت سراسری پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان توضیح داد: این سایت از سال ۹۶ از دسترس خارج شده و درهیچ‌یک از کلان‌شهرهای کشور امکان ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات وجود ندارد.

وی توضیح داد: قبلاً از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها این سایت قابل‌دسترس بود و رانندگان تاکسی در کل کشور می‌توانستند با ثبت‌نام در آن نسبت به دریافت تسهیلات نوسازی خودروی خود با شرایط مختلف اقدام کنند.

معاون سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج گفت: رانندگانی که از طریق این سایت موفق به دریافت تسهیلات می‌شدند، کل مبلغ خرید تاکسی نو را در قالب وام دریافت می‌کردند.

وی  با بیان اینکه شهرداری کرج در این شرایط با ارائه تسهیلات ویژه نسبت به حل مشکل رانندگانی که تاکسی فرسوده دارند، اقدام کرده، افزود: بر این اساس رانندگانی که تاکسی سال ۷۳ به بالا دارند می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

عطائی نیا توضیح داد: البته اولویت برای پرداخت این وام تاکسی‌های پیکان هستند که تا کنون ۵۰ وام ۶۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد به آنها پرداخت شده است.

پیکان از خطوط تاکسی کرج حذف می‌شود؟

وی با بیان اینکه امکان پرداخت ۵۰۰ وام ۶۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی پیکان فراهم شده، گفت: امیدواریم تا پایان تابستان سال آینده هیچ تاکسی پیکانی در سطح شهر تردد نداشته باشد.

معاون سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج توضیح داد: در نظر داریم تا پایان بهار آینده هر دو ماه، ۵۰ راننده تاکسی پیکان را برای دریافت تسهیلات به بانک‌ عامل معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام تاکسی‌های پیکان فعال نیست، گفت: تمهیداتی صورت گرفته تا این وام به تاکسی‌های پیکان غیرفعال هم داده شود تا به این بهانه زمینه اشتغال عده‌ای فراهم شود.

عطائی نیا ادامه داد: در تلاشیم شرایط معرفی ضامن را هم برای متقاضیان ساده تر کنیم تا امکان پرداخت وام به تعداد بیشتری فراهم شود.

وی با اشاره به دلیل مشهود بودن فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در مقایسه با تاکسیرانی گفت: در مقایسه با اتوبوس، هزینه حفظ و نگهداری تاکسی کمتر است به همین دلیل اغلب راننده های تاکسی این توان را دارند که بخشی از درآمد خود را صرف سرپا نگه داشتن خودروی خود کنند به همین دلیل فرسودگی ناوگان تاکسیرانی چندان به چشم نمی‌آید.

هزینه حمل و نقل در کرج از بسیاری شهرها بیشتر است

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی‌ها در سال جاری و اعتراض رانندگان به ناچیز بودن این افزایش توضیح داد: هرچند کرایه تاکسی در کرج در مقایسه با بسیاری از کلان‌شهرهای کشور بالاتر است ولی با توجه به تورم و در شرایط اقتصادی موجود، باید حمایت‌هایی در قالب یارانه لاستیک، روغن ، باطری دولتی و ... به این قشر تعلق بگیرد تا آن‌ها با انگیزه به کار خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: جمعیت تاکسی‌داران کرج نهایتا به ۲۰ هزار نفر می‌رسد ولی کسانی که از این ناوگان استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از تعداد رانندگان تاکسی است به همین دلیل ما باید به جمعیت غالب توجه بیشتری داشته باشیم.

بیمه، کلید امنیت روانی رانندگان تاکسی است

وی ابراز کرد: در حال حاضر بزرگترین دغدغه رانندگان تاکسی وضعیت بیمه آنهاست. چرا این قشر باید به خاطر اختلافات سازمان تامین اجتماعی و دولت متضرر شوند؟

 این مسئول توضیح داد: بدون شک تا زمانی که تاکسی‌دار امنیت روانی نداشته باشد، نمی‌تواند خدمات باکیفیتی به مسافران ارائه کند.

معاون سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج ادامه داد: در حال حاضر حدود چهار هزار و ۶۰۰ راننده تاکسی در کرج تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دارند و مابقی به‌ دلیل مشکل پیش‌آمده بیمه نیستند.

وی ادامه داد: اهمیت پوشش بیمه ای به قدری است که اغلب رانندگان تاکسی حاضرند قید روغن رایگان و لاستیک دولتی را بزنند ولی فرزندانشان تحت پوشش بیمه باشند.

طرح کیف پول الکترونیک به کجا رسید؟

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای حل مشکل کمبود پول خرد رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: در دوره‌های  قبل چند لایحه اجرای طرح کیف پول الکترونیکی یا همان پرداخت آسان کرایه تاکسی در شورا مصوب شد ولی به مرحله اجرایی نرسید.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در سیستم حمل و نقل عمومی به سمت تحقق شعار دولت الکترونیک پیش برویم باید گام‌های نخستین را برداریم و این طور نباشد که بهانه‌های مختلف از اجرای طرح‌های مرتبط خودداری کنیم.

عطایی نیا ادامه داد: برای تحقق  شعار دولت الکترونیک باید دورنمایی تعیین و طبق برنامه مشخص، هر سال یک قدم برای عملیاتی شدن آن برداریم.

وی تاکید کرد: برای اجرای طرح پرداخت آسان برنامه ویژه ای داریم و بنا شده تا پایان سال طبق قراردادی که با یکی از شرکت های وابسته به بانک شهر منعقد می‌شود، نحوه پرداخت کرایه ۱۰۰ تاکسی به شکل الکترونیکی تغییر کند.

وی گفت: این طرح به صورت پایلوت تا پایان سال کلید می‌خورد و اگر بازخورد آن در رانندگان تاکسی و مسافران مثبت باشد و شرکت طرف قرارداد هم بتواند پشتیبانی مناسبی از این طرح داشته باشد، به صورت کلی اجرایی خواهد شد.

معاون سازمان حمل و نقل بارو مسافر شهرداری کرج افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح در تمام خطوط، در آینده نزدیک مشکل کمبود پول خرد و تبعات ناشی از آن مرتفع خواهد شد.

عطائی نیا گفت: مسئولان مدیریت شهری کرج منکر مشکلات متعدد تاکسی‌داران نیستند ولی تمام مشکلات را نمی‌توان یک شبه حل کرد و باید با تعامل و صبر به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرداری کرج نقل بار و مسافر شهرداری کرج معاون سازمان حمل مشکل کمبود پول خرد رانندگان تاکسی دریافت تسهیلات راننده تاکسی کرایه تاکسی حال حاضر هزار تومان پول خرد راننده ها حمل و نقل تاکسی نو تا پایان تاکسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ

مسعود مثنوی اظهار داشت: طی اطلاع رسانی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان خبری مبنی بر گرفتار شدن فردی ۳۰ ساله در کوه ریگ روستای قلعه سوخته دریافت شد.

وی افزود: به سرعت نیرو‌های عملیاتی پایگاه امداد و نجات شهرستان لردگان به محل حادثه اعزام شدند.

بیشتر بخوانید

امدادرسانی به شش مصدوم در محور‌های مواصلاتی چهارمحال و بختیاری

 مثنوی اضافه کرد: نیرو‌های امدادی پس از طی چهار ساعت مسیر، به مصدوم دسترسی پیدا کرده و اقدامات پیش‌بیمارستانی و کمک‌های اولیه را برای وی انجام دادند.

دیگر خبرها

  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • دیویدسون: بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد
  • (ویدئو) واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی
  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس