Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در روزهایی که به اخبار خوب، واکنش نشان نمی داد، بالاخره به بودجه سال 1401 واکنش مثبت نشان داد تا روند نزولی که از ماه ها قبل به خود بگیرد را تا حدودی کنار بگذارد.

بودجه سال آینده که به نظر بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین بودجه‌ها برای بازار سرمایه است، توانسته بورس را وارد فاز صعودی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیشاهی، تحلیلگر بازار سرمایه، درباره تاثیر بودجه سال 1401 بر بورس معتقد است: بودجه سال آینده را باید از چند منظر مورد توجه قرار داد، یکی کاهش فروش اوراق بدهی توسط دولت در سال 1401 است، در سال جاری دولت 132 هزار میلیارد تومان اوراق می توانست‌ در بورس به فروش برساند. این عدد برای سال آینده به 88 هزار میلیارد رسیده است. یعنی رقم قابل توجهی کاهش یافته است. کاهش فروش این اوراق یک خبر مثبت برای بازار سرمایه است. اما یک نکته ای که باید به آن توجه کرد نحوه و زمان فروش اوراق در بورس است. در صورتی که مانند سال 99 این اوراق در روزهایی که بورس در اوج است، فروخته شود، می تواند باز هم موجب ریزش بازار شود.

در ادامه گفت‌و‌گوی فارس با شکور علیشاهی را می خوانید.

فارس: به عنوان اولین سوال بفرمایید تحلیل شما از وضعیت و شرایط بورس در ماه‌ها و هفته های گذشته چیست؟

علیشاهی: آن طور که ما در حال مشاهده هستیم، در ماه ها و مخصوصا هفته های گذشته وضعیت بورس چندان مناسب نیست و بیشتر افراد در حال ترک بازار سرمایه هستند. این مساله نیز تا حدود زیادی به نامشخص بودن برنامه دولت جدید برای بورس بر می‌گردد. در صورتی که دولت و وزارت اقتصاد مشخصا برنامه خود را برای بازار سرمایه اعلام کند و این برنامه، یک زمان بندی اجرایی هم داشته باشد، می توان امیدوار بود که روند فعلی بازار سرمایه تغییر کند و سهامداران نیز به روزهای خوب امیدوار باشند. ولی در حال حاضر تنها نکته مثبت برای بورس، بودجه سال آینده است که دولت در آن حمایت خوبی از بورس انجام داده است. در حالت کلی و در پاسخ به سوال شما باید همان جمله ابتدایی را دوباره تکرار کنم که وضعیت بورس چندان مناسب نیست.

* بورس در اولویت تیم اقتصادی دولت نیست

فارس: از نظر شما دلایل اتفاقاتی که برای بورس افتاده است، چیست؟ چرا بازار سرمایه بعد از یک دوره عالی از منظر ورود تعداد زیاد سهامداران و پول به آن، به چنین وضعیتی دچار شده است؟

علیشاهی: این موضوع دلایل مختلفی دارد که هر کدام از این موارد بخشی از بازار را با مشکل مواجه کرده است. اولین مشکل به برنامه‌ریزی اقتصادی دولت باز می‌گردد. یعنی اولویت برنامه‌های اقتصادی دولت در زمینه اقتصاد مشخص نیست و یا اگر برای خود دولتی ها مشخص است،  بورس در اولویت آنها قرار ندارد. البته باید گفت در این زمینه انتظار نیز همین مساله بود که بورس و بازار سرمایه در اولویت های تیم اقتصادی دولت جدید نباشد. مهار تورم، کنترل کسری بودجه، اصلاح ارز ترجیحی و حمایت از تولید از جمله اولویت های اقتصادی دولت جدید است. پس در این بین رها کردن بازار سرمایه به حال خود، یک گزینه محتمل بود که رخ داده است.

به عبارت دیگر، مسائل مهمتر از بورس وجود دارد که اول‌ دولت باید به آن‌ها رسیدگی کند و بعد مستقیم به سراغ بورس بیاید. ولی تصمیمات دولت در حوزه های دیگر مانند کنترل تورم و کسری بودجه به صورت غیر مستقیم به بورس ارتباط پیدا می‌کند و تاثیر این رفتار انقباضی دولت بر بورس تا حدودی سبب ریزش های چند هفته اخیر بوده است. اما با ارسال لایحه بودجه به مجلس توسط دولت امید اندکی را برای بهبود اوضاع بورس در میان سهامداران ایجاد کرده است.

* پول حقیقی‌ها وارد صندوق‌ها با درآمد ثابت شده است

فارس: در ماه های گذشته ما شاهد خروج پول سهامداران حقیقی از بازار سرمایه بوده ایم، آیا می توان این روند خروج پول از بورس و کاهش معاملات را نیز به همین مساله ای که شما عنوان کردید ارتباط داد؟

علیشاهی: بله. ما روند متفاوتی را از خردادماه تا شهریور ماه امسال در بورس مشاهده کردیم. با روی کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن اولویت های اقتصادی و نبودن بورس در این اولویت ها، یکی از اتفاقاتی که قابل پیش بینی بود، همین خروج سهامداران خرد و پول های حقیقی از بورس بود.

 سرمایه به سمت جایی حرکت می کند که محور اقتصاد باشد. بازار سهام از اولویت اقتصادی خارج شد و به همین دلیل نیز خروج پول در ماه های گذشته شدت گرفته است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این روند خروج پول از سهام بوده است و در همین مدت شاهد ورود پول‌ حقیقی ها به صندوق های با درآمد ثابت در بازار سرمایه و سپرده های بانکی بوده ایم. یعنی افراد با توجه به ریزش 18 ماهه بورس، به دنبال ایجاد یک روند بدون ریسک شناسایی سود و سرمایه گذاری هستند. به عبارت دیگر، با اتفاقات بورس، سرمایه گذاران به دنبال جایی امن تر از تالار شیشه ای هستند تا پول خود را وارد آنجا کنند و یک فضای سرمایه گذاری امن را برای خود به دست بیاورند.

* تا زمان رسیدن بورس به نقطه امن شاهد خروج پول خواهیم بود

فارس: این روند خروج پول از بازار سرمایه و ورود به صندوق ها با درآمد ثابت و بانک ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

علیشاهی: البته این روند تا مشخص شدن سیاست‌های اقتصادی دولت ادامه خواهد داشت. بعد از آن سهامدارانی که از بازار سرمایه خارج شده اند، تصمیم خواهند گرفت که دوباره پول خود را وارد بازار پر ریسک بورس کنند یا در همان صندوق ها با درآمد ثابت یا بانک بمانند. در حال حاضر سرمایه‌ها منتظر هستند که ببینند چه اتفاقی قرار است، بیافتد. این اتفاقات همه حوزه ها را شامل می شود، چه سیاسی، چه اقتصادی، چه بین المللی و غیره؛ پس این خروج پول از بازار سرمایه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که سرمایه‌گذارها به یک نقطه امن که در ذهنشان دارند، برسند‌؛ در وضعیت فعلی آنها به دنبال جایی برای سرمایه گذاری هستند که کم ریسک باشد‌ یعنی ‌تا زمانی که وضعیت اقتصاد و بازار سرمایه به یک نقطه منطقی نرسد، سرمایه‌گذاری های کم ریسک انجام می‌دهند تا ببینند چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد.

* اعتماد به بازار سرمایه به دوره‌های رونق و رکود بستگی دارد

فارس: کاهش اعتمادی که در بازار رخ داده است، چه آثار و پیامدهایی می تواند برای بورس داشته باشد؟

علیشاهی: کاهش اعتماد یک سیکل است، اگر از گذشته هم به بازار نگاه کنید وقتی بازار رونق پیدا می‌کند معمولا پول وارد بازار می‌شود، در چنین شرایطی می‌گویند اعتماد به بازار زیاد شده است. نمی‌شود گفت اعتماد کم و زیاد می‌شود، بازار که رونق می‌گیرد پول هم سمت بازار می‌آید و بازار که دچار رکود می‌شود، پول از آن خارج می‌شود. در همه بازارها همین است. وقتی در سکه و بازار ارز و مسکن، خرید و فروش انجام نمی‌شود یا رکود ایجاد می‌شود، می‌گویند نسبت به بازار مسکن بی اعتمادی شده؟ خیر. بی اعتمادی نشده رونق آن کم شده است. پس ورود و خروج پول از بازار دارای یک سیکل است. این موضوع نیز به این علت است که هر بازار سیکل رونق و رکودی دارد و به نظرم خروج پول در شرایط فعلی عادی است. اما این که چه کار کنیم که از رکود در بیاییم و چه حرکتی کنیم که اعتماد برگردد و این رکود کم شود و به رونق برویم؟ مساله جدایی است که باید به آن پرداخته شود. وقتی به دوران رونق برویم، سرمایه‌ها وارد بازار سرمایه می شود،  یعنی اعتماد برگشته است.

* برای رونق بورس‌ دولت به صنایع مختلف توجه کند

فارس: برای اینکه این دوران رکود تمام شود و وارد دوران رونق در بورس شویم، باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟

علیشاهی: برای این کار باید اول به صنایع مختلف توجه شود. البته این کار دارد، انجام می‌شود. در بودجه سال 1401 هم مقداری به صنایع توجه شده، ولی به صورت کلان بوده است. یعنی صحبت از خوراک پتروشیمی‌ها و ضریب مالکانه معدن‌ها بود که قرار بر این شد که افزایش ندهند. این نشان دهنده این است که دولت نیم نگاهی به صنایع دارد؛ ولی باید بیشتر از این‌ها به صنایع توجه کند. در صورتی که این توجه و حمایت به درستی صورت پذیرد، می توان امیدوار بود تولیدات صنایع مختلف زیاد شود که این مساله نیز به آن‌ها کمک می کند تا بتوانند تولیداتشان را افزایش دهند. با افزایش تولید، فروش آنها رشد خواهد کرد. در چنین شرایطی و در صورتی که این موارد به درستی انجام شود، رونق به بازار بر می گردد.

* نظارت بر اجرای بودجه مهمتر از نحوه تصویب آن است

فارس: بودجه سال آینده به مجلس ارسال شده است، بودجه سال 1401 چه تاثیری می تواند بر بازار سرمایه داشته باشد؟

علیشاهی: بودجه تاثیرات زیادی می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد. مهم ترین موضوع در بودجه شفافیت است که باید کاملا در بودجه مشخص شود که هر بخشی چقدر بودجه به آن تخصیص داده شده و چطور از آن استفاده می‌کند. در مساله بودجه فقط موضوع تخصیص دادن به بخش های مختلف وجود ندارد. بلکه در ادامه این که چطور این بودجه خرج می شود، نیز باید به آن توجه شود. یعنی به هر بخشی بودجه تخصیص داده شود، باید نظارت شود که چگونه و در چه راهی این بودجه خرج می شود. فرض کنیم همین بودجه در مجلس تصویب می‌شود. بعد از تصویب، این که چطور خرج شده باید ادامه پیدا کند و نظارت دقیقی روی آن صورت پذیرد، تأکید من بر همین موضوع ‌نظارت است، تخصیص با محدودیت‌هایی مواجه است و تحریم هایی بوده و مشکلاتی کشور دارد، همه می‌دانیم. ولی این تخصیصی که داده می‌شود، مجلس هم با دقت تمام این تخصیص ها را بررسی می کند و بعد از نهایی شدن باید یک نظارت انجام شود که آیا درست هزینه ها صورت گرفته است یا خیر؟ اگر نظارت بیشتر باشد، کارایی این بودجه ریزی و میزان تاثیر آن بر بخش های مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه بیشتر می‌شود.

* نحوه فروش اوراق بدهی دولت در بورس تغییر کند

فارس: برخی از کارشناسان درباره بودجه سال آینده معتقد هستند، این بودجه شرایط خوبی برای بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد؟ نظر شما در این باره چیست؟

علیشاهی: ببینید بودجه سال آینده را باید از چند منظر مورد توجه قرار داد. یکی کاهش فروش اوراق بدهی توسط دولت در سال 1401 است. در سال جاری دولت 132 هزار میلیارد تومان اوراق می توانست‌ در بورس به فروش برساند. این عدد برای سال آینده به 88 هزار میلیارد رسیده است. یعنی رقم قابل توجهی کاهش یافته است. کاهش فروش این اوراق یک خبر مثبت برای بازار سرمایه است. اما یک نکته ای که باید به آن توجه شود، نحوه و زمان فروش اوراق در بورس است. در صورتی که مانند سال 99 این موضوع در روزهایی که بورس در اوج است، فروخته شود، می تواند باز هم موجب ریزش بازار شود. به عبارت دیگر، در صورتی که همین اوراق کم را هم به صورت بد در بازار به فروش برسانند، یعنی در عرض دو ماه ناگهان در بازار بریزند، این برای بازار مشکل ایجاد می‌کند. در صورتی که به مرور در بازار بیاورند و برنامه ریزی این عمل را انجام دهند، می تواند یک خبر خوب و مثبت بودجه ای برای بازار سرمایه باشد.

دومین موضوعی که درباره تاثیر بودجه بر بورس باید عنوان کنیم، ورود پول به صندوق تثبیت بازار است. در صورتی که این پول تزریق شده در صندوق، به درستی در بازار به گردش در بیاید، یعنی آن جایی که بازار نیاز دارد پول را تزریق کنند و آن جایی که می‌بینند بازار پول دارد، آرام آرام پول را خارج کرده و نگه دارند برای روزهایی که بازار باز هم به پول احتیاج پیدا خواهد کرد، می تواند یک اتفاق مهم در بازار سرمایه باشد. بازار سرمایه الان بازاری است که واقعا به پول احتیاج دارد و اگر ناگهان این پول تثبیت بازار را بدون مدیریت وارد بازار کنند و در آینده بدون منبع بمانند، این شیوه بدترین روش کار کردن است. باید منبع صندوق را به آهستگی وارد بورس کنند و به آهستگی نیز آن را خارج کنند تا کمترین میزان تلاطم در بورس رخ دهد. بازار سرمایه مانند چاه است و اگر ناگهان منابع تماما وارد بازار شود، بازار آن را می‌بلعد و دیگر منبعی وجود ندارد که بازار را نگه دارد. این منابع ریالی مهم است که چطور مدیریت شود.

* شاهد رشد یا ریزش سریع بورس نخواهیم بود

فارس: به عنوان آخرین سوال و با توجه به اتفاقات مثبت بودجه ای، شما روند کوتاه مدت بورس در آینده را چطور می‌بینید؟

علیشاهی: فکر نمی‌کنم در کوتاه مدت اتفاق زیاد بزرگی بیافتد و روند خاصی در بازار شکل بگیرد. بازار در همین حوالی که الان هست، نوسان خواهد کرد و به نظر من روند خاصی در زمینه مثبت یا منفی شدن به خود نمی گیرد. نباید از این بازار که با مشکل نقدینگی مواجه است، انتظار  صعود شارپی داشته باشیم. یا برعکس، نزول بزرگی در بازار رخ دهد. به عبارت دیگر، بعید می‌دانم روندهای سریعی در بازار رخ دهد. ولی احتمال این که رو به بالا باشد نسبت به احتمال رو به پایین بودن، زیادتر است؛ البته باید ببینیم اولویت اقتصادی دولت به سمت بورس حرکت می کند یا مانند ماه های گذشته خواهد بود. البته اگر اولویت های اقتصادی دیگری هم دولت داشته باشد، خرده ای نمی‌توان گرفت، زیرا مشکلات زیاد است و باید برای حل این مشکلات اولویت بندی کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار بودجه دولت تحلیل گر بورس اوراق برای بازار سرمایه فروش اوراق بدهی بازار سرمایه بودجه سال آینده درآمد ثابت عبارت دیگر سرمایه گذاری هزار میلیارد اقتصادی دولت بودجه سال 1401 خروج پول وارد بازار باید به آن برای بورس اولویت ها دولت جدید کاهش فروش ماه ها صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات انجام شده در بازار روز جاری نهایتا با رشد 650 واحدی کار را تمام کار البته که بازار در نیمه اول در مسیر نسبتا صعودی قرار داشت اما این روند ضعیف دوامی نداشت و در نیمه دوم مسیر نزولی را انتخاب کرد تا بازار عملا تغییر خاصی را به چشم نبیند.

بازار توان و قدرت رشد را ندارد از طرفی هم کاسه منفی شدن و افت خود را لبریز کرده است.

شاید اگر زیرساخت لازم برای دو طرف کردن بازار سرمایه هرچه زودتر فراهم می‌شد شاهد بهبود روند و ارزش معاملات در بازار سرمایه بودیم و بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را برای سرمایه گذاری داشت.

این در حالی است که بازارهای موازی با بازار سرمایه از قابلیت دو طرف بودن استفاده می‌کنند و علاقمندان و معامله‌گران بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اظهار داشته است که تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که کمی قبل تر از پایان سال 1402 عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه متوقف شده است. البته بازهم فعالان بازار انتظار داشتند که این عرضه ها از ابتدای سال 1402 متوقف شود اما با اصرار رییس سازمان بورس هفته یک عرضه در سال گذشته به بازار وارد شد و این موضوع مورد انتقاد خیلی از فعالان این حوزه بوده است.

قادر معصومی در این خصوص این مطلب را  اضافه کرده است که باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سر گرفته شوند.

اما پای وزارت خارجه به تعطیلی پایان هفته‌ای باز شد و وزارت امور خارجه در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد. این وزارتخانه در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور هم تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ است!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم اعلام کرده است که امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. او گفته ما به ظرفیت تولید 5 هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود 20 درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است. در بحث واردات خودرو ، قصد داریم تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و بخرند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ارقام خودروهای دپو شده در گمرکات کشور از زبان مسئولان امر کاملا در تضاد با هم است.

دنیای اقتصاد این طور نوشته که طی یک ماه گذشته ارقام متفاوتی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات کشور و مناطق آزاد منتشر شده است. بطوریکه وزیر صمت خودروهای متوقف مانده در گمرکات را 50 هزار دستگاه اعلام کرده این در شرایطی است که معاون وی و رییس سازمان توسعه تجارت مدعی است، 13 هزار خودروی وارداتی دپو شده است. با این حال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ماه گذشته اعلام کرد ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

با توجه به رشد مس در بازارهای جهانی این انتظار برای افزایش قیمت فملی در بازار روز جای وجود داشت تا این نماد بتواند تاثیر خوبی را روی شاخص کل نیز قرار دهد . فملی امروز به تنهایی بیش از 2900 واحدی شاخص کل را مثبت کرد اما نمادهای دیگر اجازه رشد شاخص کل را نداند و مسیر شاخص کل صعودی نشد.

از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

معافیت مالیات عایدی بر سرمایه در بازار بورس هم به همراه افزایش قیمت دلار نیما می تواند از دیگر عواملی باشد که بازار برای صعود شاخص کل روی آنها حساب باز می‌کند و یا حداقل به این موارد در تحلیل های خود وزن بیشتری خواهد داد.

منبع:‌ اکو ایران

tags # بورس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس