Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- از سال ۱۳۸۳ به بعد و با توسعه چند طرح بزرگ صنعتی در اطراف یکی از منطاق بسیار حاصلخیز شهرستان شیروان٬ دیگر خبیر از زراعت و باغبانی منطقه دوین نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیروان ٬ با وجود اینکه صنعتی شدن روستاها موجب پویایی و توسعه آن می‌شود و از نتایج آن می‌توان به تنوع اقتصادی و کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد، در این گزارش بر آنیمتا به پاسخ این سوال برسیم که٬ آیا این موضوع در مورد روستای دوین شیروان هم، صدق کرده است؟

روستای دوین، در فاصله 12 کیلومتری شهرستان شیروان واقع شده و در زمانی نه چندان دور دارای 500 هکتار باغات سرسبز بود، که به‌دلیل احداث نیروگاه 400 هکتار باغ خشک و نابود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروگاه سیکل ترکیبی ایجاد شده در سال 1383 در روستای دوین برای تامین آب مورد نیاز خود٬ روزانه 2500 لیتر آب از محل سد بارزو و چند حلقه چاه عمیق در زمین‌های اطراف و داخل نیروگاه به مصرف می‌رساند که آب مصرفی این نیروگاه به‌منظور تولید بخار و مصرف در برج خنک کننده، آب آشامیدنی و سیستم آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع احصاء آب برای نیروگاه باعث شد تا بسیاری از مزارع و گلخانه‌های این روستا کارایی و بازدهی خود را از دست بدهند.

خشکسالی و کمبودهای احتمالی کم‌آبی در اردبیل مدیریت می‌شود«معجزه آبخیزداری»|موانع و چالش های کشت دیم در ایران/ آیا با شرایط خشکسالی، کشت دیم اقتصادی است؟معجزه آبخیزداری علاج خشکسالی در استان خراسان جنوبی/ احداث 200 سازه آبخیزداری در انتظار بودجه

وعده‌های تو خالی و نومیدی مردم

به گفته یکی از اعضای قدیمی شورا، در زمان احداث نیروگاه٬ اهالی و شورا عکس العمل خاصی نداشتند و با این نوید که بومی‌های روستا در آن بکار گرفته می‌شوند، چشم امید به آن دوخته در حالی که این وعده محقق نشد و نیروهای غیر بومی در این نیروگاه مشغول به کارند.

رضایی یکی زا اهالی این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: پس از خشک شدن باغ‌ها، اهالی روستا به کار دامپروری روی آوردند، که زمزمه ایجاد گلخانه‌های صنعتی به گوش آنها رسید.، مردم روستا سرسختانه با احداث گلخانه و از دست دادن صد هکتار مرتع مخالفت کردند و روز کلنگ زنی در محل تحصن کردند که با امنیتی شدن فضا مجبور شدند از اعتراض خود کوتاه بیایند.

اهالی روستا مدعی هستند اسناد این مراتع به‌نام آن‌ها موجود است، ولی فرمانداری این موضوع را رد کرده و مراتع را در اختیار دولت می‌داند.

 زمین‌های روستا تشنه؛ گلخانه احداث نشده پر از از آب!

با ورود منابع طبیعی حدود 100 هکتار از مراتع روستای دوین به امر ایجاد گلخانه تخصیص یافت و عملا اهالی برای چرای دام به مشکل برخوردند.

به گفته یکی از اعضای شورای روستای دوین، 2000 هکتار از زمین‌های دوین تشنه و در انتظار آب است، در حالی که برای تامین آب گلخانه صنعتی دوین اقدام به تامین آب از محل سد بارزو در حال انجام است. حال باید دید احداث این گلخانه صنعتی بنفع مردم روستا بوده یا جز از دست دادن مراتع عملا چیزی برای آنها در پی نداشته است.

این در حالی است که ذولفقاری فرماندار شیروان، اظهار داشت: تامین و انتقال آب این گلخانه صنعتی از محل سد بارزو نیاز به پنج الی شش میلیارد تومان هزینه دارد و اهالی روستا ترغیب و امکان مالی برای این کار ندارند. همچنین تخصیص آب‌های سطحی فقط در حوزه صنعت تعلق می‌گیرد و در زمان احداث سد٬ روستاهایی که آب بند بودند، مانند زیارت و سیکاب٬ سهم مشارکت دارند و روستای دوین از این قاعده مستثنی است.

پیشرفت لاک پشتی بعد 2سال!

با وجود وعده‌های فراوان برای احداث گلخانه در دوین و حل مشکلات کشت و کار در این روستای کشاورزی٬ فرمانداری شهرستان شیروان از پیشرفت 12 الی 15 در صدی این گلخانه‌ها خبر داد و اظهار داشت: موئسسه مالی اعتباری ملل صاحب امتیاز این گلخانه هاست و در حال حاضر بحث احداث راه دسترسی و تسطیع و خاک برداری انجام شده و بخش اجرای معابر به مناقصه گذاشته شده و حق انشعابات خریداری شده است. همچنین خط انتقال از روستای قلندرآباد خریداری شده و حدود 20 کیلومتر لوله کشی انجام شده است.

از آن سو دانشگاه آزاد با وعده ایجاد آموزشگاه 40 هکتار از زمین های روستا را حصار کشی کرده، سپس زیر کشت زراعی در آورده و به نفع خود مورد بهره برداری قرار داده است.

با همه این تفاسیر٬ در حالی که در سال‌های دور نیروگاه سیکل ترکیبی بخش بزرگی از کشاورزی منطقه دوین و زمین‌های حاصل‌خیز آن را تحت تاثیر قرار داد٬ این روزها وعده احداث گلخانه صنعتی و بزرگ هم نتوانسته مشکل کشاورزان و باغداران این منطقه را حل کند و مردم کماکان در آرزوی تحقق وعده‌ها٬ صبح را به شب می‌رسانند.

انتهای پیام/311/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گلخانه صنعتی روستای دوین گلخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی عصر یکشنبه در اولین جلسه شورای اداری سال جدید ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: دولت سیزدهم دولتی انقلابی است، مدیران باید با تفکر جهادی برای حل مشکلات مردم گام برداشته و جهادی پای کار باشند.

فرماندار شهرستان شفت با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان پیگیر پروژه‌های در دست اجرا باشند، افزودد: مدیران در جذب اعتبارات برای پروژه‌های شهرستان شفت تلاش مضاعف داشته باشند.

نقدی بر لزوم کار جهادی و تلاش شبانه روزی مدیران برای رفع محرومیت از چهره شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: برای توسعه شهرستان شفت نیازمند همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

فرماندار شفت ادامه داد: خوشبختانه این همدلی در شهرستان بین تمامی دستگاه‌ها وجود دارد و با همکاری و همراهی همه مدیران برای رفع محرومیت از چهره این شهرستان تلاش مضاعف خواهیم کرد.

نقدی اضافه کرد: رعایت نظم و انضباط در ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان شفت به دقت رعایت شود و همه مسؤولان موظفند که نظم و انضباط را در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه عملکرد هیچ اداره‌ای نباید پنهان بماند، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها بایستی با عملکردی هر چه بهتر در راستای شفاف‌سازی جهت اطلاع رسانی اقدام کنند.

خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند

فرماندار شفت گفت: خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند و مسؤولان موظفند تا با سرکشی مداوم به آنان، ضمن رفع مشکلات این خانواده معظم، در مسیر خدمت رسانی به مردم، از والدین شهدا طلب دعای خیر کنند.

وی افزود: خانواده معظم شهدا در دفاع از ارزش‌های اسلامی تمام هستی خود را تقدیم راه خدا کردند و این کمترین وظیفه مسئولان است تا ضمن سرکشی به آنان، از نزدیک با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شده و با افتخار در صدد رفع مشکلات بر آیند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد سال زراعی سختی همچون سال گذشته را در پیش خواهیم داشت، بیان کرد: باید برای پیشگیری از وقوع هرگونه بحرانی دستگاه‌ها از اکنون برنامه ریزی و آمادگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فصل کشاورزی سال گذشته با چالش‌هایی مواجه بودم تصریح کرد: امسال باید از تمام ظرفیت‌ها برای برطرف کردن مشکلات آب کشاورزی شالیکاران در سطح شهرستان استفاده کنیم.

نقدی بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد و بیان کرد: لایروبی انهار، بهسازی آب بندان ها، رفع نواقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه سازی در نقاط مورد نیاز، طرح تجهیز و نوسازی اراضی در برخی مناطق از جمله اقداماتی است که در مدت زمان باقی مانده با دقت و سرعت اجرایی شود.

تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان

نقدی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان افزود: ضروری است خود کشاورزان هم با توجه به میانگین کاهشی نزولات جوی و دیگر محدودیت‌های موجود، هر چه سریع‌تر نسبت به بیمه اراضی خود اقدام کنند.

وی با تاکید بر جدی گرفتن بحث بیمه، خواستار اطلاع رسانی مناسب در خصوص مزایای بیمه اراضی کشاورزی شد تا در زمان وقوع حوادث احتمالی، کشاورزان از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.
مسؤولان محلی برای رفع مشکلات آب کشاورزی پای کار باشند

فرماندار شفت با اشاره به اینکه مسئولان محلی به عنوان خدمتگزاران مردم در روستاها هستند، بیان کرد: با توجه به شناختی که از مشکلات روستاها در حوزه آب کشاورزی دارند باید در راستای رفع مشکلات کشاورزان گام بردارند.

کد خبر 6091417

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ