Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-29@20:25:59 GMT

شهر ماسوله در آستانه ثبت جهانی

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۱۰۹۵

شهر ماسوله در آستانه ثبت جهانی

به گزارش صدای ایران میثم نواییان باستان شناس و پژوهشگر گفت : پرونده ماسوله را یکی از قدیمی ترین پرونده های یونسکو در حوزه ثبت جهانی دانست و اظهار کرد: مجموعه منظر ماسوله شامل شهر، کوه ها، معادن آهن، جنگل های هیرکانی و شاهکار معماری اهمیت ثبت جهانی این شهرک را دوچندان می کند.

 



به گفته مدیر پایگاه پژوهشی ماسوله، ۹۰ درصد کارهای ثبت جهانی این میراث فرهنگی انجام شده و پرونده تدوین شده ماسوله قرار است بعد از کارهای نهایی در تهران، به یونسکو ارسال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



میثم نواییان،وی با بیان اینکه ماسوله در فهرست ثبت موقت جهانی قرار دارد، افزود: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی آن در یونسکو تکمیل و آماده است و از لحاظ فنی و تخصصی پربار و بسیار حائز اهمیت است.



مدیر موزه رشت، یافته های باستان شناسی در معماری ماسوله را نشان دهنده رونق تجارت در این منطقه دانست و تصریح کرد: وجود مساجد و کاروانسراهای متعدد گویای موقعیت تجاری و صنعتی ماسوله به واسطه وجود معادن بوده است؛ از طرف دیگر، ماسوله مرکز شاهراه تجاری غرب گیلان با زنجان و فومن و خلخال محسوب می شود.



نواییان، ماسوله را محل اتراق تجار و بازرگانان و صنعتگران دانست و گفت: تجارت آهن در اختیار منطقه ماسوله بود و یافته های باستان شناسی نشان دهنده رونق حرفه آهن گری در این شهرک است، در حالی که کشاورزی و دامداری را مشاهده نمی کنیم.

وی ماسوله را به مثابه یک شهرک صنعتی باستانی دانست و اضافه کرد: با توجه به حفاری های باستانی شناسی در منطقه کهنه ماسوله در سال ۱۳۹۱ بقایای مربوط به ذوب و استحصال آهن در دوره اشکانیان یافت شده که تا دوران اسلامی وجود داشته است.



این باستان شناس، با اشاره به اهمیت منظر طبیعی به ویژه کوه ها و جنگل ها در ثبت جهانی یک اثر تاریخی، گفت: وجود کوه های شاه معلم و تریشم و کله قندی و... جذابیت خاصی به این منطقه بخشیده است. همچنین ماسوله از قدیم جزو مسیرهای محبوب کوهنوردان به واسطه نزدیکی بسیار زیاد به مرکز استان بوده است.



وی از شناسایی ۳۰ معدن شدادی در ماسوله خبر داد و اضافه کرد: معادن شدادی به معادنی گفته می شود که به صورت رو باز لایه ها را می شکافند و جلو می روند.



نواییان، با بیان اینکه نمونه های یافت شده از چند سنگ برای تجزیه عنصری در حال مطالعه است، خاطرنشان کرد: بالای ۵۰ درصد این سنگ ها دارای آهن نسبتا خالص است. همچنین مردم ماسوله از جنگل برای هیزم و سوخت ذوب آهن استفاده می کردند و فراورده های مختلف را می ساختند. این منطقه به واسطه کوهستانی بودن از آب مناسب نیز برخوردار بوده است.


 شهر تاریخی ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن واقع شده است. این شهر با دارا بودن حدود ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمت تقریبی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله، با ردیف شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


 
 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: شهر ماسوله ثبت جهانی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش

فرمانده قرارگاه منطقه کربلا گفت: به برکت عملیات وعده صادق سپاه، جبهه جهانی انقلاب، امروز مستحکم‌تر و نیرومندتر به پیش می‌رود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، آیت الله رضا هدایی؛ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در آیین بزرگداشت شهید مطهری، ضمن گرامی‌داشت سالروز شهادت این معلم و استاد و هفته عقیدتی‌سیاسی، گفت: ما پاسدار مکتب امام صادق علیه السلام هستیم. 

وی با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام افزود: اگر در زندگی خود بر اصول و پایه‌ها استوار باشیم، خیر کثیر دنیا و آخرت را خواهیم داشت. 

آیت الله هدایی با بیان اینکه شهدا الگوهای تمام نشدنی و ماندگار بشریت هستند گفت: یکی از این نمونه‌های برجسته مکتب اسلام، سردار شهید زاهدی بود که در مشی رفتاری و عملی این شهید آمده است که بسیار صلوات می‌فرستادند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: در حقیقت، شهدا تربیت یافتگان مکتب امام صادق علیه السلام هستند. 

وی با بیان شاخصه‌های مکتب رئیس مذهب تشیع گفت: از مکتب امام صادق علیه السلام آموختیم که اهل کوشش و عمل باشیم و سپاهیان اسلام در عملیات وعده صادق نشان دادند در میدان عمل هستند و سرفراز شدند. 

آیت الله هدایی افزود: خون‌های پاکی در کنسولگری ایران در سوریه ریخته شدند و همگان دیدند شهادت صاحبان این خون‌ها منشأ برکات زیادی برای ایران و جهان اسلام و بیداری ملت‌های آزاده جهان شد. 

وی با تشریح بخش‌هایی از دستاوردهای این عملیات ظفرمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تودهنی اخیر سپاه به رژیم منحوس صهیونیستی در سایه زندگی قرآنی ولایی و اهل بیتی صورت گرفت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری  خطاب به مسئولان و مربیان عقیدتی قرارگاه منطقه کربلا هم گفت: در آموزش‌های عقیدتی باید مروج سبک زندگی اهل بیتی و قرآنی باشیم.

برکت عملیات وعده صادق

سردار خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه منطقه کربلا نیز گفت: امروز دانشجویان 80 دانشگاه آمریکا علیه اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی به پا خاستند.

وی افزود: به برکت عملیات وعده صادق سپاه، جبهه جهانی انقلاب، امروز مستحکم‌تر و نیرومندتر به پیش می‌رود. 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه منطقه ای کربلا با تبریک این روز باعظمت به اساتید و مربیان عقیدتی بیان کرد: با ترویج هرچه بیشتر فرهنگ ناب اسلامی محمدی صلی الله علیه و آله و سلم و مکتب ایثار و شهادت باید در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستاد. 

حجت الاسلام سید اسماعیل طباطبایی افزود: استاد شهید مطهری، دانشمند و عالم کم نظیر جهان اسلام بود که با کتاب‌ها و سخنرانی‌های اثرگذارش در مقابل انحرافات، جمود و کجروی‌ها ایستاد و در همین راه مقدس هم به شهادت رسید. 

به گزارش تسنیم، در پایان این گردهمایی مربیان عقیدتی، فرماندهان، مسئول نمایندگی ولی فقیه و کارکنان قرارگاه منطقه کربلا و تیپ زرهی حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، گروه 64 الحدید ، مرکز فاوا معراج و مرکز بهداری رزمی جنوب حضور داشتند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آبراه خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • علی عسکری: استقلال باید در ابعادملی، منطقه‌ای و جهانی برترین باشد
  • علی عسکری: استقلال باید در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی جزو برترین‌ها باشد
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • دریافت سهمیه جام جهانی بانوی ووشو کار کیش
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است